2021-07-24, 12:27
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Hittar du på lite allteftersom nu? Var får du allt ifrån?

Inte? Vad är det för fel på den beskrivningen eller sättet att mäta?

På det första får jag det från verkligheten. Jag har aldrig sett nån falla sfäriskt i fritt fall.
Hört talas om lod?
Det tillsammans med vattenpass visar vilka regler som gäller.
Citera
2021-07-24, 12:41
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
På det första får jag det från verkligheten. Jag har aldrig sett nån falla sfäriskt i fritt fall.
Hört talas om lod?

Aha du kanske inte bara vet vad vågrätt innebär?

Men vad menar du med att gravitationen inte ’agerar sfäriskt’?
Citera
2021-07-24, 13:14
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Hört talas om lod?
Vad menar du med "falla sfäriskt"?

Ett lod pekar mot jordens centrum. Ett vattenpass är vinkelrätt mot lodlinan. Ingen av dem bevisar vare sig platt eller rund jord.Det enda dessa visar dig är lodlinjen och horisontalplanet där du befinner dig. Det finns inget absolut upp eller ner utan det är alltid relativt din position.

Däremot kan man visa att 2 lodlinjer på 2 olika punkter på jorden inte är parallella vilket inte skulle vara möjligt på en tänkt platt jord.
Citera
2021-07-24, 13:26
Medlem
constants avatar
Citat:
Hört talas om lod?
Jepp. Och där föll det där om den platta jorden.
Citera
2021-07-24, 15:44
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Jag har aldrig sett nån falla sfäriskt i fritt fall.

Hur skulle det se ut? ”Falla sfäriskt ”? Beskriv. Utveckla.
Citera
2021-07-24, 21:24
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Hur skulle det se ut? ”Falla sfäriskt ”? Beskriv. Utveckla.

Äh minns inte vad jag svara på men det jag menar är att man dras rakt ner kalla det vad du vill.
Verkar som att resultat du får av ett lod samt vattenpass visar de grundläggande. Micro macro.
Citera
2021-07-24, 22:18
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Äh minns inte vad jag svara på men det jag menar är att man dras rakt ner kalla det vad du vill.
Verkar som att resultat du får av ett lod samt vattenpass visar de grundläggande. Micro macro.
Att saker faller nedåt betyder ju knappast att jorden är platt.
Citera
2021-07-24, 22:53
Medlem
Citat:
Hört talas om lod?

Nu blir jag förvirrad. Lodet och vattenpasset visar att det finns en nedåtriktad kraft - hur kan det vara ett argument för att jorden är platt?

Det är snarast tvärtom, lodet är ett evidens för gravitation som i sin tur är ett evidens för en sfärisk jord.
Citera
2021-07-24, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AztecCrystal
Varför ställer du frågor som har besvarats tusen gånger om på alla platt-jord forum? Natt och dag orsakas på grund av att solen rör sig kring nordpolen och lyser upp zoner lokalt.

Man skulle väl ändå se solen från hela jorden även om den för tillfället inte lyser på en? Du ser ju alla scenlampor på dramaten även om dessa inte belyser dig. Varför är solen annorlunda?
Citera
2021-07-24, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llPOWERll
Man skulle väl ändå se solen från hela jorden även om den för tillfället inte lyser på en? Du ser ju alla scenlampor på dramaten även om dessa inte belyser dig. Varför är solen annorlunda?
Jämföra dramatens ljus med solens ljus vilket skämt.
beskriv hur det funkar med natt och dag men det har ju beskrivits tidigare i tråden som plattisar inte kan förklara på en platt jord som inte finns
Senast redigerad av Eagle5555 2021-07-25 kl. 00:09.
Citera
2021-07-25, 09:48
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Jämföra dramatens ljus med solens ljus vilket skämt.
beskriv hur det funkar med natt och dag men det har ju beskrivits tidigare i tråden som plattisar inte kan förklara på en platt jord som inte finns
Vad är det för skillnad mellan Dramatens och solens ljus?
Hur natt och dag fungerar på en platt jord har inte beskrivits eller förklarats i tråden. Det har påståtts att vi inte kan se solen på ett visst avstånd. Vilket motbevisas av att vi ser stjärnor som är bortom solen. Det förklarar inte heller varför nedre delen av solen skyms av horisonten.
Citera
2021-07-25, 09:51
Medlem
Sadomans avatar
Citat:

Det var en ganska usel förklaring. Mer en undanflykt för att slippa komma med en förklaring. Frågan var enkel: hur ser sfäriskt fallande ut och hur skulle det skilja sig mot icke sfäriskt fallande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in