2021-07-18, 18:53
Medlem
Jag är övertygad om att det börjar bli bra köplägen nu i många uran aktier.
Många är nu ner 40-50 % från toppen och närmaste veckorna/månaden tror jag det är/blir år 2021’s bästa köpläge på uranaktierna generellt.

När de som köpte på toppen för någon/några månader sen ’spyr ut’ sina innehav med 40-50% förlust då är det ett jätte läge att köpa inför nästa uppgångs period som troligen börjar efter sommaren, sen kommer detta upprepas några gånger till de närmaste åren innan uran priset slutar i en spik uppåt och sedan kraschar tillsammans med uran bolagen och inte återhämtar sig till en ny högre topp efter det.
Citera
2021-07-23, 10:47
Medlem
Tack TS för att du startade denna tråd. Att vara inne i Uran/TSX kräver nerver av stål. Tror på sektorn och det fundamentala ser minst sagt bra ut.

Sprott Physical Uranium Trust verkar vara igång, vet någon vilken plattform man kan köpa via? Varken Nordnet eller Avanza iallafall.

Lycka till med affärerna!!
Citera
2021-07-23, 22:54
Medlem
knight1056s avatar
Varför skulle det inte gå att köpa via Avanza eller Nordnet?
Citera
2021-07-24, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knight1056
Varför skulle det inte gå att köpa via Avanza eller Nordnet?

Såg att den nu är möjlig att handla nia Nordnet. Borde då även var möjlig att handla via Avanza snart...
Citera
2021-07-27, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PepperKeenan
Såg att den nu är möjlig att handla nia Nordnet. Borde då även var möjlig att handla via Avanza snart...
Är det för att Sprott Physical Uranium Trust klassas som en ETF? Det är inte möjligt att köpa ETF:er i USA/CAN p.g.a. omfattande regler från de nya regelverken: MiFID 2 och PRIIP.
Citera
2021-07-27, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av James-Moriarty
Är det för att Sprott Physical Uranium Trust klassas som en ETF? Det är inte möjligt att köpa ETF:er i USA/CAN p.g.a. omfattande regler från de nya regelverken: MiFID 2 och PRIIP.
Nej, Sprotts fonder (finns inget passande svensk namn här, de är ju inte stiftelser som trust betyder) är inte ETF:er, de har flera som går att handla via Avanza och Nordnet redan.

Min gissning är att Avanza bara är sega på att lägga till Sprott Uranium Trust. Avanza är bra på många sätt men oerhört sega med vissa saker. Tog t.ex. 7 bankdagar innan jag fick min utdelning från Kazatomprom (som är listade i London).
Citera
2021-07-27, 12:45
Medlem
Tack. Kanske enklare att ha koll här än på Avanza 🥸
Citera
2021-07-28, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av James-Moriarty
Tack. Kanske enklare att ha koll här än på Avanza 🥸
Mina Sprott Physical Uranium Trust har dykt upp i kapitalförsäkringen nu (fick som meddelat en andel i SPUT för varje två aktier jag hade i UPC). Vad som är konstigt är att det inte går att köpa, bara sälja. Hoppas att de löser det med tiden, gissar att det bara är Avanza som inte hunnit uppdatera allt än.
Citera
2021-07-28, 16:24
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Mina Sprott Physical Uranium Trust har dykt upp i kapitalförsäkringen nu (fick som meddelat en andel i SPUT för varje två aktier jag hade i UPC). Vad som är konstigt är att det inte går att köpa, bara sälja. Hoppas att de löser det med tiden, gissar att det bara är Avanza som inte hunnit uppdatera allt än.
Nog bara på Avanza de är sega. Testade att stödköpa 20 andelar på nordnet och det gick finemang.
Bara att börja stacka fysiskt U . Då har jag cirka 3 kilo i mitt namn. Feels good.
Citera
2021-07-28, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Nog bara på Avanza de är sega. Testade att stödköpa 20 andelar på nordnet och det gick finemang.
Bara att börja stacka fysiskt U . Då har jag cirka 3 kilo i mitt namn. Feels good.
Nice, min uranportfölj ska se ut ungefär såhär i slutet på nästa vecka är planen:
* 40% Kazatomprom (KAP), ökar nu när kursen har sjunkit, finns ingen fundamental anledning alls till fallet. Fick dessutom nyss utdelning med en direktavkastning på 4% och det i en björnmarknad. Ge ett år eller två med 60+ USD uran och KAP kommer bada i pengar som hamnar rakt i oss aktieägares fickor.
* 30% i SPUT, uppsida på minst 100%, nersida är rätt liten även om hela uran-testen skulle spricka. Dessutom kommer vissa bolag inte kunna leverera trots uppgång i uranpriset, SPUT kommer däremot garanterat att gå upp med uranpriset. Gillar tanken på att hålla fysiska råvaror också.
* 30% i juniorer, här ligger jag tyngst i de som förväntas börja producera i denna cykel förutsatt att uranpriset stiger upp mot 60 USD. Har några prospekteringsbolag också mest för att det är kul.

Jag har försökt optimera min portfölj på ett sådant sätt att nersidan inte är enorm (inte förlorar mer än max 30-50%) medan uppsidan för portföljen som helhet är en bra bit över 100%. Jag förväntar mig att KAP dubblas eller kanske tredubblas exklusiva utdelningarna, SPUT dubblas minst och juniorerna kommer det nog vara en mix. Min gissning är att ett par nog misslyckas och andra drar iväg riktigt ordentligt.
Citera
2021-07-28, 22:03
Medlem
Lärde mig nyss att Bangladesh av alla ställen håller på att bygga ett kärnkraftverk (eller ja, Rosatom bygger det åt dem): https://en.wikipedia.org/wiki/Rooppur_Nuclear_Power_Plant

De två reaktorerna kommer producera ungefär lika mycket el som Ringhals producerar.

Även urfattiga tredjevärlden länder som Ghana och Egypten har långt gångna planer på att bygga kärnkraftverk. Frågan är hur lätt det blir för någon mindre nogräknad att komma över lite uttjänt kärnbränsle från sådana länder i framtiden... Kanske man ska starta en business där man erbjuder sig att för några hundra miljoner USD ta hand om Bangladesh kärnavfall, sedan säljer man det som går att sälja till Nordkorea och dumpar resten i havet...
Citera
2021-07-29, 00:57
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Något måste man hålla på med i väntan på nästa utdelningssäsong... Jag har egentligen tänkt trappa ner på börsandet nu när gubbportföljen är färdigbyggd med en fin blandning växt och värde och endast oroa mig över hur utdelningarna ska investeras men när det dyker upp ett sådant fint käjs kan jag inte låta bli att bli lite 2007-nostalgisk. Noterar en del gamla trotjänare som faktiskt passerat genom portföljen åter är aktuella. Namn som Energy Fuels, Denison, Forsys gör att det kliar lite extra under kippan och minnen återväxt från den hysteriska tiden på DI Börssnack.

Tittar man på graferna så ser det ut som att uranaxierna just genomlidit första sell off och vi nu är nere i björnfällan som snart kommer över gå i "media attention" och därmed kommer den breda massan invällande. Alltså är det ett fint köptillfälle för oss som gillar att ramla in lagom till att Tipsextra-sändningen är över och festen startar men innan pöbeln gör entré.

Jag har nu tagit plats i urantågets VIP-avdelning med dessa noga övervägda biljetter:

Denison Mines
Energy Fuels
GoiEx Uranium

min assistent menade att tickern "AZZ" är extremt crinch därför kryddas portföljen även med Azarga Uranium Corp tillsammans med Mega Uranium som ju låter som ett superhjältenamn från 50-talet och antagligen kommer vara det som reddit-investerarna kommer attraheras mest av.

Möjligt att det blir något mer köp när augusti månads utdelning ska investeras men just nu känner jag mig trygg med denna lilla uranportfölj som krydda i börstillvaron.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in