2021-07-29, 10:21
Medlem
Azarga består delvis av gamla power tech uranium om jag inte missminner mig, power tech var ett av bolagen som jag ägde när det begav sig 2006-2007. Jag tror dock att Azarga har några licens issues nu, men den typen av problem är dock rätt vanliga bland developers och löser sig nog. Är du intresserad av ISR bolag som Azarga så tycker jag att du ska kolla på Encore och Laramide vilka också har merparten av sina project i US. Jag äger både sen lång tid och ökade i kraftigt i Laramide nu på dippen förra veckan.

Mega är som en lite mini ETF som har en jätte post i nextgen och sen mycket akter i toro energi har jag för mig att det är, så gillar men dessa bolag kan man köpa dem med en premie via Mega.
Senast redigerad av johnez 2021-07-29 kl. 10:24.
Citera
2021-07-29, 10:48
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Tackar för info! Powertech uranium, (PWE.TO) tjänade jag en del på 2007 så detta liknar redan rena nostalgiportföljen!
Citera
2021-07-29, 15:38
Medlem
Kul när man kör lite snabb matte rörande ens innehav i SPUT och inser att ens andel av fonden motsvarar ca 190 kilo yellowcake. Det är bränsle för att producera el till en mellanstor kommun (ca 7 MW effekt, eller 61 miljoner KWh per år). Satan vad potent uran är!

Just nu krävs det 4 enheter i SPUT för ett pound yellowcake.
Citera
2021-07-30, 00:00
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Nej, Sprotts fonder (finns inget passande svensk namn här, de är ju inte stiftelser som trust betyder) är inte ETF:er, de har flera som går att handla via Avanza och Nordnet redan.

Min gissning är att Avanza bara är sega på att lägga till Sprott Uranium Trust. Avanza är bra på många sätt men oerhört sega med vissa saker. Tog t.ex. 7 bankdagar innan jag fick min utdelning från Kazatomprom (som är listade i London).

Kunde du handla på London börsen med avanza? Var du tvungen att ringa in ordern då eller? I så fall kanske jag också slår på lite kazatomprom också, får du kurser i slutet av dagen eller när uppdateras de på kontot?

Fick tummen ur arslet idag och ska försöka få in lite uran i portföljen, ca 5-10%. Började med någon procent Cameco, men tycker det verkar lite svårt att välja bland övriga. Denison lär väl också komma med, sen kanske Ur-Energy. Sen kanske 2 st till.
Citera
2021-07-30, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Kunde du handla på London börsen med avanza? Var du tvungen att ringa in ordern då eller? I så fall kanske jag också slår på lite kazatomprom också, får du kurser i slutet av dagen eller när uppdateras de på kontot?

Fick tummen ur arslet idag och ska försöka få in lite uran i portföljen, ca 5-10%. Började med någon procent Cameco, men tycker det verkar lite svårt att välja bland övriga. Denison lär väl också komma med, sen kanske Ur-Energy. Sen kanske 2 st till.
Yes, för London, Hongkong, Melbourne, Moskva etc får man ringa. Tror minimum-courtaget när man handlar London-listade aktier via telefonmäkleriet är 250-300 SEK ca.

Kursen uppdateras en gång per dygn (någon gång under natten sker det) när man har aktien i kapitalförsäkringen (den hamnar under "Övriga Värdepapper" som "NAK KAZATOMPROM AO"). Funkar rätt bra, jag fick utdelning och allt och de drog bara 2,5% i utländsk källskatt, måste vara avtalet Sverige har med UK. Klagar inte.

Kazatomprom är sekundärlistade i Frankfurt också, men likviditeten där är dålig, så se till så att de köper i London om du köper.

Om du söker lite så har jag skrivit lite längre inlägg om Kazatomprom. Det är i mitt tycke det bästa uran-caset just nu. Stor uppsida, världens största reserver, monopol på nya fynd i Kazakstan, hög direktavkastning med god lönsamhet även till dagens uranpriser och priser ner till nästan 20 USD. Samtidigt med de låga produktionskostnaderna kommer de göra brutala vinster när priset stiger, vinster de skiftar ut till aktieägarna vilket juniorerna inte lär göra på samma sätt.

Har köpt Kazatomprom i tre omgångar. Nu senast i början av veckan till strax under 25 USD per aktie.
Citera
2021-07-30, 18:54
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Yes, för London, Hongkong, Melbourne, Moskva etc får man ringa. Tror minimum-courtaget när man handlar London-listade aktier via telefonmäkleriet är 250-300 SEK ca.

Kursen uppdateras en gång per dygn (någon gång under natten sker det) när man har aktien i kapitalförsäkringen (den hamnar under "Övriga Värdepapper" som "NAK KAZATOMPROM AO"). Funkar rätt bra, jag fick utdelning och allt och de drog bara 2,5% i utländsk källskatt, måste vara avtalet Sverige har med UK. Klagar inte.

Kazatomprom är sekundärlistade i Frankfurt också, men likviditeten där är dålig, så se till så att de köper i London om du köper.

Om du söker lite så har jag skrivit lite längre inlägg om Kazatomprom. Det är i mitt tycke det bästa uran-caset just nu. Stor uppsida, världens största reserver, monopol på nya fynd i Kazakstan, hög direktavkastning med god lönsamhet även till dagens uranpriser och priser ner till nästan 20 USD. Samtidigt med de låga produktionskostnaderna kommer de göra brutala vinster när priset stiger, vinster de skiftar ut till aktieägarna vilket juniorerna inte lär göra på samma sätt.

Har köpt Kazatomprom i tre omgångar. Nu senast i början av veckan till strax under 25 USD per aktie.

Tack.

Men alltså den senaste veckan har jag nördat ner mig lite i siffrorna, och oj vilka siffror det finns potential för i branchen.

Men risk/reward ser jättefin ut, enligt mina beräknade siffror så finns det i vissa fall bull case på 40x (givet att uran går upp till 150, vilket inte är helt osannolikt samt att marknaden går in i en riktig bullmarknad och värderar bolag till 20 P/E). Andra bull case är att uran stiger till 60-70 vilket ger uppsida på ca 2-3 gånger i vissa bolag. Jag räknar då i fallen för att inte göra det allt för bullish att de producerar ca 50% av vad de säger att de kan göra.

Sen finns ju en risk att uranet stannar på nuvarande nivåer eller att någon katastrof händer. Men jag ser absolut en enorm uppsida.

Nu ligger jag ca 8% i uran och planerar att gå upp till 10%.

Ska bli intressant att följa de kommande åren!
Citera
2021-07-31, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Tack.

Men alltså den senaste veckan har jag nördat ner mig lite i siffrorna, och oj vilka siffror det finns potential för i branchen.

Men risk/reward ser jättefin ut, enligt mina beräknade siffror så finns det i vissa fall bull case på 40x (givet att uran går upp till 150, vilket inte är helt osannolikt samt att marknaden går in i en riktig bullmarknad och värderar bolag till 20 P/E). Andra bull case är att uran stiger till 60-70 vilket ger uppsida på ca 2-3 gånger i vissa bolag. Jag räknar då i fallen för att inte göra det allt för bullish att de producerar ca 50% av vad de säger att de kan göra.

Sen finns ju en risk att uranet stannar på nuvarande nivåer eller att någon katastrof händer. Men jag ser absolut en enorm uppsida.

Nu ligger jag ca 8% i uran och planerar att gå upp till 10%.

Ska bli intressant att följa de kommande åren!
Just därför jag väljer att ligga tungt i Kazatomprom (KAP), de har i dagsläget ett P/E på strax under 16 och direktavkastning på över 4%. De är alltså acceptabelt värderade redan idag, och visade att de redan under 2020 kunde göra en fin vinst på en uranspott på runt 30 USD i genomsnitt (det är viktigt att nämna att KAP troligtvis har vissa avtal till högre pris än så) och levererade vinster även åren innan om än lite lägre. Skulle det då bli så att spotten inte drar så är KAP fortfarande vettigt värderade.

Följande brukar vara de fyra mest nämnda potentiella riskerna för att det inte blir något bull-case:

*Stor kärnkraftsolycka, det kommer sänka tesen på kort och medellång sikt, men måste inte vara hela världen. Beror på vad för typ av olycka. Kärnkraft är fortfarande den enda koldioxidfria baskraften som är ordentligt utbyggbar med liten miljöskada.
* Det finns mycket mer secondary supply än vad marknaden tror. Det är inte troligt och även om så är fallet, så innebär det stora produktionsunderskottet att secondary supply kommer ätas upp oavsett, det tar bara lite längre. Under tiden får jag min utdelning från KAP ändå.
* Japan väljer att inte återstarta sina reaktorer. Också osannolikt, men om det händer så är marknaden fortfarande i underskott, bara inte lika stort som projekterat.
* Kazakstan ökar produktionen innan spotten hinner dra för att möta efterfrågan på marknaden. Händer detta kommer KAP att vara en stor vinnare. KAP kommer bara att ordentligt öka produktionen om de lyckas utöka reserverna eller om vinsten anses tillräckligt stor (dagens pris tycker KAP är för lågt, de har nämligen signalerat att de fortsätter hålla produktionen reducerad med 20% in i 2023). Då Kazakstan själva inte har kärnkraft finns det inget syfte från Kazakstan att hålla nere priserna.
Citera
2021-07-31, 17:57
Medlem
Detta låter ju otroligt spännande, tyvärr dåligt insatt i både aktier och uran, har dock investerat i fonder några år.

1. Hittar ett antal bolag på avanza, vissa har 2 olika aktier, en baserad i usa och andra kanada, varför?
2. Efter att har läst i tråden lite ser det ut som det byggs bra många kärnkraftverk, varför är det så få som utvinner uran? Dyrt?
Citera
2021-08-01, 00:56
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Detta låter ju otroligt spännande, tyvärr dåligt insatt i både aktier och uran, har dock investerat i fonder några år.

1. Hittar ett antal bolag på avanza, vissa har 2 olika aktier, en baserad i usa och andra kanada, varför?
2. Efter att har läst i tråden lite ser det ut som det byggs bra många kärnkraftverk, varför är det så få som utvinner uran? Dyrt?

1. Aktier kan vara parallellnoterade för att öka likviditeten genom att göra det det möjligt för vissa fonder att handla aktien och för att förenkla för småinvesterare. Välj den börs där omsättningen är störst. Exempel: https://fissionuranium.com/investors...tors-overview/, notering i Kanada, USA och Tyskland.

2. Om du läst tråden noga så borde du veta att uranpriset har varit kört i botten sedan Fukushima. Gruvor har stängt, få nya gruvor har öppnats och intresset för att leta efter nya fyndigheter har varit lågt. Vi spekulerar i obalansen mellan produktion och förbrukning, att produktionen inte ska hinna möta den ökade förbrukningen. Att få alla tillstånd på plats, finansiering, bygga gruvan och sedan köra igång produktionen tar tid.
Citera
2021-08-03, 17:26
Medlem
Citat:
Mina Sprott Physical Uranium Trust har dykt upp i kapitalförsäkringen nu (fick som meddelat en andel i SPUT för varje två aktier jag hade i UPC). Vad som är konstigt är att det inte går att köpa, bara sälja. Hoppas att de löser det med tiden, gissar att det bara är Avanza som inte hunnit uppdatera allt än.
Köpte du via Avanza eller fick du via en avknoppning? Det verkar inte gå att köpa Sprott Physical Uranium Trust via Avanza. Om någon lyckas köpa så får dom gärna skriva det i den här tråden. Samt hur dom gick tillväga.
Citera
2021-08-13, 19:31
Medlem
Inthemoves avatar
Spotpriset dalar, aktierna med det. Detta i en tid då underskott/efterfrågan borde driva på. Men marknaden har ju aldrig fel, det finns inga gratis luncher osv... Vad säger experterna på forat, är det lite pump and dump-varning?
Citera
2021-08-13, 19:54
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inthemove
Spotpriset dalar, aktierna med det. Detta i en tid då underskott/efterfrågan borde driva på. Men marknaden har ju aldrig fel, det finns inga gratis luncher osv... Vad säger experterna på forat, är det lite pump and dump-varning?
Uranet följer oljan neråt. Och aktierna som är volatila som fan dyker.
Jag säljer inget, och köper inget nytt heller utan avvaktar en botten.

Sen är det som alla har sagt, rallyt i aktierna började innan spoten rörde sig så det innehöll en del luft.
Det är alltid trist att ha fomoat in som jag och ligga på röda siffror, men jag tror helt klart fortfarande på urantesen.
Det var aldrig snabba pengar nästa vecka, sånt här kräver tålamod.
Cameco och de tråkiga bolagen ligger faktiskt jag fortfarande plus på.

Uraniumman som är OG är nog bättre person att svara på det. Han är övertygad sedan länge. Jag är ny.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in