Citat:
Ursprungligen postat av
HurManVetInte
UK.
Antalet fall minskar för 6:e dagen i rad...
Trots att man i söndags (midnatt) öppnade upp samhället på exakt samma sätt som det alltid varit.
Absurt haha.
Men det visar det viktigaste. Är befolkningen vaccinerad med två doser (80%+) då dör typ ingen och antalet sjukhusinläggningar är överkomligt.
Vilket får mig att fundera kring hur de svenska "restriktionerna" fungerar. Rätta mig gärna om jag har fel, men är det inte så att alla våra restriktioner idag bygger på nya "smittade"; dvs antal personer i förhållande till den totala populationen som visat positivt vid provtagning (PCR-test)?
Det har ju nu börjat visa sig att vaccinet inte alls skyddar mot smitta; dvs, lika många vaccinerade som ovaccinerade smittas. Teorin är dock att färre vaccinerade blir allvarligt sjuka, vilket gör att trycket på vården minskar i takt med att folk vaccineras. Med tanke på att vi hittills i Sverige utfört över 10 miljoner vaccinationer bör det med andra ord bli väldigt lugnt på IVA i höst.
Följande denna logik bör alltså restriktionernas koppling till antal smittade vara allt mindre viktig. I fortsättningen bör det alltså enbart handla om hur många som faktiskt blir allvarligt sjuka. Vad jag vet är denna parameter ännu opublicerad, men formeln blir ju inte speciellt mycket mer komplicerad.
Har någon hört talas om hur post-vaccinations restriktionerna är tänkta att se ut? Det är ju trycket på vården som hela tiden använts som ursäkt för ingreppen våra liv, och det bör med andra ord vara överspelat i och med detta.