Citat:
Ursprungligen postat av
IgnoranceIsBliss
Tack.
Men alltså den senaste veckan har jag nördat ner mig lite i siffrorna, och oj vilka siffror det finns potential för i branchen.
Men risk/reward ser jättefin ut, enligt mina beräknade siffror så finns det i vissa fall bull case på 40x (givet att uran går upp till 150, vilket inte är helt osannolikt samt att marknaden går in i en riktig bullmarknad och värderar bolag till 20 P/E). Andra bull case är att uran stiger till 60-70 vilket ger uppsida på ca 2-3 gånger i vissa bolag. Jag räknar då i fallen för att inte göra det allt för bullish att de producerar ca 50% av vad de säger att de kan göra.
Sen finns ju en risk att uranet stannar på nuvarande nivåer eller att någon katastrof händer. Men jag ser absolut en enorm uppsida.
Nu ligger jag ca 8% i uran och planerar att gå upp till 10%.
Ska bli intressant att följa de kommande åren!
Just därför jag väljer att ligga tungt i Kazatomprom (KAP), de har i dagsläget ett P/E på strax under 16 och direktavkastning på över 4%. De är alltså acceptabelt värderade redan idag, och visade att de redan under 2020 kunde göra en fin vinst på en uranspott på runt 30 USD i genomsnitt (det är viktigt att nämna att KAP troligtvis har vissa avtal till högre pris än så) och levererade vinster även åren innan om än lite lägre. Skulle det då bli så att spotten inte drar så är KAP fortfarande vettigt värderade.
Följande brukar vara de fyra mest nämnda potentiella riskerna för att det inte blir något bull-case:
*Stor kärnkraftsolycka, det kommer sänka tesen på kort och medellång sikt, men måste inte vara hela världen. Beror på vad för typ av olycka. Kärnkraft är fortfarande den enda koldioxidfria baskraften som är ordentligt utbyggbar med liten miljöskada.
* Det finns mycket mer secondary supply än vad marknaden tror. Det är inte troligt och även om så är fallet, så innebär det stora produktionsunderskottet att secondary supply kommer ätas upp oavsett, det tar bara lite längre. Under tiden får jag min utdelning från KAP ändå.
* Japan väljer att inte återstarta sina reaktorer. Också osannolikt, men om det händer så är marknaden fortfarande i underskott, bara inte lika stort som projekterat.
* Kazakstan ökar produktionen innan spotten hinner dra för att möta efterfrågan på marknaden. Händer detta kommer KAP att vara en stor vinnare. KAP kommer bara att ordentligt öka produktionen om de lyckas utöka reserverna eller om vinsten anses tillräckligt stor (dagens pris tycker KAP är för lågt, de har nämligen signalerat att de fortsätter hålla produktionen reducerad med 20% in i 2023). Då Kazakstan själva inte har kärnkraft finns det inget syfte från Kazakstan att hålla nere priserna.