2021-07-26, 13:12
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Vad ska Esb göra när EB börjar gå på folk i deras "gemensamma umgängeskrets då"?

Så lustigt hur du/ni väljer att tolka händelserna.

"Om gubben inte ville sälja så kunde han ju fortsatt säga nej, inte bara dom första gångerna, om han tyckte Ebba och hennes tre kompisar var jobbiga när dom tjatade, varför låste han inte bara in sig i källaren?"

Nej, stackars Ebba och hennes mäklarkompis och pr-konsultsväninnan, dom är helt klart offrerna här.

Esbjörn målas upp som ett ondskefullt geni.
Jo, de utmålar Esbjörn som en illvillig Karl och tycker att de har rätt att ifrågasätta för Esbjörn tar hjälp av människor i sitt nätverk.
Medan det är helt okey att Ebba låter sin kompis mäklare värdera och sin kompis mäklare 2 upprätta kontrakt.

Och Ebbas handlande är på inget sätt illvilligt. Man har så svårt att förstå skillnaden.

Det blir hur som haver svårt för Ebba att få några sympatier för sin eventuella segerdans. När alla blickar vända mot den krumme och gråtande gamla manen som ger ett förvirrat intryck.

För övrigt tycker jag man ser att Esbjörn har svårt att hitta ord när man granskar intervjuer med honom. Man hör oxå att det blir lite osammanhängande och konstigt ibland när han talar. Samt att han har ett dement utryck i ögonen.

Hur sannolikt är det att Ebba missat det?
2021-07-26, 13:13
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Esbjörn kanske vill dölja sin demens/ kognitiva funktionsnedsättning. Många tycker det är pinsamt och vill inte att omgivningen ska få reda på den. Och varför skulle den vara viktig att skylta med innan Ebba lämnade in en stämning på bättre rätt till hans hus.( inte kontrakts brott utan bättre rätt).

Om du vet om att du har en kognitiv funktionsnedsättning som påverkar din rättsförmögenhet och den har fått dig att sälja en fastighet du inte skulle sälja, varför skulle det vara pinsamt för dig att berätta för köparen? Det är ju din väg ut. Är det så pinsamt att du istället börjar hitta på anledningar om när och varför du har ångrat dig? Är det så pinsamt att du går ut i media med dina påhittade anledningar? Är det så pinsamt att du är beredd att omyndigförklara dig själv?

Ebba köpte huset för att bo i, inte för att tjäna pengar på. Så att gå till tinget för att få rätten att bo där, är logisk. Hade hon nöjt sig med pengar, hade hon nog backat ur mot en monetär ersättning.

Citat:
Jag tycker nog att om Matz visade upp ett skriftligt kontrakt mellan honom och Esbjörn om att han ska ärva, mot att han avstod pengar vid skiftet. Är det väldigt anmärkningsvärt att Ebba hittar någon juridisk liten krumbukt i det som gör det ogiltigt.

Har Matz visat upp kontraktet för Ebba och hon förkastat det? När skedde det? Före eller efter avtalsskrivandet med Esbjörn? Om han kom dragandes med det efter avtalsskrivandet, så är det ett problem mellan Matz och Esbjörn. Om han visade upp det (eller berättade om det) innan avtalsskrivandet, är frågan om Ebba och Esbjörn diskuterade den frågan och vad de i så fall kom fram till. Matz verkar dock inte ha nämnt avtalet för Ebba innan avtalet skrevs på, utan det var något som kom till ytan efter påskriften, vid det otrevliga samtalet mellan Ebba och Matz.

Jag tycker väl att moralen oavsett hamnar hos Esbjörn. Ebba vill köpa en fastighet som Esbjörn ensam äger, där inga juridiska förbehåll finns. Det är Esbjörn som skiter i Matz och den överenskommelse de har/hade.

Citat:
Ja du, de skrev väl fullmakten för att det är så mycket enklare än att ansöka om god man. Fullmakt är ju onekligen det vanligaste sättet att hjälpa någon att få koll på sin ekonomi. Men en generalfullmakt är ju en frivillig handling och kan omöjligt omyndigförklara Esbjörn.

Varför skriver man en fullmakt medvetet på ett sådant sätt att fullmaktshavaren ska slippa granskning? Handlar det om enkelhet? Nej, kan inte se det. Varför finns inte ett slut-datum på fullmakten? Varför tillåter fullmakten att ytterligare fullmakter skrivs? Om något sådant behövs, varför inte låta Esbjörn skriva en sån då? Det är inte så att ytterligare fullmakter behövs så snabbt eller ofta att det är något betungande för Esbjörn.

En fullmakt omyndigförklarar naturligtvis inte Esbjörn. Men den tillåter att någon annan agerar i hans namn. De kan sälja hans lägenheter utan att be om lov. De kan ta pengarna och använda upp dom (till exempel anlita ett ombud som tar oskäligt hög timpenning) osv. Jag är inte kriminell, men inser att utan kontroll utifrån, så finns det massa sätt att lägga beslag på allt Esbjörn äger och har, utan att han har kontroll på det hela.

Och skulle Esbjörn återkalla den första fullmakten, men inte vet om att fullmakten har "ynglat av sig", så finns det fortfarande fullmaktshavare som kan utnyttja fullmaktens makt.
2021-07-26, 13:26
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Vad ska Esb göra när EB börjar gå på folk i deras "gemensamma umgängeskrets då"?

Så lustigt hur du/ni väljer att tolka händelserna.

"Om gubben inte ville sälja så kunde han ju fortsatt säga nej, inte bara dom första gångerna, om han tyckte Ebba och hennes tre kompisar var jobbiga när dom tjatade, varför låste han inte bara in sig i källaren?"

Nej, stackars Ebba och hennes mäklarkompis och pr-konsultsväninnan, dom är helt klart offrerna här.

Esbjörn målas upp som ett ondskefullt geni.

Jag tror inte att Esbjörn är något ondskefullt geni. Men jag tror inte han är den där genomsnälle mysfarbrorn heller. Jag tror att han har tillräckligt med hjärnkapacitet för att sälja (eller inte sälja) sin sommarstuga.

Jag tror att han fått tid att tänka efter innan han skrev på. Processen var ändå ett par månader och jag betvivlar starkt att Ebba och kompisar höll Esbjörn ovetandes om att det handlade om att han säljer sin sommarstuga, ända fram till kontraktsskrivningen. Nej, det måste han ha förstått tidigare än så.

Ebbas vänner som är mer eller mindre inblandade/medverkande i den här affären är det väl inte så mycket offerkänsla på. Ebba däremot, hon är ett offer i det här. Det innebär inte att Esbjörn inte är ett offer på sitt sätt, men trots allt, Esbjörn kunde sagt nej innan avtalsskrivningen. Esbjörn kunde ha medverkat till att reda ut situationen när han ångrade sig. Esbjörn kunde ha låtit bli att kasta skit.
2021-07-26, 13:32
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ka det finns det, i alla fall moraliskt. Om jag upptäcker att min pappa är förvirrad och att hans ekonomi är präglad oordning. Om jag då resonerar med papps i lugn och ro om att hjälpa honom, tycker jag hans påskrift kan kännas giltig. Men om man sticker ett kontrakt under näsan på pappa och pekar var han ska signera torde den vara mindre gilltig.

Om du upptäcker att din far är förvirrad, så vet du ju att allt inte står rätt till. Att han inte längre är fullt kapabel. Att du får honom att skriva på ändå, är av godhet, så moraliskt håller det väl. Juridiskt är det väl mer tveksamt.
2021-07-26, 13:40
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Esbjörn kanske vill dölja sin demens/ kognitiva funktionsnedsättning. Många tycker det är pinsamt och vill inte att omgivningen ska få reda på den. Och varför skulle den vara viktig att skylta med innan Ebba lämnade in en stämning på bättre rätt till hans hus.( inte kontrakts brott utan bättre rätt).

Dementa personer är mycket sällan medvetna om detta utan det är omgivningen som reagerar och söker vård för de drabbade. Esbjörns nära anhöriga borde vara medvetna ifall han var dement och skulle ha slagit larm direkt vilket man inte gjorde. Ett mycket märkligt agerande där man prövar en massa andra anledningar för att ogiltigförklara avtalet.

Hela demenspåfundet kom efter intrigerna på Facebook av bland annat MPL och Binninge.
2021-07-26, 13:41
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Jo, de utmålar Esbjörn som en illvillig Karl och tycker att de har rätt att ifrågasätta för Esbjörn tar hjälp av människor i sitt nätverk.
Medan det är helt okey att Ebba låter sin kompis mäklare värdera och sin kompis mäklare 2 upprätta kontrakt.

Och Ebbas handlande är på inget sätt illvilligt. Man har så svårt att förstå skillnaden.

Det blir hur som haver svårt för Ebba att få några sympatier för sin eventuella segerdans. När alla blickar vända mot den krumme och gråtande gamla manen som ger ett förvirrat intryck.

För övrigt tycker jag man ser att Esbjörn har svårt att hitta ord när man granskar intervjuer med honom. Man hör oxå att det blir lite osammanhängande och konstigt ibland när han talar. Samt att han har ett dement utryck i ögonen.

Hur sannolikt är det att Ebba missat det?

Har Esbjörn tagit hjälp av människor i sitt nätverk? Jag har svårt att se det så faktiskt. En människa i hans nätverk har tagit hjälp av de människor som finns i sitt nätverk, för att Esbjörn ovetandes ska erbjudas hjälp som han inte bett om. Kan inte tolka Facebookdiskussionerna på något annat sätt.

Jag tror inte Ebba tänker dansa någon segerdans. Det finns inga vinnare i den här cirkusen och hon vet det. Hon har en gammal man mot sig och media som vinklar hela historien så. Hade det varit: Säljare S säljer sin fastighet till köpare K, men ångrar sig innan tillträdesdagen, så hade Expressen inte kunnat sälja lösnummer på det (eller få klick på internet). Hela spinnet bygger på att man ska tycka synd om Esbjörn för att han är gammal. Vad han gjort och hur kapabel han är, trots sin ålder, är sånt som tonas ner.

Nu har det varit få videointervjuer med Esbjörn. De är också rätt klippta, så vad har han egentligen sagt? Vad är utelämnat? TV4:as intervju var så graverande för den vinkling de har på affären, så den klipptes om. Där var Esbjörn rätt vältalig.
2021-07-26, 13:47
Medlem
Citat:
Bearbetningen bestod i att få Esbjörn att gå ifrån att inte ha en tanke på att sälja sin gård via att säga tack men nej tack till Ebbas bud, till att sitta med ett påskrivet kontrakt utan att riktigt minnas hur det gick till, förutom att Ebba och hennes väninna var väldigt påstridiga och tjatiga.

Mari-Linn Stenlund är PR-konsult och kallad av Ebba som vittne i rättsprocessen mot Esb, det var också hon som närvarade vid kontraktskrivningen.

Ebba har också kallat en till väninna som vittne, och iomed att jag inte tror Theo Dietz kallar sig väninna så känns det som ett rimligt antagande att en tredje kompis till Ebba har varit med och hjälpt till att övertala Esbjörn
Så är det.
Låt oss först slå fast att PR-konsulten Mari-Linn Stenlund samt Partiledaren Ebba Busch båda till sin proffession tillhör eliten i att övertala folk.

Att två proffessionella övertalade förmår en kognitivt funktionsnedsatt 81-åring som knappt kan formulera en mening till att skriva på ett livsavgörande avtal utan ombud borde vara brottsligt. På ren Svenska: Så får det fan inte gå till.

Det är som två stycken topptränade tungviktsboxare möter en otränad flugviktare utan second.

Om Ebba (gud förbjude) lyckas med sitt hänsynslösa övertagande av Esbjörns hus bör lagen skärpas till skydd för dom som blir utnyttjade av människor för att dom pga, ålderdom har svårare att värja sig.
Senast redigerad av 90510 2021-07-26 kl. 14:05.
2021-07-26, 13:54
Medlem
Citat:
Ponera att du har en gammal och sjuk mamma. Jag försöker utan din vetskap köpa hennes hus. Ditt barndomshem. Jag bjuder på fika, visar intresse för husets historia, jag lovar att restaurera det precis till dess ursprungliga glans. Jag kontaktar en kompis jag har som är mäklare för att få en låg värdering på huset. Jag kontaktar ytligare en kompis för att upprätta ett kontrakt. Som är så till min fördel jag kan, det vill säga ingen friskrivning för dolda fel. Jag uppvisar inte ett papper för din mamma, utan förhandlar till mig ett skamligt lågt pris och pekar var hon ska signera kontraktet.
Så du ser inget som helst omoraliskt i mitt handlande?
För att vara säker på att allt har gått rätt till så lejer du en psykolog som säger att din mamma är vid sina sinnens fulla bruk och sen visar det sig när du bett om en egen värdering att priset var marknadsmässigt. Men du vill ändå hindra din mamma att sälja eftersom du vill ha huset. Då ser jag en hel del omoraliskt i ditt handlande.
2021-07-26, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Låt oss först slå fast att PR-konsulten Mari-Linn Stenlund samt Partiledaren Ebba Busch båda till sin proffession tillhör eliten i att övertala folk.

Att två proffessionella övertalade förmår en kognitivt funktionsnedsatt 81-åring som knappt kan formulera en mening till att skriva på ett livsavgörande avtal utan ombud borde vara brottsligt. På ren Svenska: Så får det fan inte gå till.

Det är som två stycken topptränade tungviktsboxare möter en otränad flugviktare utan second.

Om Ebba (gud förbjude) lyckas med sitt hänsynslösa övertagande av Esbjörns hus bör lagen skärpas till skydd för dom som blir utnyttjade av människor för att dom pga, ålderdom har svårare att värja sig.
Du vill gärna idiotförklara folk, i det här fallet Esbjörn. Vem ska sköta deras tillgångar när du lyckats med det? Du, eller möjligen något kommunistiskt parti?
2021-07-26, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90510

Det hon och hennes expertpanel av kompisar utsatt Esb för är verkligen skrämmande likt ett åldringsbrott.

Lustigt nog gick Ebba ut själv i februari och ville skärpa lagen för just åldringsbrott.

Men följer det hennes utspel om förtalslagen för nåt år sen så kommer hon antagligen propsa på skärpta regler tills det gäller henne själv, då är lagen för hård.

Hon erkänner sig givetvis skyldig, men går sen ut i TV och anser sig vara oskyldig.

Svårt att få ett ärligt ord ur den människan, kan tänka mig att hon är jobbig i en förhandling hon själv tagit initiativet till och man flera gånger avböjt. I synnerhet om hon har en mäklare och en PR-konsult på sin sida och själv är man en ensam 81-åring med dokumenterade kognitiva nedsättningar pga åldern.
2021-07-26, 14:21
Medlem
Citat:
Det hon och hennes expertpanel av kompisar utsatt Esb för är verkligen skrämmande likt ett åldringsbrott.

Lustigt nog gick Ebba ut själv i februari och ville skärpa lagen för just åldringsbrott.

Men följer det hennes utspel om förtalslagen för nåt år sen så kommer hon antagligen propsa på skärpta regler tills det gäller henne själv, då är lagen för hård.

Hon erkänner sig givetvis skyldig, men går sen ut i TV och anser sig vara oskyldig.

Svårt att få ett ärligt ord ur den människan, kan tänka mig att hon är jobbig i en förhandling hon själv tagit initiativet till och man flera gånger avböjt. I synnerhet om hon har en mäklare och en PR-konsult på sin sida och själv är man en ensam 81-åring med dokumenterade kognitiva nedsättningar pga åldern.

Som någon, enl, DN i Ebbas närmaste krets uttryckte det:

– Hon ger sig aldrig, backar aldrig. Det är en helt enastående förmåga men också en nyckel i detta. Hon har aldrig förlorat och tänker aldrig förlora, säger en av källorna till DN.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/kaellor-kd-har-vaedjat-till-busch-att-slaeppa-huset.h9zcvHSwZ

Tror man livet är en tävling så frestar det nog på egot att förlora mot en 81-åring skruttig gubbe.
Egenskaperna som gjorde att Ebba lyckades tävla sig till partiledarposten kommer också bli hennes fall.
Senast redigerad av 90510 2021-07-26 kl. 14:31.
2021-07-26, 14:33
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:

Nä, kanske inte för ens äldre släkting eller nära vän. Men för att sätta sig in i någon man inte är näras ekonomi, krävs det definitivt att man har papper på vad man gör.
Skumt hade ju varit om man helt utan generalfullmakt eller godmanskap börjar rota i folks privata ekonomi.
Esbjörn bor hos Majkgård som är företagare, hon påstås även vara vän, hon kan hjälpa honom med adressändring och autogiro.
Jag skulle inte bli oroad om en äldre släkting fått hjälp av en bekant att sätta upp sina räkningar på autogiro, jag skulle dock bli väldigt oroad om den bekante fått en generalfullmakt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in