Citat:
Ursprungligen postat av
bajssprutan
Nog bara på Avanza de är sega. Testade att stödköpa 20 andelar på nordnet och det gick finemang.
Bara att börja stacka fysiskt U

. Då har jag cirka 3 kilo i mitt namn. Feels good.
Nice, min uranportfölj ska se ut ungefär såhär i slutet på nästa vecka är planen:
* 40% Kazatomprom (KAP), ökar nu när kursen har sjunkit, finns ingen fundamental anledning alls till fallet. Fick dessutom nyss utdelning med en direktavkastning på 4% och det i en björnmarknad. Ge ett år eller två med 60+ USD uran och KAP kommer bada i pengar som hamnar rakt i oss aktieägares fickor.
* 30% i SPUT, uppsida på minst 100%, nersida är rätt liten även om hela uran-testen skulle spricka. Dessutom kommer vissa bolag inte kunna leverera trots uppgång i uranpriset, SPUT kommer däremot garanterat att gå upp med uranpriset. Gillar tanken på att hålla fysiska råvaror också.
* 30% i juniorer, här ligger jag tyngst i de som förväntas börja producera i denna cykel förutsatt att uranpriset stiger upp mot 60 USD. Har några prospekteringsbolag också mest för att det är kul.
Jag har försökt optimera min portfölj på ett sådant sätt att nersidan inte är enorm (inte förlorar mer än max 30-50%) medan uppsidan för portföljen som helhet är en bra bit över 100%. Jag förväntar mig att KAP dubblas eller kanske tredubblas exklusiva utdelningarna, SPUT dubblas minst och juniorerna kommer det nog vara en mix. Min gissning är att ett par nog misslyckas och andra drar iväg riktigt ordentligt.