2021-07-19, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Nä! Kontantfri butik = butik där man kan betala med kontanter.

Isåfall så är rökfri butik = butik där det är fritt att röka.

Hur som helst, Liseberg verkat ha gjort succé med sin kontantfrihet!

Nån succe har de defintivt inte gjort.
De får bara ta in begränsat antal gäster. omd e skulle få ta in valfritt antal skulle de förlora en hel del pengar som spenderas i övriga europa istället.

Om vi sen räknar in förlorade gästnätter och jobb i göteborg som dessa turister skapar så är det stor förlust.

Vi Skulle åka ner till liseberg och testa grejerna och ta hotellnatt men nu blir det europapark i tyskland istället.
de kommer aldrig diskriminera kontantkunder.
Citera
2021-07-19, 21:06
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
De får bara ta in begränsat antal gäster. omd e skulle få ta in valfritt antal skulle de förlora en hel del pengar som spenderas i övriga europa istället.

Om vi sen räknar in förlorade gästnätter och jobb i göteborg som dessa turister skapar så är det stor förlust.

Vi Skulle åka ner till liseberg och testa grejerna och ta hotellnatt men nu blir det europapark i tyskland istället.
Man tar sej dit där dom är måna om sina kunder och vill sälja sina varor, som tar kontanter.
Citera
2021-07-19, 21:22
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Dubbel dumstrut till tönten som inte vågar säga att han har fel.

Att du har varit på ett kontantfritt nöjesfält i tyskland betyder ingenting då det hör till extrema ovanligheter och är självmord att få tillbaks kunder nästa gång om det skulle vara så.

Vilken park är det som inte vill ha tyskarnas pengar förresten?har svårt att tro att de vågar göra samma sak nästa säsong.)eller så har du missuppfattat det hela när de uppfordrat kortbetalning pga direktiv uppifrån men även tar kontanter då de flesta i tyskland betalar allt kontant)
Men berätta vilken park i tyskland det är.

För det andra så kan man betala med KONTANTER både i disneyland i usa och i paris och shanghai.

Så vilken disneyland syftar du på som inte tar kontanter?

Satan vad arg du är! Och jag har dessutom redan skrivit här i tråden att man kan använda kontanter på massa ställen inne på Liseberg fortfarande.

Men vi är garanterat överens om att Lisebergs argument för kontanyfrihet, nämligen att de gör detta av smittskydds och hygieniska skäl är patetiska!
Citera
2021-07-19, 21:50
Medlem
Citat:
Satan vad arg du är! Och jag har dessutom redan skrivit här i tråden att man kan använda kontanter på massa ställen inne på Liseberg fortfarande.

Men vi är garanterat överens om att Lisebergs argument för kontanyfrihet, nämligen att de gör detta av smittskydds och hygieniska skäl är patetiska!

Så vilken park i tyskland är det som inte tar kontanter????

och vilka disneyland syftar du på som inte tar kontanter?

Eller kunde du inte svara på ditt felaktiga påstående eftersom disneyland tar kontanter.
Senast redigerad av Blatteman 2021-07-19 kl. 22:25.
Citera
2021-07-19, 22:22
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Så vilken park i tyskland är det som inte tar kontanter????

och vilka disnelyand syftar du på som inte tar kontanter?

Eller kunde du inte svara på ditt felaktiga påstående eftersom disneyland tar kontanter.

Nöjesparken vid Nürburg när jag var där förra gången. Berg och dalbanan var paj så uppmevelsen blev bara sådär...
Citera
2021-07-20, 05:30
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Nöjesparken vid Nürburg när jag var där förra gången. Berg och dalbanan var paj så uppmevelsen blev bara sådär...

Skulle förvåna mig oerhört då många tyskar fullständigt *hatar* övervakning, minnet av stasi sitter i och har även överförts till ungdomarna. https://www.npr.org/2020/08/11/899343670/pandemic-or-not-germans-still-prefer-cash?t=1626751631859

Vilken park, har du lust att länka website för det vore extremt intressant att läsa om en nöjespark i tyskland som tagit det steget och ändå överlever.
Citera
2021-07-20, 09:35
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Skulle förvåna mig oerhört då många tyskar fullständigt *hatar* övervakning, minnet av stasi sitter i och har även överförts till ungdomarna. https://www.npr.org/2020/08/11/899343670/pandemic-or-not-germans-still-prefer-cash?t=1626751631859

Vilken park, har du lust att länka website för det vore extremt intressant att läsa om en nöjespark i tyskland som tagit det steget och ändå överlever.

Har försökt kolla och de överlevde tydligen inte! Det var en nybyggd jätteanläggning vid Nürburhring. Åren går, detta var nog 2009.
Citera
2021-07-25, 05:13
Medlem
Citat:

Varför tror du att Liseberg skulle förlora en massa pengar om de fick ta in hur många gäster som helst? Eller åtminstone de antal besökare som de brukar ha i vanliga fall. Bara för att det är kontantfritt i större delen av parken? Det verkar inte ha avskräckt folk hittills, eftersom Liseberg har varit fullbokade större delen av sommaren. Vad jag känner till. De skulle troligen locka till sig många besökare om de fick släppa in fler besökare, och troligen gå med vinst. Alla reser inte hellre utomlands för att spendera kontanter på ett nöjesfält, och bojkotta Liseberg.
Citera
2021-07-25, 15:32
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airsalt
Varför tror du att Liseberg skulle förlora en massa pengar om de fick ta in hur många gäster som helst? Eller åtminstone de antal besökare som de brukar ha i vanliga fall. Bara för att det är kontantfritt i större delen av parken? Det verkar inte ha avskräckt folk hittills, eftersom Liseberg har varit fullbokade större delen av sommaren. Vad jag känner till. De skulle troligen locka till sig många besökare om de fick släppa in fler besökare, och troligen gå med vinst. Alla reser inte hellre utomlands för att spendera kontanter på ett nöjesfält, och bojkotta Liseberg.

Vad förväntar du dig för svar? Det enda vi vet är att Liseberg har full koll på hur de ska maximera sina Intäkter och om de märkte att de förlorade pengar på kontantstoppet så skulle de GARANTERAT börja med kontantbetalning igen, GARANTERAT.

HUR JÄVLA SVÅRT ÄR DET ATT BLIPPA ETT BETALKORT?
Citera
2021-07-25, 16:11
Medlem
Citat:
Vad förväntar du dig för svar? Det enda vi vet är att Liseberg har full koll på hur de ska maximera sina Intäkter och om de märkte att de förlorade pengar på kontantstoppet så skulle de GARANTERAT börja med kontantbetalning igen, GARANTERAT.

HUR JÄVLA SVÅRT ÄR DET ATT BLIPPA ETT BETALKORT?

Vet inte riktigt vad jag förväntar mig för svar egentligen. Undrar bara hur Blatteman kunde vara så säker på att Liseberg skulle förlora en massa pengar på detta, särskilt om de kunde ta in fler besökare. Samtidigt som det skulle påverka Göteborg i övrigt (färre hotellnätter etc). Alla bojkottar inte kontantfria ställen, så jag förstår inte resonemanget. De flesta betalar redan med kort (endast kort vid varje köp, eller åtminstone emellanåt, i kombination med kontanter och/eller swish).

Blatteman förespråkar ju kontanter, och det är förståeligt. Jag har personligen inget emot kontanter, och använder det själv med jämna mellanrum. Men jag är inte som somliga andra och bojkottar ställen där man endast kan betala med kort (och i vissa fall Swish).
Citera
2021-07-25, 17:08
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airsalt
Vet inte riktigt vad jag förväntar mig för svar egentligen. Undrar bara hur Blatteman kunde vara så säker på att Liseberg skulle förlora en massa pengar på detta, särskilt om de kunde ta in fler besökare. Samtidigt som det skulle påverka Göteborg i övrigt (färre hotellnätter etc). Alla bojkottar inte kontantfria ställen, så jag förstår inte resonemanget. De flesta betalar redan med kort (endast kort vid varje köp, eller åtminstone emellanåt, i kombination med kontanter och/eller swish).

Blatteman förespråkar ju kontanter, och det är förståeligt. Jag har personligen inget emot kontanter, och använder det själv med jämna mellanrum. Men jag är inte som somliga andra och bojkottar ställen där man endast kan betala med kort (och i vissa fall Swish).

Jag tror att det han menar är turister, Liseberg har väl en rätt stor del av sina inkomster från just turister?

En tysk kommer gärna med € i kontanter och undviker helst att betala med kort överhuvudtaget om han kan slippa. Om tillräckligt många vänder vid ingången så innebär det att liseberg tappar kunder.
Citera
2021-07-25, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag tror att det han menar är turister, Liseberg har väl en rätt stor del av sina inkomster från just turister?

En tysk kommer gärna med € i kontanter och undviker helst att betala med kort överhuvudtaget om han kan slippa. Om tillräckligt många vänder vid ingången så innebär det att liseberg tappar kunder.

Jag har ingen aning om hur stor andel svenska turister från andra delar av Sverige än just Göteborgsregionen respektive utländska besökare som de har. I år kanske de till och med har färre utländska besökare än vanligt (vilket är troligt). Eller hur många som helst betalar allt kontant och undviker kortbetalningar så gott det går. Vi kan ju bara spekulera.

I år måste man dessutom förboka sitt besök. Man kan inte åka dit och försöka köpa inträde och eventuellt åkpass vid entrekassorna, oavsett betalsätt. Så om folk vänder och går därifrån så får de skylla sig själva som är dåligt informerade. Dessutom finns det information även på engelska om att restauranger etc är kontantfria. Så oavsett var man kommer ifrån så måste man förboka besöket, och det finns som sagt information om vad som är kontantfritt på två språk. Så man kan fatta ett beslut. Eftersom Liseberg har haft flertal fullbokade dagar redan, och har det längre fram också, så har det tydligen inte varit några större problem. Folk har varit villiga att åka dit i alla fall.

Om några inte är intresserade av en kontantfri nöjespark, så kommer andra vara intresserade. Vet inte ens hur många potentiella besökare som väljer att bojkotta Liseberg pga kontantfrihet, men hittills har det inte varit något större problem. Å andra sidan tar de ju emot färre besökare än vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in