2021-07-26, 08:45
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Hur ställer man diagnosen postcovid? Vet man vilka grupper i samhället som drabbas av denna slaskdiagnos? Hur snabbt är man återställd? Har för mig att de allra flesta är återställda efter ett par månader. Låter lite som en seg förkylning, eller hur är skiljer det sig?
Kanske det är individuellt.

Svt har denna intervju också idag.
Johan Lindqvist i Arvika är en av 485 värmlänningar som diagnostiserats med postcovid, även känt som långtidscovid.

Han har varit sjukskriven i 15 månader nu.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/nastan-500-varmlanningar-har-postcovid
Stackarn behövde ju gå med rullator ett tag.

Jag tycker det mer påminner om rehabiliteringen efter TBE jag. Fast med en jojo effekt.
Ser ut som om de anstränger sig får de betala med att bli sjuka i en vecka. Måste vara jobbigt att behöva vila i ett år.

Några månader tror jag inte på. Eller att det skulle påminna om en seg förkylning.

Skulle vara schyst med brätte info, tror det kommer så småningom.
Citera
2021-07-26, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Covid är nytt så mycket är okänt. Det oroande är ju de långsiktiga problemen som diskuteras med nedsatt kognitiv förmåga, lung o hjärt problem tex.

"COVID-19 (coronavirus): Long-term effects. COVID-19 symptoms can sometimes persist for months. The virus can damage the lungs, heart and brain, which increases the risk of long-term health problems. "

De har väl diskuterats (killgissats) så in i helvete om alla risker med covid utan större verklighetsförankring tycker jag. De flesta likande virus kan göra skada på olika organ. Inget unikt med covid, men det låter läskigt. En sån här diagnos är som en självuppfyllande profetia. Hur många hypokondriker och bidragsfuskare finns det i Sverige? Klart man kan må risigt efter en influensa eller en förkylning, men en sån här diagnos gör det lätt att gå runt och känna efter och för många är det kanske fördelaktigt. Undrar hur mycket försäkringspengar som betalas ut. Det positiva är att nästan alla covidsjuka blir återställda.

Glöm inte bort att sätta siffran 25 000 i perspektiv. I Sverige har vi över 600 000 vårdtillfällen per år pga alkohol. Ca 80 000 barn hamnar på akuten efter att ha ramlat. Många mår nog dåligt en period efter detta också. Risker finns överallt som är betydligt värre än covid.

Jag ber om ursäkt till er som faktiskt drabbats av postcovid, det finns såklart många som har det tufft att återhämtas. Men det betyder inte att vi måste läsa fler skräckrubriker i tidningarna.
Senast redigerad av hasse3344 2021-07-26 kl. 09:01.
Citera
2021-07-26, 09:00
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
De har väl diskuterats (killgissats) så in i helvete om alla risker med covid utan större verklighetsförankring tycker jag. De flesta likande virus kan göra skada på olika organ. Inget unikt med covid, men det låter läskigt. En sån här diagnos är som en självuppfyllande profetia. Hur många hypokondriker och bidragsfuskare finns det i Sverige? Klart man kan må risigt efter en influensa eller en förkylning, men en sån här diagnos gör det lätt att gå runt och känna efter och för många är det kanske fördelaktigt. Undrar hur mycket försäkringspengar som betalas ut. Det positiva är att nästan alla blir återställda.

Glöm inte bort att sätta siffran 25 000 i perspektiv. I Sverige har vi över 600 000 vårdtillfällen per år pga alkohol. Ca 80 000 barn hamnar på akuten efter att ha ramlat. Många mår nog dåligt en period efter detta också. Risker finns överallt som är betydligt värre än covid.

De som får kognitiv nedsättning av covid hamnar ju inte i den statistiken....
Citera
2021-07-26, 09:14
Avstängd
Jag kommer inte skriva nåt mera i denna tråden då det börjar gå över styr. Det finns ju förintelseförenekare också och en del gå helt enkelt inte att prata med för det går inte in hur man än försöker.

Det största problemet som jag ser det är att viruset är snabbare i mutationerna än vad vi hinner stoppa/bromsa det!

Ekonomin kommer snart krascha och vi är snart i "The perfect storm" och vi kan nästan inte göra ett skit åt saken!

Sista nyheten från mig = Fullvaccinerad dog i deltamutationen.

Guardian guidestones:

Maintain humanity under 500,000,000 in perpetual balance with nature.
Guide reproduction wisely—improving fitness and diversity.
Unite humanity with a living new language.
Rule passion—faith—tradition—and all things with tempered reason.
Protect people and nations with fair laws and just courts.
Let all nations rule internally resolving external disputes in a world court.
Avoid petty laws and useless officials.
Balance personal rights with social duties.
Prize truth—beauty—love—seeking harmony with the infinite.
Be not a cancer on the Earth—Leave room for nature—Leave room for nature.
Senast redigerad av Mistyarrow 2021-07-26 kl. 09:27.
Citera
2021-07-26, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det finns antivaxxare som inte vill beblanda sig med vaccinerade också, har jag sett prov på.

Så är det. Oavsett kommer det bli svårt att leva samhället så. Om man ska på nån tillställning kan ju inte motiveringen vara att avstå pga det.
Jag tycker båda sider har fel. Är man vaccinerad är det ingen fara med att träffa antivaxxers, litar man inte på skyddet?

Och dom vaccinerade smittar såklart inte antivaxxersen på något vis.

Öppna upp nu och kör som vanligt.
Citera
2021-07-26, 09:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Här har vi en kille som var stolt över att inte ha tagit vaccinet. Tråkigt bara att han dog i covid-19 efter att ha kämpat mot sjukdomen en månad. 34 år gammal. Ja, så kan det gå.

https://www.the-sun.com/news/3334636/man-dies-of-covid-after-posting-99-problems-tweet/

Ska man tro antivaxarna här på flashback så dog han pga för stort intag av kolhydrater, "inte tagit hand om sin hälsa", inte ätit tillräckligt med vitaminer, eller så dog han helt enkelt bara för att han var neger.

Själv tycker jag att ALLT talar för att ta vaccinet. Relationen är väl ungefär 10.000:1 om man ser till riskerna. Alla fattar dock sina egna beslut.
Citera
2021-07-26, 09:20
Medlem
Citat:
De har väl diskuterats (killgissats) så in i helvete om alla risker med covid utan större verklighetsförankring tycker jag. De flesta likande virus kan göra skada på olika organ. Inget unikt med covid, men det låter läskigt. En sån här diagnos är som en självuppfyllande profetia. Hur många hypokondriker och bidragsfuskare finns det i Sverige? Klart man kan må risigt efter en influensa eller en förkylning, men en sån här diagnos gör det lätt att gå runt och känna efter och för många är det kanske fördelaktigt. Undrar hur mycket försäkringspengar som betalas ut. Det positiva är att nästan alla covidsjuka blir återställda.

Ännu en ”diagnos” för SVBK av alla kön att ta till. Min killgissning är att det är de som varit livrädda för covid, sprungit runt med munskydd och visir men trots det lyckats få det som drabbas främst. Snart finns det en hypokondrikerklubb för dem, PostCovidFörbundet.
Citera
2021-07-26, 09:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ska man tro antivaxarna här på flashback så dog han pga för stort intag av kolhydrater, "inte tagit hand om sin hälsa", inte ätit tillräckligt med vitaminer, eller så dog han helt enkelt bara för att han var neger.

Själv tycker jag att ALLT talar för att ta vaccinet. Relationen är väl ungefär 10.000:1 om man ser till riskerna. Alla fattar dock sina egna beslut.

Mörkhyad och överviktig? Ja mörkhyade är faktiskt mer drabbade än vita just pga hudfärgen. Svårare att ta upp D-vitamin på nordligare breddgrader.

Läste nånstans att amerikanska svarta läkare var betydligt mer sjuka i covid än sina vita kollegor.
Citera
2021-07-26, 09:39
Medlem
Epimaness avatar
Citat:

Hade jag varit sådär fet och varit körmedlem så skulle jag tagit vaccinet. Man får göra en risk/nytta-analys, där man ser på bland annat riskfaktorer och eventuell exponering för viruset.
Citera
2021-07-26, 09:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Ännu en ”diagnos” för SVBK av alla kön att ta till. Min killgissning är att det är de som varit livrädda för covid, sprungit runt med munskydd och visir men trots det lyckats få det som drabbas främst. Snart finns det en hypokondrikerklubb för dem, PostCovidFörbundet.

Det finns redan en sån klubb har jag för mig och leds av en rättshaverist från hyresgästföreningen (verkar krylla av rättshaverister i den organisationen), så det var ju ingen skräll.
Citera
2021-07-26, 10:01
Medlem
Citat:

Inget talar för att ta vaccinet i dagsläget. All data som kommer nu visar att det inte fungerar. Risk/nytta förhållandet för vaccinet må ha varit rimligt om det fungerade, men eftersom det inte fungerar så finns ingen nytta, bara risk.

Tack för att du testade vaccinet åt oss andra, nu vet vi att vi inte behöver det. Hur känns det att vara ett sprutluder?
Citera
2021-07-26, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Staplar du Sveriges 14600 covidlik på hög så får du en rejäl hög, om det nu är en hög du vill ha.

Jaha, så vi ska alltså vaccinera oss för något som dödat 14600 personer (officiellt) på 2 år? Det dör dubbelt så många än så av rökning per år, vart är alla förbud mot rökning m.m?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in