2021-07-27, 00:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Du ägnar alldeles för många timmar av din vakna tid åt skrämselpropaganda. Du kanske inte inser det själv eftersom du är så rädd?

Tycker du att jag varit här inne väldigt mycket idag? Jag har umgåtts med min dotter (genomgången infektion) och ätit kinamat. Vi har pysslat lite med blommor och plockat en massa bär. Dessutom har jag hunnit med att snorkla av en del av skånekusten, det var varmt som i ett badkar. Handlat har jag också gjort. Vad är jag rädd för?
Citera
2021-07-27, 00:45
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag tänker att blodgivare är friskare än andra människor. Typ vit medelklass. Den gruppen var inte så representativ för smittspridningen under första vågen.
Där jag lämnar blod i Stockholm finns alla nationaliteter, åldrar och "människotyper" representerade, men det kanske ser olika ut på olika plarser.
Citera
2021-07-27, 00:46
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vad menar du egentligen? Det som FoHM mätte var förekomsten av antikroppar hos blodgivare.

Folk som lämnar blod är friska. Vad man mätte var alltså hur stor andel av blodgivarna som genomgått en infektion. Sen kan man diskutera ifall blodgivare representerar övrig befolkning bra (jag tror inte dom gör det).

Detta sa Lena Hallengren och Johan Carlsson på en pressträff i slutet av April.

Citat:
En storskalig testning där de som misstänks ha haft coronaviruset provtas med ett antikroppstest. Det är ambitionen enligt Lena Hallengren (S) och Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson. – Inom de närmaste månaderna eller veckorna så börjar vi titta på det, säger han till TT.

https://www.sydsvenskan.se/2020-04-30/folkhalsomyndigheten-antikroppstest-pa-gang

Så nej, de fokuserade just på de som har haft Covid eller hade covid för att se.
Citera
2021-07-27, 00:49
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Varför går du inte och kollar om du har antikroppar? Det ger dig ju i alla fall vetskap om att du varit infekterad. Vad du nu ska göra med den informationen?

Jag har en släkting som dött. Min dotter har haft skiten, hennes lukt och smaksinne verkar nu vara rätt ok igen.
Jag känner inget behov av det. Och som jag förstått det så sjunker antikropparna över tid och om jag nu hade det i våras 2020 så borde dom vara borta helt och hållet? Har en nära vän som testade positivt i vintras men i Maj när han testade sig för en resa så hade han inga antikroppar.

Däremot skulle det vara intressant om jag har t-cells och b-cells immunitet. Vet inte om det går att testa för dom i nuläget. Det är ju dessa som ger det verkliga skyddet, om jag förstått det rätt.

Hitills har jag ingen anledning att testa mig. Jag reser ingenting och mitt jobb kräver det inte. Skulle säkert inte visa nått ändå.

Beklagar sorgen för din släkting. Förnekar inte att folk har dött av skiten
Citera
2021-07-27, 00:54
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Det är intressant att vi s.k "foliehattar" ger källor och länkar till trovärdiga människor på löpande band men covidianerna avfärdar det konstant. Jag tror knappast dom ens försöker förstå sig på ämnet över huvud taget. Personligen så tycker jag det är riktigt intressant med själva vetenskapen bakom, även om kontexten är tragisk.

Vid det här laget så kommer covidianerna bara ändra åsikt om ny information kommer från politiker och/eller media. De är fullständigt insyltade i narrativet och helt oförmögna att tänka själva. Ställa kritiska frågor kommer inte på tal. Min tilltro till människors kognitiva förmåga har sjunkit drastiskt under den här cirkusen.

I och med att de nästan universiellt försöker misskreditera källor, utan att ge minsta fakta el. logik.
Så börjar man fråga sig om de är betalda troll eller svin som köpt aktier i Pfizer, mm.

Från och med nu kommer jag varje gång citera regel:
0.09. Falsk ryktesspridning
Att sprida påhittade uppgifter om personer, företag eller organisationer med uppsåt att utsätta dessa för andras missaktning, eller att avsiktligen sprida förvrängd eller påhittad information med uppsåt att vilseleda, är förbjudet.

Om de skall kalla forskare som i bästa fall, bara gör slut på sin karriär, genom att gå ut med fakta. för foliehattar , så kommer jag kräva källa. Annars så kommer jag anmäla varje inlägg enligt 0.09

Har tröttnat på alla troll som förstör varje covidrelaterad tråd, där indevider försöker få fram fakta.
Och i de fall någon kan påvisa att en forskare el artikel jag länkat till är "foliehattsrelaterat" så kommer jag bara uppskatta det.
Ego har ingen plats inom fakta sök.
Citera
2021-07-27, 00:55
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Detta sa Lena Hallengren och Johan Carlsson på en pressträff i slutet av April.

https://www.sydsvenskan.se/2020-04-30/folkhalsomyndigheten-antikroppstest-pa-gang

Så nej, de fokuserade just på de som har haft Covid eller hade covid för att se.

Den där artikeln handlar inte om antikroppsresultat från blodgivare.

Hittar du resultat från undersökningen som nämns i artikeln så får du gärna dela med dig av informationen.
Citera
2021-07-27, 00:57
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jag känner inget behov av det. Och som jag förstått det så sjunker antikropparna över tid och om jag nu hade det i våras 2020 så borde dom vara borta helt och hållet? Har en nära vän som testade positivt i vintras men i Maj när han testade sig för en resa så hade han inga antikroppar.

Däremot skulle det vara intressant om jag har t-cells och b-cells immunitet. Vet inte om det går att testa för dom i nuläget. Det är ju dessa som ger det verkliga skyddet, om jag förstått det rätt.

Hitills har jag ingen anledning att testa mig. Jag reser ingenting och mitt jobb kräver det inte. Skulle säkert inte visa nått ändå.

Tack för din omtanke om min släkting, det var ingen jag kände personligen.

Jag hade tyckt det varit intressant att få höra om du hade antikroppar, dels då du eventuellt smittades tidigt och då om du ff har antikroppar. Ur en ren vetenskaplig synpunkt. Jag tänker inte tvinga digl Jag har själv försökt testa mig nu i flera dagar men de flesta antikroppstesten kodar inte för antikroppar via vaccination och de som har det har aldrig folk på plats. Jag vill veta, ignorance is not bliss. Kanske blir jag en antivaxxer av svaret. I alla fall lär min vän som är läkare att få det hett om öronen ifall jag inte har antikroppar.
Citera
2021-07-27, 01:02
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
I och med att de nästan universiellt försöker misskreditera källor, utan att ge minsta fakta el. logik.
Så börjar man fråga sig om de är betalda troll eller svin som köpt aktier i Pfizer, mm.

Från och med nu kommer jag varje gång citera regel:
0.09. Falsk ryktesspridning
Att sprida påhittade uppgifter om personer, företag eller organisationer med uppsåt att utsätta dessa för andras missaktning, eller att avsiktligen sprida förvrängd eller påhittad information med uppsåt att vilseleda, är förbjudet.

Om de skall kalla forskare som i bästa fall, bara gör slut på sin karriär, genom att gå ut med fakta. för foliehattar , så kommer jag kräva källa. Annars så kommer jag anmäla varje inlägg enligt 0.09

Har tröttnat på alla troll som förstör varje covidrelaterad tråd, där indevider försöker få fram fakta.
Och i de fall någon kan påvisa att en forskare el artikel jag länkat till är "foliehattsrelaterat" så kommer jag bara uppskatta det.
Ego har ingen plats inom fakta sök.
Det var en bra ide

Jag är också trött på att genuint ifrågasättande och sökande efter fakta och evidens förstörs av dessa mongon. Den vetenskapliga metoden är ju per definition att ställa frågor, ifrågasätta och ställa olika hypoteser och narrativ mot varandra.

Genuint less på folk som kör med "tHruST thE sCiENcE" utan att veta vad vetenskap faktiskt handlar om. Och man måste inte vara doktorand i molekylärbiologi och virologi, det går alldeles utmärkt att bilda sig ett hum om ämnet och ge sig in i diskussionen även om man är hobbyvirolog. Har man fel borde det vara enkelt för dom riktiga immunologerna att debunka
Citera
2021-07-27, 01:04
Medlem
Citat:

Den här är intressant att följa, de uppdaterar varje 4 månader typ:
https://www.ds.se/om-oss/press2/#/pressreleases/antikroppar-efter-mild-covid-19-haaller-i-minst-ett-aar-och-binder-ocksaa-den-nya-delta-varianten-31 16980
Citera
2021-07-27, 01:14
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:

Frågan är om man skall använda ordet immunitet? Grad av motståndskraft i %, el. liknande, börjar kännas mer passande, med nuvarande kunskapsläge?! Vad vaccinerna utlovade har kollapsat, vissa artiklar i tråd har hävdat att vaxade blir lika sjuka el. sjukare.

Problematiken har varit känd i över ett år, som gett oss nuvarande situation.

(FB) Coronatillfrisknade löper ökad risk för ännu svårare symtom vid återinfektion

(FB) COVID-19 oskadliggör ditt immunförsvar på samma sätt som HIV

Som du nämner. Det är ett problem att det ej finns bra test. Och därav ingen data där man kan översätta tex. t-cells och b-cells "count" till något reellt.
Senast redigerad av severustheemperor 2021-07-27 kl. 01:19.
Citera
2021-07-27, 01:14
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tack för din omtanke om min släkting, det var ingen jag kände personligen.

Jag hade tyckt det varit intressant att få höra om du hade antikroppar, dels då du eventuellt smittades tidigt och då om du ff har antikroppar. Ur en ren vetenskaplig synpunkt. Jag tänker inte tvinga digl Jag har själv försökt testa mig nu i flera dagar men de flesta antikroppstesten kodar inte för antikroppar via vaccination och de som har det har aldrig folk på plats. Jag vill veta, ignorance is not bliss. Kanske blir jag en antivaxxer av svaret. I alla fall lär min vän som är läkare att få det hett om öronen ifall jag inte har antikroppar.
Jo det vore väl intressant på ett sätt. Dock är det väl svårt att veta om eventuella antikroppar var från våren 2020 eller senare eftersom det inte är ovanligt att folk i min åldersgrupp inte får symptom alls. Så jag kan väl ha haft det senare utan att ha märkt det antar jag.

Lite anekdotiskt men det var efter jag hade varit på simhallen som jag blev sjuk. Det var en stor asiatisk familj där, minst 10 pers, såg kinesiska ut, pratade kinesiska (tror jag). Vi skämtade såklart att nu blir vi väl sjuka

Dagen efter hade jag en konstig stickande känsla i övre delen av bröstkorgen och nedre delen av halsen, hostade lite smått, min flickvän hade samma symptom. Ännu en dag efter så fick jag feber och blev sängliggande, tyngre andning än jag brukar ha vid influensa, kunde inte sova utan att ligga på mage med armarna utsträckta framåt. Tog ca 2 veckor innan jag blev fit for fight igen. Tjejen blev inte sängliggande

Så vem vet, kanske var jag en av de första som fick det i Sverige
Citera
2021-07-27, 01:21
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jo det vore väl intressant på ett sätt. Dock är det väl svårt att veta om eventuella antikroppar var från våren 2020 eller senare eftersom det inte är ovanligt att folk i min åldersgrupp inte får symptom alls. Så jag kan väl ha haft det senare utan att ha märkt det antar jag.

Lite anekdotiskt men det var efter jag hade varit på simhallen som jag blev sjuk. Det var en stor asiatisk familj där, minst 10 pers, såg kinesiska ut, pratade kinesiska (tror jag). Vi skämtade såklart att nu blir vi väl sjuka

Dagen efter hade jag en konstig stickande känsla i övre delen av bröstkorgen och nedre delen av halsen, hostade lite smått, min flickvän hade samma symptom. Ännu en dag efter så fick jag feber och blev sängliggande, tyngre andning än jag brukar ha vid influensa, kunde inte sova utan att ligga på mage med armarna utsträckta framåt. Tog ca 2 veckor innan jag blev fit for fight igen. Tjejen blev inte sängliggande

Så vem vet, kanske var jag en av de första som fick det i Sverige

Kul anekdot. Bor du i Stockholm så kan du testa T-cellsimmunitet, men det är dyrt. 2700 kostade det sist jag kollade. En egen anekdot. Jag åt kinamat i slutet av februari, därefter blev jag sjuk som fan i 5 veckor, min gamle far blev också sjuk i en vecka. Jag testade mig för antikroppar i Juni, hade inga, farsgubben är inte testad. Min flickvän kom hem från Honkong i samma veva, så hon kan ju ha smittat mig också, hennes mor blev sjuk och en annan vän också. Men utan antikroppar så har man ju inte varit sjuk.

https://www.abclabs.se/t-cells/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in