2021-07-28, 11:23
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Som lök på laxen. Coronan lär komma tillbaka.
Jag misstänker att influensan aldrig försvann. Nu har CDC erkänt att OCR testerna inte gör skillnad på influensa och covid, det verkar som att man har bakat in allt som covidfall, även om det kan ha varit influensa. Ju mer man tänker på det desto mer absurt är det att influensan bara gått upp i rök. Att påstå att restriktioner har gjort något är ju bara skrattretande.
Citera
2021-07-28, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag förstår inte riktigt detta. FHM, Tegnell och Expressen vill att gymnasieungdomar skall vaccinera sig innan skolstart. Men i t.ex. Stockholm så har de bara nyligen börjat vaccinera 18-åringar. D.v.s. gymnasieeleverna får inte vaccinera sig. Det är väl Tegnell som skall fixa fram vaccin om han vill vaccinera? Vem är uppmaningen riktad mot? Skall ungdomarna resa runt i landet och vaccinera sig i de små-regioner som börjat vaccinera under 18 år? Eller skall de vaccinera sig utomlands?

https://www.expressen.se/nyheter/anders-tegnells-vadjan-om--vaccin-infor-skolstarten/

Det är regionerna som ansvarar för vaccinationerna.
Citera
2021-07-28, 11:27
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag anser jag att de som inte vaccinerar sig inte bör få ta del av de fördelarna som vaccin ger. Att vi kan ha publik på fotbollsmatcher och öppna krogar beror på att folk vaccinerat sig. Varför ska en liten klick åka snålskjuts på andra?

Vill man inte vaccinera sig så får man vänta med att göra vissa saker.
Jag förstår inte hur man kan resonera som du. Alla riskgrupper är färdigvaccinerade. Vi har normal dödlighet 2021. Vaccinet hindrar inte smittspridning ändå. Den verkar ge dåligt skydd mot varianter så det spelar ändå ingen roll.

Hur man kan vara för medicinsk apartheid är för mig en gåta. Fattar du inte vad det kan leda till? Vill du verkligen leva i ett sånt samhälle? Retoriken mot ovaccinerade är skrämmande. Politiker står rätt upp och ner och säger att dom är en fara för samhället, egoister, oansvariga, och kallar dom indirekt för subhuman. Du vet väl vad som följer sådan retorik?

Nä, alla vaccinhetsare kan dra långt åt helvete. Riktigt ruttna människor.
Citera
2021-07-28, 11:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Nej jag ser absolut ingen "risk" för det... Känns oerhört osannolikt att det ska spåra ur i höst. Smittan borde rimligtvis öka en del i höst när semestern är slut och folk är tillbaka på arbetsplatser, idrottssverige öppnar som vanligt osv osv.. men kommer troligen öka på väldigt låga nivåer.

Det finns ingen anledning till att tro att det ska "spåra ur" / "blåsa upp till storm". Det har ju inte ens "spårat ur" i tidigare corona-vågor i Sverige så varför skulle det göra det nu när i princip alla i riskgrupp är vaccinerade?

Men coronahysterin har nog satt ordentliga spår i samhället, i människor sätt att leva, som kommer märkas under mkt lång tid. Ex. många kommer få problem med att återgå till normala arbetsdagar (8h per dag på arbtesplats). Jag spår ex. en våg av "utbrändhet".

Såg även i nått nyhetsinslag om att många tror att de har långtidscovid utan att ens varit smittade med covid... 😊 Tyder på att vi även kommer få problem med en ny pandemi av hälsoångest. Sedan kommer den arbetsskygga delen av vårt samhälle fortsätta sjukskriva sig eller VABba i tid och otid för minimala förkylningssymptom.

Vården hade stora problem med att hinna med. Den relativa dödligheten på IVA ökar procentuellt när det blir ansträngt i Sverige. Det märks då att vården passerat taket. Grejen är ju den att vi kan gå från noll till urspårat läge mycket fort i Sverige. 10 miljoner invånare och några hundra vårdplatser. Det är inte mycket i en pandemi när hundratusentals insjuknar samtidigt.
Citera
2021-07-28, 11:31
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Sverige har mycket högre vaccinationsgrad än de här länderna för andra sjukdomar, trots att vaccin är frivilligt i Sverige, men obligatoriskt för exempelvis skolgång i USA och Frankrike. Varför ska vi ta efter deras sämre modell?

Det här är inte politik, utan svensk kultur. Svenskar har lång vana av självbestämmande och att ta ansvar på individnivå. Det går tillbaka hundratals år, ända sedan vi var ett ganska platt samhälle med självbestämmande bönder, samtidigt som exempelvis Frankrike hade en adel som härskade uppifrån. Svenskar rättar sig inte efter hierarkier, oavsett hur de röstar. Därför fungerar inte auktoritet som påtryckningsmedel mot svenskar, oavsett vad det handlar om, utan det är bättre att vädja till svenskens förmåga att fatta rationella beslut på egen hand.

Du glömmer att Sveriges befolkning idag utgörs av 25% som är födda utomlands eller av två utrikes födda föräldrar.
Citera
2021-07-28, 11:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är regionerna som ansvarar för vaccinationerna.

Ja men inte för hur mycket vaccin de har. Stockholm slänger inte sitt vaccin utan de har inte så mycket att de har kunnat börja vaccinera 18-åringer. Eller menar Tegnell och du att de skall sluta vaccinera de över 18 för att börja vaccinera gymnasieeleverna?
Citera
2021-07-28, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vården hade stora problem med att hinna med. Den relativa dödligheten på IVA ökar procentuellt när det blir ansträngt i Sverige. Det märks då att vården passerat taket. Grejen är ju den att vi kan gå från noll till urspårat läge mycket fort i Sverige. 10 miljoner invånare och några hundra vårdplatser. Det är inte mycket i en pandemi när hundratusentals insjuknar samtidigt.
Nej, tror som sagt du kan ta det lugnt. Finns ingen anledning att oro dig/hetsa upp dig inför hösten. Lev i nuet istället.
Citera
2021-07-28, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jag misstänker att influensan aldrig försvann. Nu har CDC erkänt att OCR testerna inte gör skillnad på influensa och covid, det verkar som att man har bakat in allt som covidfall, även om det kan ha varit influensa. Ju mer man tänker på det desto mer absurt är det att influensan bara gått upp i rök. Att påstå att restriktioner har gjort något är ju bara skrattretande.

Har de? Var/när/hur kan man läsa om det? Rent spontant så låter det som en klassisk fulcitering/aktiv misstolkning eller direkt påhittat, men det vore intressant med en källa så det går att avgöra om det faktisk skulle vara korrekt information.

Rent spontant tänker jag mig att det lär vara tillräckligt stor skillnad mellan covid och influensa att man måste misslyckas rätt rejält med programmeringen av PCR-testen för att inte kunna särskilja de två.
Citera
2021-07-28, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag anser jag att de som inte vaccinerar sig inte bör få ta del av de fördelarna som vaccin ger. Att vi kan ha publik på fotbollsmatcher och öppna krogar beror på att folk vaccinerat sig. Varför ska en liten klick åka snålskjuts på andra?

Vill man inte vaccinera sig så får man vänta med att göra vissa saker.
Kan och kan. Det är väl bara att öppna krogarna och fotbollsmatcherna och acceptera att en minoritet av icke-vaccinerade smittar varandra?

Jag tror inte att de själva ser det som snålskjuts. Att just vaccinet är den gyllene biljetten för att kunna öppna krogen är en helt godtycklig regel som någon annan människa har hittat på. Dessutom är många genuint rädda för att vaccineras.
Citera
2021-07-28, 11:40
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jag förstår inte hur man kan resonera som du. Alla riskgrupper är färdigvaccinerade. Vi har normal dödlighet 2021. Vaccinet hindrar inte smittspridning ändå. Den verkar ge dåligt skydd mot varianter så det spelar ändå ingen roll.

Hur man kan vara för medicinsk apartheid är för mig en gåta. Fattar du inte vad det kan leda till? Vill du verkligen leva i ett sånt samhälle? Retoriken mot ovaccinerade är skrämmande. Politiker står rätt upp och ner och säger att dom är en fara för samhället, egoister, oansvariga, och kallar dom indirekt för subhuman. Du vet väl vad som följer sådan retorik?

Nä, alla vaccinhetsare kan dra långt åt helvete. Riktigt ruttna människor.

Jag förstår att retoriken är hård, för just den typen av beteende är avskytt av de flesta.

Vill du inte vaccinera dig så skit i det, men då kan du kanske inte heller kan ta del av allt samhället erbjuder. Varför är det konstigt egentligen?
Citera
2021-07-28, 11:41
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Har de? Var/när/hur kan man läsa om det? Rent spontant så låter det som en klassisk fulcitering/aktiv misstolkning eller direkt påhittat, men det vore intressant med en källa så det går att avgöra om det faktisk skulle vara korrekt information.

Rent spontant tänker jag mig att det lär vara tillräckligt stor skillnad mellan covid och influensa att man måste misslyckas rätt rejält med programmeringen av PCR-testen för att inte kunna särskilja de två.
https://www.cdc.gov/csels/dls/locs/2021/07-21-2021-lab-alert-Changes_CDC_RT-PCR_SARS-CoV-2_Testing_1.html

Det kan också vara så att man helt enkelt inte har testat för influensa överhuvud taget. Men det skulle inte förvåna mig om pcr testerna helt enkelt snappar upp allt möjligt och det bakas in som covid. Hela den här cirkusen har luktat ända från början.
Citera
2021-07-28, 11:45
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Kan och kan. Det är väl bara att öppna krogarna och fotbollsmatcherna och acceptera att en minoritet av icke-vaccinerade smittar varandra?

Jag tror inte att de själva ser det som snålskjuts. Att just vaccinet är den gyllene biljetten för att kunna öppna krogen är en helt godtycklig regel som någon annan människa har hittat på. Dessutom är många genuint rädda för att vaccineras.

Det kommer blir följdproblem om man har stora grupper som skippar vaccineringen.

Jag skulle säga att de allra flesta känner en olustkänsla av att vaccinera sig under rådande omständigheter. Därav den mycket hårda retoriken från vaccinlägret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in