Ej fortsättning på förra, men appropå IVA tyckte jag att det var lite intressant hur statistiken såg ut om riskgrupperna i vissa åldrar...
"ANDEL VÅRDTILLFÄLLEN SOM TILLHÖR RISKGRUPP"
0-19 år handlar dock inte om många IVA-fall jämfört med andra åldersgrupper, däremot så noterade jag att det ser lite annorlunda ut där under riskgrupperna för de som ändå hamnar på IVA... Om nu inte kategorin "annat" betyder att de inte tillhör någon högriskgrupp alls, jag vet inte.
0-19 år är vad jag såg enda åldern där flest hamnar i kategorin "annan" under högriskgrupperna...
23 % av fallen för tjejer och 16 % för killar hamnar i kategorin "annan". Medans det i övriga åldrar är högre andel IVA-fall på typiska högrisksjukdomar, som diabetes, högt blodtryck, hjärtfel och lungproblem.
I kategorin 0-19 år gällande killar är även mortaliteten högre än i åldern 20-29 år. Mortaliteten är 8 % i den yngsta kategorin och 4 % i åldersgruppen över det...
Det handlar som sagt om minst antal fall i den åldern totalt sett, men av de som ändå hamnar på IVA i den yngsta åldern verkar de avvika lite på andelen på det jag nämnde.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/