2021-07-25, 00:22
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
HUR MÅNGA?

Fler än av vaccinerna. Skrämmande nog.
Citera
2021-07-25, 00:36
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Fattar ni hur viktig denna tråden, och flashback, är i dagens mediasverige?
Hur viktig då?
Citera
2021-07-25, 00:38
Avstängd
Vilda demonstrationer i Paris!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/w8mWEL/stora-protester-mot-vaccinpass-i-frankrike
Citera
2021-07-25, 00:50
Medlem
”The fact of breakthrough cases cannot help but creating de facto a gain of function experiment”

Försiktighetsprincipen ligger utanför fönstret nånstans.
Citera
2021-07-25, 00:55
Avslutad
"Antal intensivvårdade patienter per influensatyp, säsongerna 2012-2013 till 2017-2018"

2012-2013 totalt: 135
2013-2014: 62
2014-2015: 176
2015-2016: 367
2016-2017: 258
2017-2018: 447”

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-influensa/2017-2018/influensarapport_2017-2018_sasongssammanfattning_final_v3.pdf

Så totalt sett 1 445 IVA-patienter mellan år 2012-2018? På totalt 6 influensasäsonger.

En influensasäsong = Vecka 40 - Vecka 20. Det blir cirka 1 445 IVA-patienter på totalt sett cirka 192 veckor (Som motsvarar nästan fyra hela år)

Covid-19: ”Antal patienter: 7 694”

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vtfstart?filter=6211d908-c143-b344-e0db-26a27ebef098

För mig låter ju 7 694 på cirka 70 veckor som väldigt många fler än 1 445 på cirka 192 veckor... Men det går säkert att förklara bort precis som allt annat.

Med andra ord kvittar det också fullständigt vilken statistik man tar fram, så i framtida pandemier kan väl alla bara sitta och hitta på egna sanningar som vi kan bestämma oss för redan nu för enkelhetens skull. Det gör ju liksom ändå ingen som helst skillnad vad framtida statistik kommer visa 🤷‍♂️
Citera
2021-07-25, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
För mig låter ju 7 694 på cirka 70 veckor som väldigt många fler än 1 445 på cirka 192 veckor... Men det går säkert att förklara bort precis som allt annat.

Inte förklara bort, men förklara. Nya virus dödar alltid fler innan de som åldras bär med sig en flockimmunitet mot viruset. Influensa lär ha dödat mängder när det var ett nytt virus. Jag tror jag bara behöver säga halva namnet på ett exceptionellt influensavirus som gjorde stor succé, spanska...
Citera
2021-07-25, 01:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Inte förklara bort, men förklara. Nya virus dödar alltid fler innan de som åldras bär med sig en flockimmunitet mot viruset. Influensa lär ha dödat mängder när det var ett nytt virus. Jag tror jag bara behöver säga halva namnet på ett exceptionellt influensavirus som gjorde stor succé, spanska...
Ja, fast om man kollar alla andra pandemier efter Spanska sjukan så är det ändå näst flest dödsfall och sjukhusfall på just Covid-19... Av totalt 5 pandemier mellan 1918 -2020.

När Asiaten slog till i slutet av 50-talet så avled till exempel cirka 3 000 fler än dåtida normala/genomsnittliga dödstal. Att det då kommer en pandemi där mer än dubbelt så många dör 2020 jämfört med dagens genomsnitt skulle jag inte säga är helt normalt, bara för att det existerar en dödligare pandemi på 100 år...

Och Spanska sjukan är även enda pandemin som borde kunna "slå" 7 000 patienter på IVA och 70 000 slutenvårdsfall. Men tydligen går gränsen för när det är allvarligt nog vid just Spanska sjukan.

Sedan påstår jag inte att det är rätt väg att stänga ned länder och införa "diktatur". Jag påstår bara att det är en enda pandemi som har handlat om fler drabbade statistikt sett, och man kan tycka det är allvarligt utan att nödvändigtvis förespråka heltokiga och radikala återgärder.
Citera
2021-07-25, 01:49
Avslutad
Ej fortsättning på förra, men appropå IVA tyckte jag att det var lite intressant hur statistiken såg ut om riskgrupperna i vissa åldrar...

"ANDEL VÅRDTILLFÄLLEN SOM TILLHÖR RISKGRUPP"

0-19 år handlar dock inte om många IVA-fall jämfört med andra åldersgrupper, däremot så noterade jag att det ser lite annorlunda ut där under riskgrupperna för de som ändå hamnar på IVA... Om nu inte kategorin "annat" betyder att de inte tillhör någon högriskgrupp alls, jag vet inte.

0-19 år är vad jag såg enda åldern där flest hamnar i kategorin "annan" under högriskgrupperna...

23 % av fallen för tjejer och 16 % för killar hamnar i kategorin "annan". Medans det i övriga åldrar är högre andel IVA-fall på typiska högrisksjukdomar, som diabetes, högt blodtryck, hjärtfel och lungproblem.

I kategorin 0-19 år gällande killar är även mortaliteten högre än i åldern 20-29 år. Mortaliteten är 8 % i den yngsta kategorin och 4 % i åldersgruppen över det...

Det handlar som sagt om minst antal fall i den åldern totalt sett, men av de som ändå hamnar på IVA i den yngsta åldern verkar de avvika lite på andelen på det jag nämnde.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
2021-07-25, 02:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Ja, fast om man kollar alla andra pandemier efter Spanska sjukan så är det ändå näst flest dödsfall och sjukhusfall på just Covid-19... Av totalt 5 pandemier mellan 1918 -2020.

När Asiaten slog till i slutet av 50-talet så avled till exempel cirka 3 000 fler än dåtida normala/genomsnittliga dödstal. Att det då kommer en pandemi där mer än dubbelt så många dör 2020 jämfört med dagens genomsnitt skulle jag inte säga är helt normalt, bara för att det existerar en dödligare pandemi på 100 år...

Och Spanska sjukan är även enda pandemin som borde kunna "slå" 7 000 patienter på IVA och 70 000 slutenvårdsfall. Men tydligen går gränsen för när det är allvarligt nog vid just Spanska sjukan.

Sedan påstår jag inte att det är rätt väg att stänga ned länder och införa "diktatur". Jag påstår bara att det är en enda pandemi som har handlat om fler drabbade statistiskt sett, och man kan tycka det är allvarligt utan att nödvändigtvis förespråka heltokiga och radikala åtgärder.

Det du skriver om är intressant, men jag vill tillägga detta. På 1950-talet var världens befolkning mellan 2.5 och 3 miljarder i antal. 5 miljoner av dessa beräknas ha dött i Asiaten. Nu är vi nästan uppe i 7.8 miljarder människor på jorden och hittills drygt 4 miljoner döda. Vi har alltså inte lika många dödsfall i världen i proportion till hur många människor vi är nu, i alla fall inte än så länge. I Sverige är vi 3 miljoner fler än då och har en äldre befolkning, människor lever i genomsnitt längre. Genomsnittlig förväntad livslängd på 1950-talet var 74 år för kvinnor och 71 år för män.
Senast redigerad av Lokatten66 2021-07-25 kl. 02:57.
Citera
2021-07-25, 04:37
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Det du skriver om är intressant, men jag vill tillägga detta. På 1950-talet var världens befolkning mellan 2.5 och 3 miljarder i antal. 5 miljoner av dessa beräknas ha dött i Asiaten. Nu är vi nästan uppe i 7.8 miljarder människor på jorden och hittills drygt 4 miljoner döda. Vi har alltså inte lika många dödsfall i världen i proportion till hur många människor vi är nu, i alla fall inte än så länge. I Sverige är vi 3 miljoner fler än då och har en äldre befolkning, människor lever i genomsnitt längre. Genomsnittlig förväntad livslängd på 1950-talet var 74 år för kvinnor och 71 år för män.
Det har naturligtvis dött betydligt fler än 4 miljoner i covid. Du kan ju inte använda "beräknade antal döda" i Asiaten och sedan jämföra med "rapporterade" dödsfall i covid.

Enbart i Indien så "beräknas" det ha dött 4 miljoner i covid.

https://dw.com/en/coronavirus-digest-indias-covid-death-toll-10x-higher-than-official-tally/a-58323141

Finns det någon dum jävel som fortfarande inte förstår att detta är den dödligaste pandemin sedan spanska sjukan?
Citera
2021-07-25, 04:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Det har naturligtvis dött betydligt fler än 4 miljoner i covid. Du kan ju inte använda "beräknade antal döda" i Asiaten och sedan jämföra med "rapporterade" dödsfall i covid.

Enbart i Indien så "beräknas" det ha dött 4 miljoner i covid.

https://dw.com/en/coronavirus-digest-indias-covid-death-toll-10x-higher-than-official-tally/a-58323141

Finns det någon dum jävel som fortfarande inte förstår att detta är den dödligaste pandemin sedan spanska sjukan?

Den där indiska "studien" är finansierad av Bill Gates.

Du kan kasta den direkt i papperskorgen.
Citera
2021-07-25, 05:07
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jag kör på det varje år. Inte för att jag är orolig alls över att dö i influensa, däremot är det skitdrygt att bli sängliggandes 4-7 dagar och allt bara snurrar medan man feberyrar. Slipper helst det om jag kan, och därför vaccinerar jag mig varje år möjligheten finns.

Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Det är ditt val och det är bra att det valet finns. Jag väljer att inte göra det då jag aldrig har haft influensa och inte ser poängen med vaccin mot det för min del. Samma val borde gälla vaccinering mot covid, äldre och riskgrupper bör absolut ta det men varför vill man tvinga alla andra att vaccinera sig mot det?
Jag vaccinerar mig ibland beroende på hur allvarlig årets influensa verkar bli.

Troligen kommer även vaccin mot covid bli ungefär så för mig, hög smitta och hög risk = vaccinera.
Det finns inget just nu som säger att man måste fortsätta att vaccinera sig regelbundet bara för att man tagit två sprutor våren 2020.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in