2021-07-23, 20:47
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Det finns olika ståndpunkter om huruvida det är möjligt att hinna från Grand till stämpelklockan i tid och hur troligt ett sånt scenario är - men att dessutom sedan hinna förbi vakterna och därefter skjuta Palme i tid för mordet adderar i alla fall helt klart ytterligare en "svårighet".

Det är heller inte endast Mårtens observation som gör att vi diskuterar en eventuell Grand-man.

Sedan måste vi komma ihåg att i princip all information är föremål för eventuella felaktigheter/missupfattningar och dylikt.

Tyvärr är det ju svårt att veta vad som stämmer och ej .

Det här nedan visade tydligt för mig att det är oerhört vanskligt att börja fastställa vad som är sant och ej enbart baserat på vittnesupgifter ---->

Lampers bok Kapitel 5 - 1:51:17 och framåt

Två poliser nämner att de får signalement på mordplatsen enligt nedan :

"Gedda ska också ha hört någon på mordplatsen ropa ut ett signalement precis när han skulle ge sig av in i gränden. Han erinrar sig att det handlade om en man i lång rock , med axelremsväska ock keps."

5 dagar efter mordet:
"Även Wikström vill minnas att han fick en beskrivning av GM som mörkhårig, klädd i en mörkblå jacka eller rock och någon sorts keps på huvudet. Eventuellt skulle han också bära på en mindre väska"

Är det sammanblandningar av vittnesmål igen , Lampers antyder det eftersom åtminstone någon av dem stöter ihop med YN senare - dock är det två olika poliser som gör liknande fel ?

En del har ju hävdat att SE inte är synlig på MP och att hans uppgifter (där möjlig GM som är LJ ingår) ändå inte tas upp av polisförhör, men kan man inte med liknande logik hävda att detta är ett verkligt vittne som ropat ut signalementet ovan och att detta vittne istället missats ?

Så ingen kommentar på själva frågan? Varför är problemet med stämplingstiden borta om SE är Grandmannen men inte mördaren?
Citera
2021-07-23, 20:51
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja det kan vara så att syftet med TV-springet, där han klockade under 10 sekunder på 60 meter i långrock och inga spikskor, inte alls var att lansera något förväxlingsscenario utan snarare att han ville visa att gubben kan än. Egentligen hade han ju bara behövt säga att jag sprang in i gränden " … men jag hade inget flyt den kvällen, inte kom jag i kapp några poliser och de andra var inte intresserade av mig"

Vad har TV-springandet med saken att göra?
Citera
2021-07-23, 21:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Är vi säkra på att det är LJ i helfigur han får se på bild?
Ja, det kan vi nog vara säkra på. Av förhöret med SE från 860425, sid 17(24), framgår att SE först får se ett foto (E15) av Lars J. Strax därefter ombeds han alltså, se sid 21(24), rita en teckning av mannen han påstod sig ha sett i gränden. Den här teckningen går att se på sid 24(24):
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-vittnesf%C3%B6rh%C3%B6r-860425.pdf

Och E15, som han under det här förhöret fick titta på, är alltså beteckningen på just fotot på Lars J från rekonstruktionen:
http://www.itdemokrati.nu/36am/mpv548.png

Citat:
Kanske var frågan om SE kunde rita en teckning ett oplanerat spontant infall.
Bra fråga. Varför ville polisen att SE skulle rita den här teckningen.

Citat:
Ja privatpersonen i filmen ville belysa att SE sett LJ. Kanske var han inte medveten om att SE fått se en bild. Kanske vet privatpersonen att SE inte fick se LJ i helfigur? (den frågeställning jag nyss tog upp).
Fast nu var det väl SVT (och inte någon privatperson) som visade upp och jämförde SE:s teckning med fotot E15 i dokumentären. Och det som SVT ville visa med det här var väl just att "SE:s iakttagelse av Lars J" överensstämde exakt till 100% på pricken med fotot på Lars J:
https://www.svtplay.se/video/29567032/palmemordaren?id=jXYPGJq&position=2997
Senast redigerad av Draifos 2021-07-23 kl. 22:13.
Citera
2021-07-23, 22:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, det kan vi nog vara säkra på. Av förhöret med SE från 860425, sid 17(24), framgår att SE först får se ett foto (E15) av Lars J. Strax därefter ombeds han alltså, se sid 21(24), rita en teckning av mannen han påstod sig ha sett i gränden. Den här teckningen går att se på sid 24(24):
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-vittnesf%C3%B6rh%C3%B6r-860425.pdf

Och E15, som han under det här förhöret fick titta på, är alltså beteckningen på just fotot på Lars J från rekonstruktionen:

Fast nu var det väl SVT (och inte någon privatperson) som visade upp och jämförde SE:s teckning med fotot E15 i dokumentären. Och det som SVT ville visa med det här var väl just att "SE:s iakttagelse av Lars J" överensstämde exakt till 100% på pricken med fotot på Lars J:

E15 är inte namnet på en bild. Det är namnet på hela uppslaget LJ. Om jag inte missminner mig så är E mordplatsen och 15 löpnumret. Så vi verkar alltså inte veta vilken bild SE fick se. Otur.

Det är inget mysterium varför polisen ville han skulle rita en teckning. Det är väldigt uppenbart.

Var det inte advokaten som höll på med teckningen i den ganska okända dokumentären "Palmemördaren"? En privatperson. Han är inte SVT. Och varför tjatar du om en dokumentär som inte ens gått på tv? Den hade ganska liten publik på nätet.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-07-23 kl. 22:31.
Citera
2021-07-23, 22:29
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Jag svarade nyss på detta, ny vill jag att du svarar på nedanstående (tredje gången gillt):

Argumentera varför teckningen är fejk. Att den kan vara fejk betyder alltså inte att den är fejk. Är argumentet som vanligt "för att SE är GM" men att du inte vågar säga det och istället byter ämne?

2. Det är inte SVT som tar upp teckningen om jag minns rätt. Det är en privatperson/advokat. Och att SE sett LJ är ingen "egen linje", 95% i denna tråd har samma Linje. KP har samma linje.

Du vet mycket väl vad du har att komma runt. Mannen SE beskriver 1 mars 1986 stämmer till 100% in på LJ. Kom runt det. Allt annat är bara ditt vanliga käbbel.
Citera
2021-07-24, 00:50
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Så ingen kommentar på själva frågan? Varför är problemet med stämplingstiden borta om SE är Grandmannen men inte mördaren?
De flesta "förnekare" verkar ju anse att SE talar med väktarna ett par minuter och därför kommer för sent ut för att kunna vara GM - att han öppnar dörrarna till Skandia efter att skotten redan fallit - men ljuger sig närmare mordplatsen/tillfället.

Om han inte är GM så räcker det ju med att han är vid Grand och därifrån hinner till stämpelklockan, han behöver då inte hinna vidare från stämpelklockan och ut till att skjuta Palme vid korsningen Tunnelgatan.

Det var så jag menade .
Citera
2021-07-24, 02:46
Medlem
GeddTerdestads avatar
Jag kan tänka mig att SE var GM. Presskonferensen med KP var något slags underfundigt ironisk försvarstal för SE med prat om alkoholism, stensäkerhet om osäker tid då han gick ut på gatan och detta med att SE inte visste när tåget till Täby gick. Tydligen offrade KP sitt rykte för att skydda SE. Varför?
Citera
2021-07-24, 09:21
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
De flesta "förnekare" verkar ju anse att SE talar med väktarna ett par minuter och därför kommer för sent ut för att kunna vara GM - att han öppnar dörrarna till Skandia efter att skotten redan fallit - men ljuger sig närmare mordplatsen/tillfället.

Om han inte är GM så räcker det ju med att han är vid Grand och därifrån hinner till stämpelklockan, han behöver då inte hinna vidare från stämpelklockan och ut till att skjuta Palme vid korsningen Tunnelgatan.

Det var så jag menade .

Nu har vi ju de som vill mena att SE(som GM) även är den man Fauzzi ser följa paret Palme.

Väl ute på gatan ska SE ha tagit höger, norrut... och sedan fått syn på paret Palme, kanske vid Sari och därefter gjort en U-sväng. (TP har en bild på denna U-sväng i boken, som i princip går runt den norra reklampelaren)

Det som man lätt förbiser med denna teori är turen och slumpen att SE återfinner paret Palme igen, efter att ha gått/sprungit i från dem vid Grand.
Vidare tillbaka till Skandia via garagedörr, larmande dörr. Kanske var han uppe och hämtade väskan med vapnet?(Ingen har sett den vid Grand) och sedan prata lite med väktarna.
Sedan ut på gatan och norrut (trots att han talat om tunnelbanan) och varken Kohut eller Olofsson lägger märke till "felsvängen". Tur igen...

Men sedan vet han ju inte heller om paret Palme faktiskt gått förbi Skandiaentrén eller ens vilken sida om Sveavägen de gått. Han vet inte att de korsat Sveavägen för att kolla i skyltfönster..
Och med sedvanlig tur går han alltså "åt fel håll" som blir rätt och han hamnar direkt i famnen på paret..
Citera
2021-07-24, 09:55
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Det var så jag menade .

Det stora problemet med stämplingstiden och SE som grandman är inte tiden efter stämpling. Det är tiden innan stämpling. Det är osannolikt att hinna.

Tiden från stämpling till skotten är inte specifikt problematiskt för Grandmannen SE GM.
Citera
2021-07-24, 11:20
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Det stora problemet med stämplingstiden och SE som grandman är inte tiden efter stämpling. Det är tiden innan stämpling. Det är osannolikt att hinna.

Tiden från stämpling till skotten är inte specifikt problematiskt för Grandmannen SE GM.
Min uppfattning är att det finns många andra som verkar tycka att den andra tiden också är ett stort problem.

Det där med att HO säger att han och SE pratade "ett par minuter" har varit uppe för diskussion flera gånger för att SE då knappast skulle hinna med det som sker efteråt (ev samtal, avsnäsning etc):

Här är ett exempel , men det finns säkert många fler i tråden om man orkar leta:

https://www.flashback.org/sp75020367

När jag tänker efter så tog även GW Persson upp det i TV som kritik mot PU:s slutsatser ...

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/leif-gw-persson-d%C3%A4rf%C3%B6r-m%C3%B6rdade-skandiamannen-inte-olof-palme/13312862

Typ 4 minuter in i ovanstående video.
Citera
2021-07-24, 15:32
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Min uppfattning är att det finns många andra som verkar tycka att den andra tiden också är ett stort problem.

Det där med att HO säger att han och SE pratade "ett par minuter" har varit uppe för diskussion flera gånger för att SE då knappast skulle hinna med det som sker efteråt (ev samtal, avsnäsning etc):

Här är ett exempel , men det finns säkert många fler i tråden om man orkar leta:

https://www.flashback.org/sp75020367

När jag tänker efter så tog även GW Persson upp det i TV som kritik mot PU:s slutsatser ...

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/leif-gw-persson-d%C3%A4rf%C3%B6r-m%C3%B6rdade-skandiamannen-inte-olof-palme/13312862

Typ 4 minuter in i ovanstående video.
Men då har det inte haft med Grandmannen att göra
Citera
2021-07-24, 16:12
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Men då har det inte haft med Grandmannen att göra
Om "SE är Grandmannen" men "SE inte är GM" var ju förutsättningarna jag pratade om ....

Jag sa att man slapp ju den här sista "svårigheten" då , hur SE hinner från stämpelklockan ut och skjuta Palme, jag sa att det fanns många som uppfattade även det som ytterst osannolikt (att SE skulle hinna det) och gav några exempel .... (GW Persson t.ex. )

Men du får nog hitta någon annan att käbbla med nu, jag har tröttnat (igen) ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in