2021-07-25, 17:30
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airsalt
Jag har ingen aning om hur stor andel svenska turister från andra delar av Sverige än just Göteborgsregionen respektive utländska besökare som de har. I år kanske de till och med har färre utländska besökare än vanligt (vilket är troligt). Eller hur många som helst betalar allt kontant och undviker kortbetalningar så gott det går. Vi kan ju bara spekulera.

I år måste man dessutom förboka sitt besök. Man kan inte åka dit och försöka köpa inträde och eventuellt åkpass vid entrekassorna, oavsett betalsätt. Så om folk vänder och går därifrån så får de skylla sig själva som är dåligt informerade. Dessutom finns det information även på engelska om att restauranger etc är kontantfria. Så oavsett var man kommer ifrån så måste man förboka besöket, och det finns som sagt information om vad som är kontantfritt på två språk. Så man kan fatta ett beslut. Eftersom Liseberg har haft flertal fullbokade dagar redan, och har det längre fram också, så har det tydligen inte varit några större problem. Folk har varit villiga att åka dit i alla fall.

Om några inte är intresserade av en kontantfri nöjespark, så kommer andra vara intresserade. Vet inte ens hur många potentiella besökare som väljer att bojkotta Liseberg pga kontantfrihet, men hittills har det inte varit något större problem. Å andra sidan tar de ju emot färre besökare än vanligt.

Jag säger varken bu eller bä om det, tror det var detta blatteman var inne på. Att folk vänder vid grinden är dock inte bra sverigereklam..

Personligen anser jag att beslutet är huvudlöst, men det går i linje med hela det svenska samhället. Vi har drabbats av kollektiv sinnesjukdom och förstår inte ens hur viktiga kontanter är för vår demokrati och säkerhet. Klart att liseberg nyttjar det och kapar kostnader precis som bankerna.
Citera
2021-07-25, 17:54
Medlem
brianmolkos avatar
Göteborg är iaf en av få svenska städer där det går att få en sedelbunt som går använda, som pengar..
Citera
2021-07-25, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag säger varken bu eller bä om det, tror det var detta blatteman var inne på. Att folk vänder vid grinden är dock inte bra sverigereklam..

Personligen anser jag att beslutet är huvudlöst, men det går i linje med hela det svenska samhället. Vi har drabbats av kollektiv sinnesjukdom och förstår inte ens hur viktiga kontanter är för vår demokrati och säkerhet. Klart att liseberg nyttjar det och kapar kostnader precis som bankerna.

Jag personligen tycker att det är dålig Sverige-reklam, och jag gillar egentligen inte kontantfria ställen. Då jag själv gärna handlar med kontanter. Så jag försvarar inte Liseberg.

Men samtidigt kan jag tycka att man har lite eget ansvar ett sånt här år, att ta reda på information om att det är kontantfritt istället för att automatiskt förvänta sig att kontanter funkar överallt. Samt kolla upp att man behöver förboka sitt besök i år, gärna med god framförhållning. Och hur man betalar då. Istället bara för att dyka upp vid entrekassan och vända, bara för att man inte kan betala för inträde där i år (oavsett betalsätt).

Eftersom de skyller kontantfritt på att de vill minska smittspridningen (oavsett vad man tycker om det), så kanske det är möjligt att kontanter välkomnas på nytt längre fram? Beslutet kanske inte är permanent.
Citera
2021-07-25, 18:42
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Men samtidigt kan jag tycka att man har lite eget ansvar ett sånt här år, att ta reda på information om att det är kontantfritt istället för att automatiskt förvänta sig att kontanter funkar överallt.

Visst, samtidigt är Sverige i ett europaperspektiv extremt. Jag tror många nere ifrån europa inte har i sin föreställningsvärld en nöjespark som inte tar emot riktiga pengar. Närmare 70% av mindre köp sker fortfarande kontant i de flesta länder.

Det är alltså vi här i landet "lagom" som är extrema så det visslar om det. Jag vet inte om det beror på svenskarnas enorma tillit till stat och instutioner eller om det bara handlar om blåögdhet, jag misstänker en kombination.
Citera
2021-07-25, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Visst, samtidigt är Sverige i ett europaperspektiv extremt. Jag tror många nere ifrån europa inte har i sin föreställningsvärld en nöjespark som inte tar emot riktiga pengar. Närmare 70% av mindre köp sker fortfarande kontant i de flesta länder.

Det är alltså vi här i landet "lagom" som är extrema så det visslar om det. Jag vet inte om det beror på svenskarnas enorma tillit till stat och instutioner eller om det bara handlar om blåögdhet, jag misstänker en kombination.

Det måhända att Sverige är extremt, och att det är vanligare att använda kontanter utomlands. Men det betyder inte att allt kan betalas kontant. Jag känner till resmål inom Europa där man exempelvis kan glömma att gå ombord en buss och betala sin biljett kontant. Vill man använda kontanter till kollektivtrafiken så behöver man gå till något försäljningsställe. Ungefär som i Sverige. Därför skadar det inte att kolla upp saker och ting i förväg, oavsett var man reser. Så att man slipper vända om.

De flesta svenskar är säkert redan vana vid att betala med kort, då majoriteten av alla köp sker med kort. Vissa utländska besökare kommer inte ha något emot att använda kortet osv.

Sedan är Liseberg inte helt kontantfritt. Spel och lyckohjul accepterar kontanter. Och det är möjligt att Liseberg återinför möjligheten att betala med kontanter överallt längre fram i framtiden.
Citera
2021-07-28, 05:10
Medlem
Citat:
Vet inte riktigt vad jag förväntar mig för svar egentligen. Undrar bara hur Blatteman kunde vara så säker på att Liseberg skulle förlora en massa pengar på detta, särskilt om de kunde ta in fler besökare. Samtidigt som det skulle påverka Göteborg i övrigt (färre hotellnätter etc). Alla bojkottar inte kontantfria ställen, så jag förstår inte resonemanget. De flesta betalar redan med kort (endast kort vid varje köp, eller åtminstone emellanåt, i kombination med kontanter och/eller swish).

Blatteman förespråkar ju kontanter, och det är förståeligt. Jag har personligen inget emot kontanter, och använder det själv med jämna mellanrum. Men jag är inte som somliga andra och bojkottar ställen där man endast kan betala med kort (och i vissa fall Swish).

De flesta turister betalar INTE med kort.
8 av 10 köp i europa görs med kontanter för de är inte fredsskadade som svenskarna är och kommer ihåg kontrollsamhället och stasi,gestapo.

De blir förbannade när de inte kan betala med kontanter och kommer inte tillbaka lika ofta (om de inte har sommarstuga och spenderar även då mindre pengar i sverige eftersom många inte tar riktiga pengar)
Citera
2021-07-28, 05:11
Medlem
Citat:
Vet inte riktigt vad jag förväntar mig för svar egentligen. Undrar bara hur Blatteman kunde vara så säker på att Liseberg skulle förlora en massa pengar på detta, särskilt om de kunde ta in fler besökare. Samtidigt som det skulle påverka Göteborg i övrigt (färre hotellnätter etc). Alla bojkottar inte kontantfria ställen, så jag förstår inte resonemanget. De flesta betalar redan med kort (endast kort vid varje köp, eller åtminstone emellanåt, i kombination med kontanter och/eller swish).

Blatteman förespråkar ju kontanter, och det är förståeligt. Jag har personligen inget emot kontanter, och använder det själv med jämna mellanrum. Men jag är inte som somliga andra och bojkottar ställen där man endast kan betala med kort (och i vissa fall Swish).

8 av 10 köp i europa görs med kontanter för de är inte fredsskadade som svenskarna är och kommer ihåg kontrollsamhället och stasi,gestapo.

De blir förbannade när de inte kan betala med kontanter och kommer inte tillbaka lika ofta (om de inte har sommarstuga och spenderar även då mindre pengar i sverige eftersom många inte tar riktiga pengar)

Självklart förlorar göteborg stora pengar på det i längden.
Men svenskar är ju inte särskilt bra på att tänka långsiktigt på vissa saker.
Citera
2021-07-28, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman

I år är säkert de flesta besökare från Sverige, med tanke på situationen. Sedan är det som jag sagt tidigare möjligt att de kommer tillåta kontanter överallt i parken längre fram. De skyller ju på smittspridningen, så det kan vara en tillfällig lösning. Samtidigt som de ändrade sig angående spel och lyckohjulen. Så kontantfritt kanske inte är en permanent lösning.

I år har man dessutom behövt förboka sitt besök, och det står information på både svenska och engelska hur det ligger till med kontanter. Så man kan fatta ett beslut då. Liseberg har haft många fullbokade dagar, så det kan inte ett särskilt stort problem.

Gröna Lund är ju också kontantfritt i år. Möjligt att somliga nöjesparker i Europa har det så också.

Och alla åker inte till en stad, tex Göteborg, endast för att besöka nöjespark.
Citera
2021-08-15, 12:33
Medlem
Ringhals3s avatar
Hur knackigt går det för Liseberg nu beroende på kontantstoppet?

Vänder folk vid grindarna i tusental?
Citera
2021-11-17, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hur knackigt går det för Liseberg nu beroende på kontantstoppet?

Vänder folk vid grindarna i tusental?

Tror inte att folk har vänt vid grindarna i tusental. De flesta har nog känt till att det är förbokade besök som gäller, samt hur det ligger till med kontanter som betalsätt där.

Det enda som jag hittade om ekonomin var att det hittills har gått med vinst. Första halvåret gick dock med förlust. Men de har ju bland annat tagit in färre besökare än vanligt också, och så har man fått krisstöd. Vilket har påverkat. Artikeln är från september, så Halloween och Jul på Liseberg har inte blivit inräknade. https://www.dn.se/ekonomi/vdn-om-statsstodet-som-lyfter-liseberg-till-vinst-rena-kaffepengar/
Senast redigerad av Amberfly 2021-11-17 kl. 05:37.
Citera
2021-11-17, 15:21
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Tror inte att folk har vänt vid grindarna i tusental. De flesta har nog känt till att det är förbokade besök som gäller, samt hur det ligger till med kontanter som betalsätt där.

Det enda som jag hittade om ekonomin var att det hittills har gått med vinst. Första halvåret gick dock med förlust. Men de har ju bland annat tagit in färre besökare än vanligt också, och så har man fått krisstöd. Vilket har påverkat. Artikeln är från september, så Halloween och Jul på Liseberg har inte blivit inräknade. https://www.dn.se/ekonomi/vdn-om-statsstodet-som-lyfter-liseberg-till-vinst-rena-kaffepengar/

Tackar, vi kan på goda grunder anta att Liseberg kalkylerade rätt när de slopade kontanthanteringen.
Citera
2021-11-17, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Tackar, vi kan på goda grunder anta att Liseberg kalkylerade rätt när de slopade kontanthanteringen.

Nästan helt kontantfritt, lyckohjulen och spelhuset tar fortfarande emot kontanter. Sedan är det möjligt att de återinför kontanter i hela parken i framtiden, nu ville de minska kontantanvändande pga smittspridning.

Tror inte det skulle ha spelat någon större roll om man kunde använda kontanter i hela parken, eller inte. Många dagar har ändå varit fullbokade (vet inte om alla har blivit det). Så problemet har nog huvudsakligen varit färre antal gäster än vanligt. En bra sommardag har de kunnat ha 30-40 tusen besökare. Som mest i somras var det 7000 besökare per dag. Tror det var 5000 när man öppnade parken i juni, man har utökat antalet besökare i efterhand. Bland annat när vissa restriktioner försvann i juli. Så det är en ganska stor skillnad.

Dessutom är nog krisstödet en bidragande orsak till varför man har lyckats klara sig ekonomiskt i somras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in