2021-07-27, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jossan199
Hon visste exakt vem hon flytta ihop med. Har du läst fupen? Hon visste exakt vad han gjort och att mycket inte var ok.
Javisst visste hon det. Var lika hopplöst förälskad och förlåtande.

Sen är det vare sig dödsstraff eller livstid. A och E har nog haft flera år tillsammans som till synes varit ömsesidigt. Terapi, öppenhet med lösenord och lite sådant. Sen har dom lyckats bra i sitt bolag. Var nog värt ett bättre öde.

Tror inte någon av målsägarna levt ett tragiskt liv beroende av AA sedan 2007, 9 och 13...

Han var ett praktarsle på den tiden...
Citera
2021-07-27, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Javisst visste hon det. Var lika hopplöst förälskad och förlåtande.

Sen är det vare sig dödsstraff eller livstid. A och E har nog haft flera år tillsammans som till synes varit ömsesidigt. Terapi, öppenhet med lösenord och lite sådant. Sen har dom lyckats bra i sitt bolag. Var nog värt ett bättre öde.

Tror inte någon av målsägarna levt ett tragiskt liv beroende av AA sedan 2007, 9 och 13...

Han var ett praktarsle på den tiden...
Nej men såren brukar bli djupa efter sådant.
Citera
2021-07-27, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terpentino
FUP
https://docdro.id/tYYx27B

Okej han erkänner allt och att han haft sex med alla målsäganden och väldigt väldigt många fler som han säger, men att han varit noga med att de är precis 15 år fyllda........alltså dra mig baklänges, trekanter med 15 åringar (eller yngre ord mot ord) och alla tjejer är så pådrivande och vilda som porrstjärnor (hans ord) så han så svag. Detta är alltså tjejer runt 15 år som är dessa erfarna "vilddjur." Ord står mot ord om det var innan de var 15 år. Men oavsett så är hans beteende förkastligt.

Han T.Hamm*r blev väl aldrig dömd?, och hans beteende var väl inte i närheten så omfattande som detta? Men i det fallet så agerade Svenska ridsportförbundet med buller och bång och här är de bara mjäkiga, total tystnad och agerar överhuvudtaget inte. Det är skillnad på vem man är i ridsporten. Det har visat sig gång på gång. Har A.A tränarlicens/diplomering? Varför ryker inte hans men Hamm*rs kan någon förklara?
Citera
2021-07-28, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Okej han erkänner allt och att han haft sex med alla målsäganden och väldigt väldigt många fler som han säger, men att han varit noga med att de är precis 15 år fyllda........alltså dra mig baklänges, trekanter med 15 åringar (eller yngre ord mot ord) och alla tjejer är så pådrivande och vilda som porrstjärnor (hans ord) så han så svag. Detta är alltså tjejer runt 15 år som är dessa erfarna "vilddjur." Ord står mot ord om det var innan de var 15 år. Men oavsett så är hans beteende förkastligt.

Han T.Hamm*r blev väl aldrig dömd?, och hans beteende var väl inte i närheten så omfattande som detta? Men i det fallet så agerade Svenska ridsportförbundet med buller och bång och här är de bara mjäkiga, total tystnad och agerar överhuvudtaget inte. Det är skillnad på vem man är i ridsporten. Det har visat sig gång på gång. Har A.A tränarlicens/diplomering? Varför ryker inte hans men Hamm*rs kan någon förklara?

Dels så antar jag att de lärde sig en liten läxa med H*mmar eftersom att de blev stämda… minns inte exakt hur domen blev, men jag fattade som att ridsportförbundet gjorde rätt som drog in hans diplomering, men de gjorde det på fel sätt. De följde inte sin egen policy. Men det lär hur som helst ha kostat de mängder med pengar att ha varit i rättegången så det är nog inte nått de är sugna på att göra om, så de tänker nog efter noga

Men det de har sagt utåt är att eftersom att han är häktat så gör han ändå ingen skada, men de planerar för hur de ska agera med AA… ska bli spännande att se vad de gör nu när han kom ut. Antagligen inget.

Samtidigt har de ett ganska otacksamt jobb. Även om jag tycker att AA verkar hemsk, så vet jag inte riktigt hur lätt det är för dem att dra in hans diplomering och motivera det ifall han blir friad. Självklart är det inte i enlighet med svrfs värdegrund att ligga med 15-åriga elever, men samtidigt var det över 10 år sen. Så jag vet inte riktigt vad de ska säga sig ha för policy om de drar in hans tränarlicens. Det låter kanske konstigt att ett förbund kan döma honom till livstid utan tränarlicens om han nu skulle bli friad. Men jag hoppas förstås på det.
Citera
2021-07-28, 08:44
Medlem
leeloufiives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso

Det stämmer att H@ammar inte dömdes och anledningen där var väl densamma som det kommer vara i Arn*lds fall: Domstolen tvingades använda sig av de stenålderslagar som gällde då de i domstol prövade övergreppen begicks och inte dagens lagar. Men du har helt rätt, H@mmar var inte ens i närheten av Arn*lds perversiteter eller utstuderade sadism.

Jag kan inte direkt påstå att Ridsportsförbundet agerade med buller och bång när det gäller Hammar heller, de valde att titta åt andra hållet under 20 års tid. Det var först när media skrev artikel på artikel och det producerades tv-dokumentärer som fick mycket höga tittarsiffror som SvRF tvingades till aktion. Tyvärr för dåligt underbyggd sådan som resulterade i stämningar hit och dit och enorma kostnader. H@mmar hade till skillnad från Arn*ld dessutom en tränarlicens/diplomering som gick att dra in, tror faktiskt inte Arn*ld har någon annan licens än ryttarlicens och det är nog tveksamt till att den går att dra in med dagens regelbok, där är det ju klubben som godkänner den och klubben är hans egen.

Men jag håller med dig när det gäller SvRF, det är bedrövligt att de håller skithögarna bakom ryggen och låter dem hållas år ut och år in, trots att de mycket väl känner till vad som pågår runt de här männen. Jag tror ju knappast det är de här rötäggen som drar in pengar till lönerna på förbundets kansli, snarare är det väl alla medlemmar, ryttarlicenser och hästlicenser vara merparten dessutom är tjejer, sponsorer och statliga bidrag. Det är dags för SvRF att visa att de har en moralisk kompass över huvud taget och se till att deras stadgar/regelbok ger dem verktyg att stänga av de här killarna.

I Arn*lds fall kommer det nog vara mest upp till "we the people" att agera genom att inte sätta hästar i träning hos honom, inte köpa häst genom honom, inte träna för honom eller använda hans hingstar eller seminstation. Det finns många andra tränare/förmedlare att samarbeta med, seminstationer också för den delen.

När de gäller proffsen som Team Arn*ld hängt ut här i tråden lär de inte heller bli särskilt glada. Jag tror tex inte att Gr€vlunda uppskattar att bli beskyllda för mörkning av våldtäkt, skyddande av brottsling eller barrering. Så även om Arn*ld kommer undan med ett lågt juridiskt straff så finns goda chanser att det civila straffet blir betydligt högre, förutsatt att ridsportsvärlden visar någon form av civilkurage för en gångs skull.
Citera
2021-07-28, 08:57
Medlem
leeloufiives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PersonMedKoll
Men det de har sagt utåt är att eftersom att han är häktat så gör han ändå ingen skada, men de planerar för hur de ska agera med AA… ska bli spännande att se vad de gör nu när han kom ut. Antagligen inget.

Samtidigt har de ett ganska otacksamt jobb. Även om jag tycker att AA verkar hemsk, så vet jag inte riktigt hur lätt det är för dem att dra in hans diplomering och motivera det ifall han blir friad. Självklart är det inte i enlighet med svrfs värdegrund att ligga med 15-åriga elever, men samtidigt var det över 10 år sen. Så jag vet inte riktigt vad de ska säga sig ha för policy om de drar in hans tränarlicens. Det låter kanske konstigt att ett förbund kan döma honom till livstid utan tränarlicens om han nu skulle bli friad. Men jag hoppas förstås på det.

Efter decennier av olika fall av anmälningar som hamnat på förbundets bord är det hög tid att de utarbetar en regelbok/stadgar som ger dem verktyg att stänga av ryttare/tränare/hästägare som är under utredning för vare sig det gäller sexualbrott, dopingbrott eller brott mot djurskyddslagar.

Framför allt är det väl hög tid att de faktiskt utreder de anmälningar de får till sig istället för att kasta dem i papperskorgen. Att de lyssnar på sina medlemmar, och vid minsta rykte agerar direkt med att snabbutreda och skicka det vidare till polisen om deras utredning visar att det finns grund för det. Det här kan inte längre fortgå att man slår dövörat till och stoppar huvudet i sanden och hoppas att det blåser över. Ridsportsförbundet måste anpassa sig till 2000-talet.
Citera
2021-07-28, 09:05
Medlem
leeloufiives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
"Det handlar i båda fallen om narcissistiska män som riktar in sig på väldigt unga flickor som är i pubertetsåldern plus fem, sex år. De har ofta vunnit hela familjens förtroende och invaggat dem i säkerhet innan de gjort sitt närmande.

De har både haft flickvänner som stöttat dem och människor omkring som försvarat dem när det blåst.

– Sedan vet jag inte om det är vänner men de har lojala personer omkring sig som står upp för dem och skyddar dem, säger Ulrika Fåhraeus."

Spot on!
Det tragiska är att det är i stort sett kvinnor som skyddar de här männen och i förlängningen möjliggör övergreppen så att de kan fortgå år ut och år in.
Senast redigerad av leeloufiive 2021-07-28 kl. 09:19.
Citera
2021-07-28, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leeloufiive
Efter decennier av olika fall av anmälningar som hamnat på förbundets bord är det hög tid att de utarbetar en regelbok/stadgar som ger dem verktyg att stänga av ryttare/tränare/hästägare som är under utredning för vare sig det gäller sexualbrott, dopingbrott eller brott mot djurskyddslagar.

Framför allt är det väl hög tid att de faktiskt utreder de anmälningar de får till sig istället för att kasta dem i papperskorgen. Att de lyssnar på sina medlemmar, och vid minsta rykte agerar direkt med att snabbutreda och skicka det vidare till polisen om deras utredning visar att det finns grund för det. Det här kan inte längre fortgå att man slår dövörat till och stoppar huvudet i sanden och hoppas att det blåser över. Ridsportsförbundet måste anpassa sig till 2000-talet.

Håller med att något behöver göras.

Men är ordförande i en förening själv och vet att ibland får man ganska otacksamma uppgifter. Man vill göra något, men det är svårt att få till en linje som är ”opartisk” och objektiv. O man vet att vad man än gör så kommer man få kritik

Gör de inte något åt Arn*ld och likasinnade så får de givetvis skit. Men om han skulle bli friad o det som finns är över 10 år gamla anklagelser som han har blivit friad från så blir det ju svårare att sätta en linje. Vilkas diplomering ska dras in? Alla som blir anmälda? Alla som blir åtalade? Alla som har haft sex med folk under 18?

Missförstå mig inte, jag tycker att han verkar va en jubelidiot o att han borde bli dömd i rätten, men jag är heller inte avundsjuk på förbundet som ska fatta beslut kring detta för det är nog inte jätteenkelt.

Kollade för övrigt upp honom på tdb. Han står som B-tränare, inlagt 2012. Men kan inte se att han har gått några fotbildningskurser så han har nog ingen aktiv tränarlicens nej. Så det finns nog ingen licens att dra in.
Citera
2021-07-28, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leeloufiive
Spot on!
Det tragiska är att det är i stort sett kvinnor som skyddar de här männen och i förlängningen möjliggör övergreppen så att de kan fortgå år ut och år in.

Tack för alla rakryggade inlägg här som jag följt. Håller helt med om att förbundet måsta agera. Att ge ett generiskt, smått avvisande och kallt svar till en tjej (Felicia i denna tråd) borde för 17 vara kriminellt samtidigt som de har en kampanj om ”trygg i stallet” och ”Trygga ledare”. Fy vad arg och besviken jag är. Pratar med äldre kvinnor i sporten och de säger att det är samma ruljans av dessa ”män” som för 30 år sedan och om rättsväsendet och förbund sviker oss besitter vi en enorm ”konsumentmakt” att nu är det slut på träningar, unghästsamarbeten, avel/semin, clinics eller allsköns beundran och låtgå. Vi vet ju vilka det rör sig om i stora drag. Ja, i korthet…no more fucks to give!
Citera
2021-07-28, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geniet57
Tack för alla rakryggade inlägg här som jag följt. Håller helt med om att förbundet måsta agera. Att ge ett generiskt, smått avvisande och kallt svar till en tjej (Felicia i denna tråd) borde för 17 vara kriminellt samtidigt som de har en kampanj om ”trygg i stallet” och ”Trygga ledare”. Fy vad arg och besviken jag är. Pratar med äldre kvinnor i sporten och de säger att det är samma ruljans av dessa ”män” som för 30 år sedan och om rättsväsendet och förbund sviker oss besitter vi en enorm ”konsumentmakt” att nu är det slut på träningar, unghästsamarbeten, avel/semin, clinics eller allsköns beundran och låtgå. Vi vet ju vilka det rör sig om i stora drag. Ja, i korthet…no more fucks to give!

Ja det är ju detta som är så sjukt, det beskrivs även i ett tidigare inlägg just konsumentmakten. Vad är det som gör att folk fortsatt anlitar dessa? En sak om du är på "försvararsidan" och är övertygad om att vederbörande inte gjort ngt fel, men alla vi som tycker A*nold i detta fallet är en skitstövel borde verkligen ta avstånd på riktigt.
Citera
2021-07-28, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krabatkrumelur
Ja det är ju detta som är så sjukt, det beskrivs även i ett tidigare inlägg just konsumentmakten. Vad är det som gör att folk fortsatt anlitar dessa? En sak om du är på "försvararsidan" och är övertygad om att vederbörande inte gjort ngt fel, men alla vi som tycker A*nold i detta fallet är en skitstövel borde verkligen ta avstånd på riktigt.

Låt oss alla som inte tycker att det är ok att utnyttja barn och unga sexuellt -vilket alla borde göra - nu tar vi avstånd från dessa pratas och stänger vi plånboken, beundran och låt gå! Vi besitter en enorm makt. Jag är den första att räcka upp handen! Fler?
Citera
2021-07-28, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geniet57
Låt oss alla som inte tycker att det är ok att utnyttja barn och unga sexuellt -vilket alla borde göra - nu tar vi avstånd från dessa pratas och stänger vi plånboken, beundran och låt gå! Vi besitter en enorm makt. Jag är den första att räcka upp handen! Fler?

Praktas skulle det vara! Tål att skrivas igen. PRAKT-AS!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in