2021-07-26, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
De flesta fonder är sämre än AP7 SÅFA. Om man kikar på 5-10 års period.

Exakt. Varför väljer folk ens något annat?
(Jag har själv valt en annan i o f s som råkar ha haft ännu bättre prestanda men det är för att jag känner förvaltarna)
Citera
2021-07-26, 09:19
Medlem
Citat:
Men inget nytt kom ju egentligen fram …

”Jag kan konstatera att det hovrätten dömer på är precis det material som låg till grund för domen i tingsrätten, det är egentligen ingenting som har förändrats, säger Thomas Hertz, åklagare på Ekobrottsmyndigheten.”

Detta säger alltså Åklagaren själv. Skillnaden ligger i:

Tingsrätten menade i sin dom att det inte gick att att bevisa bortom rimligt tvivel att affären inte var marknadsmässig. Hovrätten har kommit fram till att affären var brottslig.

Kanske HD tar upp fallet,men sannolikheten för det är väl hyfsat minimal.

Nej den viktiga skillnaden i bedömningen tydligt beskriven i sammanfattningen: det gäller bedömningen av summan av händelserna av provisonen och aktieköpet. Och där har hovrätten en uppenbar poäng. Det finns ju inget prejudicerande i denna dom och kommer således aldrig att medges prövningstillstånd till HD. Att HR har dömt ”fel” är aldrig grund för överprövning. Överklagan kommer bara att dra ut på tiden till laga kraft. De får räkna av häktestiden ändå så det blir ingen skillnad.
Citera
2021-07-26, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Det beror på hur du menar. ”I lönndom” kan jag inte tänka mig sker.
Men det bränns av enorma summor i flera led i bonusar, provisoner och avgifter.
Det görs också extremt dåliga enskilda affärer som drabbar spararna men som aldrig syns.

I allrafallet finns ett avtal där allra varje år får en viss summa - någon får gärna berätta exakt

men att Alexander roffade åt sig pengar från oak - pengar som pensionärerna betalat var
i lönndom
Citera
2021-07-26, 11:15
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Märklig dom eftersom inget nytt har kommit upp på bordet sen den tidigare rättegången i tingsrätten. Det enda är ju att domstolarna dragit helt olika slutsatser utifrån ( i princip) samma information.

Två viktiga frågor som domstolarna bedömt olika:

1. Var Oak Capitals arvode för högt eller inte?

2. Har fondandelsägarna verkligen kommit till skada?

På fråga nr1 som exempel :

hävdar åklagaren att Oaks arvode var så pass högt att det innebar skada för Allras fondandelsägare och att detta överpris betalades som muta till Allras huvudägare.

Tingsrätten menar i sin dom att åklagaren inte har fört fram någon bevisning som visar för att Oaks ersättning skulle ha varit för hög…

Då kan man fråga sig om åklagaren fört fram någon bevisning under hovrättsförhandlingen som gör att de tycker att ersättningen var för hög? Eller är det själv summan i sig som hovrätten fastnat på…

Det märkliga är väl snarare tingsrättens dom. Tingsrätten dömde ju fel. Hovrätten dömde, på samma material, rätt. Det var många konstigheter i tingsrättens dom, se ex mitt inlägg här: (FB) Allra, tidigare Svensk Fondservice - Fängelsedom 2021-07-22 /Mod
Citera
2021-07-26, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det märkliga är väl snarare tingsrättens dom. Tingsrätten dömde ju fel. Hovrätten dömde, på samma material, rätt. Det var många konstigheter i tingsrättens dom, se ex mitt inlägg här: (FB) Allra, tidigare Svensk Fondservice - Fängelsedom 2021-07-22 /Mod

Du är rolig. Det man har lärt sig efter att ha harvat några gånger i rättssalar är att inom juridik är rätt och fel ganska dynamisk begrepp. Att ha rätt och få rätt i en rättsprocess är två vitt skilda sker.
Och man lär sig att det plötsligt kan se ut som rätt visst kan vara fel.

Mördare går fria och oskyldiga döms. Så är det bara.

Tingsrätten ansåg inte det bevisat att kedjan av händelser hängde samman på ett sådant sätt att det var olagligt.

Hovrätten ansåg själva kedjan av händelser som själva beviset.

Så kan det bli ibland.

Jag har själv varit inblandad i ett liknande mål (dock civilmål) där tingsrätten fullständigt manglade den som stämde just för att varje steg i händelserna och hela händelsekedjan var helt lagliga medan hovrätten ansåg att sättet händelsekedjan hade utförts tydde på en slags "masterplan" och dömde på själva den tänkta intentionen och det som i efterhand blev utfallet (d v s en vinst för huvudmannen) av alla händelser. Egentligen helt utan andra bevis än den känslan att det måste vara skurkaktigt att ha lyckats så bra. Det står t o m i domen.

Det otäcka var att jag redan på förhand kunde tänka mig att rätten skulle kunna resonera så trots att huvudmannen verkligen försöka göra allt "by the book" enligt Ab-lagen. Eller just därför. Jag rådde honom att göra upp.

Men det var just det som i efterhand som ut som en plan hovrätten ogillade. Att man gjort allt precis "by the book".
Huvudmannen som är den mest ärliga människa jag känner (förutom just den mest pålästa på alla lagar) blev aldrig sig själv efter det där. Det kostade honom ungefär hälften av denna summa rakt ur plånboken
Citera
2021-07-26, 12:38
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Det beror på hur du menar. ”I lönndom” kan jag inte tänka mig sker.
Men det bränns av enorma summor i flera led i bonusar, provisoner och avgifter.
Det görs också extremt dåliga enskilda affärer som drabbar spararna men som aldrig syns.

Hela argumentationen här i tråden att alla förvaltar mot index är rena gojan. Man jämför mot index men försöker ständigt slå index med argumentet att man har s k ”aktiv förvaltning” men många fler fonder än du tror misslyckas radikalt med affärer. Det du ser är sedan bara snittet. Du ser aldrig de riktigt usla affärerna.
Men det vimlar av fonder som har så dåliga prestanda att de måste ha gjort många stora riktigt dåliga affärer. Har de stor fondförmögenhet så är de dåliga affärerna minst i klass med denna och då ska man veta att förutom förlusten i affärerna så har det betalats stora provisoner på vägen.

Allra är bara toppen på isberget.
Sedan är det väl så att ju större kapital en fond förvaltar desto svårare har den att slå sitt jämförelseindex vilket gör att de som bäst följer index minus fondavgiften. Därför har jag rekommenderat alla jag känner som inte vill hålla på med PPM att placera i AP7 Såfa och lägga på luren om någon försöker kränga placeringstjänster. PPM har varit en lågt hängande frukt för opportunister. I synnerhet på den tiden man bytte fonder med sitt PPM-nummer.

När det blev svårare att byta fonder åt folk hittade man på nya fonder som placerade i fonder och lurade folk att byta till dessa och till slut började en del av dessa fond-i-fond att köpa skumma papper och Pensionsmyndigheten fick äntligen röven ur vagnen. Falcon Funds, Allra, Solidar och senast Monetar/Monyx.

Nu har de slemmiga stekarna i Allra äntligen fått smaka på rättvisa och förhoppningsvis ligger det en och annan tvål på golvet i fängelseduschen.
Citera
2021-07-26, 12:40
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius

Fel? Finns ingen absolut sanning i detta fall. Bedömning, Ja.

Som jag skrev tidigare:

Tingsrätten menade i sin dom att det inte gick att bevisa bortom rimligt tvivel att affären inte var marknadsmässig. Hovrätten har kommit fram till att affären var brottslig.
Citera
2021-07-26, 12:51
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Sedan är det väl så att ju större kapital en fond förvaltar desto svårare har den att slå sitt jämförelseindex vilket gör att de som bäst följer index minus fondavgiften. Därför har jag rekommenderat alla jag känner som inte vill hålla på med PPM att placera i AP7 Såfa och lägga på luren om någon försöker kränga placeringstjänster. PPM har varit en lågt hängande frukt för opportunister. I synnerhet på den tiden man bytte fonder med sitt PPM-nummer.

När det blev svårare att byta fonder åt folk hittade man på nya fonder som placerade i fonder och lurade folk att byta till dessa och till slut började en del av dessa fond-i-fond att köpa skumma papper och Pensionsmyndigheten fick äntligen röven ur vagnen. Falcon Funds, Allra, Solidar och senast Monetar/Monyx.

Nu har de slemmiga stekarna i Allra äntligen fått smaka på rättvisa och förhoppningsvis ligger det en och annan tvål på golvet i fängelseduschen.

Finns också ett personligt ansvar när man väljer fonder. Ganska lätt att ropa att man blivit lurad…

Samma sak med dörrförsäljare, som vill kränga Dammsugare, larm eller liknande. Du kan alltid låta bli att öppna eller slänga igen dörren framför näsan…
Citera
2021-07-26, 13:11
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Finns också ett personligt ansvar när man väljer fonder. Ganska lätt att ropa att man blivit lurad…

Samma sak med dörrförsäljare, som vill kränga Dammsugare, larm eller liknande. Du kan alltid låta bli att öppna eller slänga igen dörren framför näsan…
Jo men precis. Det är till syvende och sist vårt eget ansvar att inte låta oss bli lurade. Den generella regeln borde vara att aldrig tacka ja till telefon- och dörrkrängare. Ändå är alltför många lättlurade och det utnyttjas av dessa svin, speciellt inom områden folk har dåliga kunskaper om som att välja fonder...

Så vad är bäst? Uppmana folk till att aldrig acceptera erbjudanden via telefon eller dörr, eller sätta dit lurendrejarna? Eller båda?

Pensionsmyndighetens drag att säga upp alla avtal härom året var nog ett smart drag, många bolag lämnade aldrig in en ny ansökan och blev därför utslängda från fondtorget. Däribland Monyx. Man kan undra varför de inte ansökte på nytt. Kalla fötter?
Citera
2021-07-26, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Jo men precis. Det är till syvende och sist vårt eget ansvar att inte låta oss bli lurade. Den generella regeln borde vara att aldrig tacka ja till telefon- och dörrkrängare. Ändå är alltför många lättlurade och det utnyttjas av dessa svin, speciellt inom områden folk har dåliga kunskaper om som att välja fonder...

Så vad är bäst? Uppmana folk till att aldrig acceptera erbjudanden via telefon eller dörr, eller sätta dit lurendrejarna? Eller båda?

Pensionsmyndighetens drag att säga upp alla avtal härom året var nog ett smart drag, många bolag lämnade aldrig in en ny ansökan och blev därför utslängda från fondtorget. Däribland Monyx. Man kan undra varför de inte ansökte på nytt. Kalla fötter?

Exakt.

Men argumentet att PPM är dåligt för att vissa har förlorat pengar för att de valt fel fonder oavsett orsak är extremt korkat.

Premiepension är ju det ända rätta sättet att bygga upp ett pensionssystem. Med egna synliga avgifter som man själv kan se hur de utvecklas. Snittpensionären i PPM har fått en extremt mycket bättre avkastning än de avsättningar som gjorts till det allmänna pensionssystemet

Den allmänna pensionen är en enda stor idioti däremot.
Svenskarna påhejade av de flesta partier tror på fullt allvar att de betalat in den s k pensionsavgiften till sig själva. Det är precis tvärtom
Senast redigerad av Immelman 2021-07-26 kl. 13:55. Anledning: Felskrivning
Citera
2021-07-26, 14:24
Medlem
Juristchefens avatar
Var sätter man helst sin tilltro?
En random flashback-tomte som med en dåres envishet upprepar sig, eller hovrätten?
Citera
2021-07-26, 14:51
Medlem
Hovrättens dom i pdf https://docdro.id/dE40oYk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här