Citat:
Ursprungligen postat av
Stygotius
Det märkliga är väl snarare tingsrättens dom. Tingsrätten dömde ju fel. Hovrätten dömde, på samma material, rätt. Det var många konstigheter i tingsrättens dom, se ex mitt inlägg här:
(FB) Allra, tidigare Svensk Fondservice - Fängelsedom 2021-07-22 /Mod
Du är rolig. Det man har lärt sig efter att ha harvat några gånger i rättssalar är att inom juridik är rätt och fel ganska dynamisk begrepp. Att ha rätt och få rätt i en rättsprocess är två vitt skilda sker.
Och man lär sig att det plötsligt kan se ut som rätt visst kan vara fel.
Mördare går fria och oskyldiga döms. Så är det bara.
Tingsrätten ansåg inte det bevisat att kedjan av händelser hängde samman på ett sådant sätt att det var olagligt.
Hovrätten ansåg själva kedjan av händelser som själva beviset.
Så kan det bli ibland.
Jag har själv varit inblandad i ett liknande mål (dock civilmål) där tingsrätten fullständigt manglade den som stämde just för att varje steg i händelserna och hela händelsekedjan var helt lagliga medan hovrätten ansåg att sättet händelsekedjan hade utförts tydde på en slags "masterplan" och dömde på själva den tänkta intentionen och det som i efterhand blev utfallet (d v s en vinst för huvudmannen) av alla händelser. Egentligen helt utan andra bevis än den känslan att det måste vara skurkaktigt att ha lyckats så bra. Det står t o m i domen.
Det otäcka var att jag redan på förhand kunde tänka mig att rätten skulle kunna resonera så trots att huvudmannen verkligen försöka göra allt "by the book" enligt Ab-lagen. Eller just därför. Jag rådde honom att göra upp.
Men det var just det som i efterhand som ut som en plan hovrätten ogillade. Att man gjort allt precis "by the book".
Huvudmannen som är den mest ärliga människa jag känner (förutom just den mest pålästa på alla lagar) blev aldrig sig själv efter det där. Det kostade honom ungefär hälften av denna summa rakt ur plånboken