2021-07-28, 08:21
Medlem
Jag såg OS nyss och då var det en brasilianare som tydligt tackade Gud för sin vinst i bågskytte. Och då funderade jag över hur en del tackar Gud för att just de har lyckats till förmån för någon annan.

Jag kan för egen del inte se att Gud skulle stå på någons sida i en tävling, och därför inte heller att man kan tacka Gud för sin vinst.

För mig är det självcentrerat och en demonstration i att man egentligen inte förstår sig på Guds kärlek och allgodhet.

Men jag kanske har fel.

Vad tycker ni?
Citera
2021-07-28, 09:19
Medlem
karlskrona1234s avatar
Brasilien är ganska religöst kristet land, det är jesusmålningar överallt speciellt i fattiga områden.
Citera
2021-07-28, 09:30
Medlem
Denoms avatar
För religiösa fanatiker är Gud allt.
Citera
2021-07-28, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falschbak
Jag såg OS nyss och då var det en brasilianare som tydligt tackade Gud för sin vinst i bågskytte. Och då funderade jag över hur en del tackar Gud för att just de har lyckats till förmån för någon annan.

Jag kan för egen del inte se att Gud skulle stå på någons sida i en tävling, och därför inte heller att man kan tacka Gud för sin vinst.

För mig är det självcentrerat och en demonstration i att man egentligen inte förstår sig på Guds kärlek och allgodhet.

Men jag kanske har fel.

Vad tycker ni?

Nej, du har rätt. Man ska inte be Gud om sådana saker, Jesus gav exempel på vad man kunde be om:

"Så skall ni be:
Vår fader, du som är i himlen.
Låt ditt namn bli helgat.
Låt ditt rike komma.
Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen.
Ge oss i dag vårt bröd för dagen som kommer.
Och förlåt oss våra skulder, liksom vi har förlåtit dem som står i skuld till oss.
Och utsätt oss inte för prövning, utan rädda oss från det onda.
" (Matt 6:9-13 Bibel2000)
Citera
2021-07-28, 10:30
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
"Så skall ni be:
Vår fader, du som är i himlen.
Låt ditt namn bli helgat.
Låt ditt rike komma.
Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen.
Ge oss i dag vårt bröd för dagen som kommer.
Och förlåt oss våra skulder, liksom vi har förlåtit dem som står i skuld till oss.
Och utsätt oss inte för prövning, utan rädda oss från det onda.
" (Matt 6:9-13 Bibel2000)

Bedrövlig översättning av Bibel 2000.
Här är en bättre ur Reformationsbibeln som bygger på grundtexten Textus Receptus.
Tänk att det kan skilja så mycket. Speciellt slutet som helt föll bort av någon anledning i Bibel2000.

Matt 6:9-13 Reformationsbibeln:
Därför ska ni be så:
Fader vår som är i himlarna!
Helgat vare ditt namn.
Låt ditt rike komma.
Ske din vilja, såsom i himlen, så också på jorden.
Ge oss idag vårt dagliga bröd
och förlåt oss våra skulder, såsom också vi förlåter dem som är oss skyldiga.
Och för oss inte in i frestelse, utan fräls oss från det onda,
för riket är ditt och makten och härligheten i evighet. Amen.

Citat:
Jag kan för egen del inte se att Gud skulle stå på någons sida i en tävling,
och därför inte heller att man kan tacka Gud för sin vinst.
Vad tycker ni?

Vinnaren kanske tackade Gud för hälsan och möjlighet att kunna träna ordentligt inför en viktig tävling.
Jag tror inte Gud favoriserar någon tävlande över någon annan deltagare.
Senast redigerad av Lagerkommandant 2021-07-28 kl. 10:49.
Citera
2021-07-28, 10:42
Medlem
Avriles avatar
De tackar väl sin Gud på ett personligt plan för att det inte hände dem något under tävlingen, så som benbrott etc.
Citera
2021-07-28, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Vinnaren kanske tackade Gud för hälsan och möjlighet att kunna träna ordentligt inför en viktig tävling.
Jag tror inte Gud favoriserar någon tävlande över någon annan deltagare.
Citat:
Ursprungligen postat av Avrile
De tackar väl sin Gud på ett personligt plan för att det inte hände dem något under tävlingen, så som benbrott etc.
Han och andra kanske tackar Gud för att det inte blev någon missväxt i Angola eller att pelargonerna på altanen överlevde hagelskuren. Vem vet? Men om vi ponerar att de faktiskt tackar Gud för en vinst? Är det syndigt? Syndigt att förutsätta att de favoriseras?
Citera
2021-07-28, 12:17
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Han och andra kanske tackar Gud för att det inte blev någon missväxt i Angola eller att pelargonerna på altanen överlevde hagelskuren. Vem vet? Men om vi ponerar att de faktiskt tackar Gud för en vinst? Är det syndigt? Syndigt att förutsätta att de favoriseras?

Nej, det är inget fel med att tacka Gud, och det är inte att förutsätta att man favoriserats.
Citera
2021-07-28, 12:23
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Han kanske tackade Gud för att han fått förbli frisk och stark så att han kunde nå sitt mål?

Men jag håller med om att det är fåfängt av mågon att ta för givet att Gud hjälper denne i det världsliga.
Citera
2021-07-28, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Nej, det är inget fel med att tacka Gud, och det är inte att förutsätta att man favoriserats.
Vad tackar man Gud då för vid en vinst om inte för att man favoriserades? Vad skulle Gud ha gjort annars för en? Och då vill jag inte ännu en gång höra att han tackade Gud för att han höll sig frisk igenom matchen.
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Han kanske tackade Gud för att han fått förbli frisk och stark så att han kunde nå sitt mål? ...
Som sagt, man kan alltid anta att det gällde något annat än själva vinsten. Men är det givet situationen rimligt och mänskligt att anta det? Hellre fria än fälla?
Låt oss då hålla oss till någon som faktiskt uttalar att han eller hon tackade Gud för att de vann, för debattens skull.
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
... Men jag håller med om att det är fåfängt av någon att ta för givet att Gud hjälper denne i det världsliga.
Det håller jag med om, men Trollfeeder verkar tycka motsatsen.
Citera
2021-07-28, 12:48
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Vad tackar man Gud då för vid en vinst om inte för att man favoriserades? Vad skulle Gud ha gjort annars för en? Och då vill jag inte ännu en gång höra att han tackade Gud för att han höll sig frisk igenom matchen.

För att man vann.
Citera
2021-07-28, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
För att man vann.
Du vill tydligen inte diskutera utan kör med oneliner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in