2021-04-29, 10:58
Medlem
En av mina hobbybilar, som är äldre än 30 år, har mekanisk bränslepump som får sin kraft via en stötstång mot en excenter på kamaxeln, har små backventiler av fibermaterial.
Undrar om dessa små fiberbrickor kommer att klibba fast på ventilsätena?
Likaså undras om det stora membranet i pumpen tål alkoholinblandningen.
Citera
2021-04-29, 11:43
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
En av mina hobbybilar, som är äldre än 30 år, har mekanisk bränslepump som får sin kraft via en stötstång mot en excenter på kamaxeln, har små backventiler av fibermaterial.
Undrar om dessa små fiberbrickor kommer att klibba fast på ventilsätena?
.
Senast redigerad av hippili 2021-04-29 kl. 11:46. Anledning: Felpost
Citera
2021-04-29, 12:02
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte

Om inte 98 oktan funkar (med bara 5% inblandning) finns det 4T-alkylat att köpa, kostar från drygt 20 spänn litern i 195 liters fat. I 20-liters dunk får du betala 24 spänn litern. Min "reservdunk" är en 5-liters dunk med 4T-alkylatbensin. Alkylatbensin tål att förvaras mycket längre än vanlig bensin.

...eller, montera block-off platta för nuvarande soppapump och installera en elektrisk diafragmapump istället. t.ex. https://folkraceshop.se/elektrisk-branslepump-forgasare
Senast redigerad av hasenfrasen 2021-04-29 kl. 12:13.
Citera
2021-04-29, 14:36
Avslutad
Är den här idén från miljöpartiet eller vilka har beslutat om detta helt idiotiska?
Citera
2021-04-29, 16:30
Medlem
hippilis avatar
Det är ganska enkelt att ta bort etanolen ur bensin. Har gjort det under en tid men det är lätt att göra några liter till motorsågarna, men väldigt omständligt att fylla tankarna på bilarna.
Vi är 3 som ska prova att göra en anläggning med 300 liter bensin som förhoppningsvis tar ur det mesta etanolen och funkar det byggs det i rostfritt och återkommer hur det går, är själv en av dom som kör gamla bilar..
Citera
2021-04-29, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Det är ganska enkelt att ta bort etanolen ur bensin. Har gjort det under en tid men det är lätt att göra några liter till motorsågarna, men väldigt omständligt att fylla tankarna på bilarna.
Vi är 3 som ska prova att göra en anläggning med 300 liter bensin som förhoppningsvis tar ur det mesta etanolen och funkar det byggs det i rostfritt och återkommer hur det går, är själv en av dom som kör gamla bilar..

Säljer ni spriten efteråt? Eller blir det för eget bruk till fredagsgroggen?
Citera
2021-04-29, 19:46
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Säljer ni spriten efteråt? Eller blir det för eget bruk till fredagsgroggen?
Det får nog bli spolarvätska och fönster puts av det skulle jag tro för dricka det så borde det smaka bensin och det är ju inte så gott
Citera
2021-05-03, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili

Alltså en gammal metod är ju att man tar typ 10 liter bensin från pumpen i en större dunk. Nu häller man i två liter vatten. Skakar dunken fler gånger första dagen. När den stått till andra dagen så delar sig vätskan i två skikt, och det övre skiktet består av ren bensin helt utan etanol. Det undre skiktet utgör en blandning av etanol och vatten. Med att försiktigt dekantera av det övre skiktet kan man använda detta att köra på.
Det undre skiktet får ni hitta på något annat till än att ha som spolarvätska, jag tror inte att slangar och pumpar till spolarvätskan klarar den blandningen särskilt bra.

Recept på spolarvätska ska visst vara etanol, vatten plus något diskmedel fast bara lite då förstås.
Eller hellre ett flytande tvättmedel för vanliga tvättmaskiner, då tex kulörtvättmedel.
Sedan har jag för mig att man kan faktiskt blanda in lite glycerin/glycerol, eller propylenglykol.

Det lämnar kvar ett tunt skikt som våta snöflingor och snöslask inte vill häfta vid på vindrutans glas. Förr kunde man köpa dunkar av billig glycerin till att blanda ihop egna flytande handtvålar med.
Glycerinen gör handtvålen mycket mjukare mot huden.

Men denna bensin är inte riktigt ren. Den innehåller faktiskt lite etanol och lite vatten.
Tyvärr så mycket vatten att det kan bildas små isproppar i bränslesystemet
Citera
2021-05-03, 21:54
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerStryparen
Alltså en gammal metod är ju att man tar typ 10 liter bensin från pumpen i en större dunk. Nu häller man i två liter vatten. Skakar dunken fler gånger första dagen. När den stått till andra dagen så delar sig vätskan i två skikt, och det övre skiktet består av ren bensin helt utan etanol. Det undre skiktet utgör en blandning av etanol och vatten. Med att försiktigt dekantera av det övre skiktet kan man använda detta att köra på.
Det undre skiktet får ni hitta på något annat till än att ha som spolarvätska, jag tror inte att slangar och pumpar till spolarvätskan klarar den blandningen särskilt bra.

Recept på spolarvätska ska visst vara etanol, vatten plus något diskmedel fast bara lite då förstås.
Eller hellre ett flytande tvättmedel för vanliga tvättmaskiner, då tex kulörtvättmedel.
Sedan har jag för mig att man kan faktiskt blanda in lite glycerin/glycerol, eller propylenglykol.

Det lämnar kvar ett tunt skikt som våta snöflingor och snöslask inte vill häfta vid på vindrutans glas. Förr kunde man köpa dunkar av billig glycerin till att blanda ihop egna flytande handtvålar med.

Men denna bensin är inte riktigt ren. Den innehåller faktiskt lite etanol och lite vatten.
Precis så, man använder vatten. När prov bygget är klart och det funkar att ta ur den mesta etanolen kommer jag skriva hur det blev. Sedan byggs det en i rostfritt.

Nu är det 2 oljefat med slangar kranar och en pump som pumpar upp vatten från nedre fatet till övre så det "regnar" vatten åvanfrån och ta med sej etanol ner i nedre fatet. 300 liter bensin och 20 liter vatten. Eftersom faten kommer rosta är detta bara ett prov.
Citera
2021-05-03, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NegerStryparen

Normalt sett så innehåller spolarvätska etanol utblandat med ex. isopropanol och butanon samt en detergent men under pandemin så har det uppstått brist på isopropanol så man verkar ha ersatt det på lite olika sätt. Anledningen till att man tillsätter isopropanol är för att man inte ska få drickbar etanol om någon får för sig att separera den med vatten.

Samma sak med E85.
Citera
2021-05-06, 13:05
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Nja i princip inte alla forskare, De flesta forskare som får komma till tals ja, de andra forskarna tystas ner eller fråntas rätten att säga sitt, skedde i Tyskland där polisstormade in och beslagtog data och annan utrustning för att tysta ner webb sändningen! dessutom är dessa forskare med alarmerande resultat köpta av samma organisation, media är med på noterna också men klimatet är mer komplex än så, hur ofta läser vi om Sydpolen kontra nordpolen?

För info så är Sydpolen större än på länge med mer snö, mer is m.m. helt linje med vad forskare anser när nordpolen blir mindre sker motsatt effekt på syd...detta sker och har skett tusentals år före vår tid.

Det finns hur mycket fakta som helst där media och vissa forskare vinklat fakta och data till alarmerande uppgifter när uppgifterna egentligen säger precis tvärtom.
Ett bra exempel är den alarmerande rapporten som visar att gräsbränder och höjda temperaturer i usa västkust skulle vara de värsta på fler hundra år, detta är inte sant och har dessutom ifrån 30-talet gått ner, men kortar man ner grafen till bara 15 år ser det alarmerande ut.

Vulkanutbrott släpper ut exempelvis mer kväve eller svavel än vad som vi någonsin kommer kunna göra, vi kommer inte kunna stoppa detta och även om vi skulle minska skulle det inte betyda ett smack för jorden atmosfär.

Vi som är lite äldre har levt med dessa tönterier i fler decennier allt ifrån att ozonlagret är på väg att försvinna till att solen håller på att slockna. Klimatet kan vi inte göra något åt!

Det vi kan göra något åt är däremot miljön nedskräpning, giftiga utsläpp farliga avfall m.m. men det är inte för klimatet utan för oss själva! Skilj på miljö och klimat.

Kolla inslaget i Aktuellt från i förrgår. Jordens Feber. Börjar ca 6 min in i programmet. Se hela!
Det här är dagsfärska fakta och inga fabler, rapporterade av en objektiv, svensk nyhetskanal:
https://www.svtplay.se/video/29611200/aktuellt/aktuellt-4-maj-21-00-4?position=345&id=KkpQ5Qz

Skrämmande sa Bull och det kommer att gå åt helvete om inget görs och det handlar om multipla åtgärder över hela världen. Sluta att stoppa huvudet i sanden! De skador vi åsamkar miljön påverkar klimatet, simple as that!
Citera
2021-05-06, 13:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Kolla inslaget i Aktuellt från i förrgår. Jordens Feber. Börjar ca 6 min in i programmet. Se hela!
Det här är dagsfärska fakta och inga fabler, rapporterade av en objektiv, svensk nyhetskanal:
https://www.svtplay.se/video/29611200/aktuellt/aktuellt-4-maj-21-00-4?position=345&id=KkpQ5Qz

Skrämmande sa Bull och det kommer att gå åt helvete om inget görs och det handlar om multipla åtgärder över hela världen. Sluta att stoppa huvudet i sanden! De skador vi åsamkar miljön påverkar klimatet, simple as that!

Ja för SVT är ju helt opartiska.

Det finns annars delforumet Klimat, miljö och geovetenskap för alarmister som dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in