2021-07-26, 14:42
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Om du vet om att du har en kognitiv funktionsnedsättning som påverkar din rättsförmögenhet och den har fått dig att sälja en fastighet du inte skulle sälja, varför skulle det vara pinsamt för dig att berätta för köparen? Det är ju din väg ut. Är det så pinsamt att du istället börjar hitta på anledningar om när och varför du har ångrat dig? Är det så pinsamt att du går ut i media med dina påhittade anledningar? Är det så pinsamt att du är beredd att omyndigförklara dig själv?
Ebba köpte huset för att bo i, inte för att tjäna pengar på. Så att gå till tinget för att få rätten att bo där, är logisk. Hade hon nöjt sig med pengar, hade hon nog backat ur mot en monetär ersättning.
Har Matz visat upp kontraktet för Ebba och hon förkastat det? När skedde det? Före eller efter avtalsskrivandet med Esbjörn? Om han kom dragandes med det efter avtalsskrivandet, så är det ett problem mellan Matz och Esbjörn. Om han visade upp det (eller berättade om det) innan avtalsskrivandet, är frågan om Ebba och Esbjörn diskuterade den frågan och vad de i så fall kom fram till. Matz verkar dock inte ha nämnt avtalet för Ebba innan avtalet skrevs på, utan det var något som kom till ytan efter påskriften, vid det otrevliga samtalet mellan Ebba och Matz.
Jag tycker väl att moralen oavsett hamnar hos Esbjörn. Ebba vill köpa en fastighet som Esbjörn ensam äger, där inga juridiska förbehåll finns. Det är Esbjörn som skiter i Matz och den överenskommelse de har/hade.
Varför skriver man en fullmakt medvetet på ett sådant sätt att fullmaktshavaren ska slippa granskning? Handlar det om enkelhet? Nej, kan inte se det. Varför finns inte ett slut-datum på fullmakten? Varför tillåter fullmakten att ytterligare fullmakter skrivs? Om något sådant behövs, varför inte låta Esbjörn skriva en sån då? Det är inte så att ytterligare fullmakter behövs så snabbt eller ofta att det är något betungande för Esbjörn.
En fullmakt omyndigförklarar naturligtvis inte Esbjörn. Men den tillåter att någon annan agerar i hans namn. De kan sälja hans lägenheter utan att be om lov. De kan ta pengarna och använda upp dom (till exempel anlita ett ombud som tar oskäligt hög timpenning) osv. Jag är inte kriminell, men inser att utan kontroll utifrån, så finns det massa sätt att lägga beslag på allt Esbjörn äger och har, utan att han har kontroll på det hela.
Nu har ju inte de båda dammarna gjort något av det du föreslår. Han har sina boenden kvar och pengarna till återbetalning av hand penningen fanns oxå kvar. Så ingenting tyder på att de har missköt Esbjörns ekonomi, eller roffat åt sig pengar på ett otillbörligt sätt. En fullmakt är ofta en väntjänst där utföraren inte tar betalt för sitt jobb, medan en god man är avlönad.
Och skulle Esbjörn återkalla den första fullmakten, men inte vet om att fullmakten har "ynglat av sig", så finns det fortfarande fullmaktshavare som kan utnyttja fullmaktens makt.
Jag har inte sett några påhittade anledningar i media. Så du får specificera vilka om du vill att jag ska bemöta dessa.
Ja Ebba köpte huset för att bo i. Dock tycker jag fortfarande bättre rätt är väldigt konstigt.
Jag vet inte om Matz visar upp testamentet, det var den jag svarade som påstod det.
Om du tycker att Ebba skött denna affär helt utan att moraliska aspekter fanns, skulle den här tråden inte finnas. Medias intresse skulle vara minimalt. Det är ju på grund av att det finns så många moraliska frågetecken från Ebbas sida som gör detta intressant sant.
För att fullmakter fungerar så. Överförmyndaren granskar inte fullmakter.

Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Dementa personer är mycket sällan medvetna om detta utan det är omgivningen som reagerar och söker vård för de drabbade. Esbjörns nära anhöriga borde vara medvetna ifall han var dement och skulle ha slagit larm direkt vilket man inte gjorde. Ett mycket märkligt agerande där man prövar en massa andra anledningar för att ogiltigförklara avtalet.

Hela demenspåfundet kom efter intrigerna på Facebook av bland annat MPL och Binninge.
Dementa personer vet att de är dementa ganska länge i sjukdomsförloppet faktiskt. Det är inte ovanligt att det är deras största sorg och att många gråter över det öde de vet kommer att drabba dem. Om det är vanligast att de själva söker läkarvård eller att anhöriga gör det vet jag inte. Men jag vet att demens inte är en sjukdom som slår till från en dag till en annan. Utan är en sjukdom där symtomen utvecklas under lång tid.
Esbjörn har inga nära anhöriga som kan slå larm om hans tillstånd. Han bor med Majken och hans och hennes vardag löper nog på. Han tar in ved och hon betalar lite räkningar åt honom. De försämringar som han drabbas av kommer smygande och ingen av dem tänker så mycket på det. Fat båda vet att det en dag inte kommer att funka längre.
Demenspåfundet är ett resultat av att han har en 10 år gammal diagnos, kognitiv funktionsnedsättning. Att denna diagnos nästan i hundra procent av fallen leder till en demens är känt.
Det vore fel att inte pröva om han är kapabel att förstå affären. För även du måste ju tycka att det bör vara olagligt att lura av gamla dementa människor deras värdefulla ägodelar.
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
För att vara säker på att allt har gått rätt till så lejer du en psykolog som säger att din mamma är vid sina sinnens fulla bruk och sen visar det sig när du bett om en egen värdering att priset var marknadsmässigt. Men du vill ändå hindra din mamma att sälja eftersom du vill ha huset. Då ser jag en hel del omoraliskt i ditt handlande.
Vem har sagt att Esbjörn är i sina sinnes fulla bruk? Självklart låter Binninge göra en värdering. Ebba har ju gått till tinget.
Och nu vill ju inte Esbjörn sälja, han har ångrat sig. Men för att svara på ditt exempel. Om min mamma ville sälja sommarhuset som morfar byggde och som alltid är sagt att ska ärvas av mig och mina syskon skulle jag göra allt som stod i min makt för att förhindra det. Jag skulle juridiskt ha svårt att stoppa henne, men jag skulle vädja till hennes förnuft. Om hon dessutom sålt det till reapris skulle jag gråta blod.

Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Det hon och hennes expertpanel av kompisar utsatt Esb för är verkligen skrämmande likt ett åldringsbrott.

Lustigt nog gick Ebba ut själv i februari och ville skärpa lagen för just åldringsbrott.

Men följer det hennes utspel om förtalslagen för nåt år sen så kommer hon antagligen propsa på skärpta regler tills det gäller henne själv, då är lagen för hård.

Hon erkänner sig givetvis skyldig, men går sen ut i TV och anser sig vara oskyldig.

Svårt att få ett ärligt ord ur den människan, kan tänka mig att hon är jobbig i en förhandling hon själv tagit initiativet till och man flera gånger avböjt. I synnerhet om hon har en mäklare och en PR-konsult på sin sida och själv är man en ensam 81-åring med dokumenterade kognitiva nedsättningar pga åldern.
Det är lite som om Ebba tror att pratat hon om saker som partiledare så kommer ingen att misstänka henne för att gjort just det.

Ebba vill ju inte bara höja straffen för åldringsbrott. Hon vill ju höja straffen för förtal speciellt skärpning vill hon ha gällande förtal på social media. och vill införa en ny lag som gör det möjligt att fälla någon som påverkar den rättsprocesser. Vidare står ju Ebba och som en sann predikant påstår att någon är ute efter ditt hus. Hon är ologisk som få den kära Ebba
2021-07-26, 14:45
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Du vill gärna idiotförklara folk, i det här fallet Esbjörn. Vem ska sköta deras tillgångar när du lyckats med det? Du, eller möjligen något kommunistiskt parti?
Menar du att folk som låter sig påverkas att tillexempel köpa en svindyr dammsugare är idioter?
Och politiker har som arbete att argumentera, påverka och förändra människors åsikter. Så inte behöver man vara idiot för att påverkas av en duktig försäljare eller en politiker.
2021-07-26, 14:48
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Esbjörn bor hos Majkgård som är företagare, hon påstås även vara vän, hon kan hjälpa honom med adressändring och autogiro.
Jag skulle inte bli oroad om en äldre släkting fått hjälp av en bekant att sätta upp sina räkningar på autogiro, jag skulle dock bli väldigt oroad om den bekante fått en generalfullmakt.
Hon har hjälpt honom. Att hon fortsättningsvis inte ville hjälpa honom på lösa boliner är för mig inte så konstigt. Inte heller att hon föredrog externhjälp. Hon kände sig väll utsatt och var rädd för att folk skulle skrika jäv om hon gjorde det.
2021-07-26, 14:58
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag har inte sett några påhittade anledningar i media. Så du får specificera vilka om du vill att jag ska bemöta dessa.
Ja Ebba köpte huset för att bo i. Dock tycker jag fortfarande bättre rätt är väldigt konstigt.
Jag vet inte om Matz visar upp testamentet, det var den jag svarade som påstod det.
Om du tycker att Ebba skött denna affär helt utan att moraliska aspekter fanns, skulle den här tråden inte finnas. Medias intresse skulle vara minimalt. Det är ju på grund av att det finns så många moraliska frågetecken från Ebbas sida som gör detta intressant sant.
För att fullmakter fungerar så. Överförmyndaren granskar inte fullmakter.

Dementa personer vet att de är dementa ganska länge i sjukdomsförloppet faktiskt. Det är inte ovanligt att det är deras största sorg och att många gråter över det öde de vet kommer att drabba dem. Om det är vanligast att de själva söker läkarvård eller att anhöriga gör det vet jag inte. Men jag vet att demens inte är en sjukdom som slår till från en dag till en annan. Utan är en sjukdom där symtomen utvecklas under lång tid.
Esbjörn har inga nära anhöriga som kan slå larm om hans tillstånd. Han bor med Majken och hans och hennes vardag löper nog på. Han tar in ved och hon betalar lite räkningar åt honom. De försämringar som han drabbas av kommer smygande och ingen av dem tänker så mycket på det. Fat båda vet att det en dag inte kommer att funka längre.
Demenspåfundet är ett resultat av att han har en 10 år gammal diagnos, kognitiv funktionsnedsättning. Att denna diagnos nästan i hundra procent av fallen leder till en demens är känt.
Det vore fel att inte pröva om han är kapabel att förstå affären. För även du måste ju tycka att det bör vara olagligt att lura av gamla dementa människor deras värdefulla ägodelar.
Vem har sagt att Esbjörn är i sina sinnes fulla bruk? Självklart låter Binninge göra en värdering. Ebba har ju gått till tinget.
Och nu vill ju inte Esbjörn sälja, han har ångrat sig. Men för att svara på ditt exempel. Om min mamma ville sälja sommarhuset som morfar byggde och som alltid är sagt att ska ärvas av mig och mina syskon skulle jag göra allt som stod i min makt för att förhindra det. Jag skulle juridiskt ha svårt att stoppa henne, men jag skulle vädja till hennes förnuft. Om hon dessutom sålt det till reapris skulle jag gråta blod.

Det är lite som om Ebba tror att pratat hon om saker som partiledare så kommer ingen att misstänka henne för att gjort just det.

Ebba vill ju inte bara höja straffen för åldringsbrott. Hon vill ju höja straffen för förtal speciellt skärpning vill hon ha gällande förtal på social media. och vill införa en ny lag som gör det möjligt att fälla någon som påverkar den rättsprocesser. Vidare står ju Ebba och som en sann predikant påstår att någon är ute efter ditt hus. Hon är ologisk som få den kära Ebba

Du sitter och fantiserar ihop någon Bullerby idyll där du blandar fakta med påhitt om att Esbjörn bär in ved och att allt är så idylliskt tills att den elaka häxan Ebba kommer in och förstör.

Det kunde säkert bli en riktigt fin saga, problemet är bara att dina kapitel inte följer ett logiskt mönster och det enda som lyser igenom är ditt hat.
2021-07-26, 15:01
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Hon har hjälpt honom. Att hon fortsättningsvis inte ville hjälpa honom på lösa boliner är för mig inte så konstigt. Inte heller att hon föredrog externhjälp. Hon kände sig väll utsatt och var rädd för att folk skulle skrika jäv om hon gjorde det.

Majkgård har ju en känd historia av att ärva gamla män så hon kände väl att hon behövde en partner denna gången.
2021-07-26, 15:03
Medlem
Citat:
Ponera att du har en gammal och sjuk mamma. Jag försöker utan din vetskap köpa hennes hus. Ditt barndomshem. Jag bjuder på fika, visar intresse för husets historia, jag lovar att restaurera det precis till dess ursprungliga glans. Jag kontaktar en kompis jag har som är mäklare för att få en låg värdering på huset. Jag kontaktar ytligare en kompis för att upprätta ett kontrakt. Som är så till min fördel jag kan, det vill säga ingen friskrivning för dolda fel. Jag uppvisar inte ett papper för din mamma, utan förhandlar till mig ett skamligt lågt pris och pekar var hon ska signera kontraktet.
Så du ser inget som helst omoraliskt i mitt handlande?
Det var rätt många fantasifulla påstående du fick in k ett inlägg…

Esbjörn var i femtonårsåldern när huset köptes. Han har inte varit där speciellt mycket. Framförallt inte de senaste 25 åren… Husets historia är nog inget som Esbjörn brytt sig om, inte med tanke på skicket.
Vad har min mamma och dina fria fantasier med detta att göra?
2021-07-26, 15:37
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Du sitter och fantiserar ihop någon Bullerby idyll där du blandar fakta med påhitt om att Esbjörn bär in ved och att allt är så idylliskt tills att den elaka häxan Ebba kommer in och förstör.

Det kunde säkert bli en riktigt fin saga, problemet är bara att dina kapitel inte följer ett logiskt mönster och det enda som lyser igenom är ditt hat.
Självklart formulerar jag saker som jag vill. Men att Esbjörn hjälper till med enklare sysslor på pensionatet är sant. Så som soppa en trappa. Bära in ved och byta en glödlampa. Och att Majken hjälper Esbjörn med ekonomin är oxå fakta. Så jag vet inte riktigt vad jag hittar på.

Jag har aldrig kallat Ebba för den elaka häxan. Det är helt och hållet dina ord.
Citat:
Majkgård har ju en känd historia av att ärva gamla män så hon kände väl att hon behövde en partner denna gången.
Nja. En känd historia är väl att ta i. Hon har ärvt ett barnlöst brödrapar en gång. Och det arvet antar jag att allmänna arvsfonden granskade, de brukar det.
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det var rätt många fantasifulla påstående du fick in k ett inlägg…

Esbjörn var i femtonårsåldern när huset köptes. Han har inte varit där speciellt mycket. Framförallt inte de senaste 25 åren… Husets historia är nog inget som Esbjörn brytt sig om, inte med tanke på skicket.
Vad har min mamma och dina fria fantasier med detta att göra?
Jag skrev ju sommarstuga. Hur vet du att Esbjörn inte varit mycket där?
Jag använde din mamma i ett exempel. Men det gick din näsa fullständigt förbi eller?
2021-07-26, 15:50
Medlem
JoseyWaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Så är det.
Låt oss först slå fast att PR-konsulten Mari-Linn Stenlund samt Partiledaren Ebba Busch båda till sin proffession tillhör eliten i att övertala folk.

Att två proffessionella övertalade förmår en kognitivt funktionsnedsatt 81-åring som knappt kan formulera en mening till att skriva på ett livsavgörande avtal utan ombud borde vara brottsligt. På ren Svenska: Så får det fan inte gå till.

Det är som två stycken topptränade tungviktsboxare möter en otränad flugviktare utan second.

Om Ebba (gud förbjude) lyckas med sitt hänsynslösa övertagande av Esbjörns hus bör lagen skärpas till skydd för dom som blir utnyttjade av människor för att dom pga, ålderdom har svårare att värja sig.
Om en politiker och en PR-konsult inte får göra upp en affär med t ex Esb, vem är då godkänd att göra så. Hade det varit ok med en spärrvakt och en sjuksyrra? Hur tänkte du avgöra om det är en amatör eller proffs på att övertala?
Tror den lagen skulle var väldigt svår att göra rättssäker.
2021-07-26, 16:14
Medlem
Citat:
Menar du att folk som låter sig påverkas att tillexempel köpa en svindyr dammsugare är idioter?
Och politiker har som arbete att argumentera, påverka och förändra människors åsikter. Så inte behöver man vara idiot för att påverkas av en duktig försäljare eller en politiker.

Du begriper förmodligen inte ens att du skriver precis samma sak som jag. Esbjörn är inte den idiot som Spakur försöker framställa honom som.
2021-07-26, 16:18
Medlem
Citat:
Självklart formulerar jag saker som jag vill. Men att Esbjörn hjälper till med enklare sysslor på pensionatet är sant. Så som soppa en trappa. Bära in ved och byta en glödlampa. Och att Majken hjälper Esbjörn med ekonomin är oxå fakta. Så jag vet inte riktigt vad jag hittar på.

Jag har aldrig kallat Ebba för den elaka häxan. Det är helt och hållet dina ord.
Nja. En känd historia är väl att ta i. Hon har ärvt ett barnlöst brödrapar en gång. Och det arvet antar jag att allmänna arvsfonden granskade, de brukar det.
Jag skrev ju sommarstuga. Hur vet du att Esbjörn inte varit mycket där?
Jag använde din mamma i ett exempel. Men det gick din näsa fullständigt förbi eller?
Esbjörn är utbildad ingenjör så jag tror nog att han hjälper Majkård med annat än att sopa trappor eller bära in ved. Han kallade sig själv för faktotum, bara ordvalet indikerar mer avancerade arbetsuppgifter. Jag tror faktiskt att det är Esbjörn som har hjälpt Majkgård med ekonomin, för hon har tagit väl betalt för sin godhet. Allmänna arvsfonden granskar inga testamenten, var får du sånt ifrån?
2021-07-26, 16:23
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Du begriper förmodligen inte ens att du skriver precis samma sak som jag. Esbjörn är inte den idiot som Spakur försöker framställa honom som.
Jag har aldrig sagt att Esbjörn är en idiot. Jag använder förövrigt aldrig den terminologin. Jag har sagt att Esbjörn har en kognitiv funktionsnedsättning.

Jag vet inte om den påverkar på ett sätt som gör att han är oförmögen att fatta beslut om sitt hus. Hans och Ebbas agerande lämnar stora frågetecken. Därför tycker jag detta är intressant.
2021-07-26, 16:26
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ja du, de skrev väl fullmakten för att det är så mycket enklare än att ansöka om god man. Fullmakt är ju onekligen det vanligaste sättet att hjälpa någon att få koll på sin ekonomi.
Men en generalfullmakt är ju en frivillig handling och kan omöjligt omyndigförklara Esbjörn.

Det kan man inte med god man det är helt frivilligt!
Generalfullmakten ger mer makt än god man då god man inte får handla mot hans vilja.
Den med generalfullmakt har makt efter döden men inte god man.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in