2021-07-25, 09:49
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Ej fortsättning på förra, men appropå IVA tyckte jag att det var lite intressant hur statistiken såg ut om riskgrupperna i vissa åldrar...

"ANDEL VÅRDTILLFÄLLEN SOM TILLHÖR RISKGRUPP"

0-19 år handlar dock inte om många IVA-fall jämfört med andra åldersgrupper, däremot så noterade jag att det ser lite annorlunda ut där under riskgrupperna för de som ändå hamnar på IVA... Om nu inte kategorin "annat" betyder att de inte tillhör någon högriskgrupp alls, jag vet inte.

0-19 år är vad jag såg enda åldern där flest hamnar i kategorin "annan" under högriskgrupperna...

23 % av fallen för tjejer och 16 % för killar hamnar i kategorin "annan". Medans det i övriga åldrar är högre andel IVA-fall på typiska högrisksjukdomar, som diabetes, högt blodtryck, hjärtfel och lungproblem.

I kategorin 0-19 år gällande killar är även mortaliteten högre än i åldern 20-29 år. Mortaliteten är 8 % i den yngsta kategorin och 4 % i åldersgruppen över det...

Det handlar som sagt om minst antal fall i den åldern totalt sett, men av de som ändå hamnar på IVA i den yngsta åldern verkar de avvika lite på andelen på det jag nämnde.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Det är faktiskt ganska intressant detta med riskgrupper. Den vanligaste riskgruppen är högt blodtryck men det är också vanligt och blir vanligare desto äldre man blir. Frågan är om inte förekomsten av högt blodtryck enbart speglar verkligheten.

På SVTs statistik som du länkar står det att män som vårdas på IVA 40-59 år har 32% högt blodtryck i gruppen 60-79 år har 56% högt blodtryck.
Varannan 60-årig man har högt blodtryck
https://www.hjart-lung.se/vart-arbete/tidningen-status/artiklar/varannan-60-arig-man-har-hogt-blodtryck/

Kan man då säga att högt blodtryck är en riskfaktor om ungefär lika många personer som vårdas på IVA har högt blodtryck som generellt folk annars även har?

När det gäller Diabetes ser det då ut som om det är en riktig riskfaktor.
En vanlig uppskattning, enligt olika studier de senaste tio åren, är att 4 % av den svenska befolkningen har diabetes.
https://www.diabetes.se/diabetes/lar-om-diabetes/diabetes-i-siffror/

När det gäller personer som vårdas på IVA och har diabetes så är förekomsten lägst bland pojkar med 9% och högst bland 60-79 åringarna männen där har 31% diabetes.

Här kan man prata om en riktig riskfaktor som inte speglar verkligheten.

Graviditet är ju också en sådan 32% av alla kvinnor som vårdats på IVA i åldern 20-39 år är gravida. Jag vet inte hur många som är gravida just nu i samhället men det är inte var tredje kvinna i den åldern.

Dt är faktiskt lite konstigt, hur man vill lyfta fram högt blodtryck som riskfaktor fast det finns fog att betvivla att det faktiskt är en samtidigt drog man sig för att erkänna att graviditet var en riskfaktor. Vi med ett minne mins väl hur FoHM in i det sista försökte förneka att graviditet var en riskfaktor förra året. Då förra våren handlade det ju om att gravida skulle kunna slippa jobba speciellt i yrken de blev utsatta för smitta men då var de tvungna att ses som en riskgrupp.

Anders Tegnell: Därför är gravida ingen riskgrupp i Sverige
https://www.aftonbladet.se/family/a/RReqQd/folkhalsomyndigheten-darfor-ar-gravida-ingen-riskgrupp-i-sverige/salesposter?useFlexbox=true&shared=false&reason=de nied
Låst
Aftonbladet Family har tidigare skrivit om att gravida är en riskgrupp i Storbritannien men inte i Sverige. Anders Tegnell, stadsepidemiolog, svarade på varför.

– Gravida dyker inte upp i några vetenskapliga studier som en riskgrupp. Inte i de stora materialen från Kina, inte i de stora materialen från Italien, sa han.

Han poängterade också att Folkhälsomyndigeten håller koll och att läget kan förändras. Vilket det har gjort nu.

Enligt det senaste beskedet från myndigheten bör den som är gravid och har någon riskfaktor som exempelvis fetma, högt blodtryck eller diabetes vara extra försiktig. Är du gravid med riskfaktorer ska du rådgöra med din barnmorska eller läkare och begränsa dina nära kontakter med människor utanför hushållet så mycket som möjligt, enligt Folkhälsomyndigheten – liksom andra riskgrupper bör göra.
https://www.aftonbladet.se/family/a/mR2Qd0/gravida-med-riskfaktor-ska-vara-forsiktiga

Jag vet inte när och om man ens har erkänt att graviditet tveklöst är den största riskfaktorn för fertila kvinnor.

Som lite extra kan man ju även säga att FoHM hade svårt då i början att erkänna att diabetes var en riskfaktor.
En stor andel av de personer som vårdas för den nya virussjukdomen covid-19 är diabetiker. Men enligt den svenska statsepidemiologen Anders Tegnell är det inte klarlagt att diabetes verkligen utgör en riskfaktor.

– Man måste komma ihåg att det här är ett väldigt vanligt tillstånd, så det innebär absolut inte att man som individ med diabetes har speciellt mycket högre risk än vem som helst, säger Tegnell.
https://www.hbl.fi/artikel/diabetes-ingen-tydlig-riskfaktor-vid-covid-19/
Också från förra våren
Citera
2021-07-25, 09:51
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Sund logik.

Hur många nya IVA-platser hade vi kunnat ta fram - med personal och utrustning - om vi lagt vaccinpengarna på detta istället?

Någon skrev tidigare att problemet är varken plats eller utrustning. Problemet är personal. Man kan inte snabbt få fram utbildad personal.
Citera
2021-07-25, 09:56
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Har säkert redan varit uppe men vad tror ni?

Fauci Hold Patents on a Key HIV Component Used to Create COVID-19?

https://sicem365.com/forums/7/topics/66481

Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Jag vill höra den Vaccinförespråkare som kan ställa sig upp och köra ett försvarstal på den här informationen
Behövs inget försvarstal, Jerome Corsi är en känd konspirationsteoretiker.
Citera
2021-07-25, 10:09
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag vaccinerar mig ibland beroende på hur allvarlig årets influensa verkar bli.

Troligen kommer även vaccin mot covid bli ungefär så för mig, hög smitta och hög risk = vaccinera.
Det finns inget just nu som säger att man måste fortsätta att vaccinera sig regelbundet bara för att man tagit två sprutor våren 2020.

Varför, finns inga studier som säger att man ska vaccinera sig mot influensan..
Citera
2021-07-25, 10:13
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det är faktiskt ganska intressant detta med riskgrupper. Den vanligaste riskgruppen är högt blodtryck men det är också vanligt och blir vanligare desto äldre man blir. Frågan är om inte förekomsten av högt blodtryck enbart speglar verkligheten.

På SVTs statistik som du länkar står det att män som vårdas på IVA 40-59 år har 32% högt blodtryck i gruppen 60-79 år har 56% högt blodtryck.
Varannan 60-årig man har högt blodtryck
https://www.hjart-lung.se/vart-arbete/tidningen-status/artiklar/varannan-60-arig-man-har-hogt-blodtryck/

Kan man då säga att högt blodtryck är en riskfaktor om ungefär lika många personer som vårdas på IVA har högt blodtryck som generellt folk annars även har?

När det gäller Diabetes ser det då ut som om det är en riktig riskfaktor.
En vanlig uppskattning, enligt olika studier de senaste tio åren, är att 4 % av den svenska befolkningen har diabetes.
https://www.diabetes.se/diabetes/lar-om-diabetes/diabetes-i-siffror/

När det gäller personer som vårdas på IVA och har diabetes så är förekomsten lägst bland pojkar med 9% och högst bland 60-79 åringarna männen där har 31% diabetes.

Här kan man prata om en riktig riskfaktor som inte speglar verkligheten.

Graviditet är ju också en sådan 32% av alla kvinnor som vårdats på IVA i åldern 20-39 år är gravida. Jag vet inte hur många som är gravida just nu i samhället men det är inte var tredje kvinna i den åldern.

Dt är faktiskt lite konstigt, hur man vill lyfta fram högt blodtryck som riskfaktor fast det finns fog att betvivla att det faktiskt är en samtidigt drog man sig för att erkänna att graviditet var en riskfaktor. Vi med ett minne mins väl hur FoHM in i det sista försökte förneka att graviditet var en riskfaktor förra året. Då förra våren handlade det ju om att gravida skulle kunna slippa jobba speciellt i yrken de blev utsatta för smitta men då var de tvungna att ses som en riskgrupp.

Anders Tegnell: Därför är gravida ingen riskgrupp i Sverige
https://www.aftonbladet.se/family/a/RReqQd/folkhalsomyndigheten-darfor-ar-gravida-ingen-riskgrupp-i-sverige/salesposter?useFlexbox=true&shared=false&reason=de nied
Låst
Aftonbladet Family har tidigare skrivit om att gravida är en riskgrupp i Storbritannien men inte i Sverige. Anders Tegnell, stadsepidemiolog, svarade på varför.

– Gravida dyker inte upp i några vetenskapliga studier som en riskgrupp. Inte i de stora materialen från Kina, inte i de stora materialen från Italien, sa han.

Han poängterade också att Folkhälsomyndigeten håller koll och att läget kan förändras. Vilket det har gjort nu.

Enligt det senaste beskedet från myndigheten bör den som är gravid och har någon riskfaktor som exempelvis fetma, högt blodtryck eller diabetes vara extra försiktig. Är du gravid med riskfaktorer ska du rådgöra med din barnmorska eller läkare och begränsa dina nära kontakter med människor utanför hushållet så mycket som möjligt, enligt Folkhälsomyndigheten – liksom andra riskgrupper bör göra.
https://www.aftonbladet.se/family/a/mR2Qd0/gravida-med-riskfaktor-ska-vara-forsiktiga

Jag vet inte när och om man ens har erkänt att graviditet tveklöst är den största riskfaktorn för fertila kvinnor.

Som lite extra kan man ju även säga att FoHM hade svårt då i början att erkänna att diabetes var en riskfaktor.
En stor andel av de personer som vårdas för den nya virussjukdomen covid-19 är diabetiker. Men enligt den svenska statsepidemiologen Anders Tegnell är det inte klarlagt att diabetes verkligen utgör en riskfaktor.

– Man måste komma ihåg att det här är ett väldigt vanligt tillstånd, så det innebär absolut inte att man som individ med diabetes har speciellt mycket högre risk än vem som helst, säger Tegnell.
https://www.hbl.fi/artikel/diabetes-ingen-tydlig-riskfaktor-vid-covid-19/
Också från förra våren

Man hade nte koll på någonting, lite som nu med vaccinen.
Citera
2021-07-25, 10:23
Medlem
Många säger nu att vaccinet skyddar iaf mot allvarlig sjukdom och död. Vi har inte tillförlitlig data som tyder på det, snarare tvärtom, med tanke på hur lätt viruset bryter igenom så lär det vara på alla nivåer. Men låt oss säga att det är sant. Det var inte så Pfizer sålde in vaccinet. De sa att det skulle skydda mot covid. Covid är sjukdomen, lätt som svår.

I länken kan ni se Pfizers uttalande om vaccinet innan det distribuerades. De säger att det ska ge immunisering. Om det gjorde det så hade folk inte blivit sjuka. I princip ingen som är vaccinerad mot röda hund blir sjuk i röda hund. Ingen som är vaccinerad mot röda hund smittar någon annan som är vaccinerad.

https://mobile.twitter.com/rising_serpent/status/1419164823074611206

Besluten fattades alltså på grunden av att man inte skulle bli sjuk, inte att det bara skulle mildra sjukdomen. Det finns alltså grund att dra tillbaka godkännandet, det borde göras omedelbart.

Har ni stort förtroende för Pfizer nu? Hur långt måste de glida på skalan för att ni ska reagera? Jag misstänker att ni kommer hänga med in i kaklet. Pfizer kommer kunna säga att det skyddar kanske lite grann ibland mot död, och ni kommer ändå ta det.

Ångrar ni att vi inte körde på med AZ? Vem vet, Sinovac kanske är det bästa. Men helt klart slår ingen av dem naturlig immunitet. De enda som borde få fri rörlighet är de som har haft Covid, om vi nu ska begränsa friheten öht.
Citera
2021-07-25, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Någon skrev tidigare att problemet är varken plats eller utrustning. Problemet är personal. Man kan inte snabbt få fram utbildad personal.

Det kan man, betala mer. Allt kan köpas för pengar.
Citera
2021-07-25, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Någon som vill betta att Influensan kommer att "utebli" i år oxå?

Jag bettar inte mot. Läste för ett tag sedan om några som hittat en hel del Influenza A och B i prover registrerade som ”Covid-positiva”. Det blev tyst om dessa och jag hittar på den nu....
Citera
2021-07-25, 10:39
Medlem
Citat:
Intressant, var kan man läsa något vetenskapligt om det du skriver?

Geert Vanden Bosschen har haft flera föreläsningar om detta.

Mitt inlägg var en respons på dina spekulationer om varför du inte skulle behöva fler sprutor. Då spekulerade jag i varför det skulle kunna vara livsnödvändigt för dig med fler sprutor. I värsta fall så ger den här nya mRNA-tekniken ett helt förlamat immunförsvar som är upphängt på injektioner. De har ju själva kallat det ett ”operativsystem” som de kan installera nya funktioner i. Ditt immunförsvar kanske nu har fått ett nytt operativsystem och nu har det bara en funktion, helt odugliga antikroppar. Ända tills det installeras fler program.

Jag överdriver enormt nu, men det är ju tydligen så man ska göra nuförtiden.

Alldeles nyss rapporterades en smittad golfspelare i OS. Alla är vaccinerade där. Fullvaccinerade smittar fullvaccinerade. Det har varit många smittade i OS.

Börjar poletten trilla ner? Jag hade varit väldigt orolig om jag hade vaccinerat mig. Det är ni vaccinerade som är problemet nu.
Citera
2021-07-25, 10:40
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Många säger nu att vaccinet skyddar iaf mot allvarlig sjukdom och död. Vi har inte tillförlitlig data som tyder på det, snarare tvärtom, med tanke på hur lätt viruset bryter igenom så lär det vara på alla nivåer. Men låt oss säga att det är sant. Det var inte så Pfizer sålde in vaccinet. De sa att det skulle skydda mot covid. Covid är sjukdomen, lätt som svår.

I länken kan ni se Pfizers uttalande om vaccinet innan det distribuerades. De säger att det ska ge immunisering. Om det gjorde det så hade folk inte blivit sjuka. I princip ingen som är vaccinerad mot röda hund blir sjuk i röda hund. Ingen som är vaccinerad mot röda hund smittar någon annan som är vaccinerad.

https://mobile.twitter.com/rising_serpent/status/1419164823074611206

Besluten fattades alltså på grunden av att man inte skulle bli sjuk, inte att det bara skulle mildra sjukdomen. Det finns alltså grund att dra tillbaka godkännandet, det borde göras omedelbart.

Har ni stort förtroende för Pfizer nu? Hur långt måste de glida på skalan för att ni ska reagera? Jag misstänker att ni kommer hänga med in i kaklet. Pfizer kommer kunna säga att det skyddar kanske lite grann ibland mot död, och ni kommer ändå ta det.

Ångrar ni att vi inte körde på med AZ? Vem vet, Sinovac kanske är det bästa. Men helt klart slår ingen av dem naturlig immunitet. De enda som borde få fri rörlighet är de som har haft Covid, om vi nu ska begränsa friheten öht.
FDA har säkert kompetens att förstå Pfizers ansökan så de har säkerligen inte fattat något beslut på felaktiga grunder.

Jag själv var väl införstådd med att vaccinet inte gav något 100 %-igt skydd utan att det funkar mera som vaccinen mot säsongsinfluensa.

Vet någon idag vilket vaccin som ger bäst skydd?
Det skulle vara intressant att läsa sådana studier.
Citera
2021-07-25, 10:46
Medlem
Citat:
FDA har säkert kompetens att förstå Pfizers ansökan så de har säkerligen inte fattat något beslut på felaktiga grunder.

Jag själv var väl införstådd med att vaccinet inte gav något 100 %-igt skydd utan att det funkar mera som vaccinen mot säsongsinfluensa.

Vet någon idag vilket vaccin som ger bäst skydd?
Det skulle vara intressant att läsa sådana studier.

I OS har flera smittats. Det borde vara olika vaccin som använts. Det borde vara lätt att se skillnader där. Men jag vet inte hur man ska få tag i datan.
Citera
2021-07-25, 10:47
Medlem
Citat:
Troligen hade nästan inga nya IVA-platser hittills kunnat skapas med pengar eftersom det är brist på utbildad personal.
Var det inte just det som hände, man trollade fram nya platser på iva?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in