2021-07-23, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Nej, jag behöver ingen länk till att medelålder var 83 år andra vågen. Skrev ju det själv i mitt inlägg, men du kanske inte läser de inlägg du svarar på.

Jag tar det en gång till. I augusti 2020 var medelåldern 82 år. I januari 2021 var medelåldern 83 år. Nu är medelåldern 82 år igen. Första vågen dog något yngre personer, andra vågen dog lite äldre personer och tredje vågen var de något yngre igen.

Vill man följa hur medelåldern ändrats så finns veckorapportering från FoHM. Torra som fan, men de har sina ljusglimtar. De brukar skriva medelåldern på avlidna under rubriken Avlidna. Den senaste tiden har de lagt in även medelåldern den senaste månaden.

De olika varianterna slår lite olika på åldersgrupperna.

Men varsegod, jag uppskattar att du tackar. Tycker det är bra om vi kan rätta varandra när vi misstagit oss. För vi misstar ju oss alla ibland.

Jag håller med dig, ett år är inte jätte mycket.

Vaccineringen har spelat en väldigt stor roll också - särskilt i våras när äldre riskgrupper vaccinerades.

Utan vacciner skulle medelåldern aldrig sjunkit och Delta hade skördat många liv.
Citera
2021-07-23, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Om MSM skriver flera hundra, brukar det vara flera hundratusen.
Ska bli intressant att se vad som händer i London imorgon och hur MSM återger det.
Ekstrabladet räknas kanske som msm men de har inga problem med att överdriva saker, så skriver flera hundra är det nog inte fler.
Citera
2021-07-23, 18:01
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Ekstrabladet räknas kanske som msm men de har inga problem med att överdriva saker, så skriver flera hundra är det nog inte fler.
Säkert, säkert.
Citera
2021-07-23, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
"Nästan 1 000 av drygt 83 000 nya coronafall som registrerats under elva veckors tid återfanns hos personer som troligtvis smittats en andra gång."

Tänk vilken skillnad ett enda ord gör.
Citera
2021-07-23, 18:32
Medlem
Varit förkyld säkert 4 gånger under denna pandemi, senast nu i sommar och inte Covid någon av gångerna. Jag rör mig som vanligt i samhället, trängs på frukostbufféer, stränder, affärer, shoppar, etc, etc. Ändå inte smittats. Ingen annan i familjen heller. Känner visserligen många som smittats (inte värre än en vanlig förkylning), men verkar inte vara vidare smittsamt.
Citera
2021-07-23, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkwotz
Varit förkyld säkert 4 gånger under denna pandemi, senast nu i sommar och inte Covid någon av gångerna. Jag rör mig som vanligt i samhället, trängs på frukostbufféer, stränder, affärer, shoppar, etc, etc. Ändå inte smittats. Ingen annan i familjen heller. Känner visserligen många som smittats (inte värre än en vanlig förkylning), men verkar inte vara vidare smittsamt.
Du är inte den enda det är sån överdriven corona hysteri. jag har också rört mig bland folk och rest utomlands ovaccinerad inte haft nån förkylning fick corona förra sommaren tappa smaken och lukter kunde va konstiga. Men frisk som vanligt. Att globalt vaccinera folk under en pandemi kommer göra viruset värre än vad det är , den kommer mutera och hitta vägar för att komma igenom vaccinationen. Vaccinerna är bara en snabblösning det är bara o vänta på hur det blir i vinter.
Citera
2021-07-23, 18:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nej. Varför är det ofrånkomligt? Massor av människor blir förkylda varje år utan att det nämnvärt påverkat sjukvården.

Cancer, benbrott, HIV och Covid19 påverkar sjukvården.

Myggbett och förkylningar gör det inte. Frågor på det?
Citera
2021-07-23, 18:56
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Cancer, benbrott, HIV och Covid19 påverkar sjukvården.

Myggbett och förkylningar gör det inte. Frågor på det?

Tittar man på situationen i UK så verkar inte Covid-19 påverka situationen på sjukhusen speciellt mycket efter vaccineringen.

Frågor på det?
Citera
2021-07-23, 19:03
Medlem
UK.

Antalet fall minskar för 6:e dagen i rad...

Trots att man i söndags (midnatt) öppnade upp samhället på exakt samma sätt som det alltid varit.

Absurt haha.

Men det visar det viktigaste. Är befolkningen vaccinerad med två doser (80%+) då dör typ ingen och antalet sjukhusinläggningar är överkomligt.
Citera
2021-07-23, 19:14
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
UK.

Antalet fall minskar för 6:e dagen i rad...

Trots att man i söndags (midnatt) öppnade upp samhället på exakt samma sätt som det alltid varit.

Absurt haha.

Men det visar det viktigaste. Är befolkningen vaccinerad med två doser (80%+) då dör typ ingen och antalet sjukhusinläggningar är överkomligt.

Vilket får mig att fundera kring hur de svenska "restriktionerna" fungerar. Rätta mig gärna om jag har fel, men är det inte så att alla våra restriktioner idag bygger på nya "smittade"; dvs antal personer i förhållande till den totala populationen som visat positivt vid provtagning (PCR-test)?

Det har ju nu börjat visa sig att vaccinet inte alls skyddar mot smitta; dvs, lika många vaccinerade som ovaccinerade smittas. Teorin är dock att färre vaccinerade blir allvarligt sjuka, vilket gör att trycket på vården minskar i takt med att folk vaccineras. Med tanke på att vi hittills i Sverige utfört över 10 miljoner vaccinationer bör det med andra ord bli väldigt lugnt på IVA i höst.
Följande denna logik bör alltså restriktionernas koppling till antal smittade vara allt mindre viktig. I fortsättningen bör det alltså enbart handla om hur många som faktiskt blir allvarligt sjuka. Vad jag vet är denna parameter ännu opublicerad, men formeln blir ju inte speciellt mycket mer komplicerad.

Har någon hört talas om hur post-vaccinations restriktionerna är tänkta att se ut? Det är ju trycket på vården som hela tiden använts som ursäkt för ingreppen våra liv, och det bör med andra ord vara överspelat i och med detta.
Citera
2021-07-23, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Vilket får mig att fundera kring hur de svenska "restriktionerna" fungerar. Rätta mig gärna om jag har fel, men är det inte så att alla våra restriktioner idag bygger på nya "smittade"; dvs antal personer i förhållande till den totala populationen som visat positivt vid provtagning (PCR-test)?

Det har ju nu börjat visa sig att vaccinet inte alls skyddar mot smitta; dvs, lika många vaccinerade som ovaccinerade smittas. Teorin är dock att färre vaccinerade blir allvarligt sjuka, vilket gör att trycket på vården minskar i takt med att folk vaccineras. Med tanke på att vi hittills i Sverige utfört över 10 miljoner vaccinationer bör det med andra ord bli väldigt lugnt på IVA i höst.
Följande denna logik bör alltså restriktionernas koppling till antal smittade vara allt mindre viktig. I fortsättningen bör det alltså enbart handla om hur många som faktiskt blir allvarligt sjuka. Vad jag vet är denna parameter ännu opublicerad, men formeln blir ju inte speciellt mycket mer komplicerad.

Har någon hört talas om hur post-vaccinations restriktionerna är tänkta att se ut? Det är ju trycket på vården som hela tiden använts som ursäkt för ingreppen våra liv, och det bör med andra ord vara överspelat i och med detta.

Men alltså vem bryr sig om du smittas om du inte dör eller ens blir sjuk?

Vi kan ha 1 miljon fall om dagen i Sverige men om det är 2 personer på IVA och 1 dör om dagen då är det ju för fan bara till att öppna upp.

Vi har svart på vitt att vaccinet hindrar död så nu när Sverige snart gett 80% av alla vuxna en dos och 50% är helt färdigvaccinerade ja då är det bara till att öppna upp.
Citera
2021-07-23, 19:21
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Men alltså vem bryr sig om du smittas om du inte dör eller ens blir sjuk?

Vi kan ha 1 miljon fall om dagen i Sverige men om det är 2 personer på IVA och 1 dör om dagen då är det ju för fan bara till att öppna upp.

Vi har svart på vitt att vaccinet hindrar död så nu när Sverige snart gett 80% av alla vuxna en dos och 50% är helt färdigvaccinerade ja då är det bara till att öppna upp.

Ja, det är min poäng också, men jag misstänker att man inte ser du på samma sätt från maktens sida. Det ska därför bli underhållande att se hur de lyckas spinna det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in