Citat:
Ursprungligen postat av
realist1
SVT anser jag med fler är en av den media som inte är objektiva! Det har väl uppkommit mer än fler ggr. Bl.a. var det SVT som påstod att bränderna i USA hade ökat på grund av jordens temperatur det är inte sant! grafen som visades var kort och ska man få ut några fakta och data får man nog titta lite längre bakåt än 15 år. Skulle de vilket dom såklart gjort titta tillbaka 60 år så visar grafen att bränderna har blivit både färre och mindre. Men man kan alltid lura och leka med data!
När det gäller miljö mot klimatet så måste man särskilja på vad man pratar om! Dessutom bör man se problemet globalt.
Så länge Kina eller Indien kör sitt eget race så kommer inte det spela någon roll hur många europeiska människor kör eldrift eller flyger skillnaden är 3 % i Sverige kanske 0,2% det inte rimligt och har ingen effekt!
Japp, Och varmaste perioden i modern tid då man hade termometrar att mäta med tros vara 1930-talet, då bla USA och andra länder hade svår torka under flera somrar i rad.
John Steinbeck skrev romanen Vredens Druvor då landsbygden i USA kollapsade pga torkan.
Enorma dammstormar drog fram över USA då. De som påstår att det berodde på att man sågat ner skogen stämmer dock inte. Stora områden i USA har saknat skog sedan inlandsisen drog sig tillbaka.
Det som har varit prärie har liksom varit det sedan urminnes tider.
Men det är ju klart att en kraftig grässvål hade säkert kunnat hindra en del av jordflykten.
Man vet ju dock att bisonhjordarna var mycket stora tills att indianerna började köpa skjutvapen av européerna. Och dessa stora boskapshjordar betade hårt.
Även tex Ryssland och Ukraina hade visst torka då.
Dock så var det bättre med skördarna i tex Tyskland och Polen, trots värmen och torkan.
Den masstillverkade termometern är inte äldre än första världskriget då man behövde 100 000-tals febertermometrar. Dessförrinnan så var termometrar något sällsynt som i regel var handblåsta och som man bara satte i ångmaskiner.
Det är mest ett mätproblem att avgöra om Jorden blir varmare eller kallare.
Särskilt fort kan en uppvärmning aldrig ske, eftersom allt vatten sväljer nästan all värmeökning.
Oceanerna håller ungefär 400 ggr större värmeinnehåll än vad atmosfären gör.
På 1930-talet höll man inte på med att borra i glaciärisar och mätte isotoperna, det är ett nytt påfund.
Satelliterna har bara kunnat mäta tillförlitligt i drygt 40 år.
Först om en kanske 200 år vet vi om glaciärisarnas isotopinnehåll motsvarar faktiska nutida temperaturmätningar. Isotopkvoterna som mäts upp beror inte enbart på temperaturen.
Men glaciärforskarna påstår detta, det är bara det att de inte har riktiga temperaturdata att backa upp detta påstående med.
Skogsforskare menar tex att årsringar på träd inte är en så bra mätare på medeltemperatur, en bred årsring tyder snarare på god vattentillgång, och ingen torka. Solljuset är nämligen konstant sommar från sommar.
Citat:
Ursprungligen postat av
hippili
Jaaadå jag vet vad jag gör, har kladdat med detta tidigare för att ta ur etanolen ur bensin till motorsågarna men nu vill jag kunna tanka mina bilar åxå. Har noga koll på detta bygge som är ett prov och får jag ur den mesta etanolen byggs det en i rostfritt. Och Nej etanolen ska inte drickas, skulle tro att smaken och bensin lukten hänger kvar så det ska bli spolarvätska i stället. Det är väldigt noga att det inte läcker, eller blir statiskt så det inte blir någon gnista när man tar i grejerna. Vill ju inte att ladugården brinner bort. Har pumpar som klarar både bensin och vatten drivs med 12 volt och det känns säkrare så .
Ja dessa låga spänningar brukar inte kunna ge farliga krypströmmar, läckströmmar, om det inte finns saltvatten och annat gojs.
12 Volt upp till 48 Volt brukar anses som rätt så säkert.
På fartyg är vanligen den yttre belysningen på 48 Volt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Telepatisk
Hade för mig att jag läst någonstans att en liten blandning etanol i bensinen gör "stor" skillnad på utsläppen. D.v.s. bättre än 5-10 %.
Det beror på vad man menar med "utsläpp", både NOx, HC (kolväten) och tex CO går ner vid etanol inblandning. CO2 utsläpp minskar ju inte lika mycket, beror på vilken källa för etanol man har.
Man kan tillverka etanol ur tex naturgas, kol och petroleum, med lite avancerad kemi, vet dock inte hur långt ner man kan komma i tillverkningskostnad, och energikostnad.
Ännu enklare är det att tillverka tex metanol, som ju är ett utmärkt bränsle och används i tex dragsterbilar (ofta ihop med niitrometan).
Citat:
Ursprungligen postat av
Jedis
Kylarglykol är i princip alltid etylenglykol (1,2-etandiol). Några, ex. VW har börjat blanda in lite glycerol i det också. Propylenglykol används mest där kylvätskor riskerar kontakt med livsmedel.
När det gäller denaturering så finns det lagkrav att beakta, så här skriver Folkhälsomyndigheten
I Sverige brukar man tillsätta per 100 liter etanol:
1,0 liter isopropylalkohol
2,0 liter metyletylketon
1,0 gram denatoniumbensoat
Mycket intressant tråd, den här får sparas. Och glycerolens uppgift är nog den att om det bildas iskristaller vid extra stark kyla så klibbar iskristallerna inte ihop. Cirkulationen upprätthålls alltså även om is har bildats. Samma effekt ska visst uppstå med socker, glukos eller fruktos. Detta enligt gamla recept på glykol + vatten + socker. Socker gör dessutom att packningarna tätar sig själva, sockret karamelliserar sig av sig självt.
Tyvärr så jäser ju sockret så det ska sakta försvinna påstås det.
Inget som man kanske kan rekommendera idag, lamellerna i dagens kylare är så tunna nuförtiden. Man kan slänga in en dos turbojäst och ta ut den framkokade spriten sedan man kört fram och tillbaka till korvmojen
Jo, det är lite löjligt att de säljer svindyr sk alkylatbensin till motorsågar och gräsklippare, som det är lite tveksamt om den ens har några miljömässiga fördelar.
Förstår att man vill ha billig soppa till dessa grejor.
Nyligen försökte ju MP hota med att förbjuda utombordare, troligen vill de ta in några 100 miljoner i moms på att folk ska rusa iväg och köpa utombordare ?