2021-07-26, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm
Du vill alltså byta ut demokratin mot en anarki.

Du/ni misstror alla rättsvårdande instanser därför är dom diskvalificerade från att utreda och döma brott.

I en demokrati då företräder domstolarna, åklagarna och polismyndigheten just folket. Men du/ni saknar alltså förtroende för att dessa skall kunna utföra sina uppdrag.

I stället vill du att ”folket” skall göra detta och kunna kräva det av staten. Hur många procent av folket menar du att det skall krävas för något sådant. Som nu när det är en minoritet som står bakom önskan om audition i h en minoritet som står bakom Presudent Trump, skall detta då emot majoritetsviljan tillåtas?

Naturligtvis inte, det du kallade folket sa sitt i valet. Det är alltså inte folket som önskar audits utan helt andra intressen.

Att åsidosätta rättsväsendet för att man inte tror på detta, är inte bara odemokratiskt, då dessa inte får utföra de uppdrag de är satta att hantera, enligt konstitution och lagstiftning, det är i stället pöbelvälde och anarki.

We the people är en av alla scams som Maga sekten kommit dragande ned. Folket får säga sitt var fjärde år i en demokrati, och däremellan i mellanårsval. Så fungerar det i en riktig demokrati. Inte i en banandemokrati som ni önskar att USA skall utvecklas till.

Typiskt halmdockande. tråkigt att se ärligt talat.

Bara för att jag hävdar att jag vill se en undersökning som delstaterna får lova att göra och som kanske inte är opartisk tyvär , men som i alla fall är bättre än att ignorera tex min poäng angående hackning och router loggarna.
Men det är å andra sidan enklare att halmdocka än att de facto bemöta mitt argument antar jag,

Edit å andra sidna är även jag kännslomässigt påverkade ... suck.
Men för att ta det konkret.
Maricopy count hacking var nog bogus skulle tydligen var air-gappade sade det.
Maricopy count valdatorer hade dock trådlösa wifi installerat men det var aldrig konfigurerat se myndigheterna
En granskning av router loggarna vore dock på sin plats istället för att ta folk på orden här imo.
Senast redigerad av Mirning 2021-07-26 kl. 10:42.
2021-07-26, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirning

Bara för att jag hävdar att jag vill se en undersökning som delstaterna får lova att göra och som kanske inte är opartisk tyvär , men som i alla fall är bättre än att ignorera tex min poäng angående hackning och router loggarna.
Men det är å andra sidan enklare att halmdocka än att de facto bemöta mitt argument antar jag,

Maricopy count valdatorer hade dock trådlösa wifi installerat men det var aldrig konfigurerat se myndigheterna
En granskning av router loggarna vore dock på sin plats istället för att ta folk på orden här imo.

Ett land där man ser det som en baggis för en partiledare, presidenten eller en ihoptrummad och uppretad folkopinion (ofta en minoritet) att köra över domstolarna och sätta sig över lagen, det är ett land på drift mot diktatur. Eller som redan befinner sig där.

Självklart måste det i första hand vara domstolarna som har rätt att avgöra ifall det ska hållas några audits eller liknande, och på vilka betingelser.
2021-07-26, 11:19
Medlem
Citat:

Knappast någon halmdocka, då mitt svar bygger på ditt mycket tydliga påstående om att ”Det måste vara folkets rättighet i en demokrati att granska valet..”

Detta då man, enligt dig, inte kan vända sig till de rättsvårdande myndigheterna.

Om jag då ställer ett par raka frågor till dig, för att åter slippa argumentet om halmdockor;

Hur stor andel av ”folket” bör krävas för att tvinga fram en audit mot folkmajoritetens vilja?

Bör detta vara reglerat i lag, innan man har rätt att kräva detta?

Är det rätt att privata företag med en tidigare uttryckt subjektiv åsikt, i frågan som skall utredas (hållas en audit om), dessutom med en finansiering från särintressen som stödjer samma uppfattning, tillåts leda en sådan audit, eller borde utredningen skötas av en tredje extern oberoende part, som står utanför sakfrågan och som dessutom har erfarenheter av just audits/revisioner som ex en revisionsbyrå?

Edit: lägger till en fjärde fråga.

Bör det finnas en ”manual” som dessutom utsatts för trial and error, på vad man skall testa och leta efter i en sådan audit, så att alla audits, oavsett var de sker eller vem som utför den sker efter samma måttstock och bör en sådan vila på vetenskap och beprövad erfarenhet, så att en uppföljning alltid kan ske efteråt?
Senast redigerad av Master.Palm 2021-07-26 kl. 11:31.
2021-07-26, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomSowell
Jag vet inte. Därför är auditerna så intressanta.
Köpt konspirationsteorin om valfusk bara för att den reades ut av Trump till vrakpris?
Varför inte inse fakta att svamlet om organiserat valfusket är ren och skär politisk propaganda och desinformation av en putt valförlorare som inte mentalt klarar av att vara en förlorare,den f.d presidenten.
2021-07-26, 11:45
Medlem
Citat:

Men det är en utopi, det kommer inte finnas någon god, rättvis "diktator"/"stat"/ "polismyndighet" att vända sig till.

Det måste vara folkets rättighet i en demokrati att granska valet, klart att det kostar multum och är krångligt som fan.
Men det är ett pris vi måste betala någonstans antar jag, eller?

I en demokrati så sköts en sån rättighet vanligtvis via de rättsvårdande myndigheterna. Om det framkommer saker som föranleder ändringar så görs det också via myndigheter - till exempel det statliga rättsväsendet.

Hur hade du tänkt att det hela skulle skötas utan att vända sig till staten?
2021-07-26, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm
Knappast någon halmdocka, då mitt svar bygger på ditt mycket tydliga påstående om att ”Det måste vara folkets rättighet i en demokrati att granska valet..”

Detta då man, enligt dig, inte kan vända sig till de rättsvårdande myndigheterna.

Om jag då ställer ett par raka frågor till dig, för att åter slippa argumentet om halmdockor;

Hur stor andel av ”folket” bör krävas för att tvinga fram en audit mot folkmajoritetens vilja?

Bör detta vara reglerat i lag, innan man har rätt att kräva detta?

Är det rätt att privata företag med en tidigare uttryckt subjektiv åsikt, i frågan som skall utredas (hållas en audit om), dessutom med en finansiering från särintressen som stödjer samma uppfattning, tillåts leda en sådan audit, eller borde utredningen skötas av en tredje extern oberoende part, som står utanför sakfrågan och som dessutom har erfarenheter av just audits/revisioner som ex en revisionsbyrå?

Edit: lägger till en fjärde fråga.

Bör det finnas en ”manual” som dessutom utsatts för trial and error, på vad man skall testa och leta efter i en sådan audit, så att alla audits, oavsett var de sker eller vem som utför den sker efter samma måttstock och bör en sådan vila på vetenskap och beprövad erfarenhet, så att en uppföljning alltid kan ske efteråt?

Jag tycker nog att om folk argumenterat mot Trump angående russia i 3 år då får de nog tåla lite åt andra sidan.
Tycker du inte detta låter rimligt själv?
Eller skall dina påstående bara gälla ena sidan men inte den andra sidan, hur vill du ha det?

Jag tycker dock att det borde var slumpmässiga kontroller ala någon annan här föreslog vore en utmärkt ide.
För närvarande uppfattat jag som att delstaten kan hålla på och bråka i drygt två år, vilket kanske är rimlig tid att kunna bråka på, då jag vet att någon tidigare i tråden kommenterade att undersökningar inom våran egen stadsförvaltning kan uppgå till ca 1,5 år om jag inte miss-minner mig.

All tro på att en oberoende 3dje part som skall vara oberoende och göra en bra granskning bygger på ett Svenskt tanke sätt att staten är god, detta kan ev fungra, men det kräver att folk tror på det också.
Om ingen tror på det, eller i alla fall halva sidan inte tror på det, då är det dömt att misslyckas övertyga någon.
Då kanske man måste tilllåta partisk undersöknignar från båda sidor?
Jag ser inget alternativ här om folk inte litar på varandra.

Inte så roligt och ganska destruktivt för tillliten må jag erkänna, men att bara ignorera en sidan om de tror sig blivit fuskade angående valet är inte bättre.
2021-07-26, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
I en demokrati så sköts en sån rättighet vanligtvis via de rättsvårdande myndigheterna. Om det framkommer saker som föranleder ändringar så görs det också via myndigheter - till exempel det statliga rättsväsendet.

Hur hade du tänkt att det hela skulle skötas utan att vända sig till staten?
Många högerpopulister i både England och USA ser Robin Hood och hans glada gäng (naturligtvis beväpnade fribytare) som någon sorts urbild eller "blueprint" för hur demokrati, folkstyre och frihet ska fungera. Det har dessutom fördelen att man kan låtsas att demokrati skulle vara en anglosaxisk uppfinning - den Prince John (Johan utan Land) som Robin kämpade mot var ju också den som till sist tvingades utfärda Magna Charta (det var dock inte alls folket som tvingade honom till det eller på länge fick mera frihet av detta dokument).

Nå, Robin Hood må vara en spännande förebild för uppror, men han är helt värdelös eller t o m destruktiv som förebild för en modern demokratisk stat, eller republik. Ett parlamentsval organiserat av Robin Hood och hans vänner hade blivit en katastrof.
2021-07-26, 12:16
Medlem
Citat:
Jag tycker nog att om folk argumenterat mot Trump angående russia i 3 år då får de nog tåla lite åt andra sidan.
Eller skall dina påstående bara gälla ena sidan men inte den andra sidan, hur vill du ha det?

Jag tycker dock att det borde var slumpmässiga kontroller ala någon annan här föreslog vore en utmärkt ide.
För närvarande uppfattat jag som att delstaten kan hålla på och bråka i drygt två år, vilket kanske är rimlig tid att kunna bråka på, då jag vet att någon tidigare i tråden kommenterade att undersökningar inom våran egen stadsförvaltning kan uppgå till ca 1,5 år om jag inte miss-minner mig.

All tro på att en oberoende 3dje part som skall vara oberoende och göra en bra granskning bygger på ett Svenskt tanke sätt att staten är god, detta kan ev fungra, men det kräver att folk tror på det också.
Om ingen tror på det, eller i alla fall halva sidan inte tror på det, då är det dömt att misslyckas övertyga någon.

Inte så roligt och ganska destruktivt för tillliten må jag erkänna, men att bara ignorera en sidan om de tror sig blivit fuskade angående valet är inte bättre.

1,5 år? I Sverige har man 10 dagar på sig att överklaga. Prövningen tar näppeligen 1,5 år. https://www.riksdagen.se/sv/sa-funkar-riksdagen/riksdagens-myndigheter-och-namnder/valprovningsnamnden/att-overklaga-ett-val-eller-en-folkomrostning/

Vad har du för stöd för att ” delstaten kan hålla på och bråka i drygt två år”? ”vilket kanske är rimlig tid att kunna bråka på”. Varför är det rimligt? Jag tycker det låter helt horribelt.
2021-07-26, 12:56
Medlem
Citat:

Undersökningar inom vår egen förvaltning kan ta tid, ja. Men då gäller det andra undersökningar än frågor om val. Val måste i Sverige överklagas inom 10 dagar. Om så sker fastställs inte resultatet. Utredningen av fusket behöver inte vara klar inom de 10 dagarna, men överklagandet ska vara inne inom den tiden. Dessutom är kravet här bara att felaktigheter måste visas, något exakt fastställande av fuskets omfattning är inte nödvändig* eftersom vi i Sverige - och de flesta andra länder - tillämpar omval om det förekommit fusk. I flertalet länder fungerar det så, man har några veckor kanske någon månad på sig att överklaga/anmäla/motsv, sedan är valresultatet fast.

Partiska undersökningar från båda parter? Som riskerar leda till olika resultat? Vad tror du blir effekten av det? Det mest sannolika är bara mer bråk. I instabilare länder kan inbördeskrig ligga bakom hörnet om man gör så.

Demokrati är inte perfekt, men det är det minst dåliga system vi har. Vi måste förhålla oss till vissa spelregler och att tvister avgörs genom rättsväsendet är en grundsten i det. Kan man inte leva efter detta så är det kaos och i förlängningen diktatur som väntar.

*) se t ex Mona Sahlins agerande i Örebro när hon "hjälpte" människor att rösta. Resultatet blev blev omval i halva Örebro kommun. Ett mandat i kommunen bytte ägare efter omvalet, men om det beror på Monas "hjälp" eller bara är en effekt att delvis förändrat valdeltagande vid omvalet är det ingen som vet.

Edit: var visst tvåa på bollen
Senast redigerad av Auric 2021-07-26 kl. 13:01.
2021-07-26, 12:57
Medlem
Citat:

Folk argumenterade inte mot Trump i tre år om Rysslands inblandning i valet. Staten tillsatte en specialåklagare som åtalade och dömde 19 personer varav fyra i Trumps direkta närhet. Även om dessa benådades av Trump så innebär detta inte att deras brott inte begåtts bara att de slipper straff.

Jag noterar att du avstår från att svara på de flesta frågor. Dock väljer du att diskvalificera alla amerikanska revisionsbyråer. Då många av dessa är verksamma i stora delar av världen inklusive Sverige ex. PWC, Deloitte, EY mfl, menar du att dessa inte är att lita på här heller?

Du vill ha slumpmässiga kontroller. Om inte Delstatens valnämnd och inte heller en oberoende tredje part är tillförlitliga att utföra dessa, samtidigt som man inte kan lita på de rättsvårdande myndigheterna, vilka menar du då skall utföra dessa på ett rättssäkert sätt?

Sushi Ninjas?
Senast redigerad av Master.Palm 2021-07-26 kl. 12:59.
2021-07-26, 13:01
Medlem
siisters avatar
Citat:
Det handlar bara om att det, i varje fall för mig, vore tidsslöseri att älta alla indicierna fram och tillbaka innan auditarna är färdiga och domstolarna tagit/inte tagit ställning. Jag följer visserligen uppdateringar om auditarna och den här tråden någorlunda kontinuerligt och försöker även ta del av den liberala pressens argument, men har ännu inte kunnat bilda mig en säker uppfattning av vad som inträffat.

Det stora valfusket skedde hursomhelst när demokraterna fick media och tech-jättarna att täcka upp för Bidens korruption och senilitet och svartmålade Trump bortom allt sans och vett. De satte därmed demokratin helt ur spel. Vad auditarna och domstolarna kommer fram till ändrar inte den saken.

Jag frågar dig om anledningarna till att du vill ha audits och undersökningar av presidentvalet. Det är många som anser det vara något orimligt med Joe Bidens vinst, exempelvis du

Citat:
Du får ursäkta jag tänker inte detaljera, men det finns massor i denna tråd: alltifrån videos med påstådd fuskräkning, nummer som inte summerar fram till statistiska abnormaliteter.

Allt du tar upp har faktiskt flertalet domstolar tagit ställning till. Ingen har hittat något fel. Därför undrar jag om du kan ge ett exempel på fuskräkning eller statistiska abnormaliteter. Om ingen ens kan förklara varför valresultatet ska undersökas såhär åtta månader senare, vad ska vi då med audits till?
2021-07-26, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Många högerpopulister i både England och USA ser Robin Hood och hans glada gäng (naturligtvis beväpnade fribytare) som någon sorts urbild eller "blueprint" för hur demokrati, folkstyre och frihet ska fungera. Det har dessutom fördelen att man kan låtsas att demokrati skulle vara en anglosaxisk uppfinning - den Prince John (Johan utan Land) som Robin kämpade mot var ju också den som till sist tvingades utfärda Magna Charta (det var dock inte alls folket som tvingade honom till det eller på länge fick mera frihet av detta dokument).

Nå, Robin Hood må vara en spännande förebild för uppror, men han är helt värdelös eller t o m destruktiv som förebild för en modern demokratisk stat, eller republik. Ett parlamentsval organiserat av Robin Hood och hans vänner hade blivit en katastrof.

Jag tror många är så förvirrade och har så svårt att hantera samhället att de trängtar efter ”den starke mannen” som ska ställa allt tillrätta.
Som när Rickard Leijonhjärta kommer tillbaka och röjer upp efter shiriffer och dumma bröder.

”I alone can fix this”. Yeah right.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in