2021-07-22, 17:48
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Jag svarade på ett inlägg du du själv skrev om att det imte är konstigt att SE verkade vara rädd för att han blivit förväxllad. Du verkar ha ändrat din ståndpunkt om detta?

Ändrat min ståndpunkt? Det var ett av exempel i mitt inlägg. I mitt senaste svar till dig förklarade jag mer.

Jag valde att inte kommentera din känsla av att vittnen inte blir rädda att förväxlas med en mördare som totalförsvunnit.

Jag kommenterade enbart att det är felaktigt i mina ögon att påstå att det är befängt att SE menar han skulle blivit förväxlad med mördaren.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-07-22 kl. 17:59.
Citera
2021-07-22, 19:37
Medlem
Gjorde sista Palmeutredningen under KP något försök att visa bilder på Skandiamannen för Nícola Fauzzi och Anders Björkman eller andra vittnen som kan tänkas ha sett gm .

Det hade kunnat stärka eller försvaga Skandiamannen som gm beroende på resultatet.
Citera
2021-07-22, 19:47
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Gjorde sista Palmeutredningen under KP något försök att visa bilder på Skandiamannen för Nícola Fauzzi och Anders Björkman eller andra vittnen som kan tänkas ha sett gm .

Det hade kunnat stärka eller försvaga Skandiamannen som gm beroende på resultatet.
Vet inte hur det är med Fauzzi och Björkman, en som med säkerhet såg gärningsmannen säger så här:

"Frågor om Palmegruppens omtalade huvudspår Skandiamannen har han svarat på ofta.

– Jag kan inte säga att jag är övertygad om hans skuld eller oskuld, men ryggtavla och rörelsemönster ligger närmare än allting annat man sett, säger Lars Jeppsson till Aftonbladet. "

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mKxMG/polisen-har-forhort-flera-vittnen-om-skandiamannen
Citera
2021-07-22, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Vet inte hur det är med Fauzzi och Björkman, en som med säkerhet såg gärningsmannen säger så här:

"Frågor om Palmegruppens omtalade huvudspår Skandiamannen har han svarat på ofta.

– Jag kan inte säga att jag är övertygad om hans skuld eller oskuld, men ryggtavla och rörelsemönster ligger närmare än allting annat man sett, säger Lars Jeppsson till Aftonbladet. "

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mKxMG/polisen-har-forhort-flera-vittnen-om-skandiamannen

Verkar som PU av någon konstig anledning hoppat över en del mordplatsvittnen, varken Yvonne N eller Lars J var ju direkta mordplatsvittnen.
Citera
2021-07-22, 19:56
Medlem
PALMEMORDET: Pratade Olof Palme med sin mördare?

https://www.youtube.com/watch?v=a0W81kBqDSE
Citera
2021-07-22, 19:57
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Verkar som PU av någon konstig anledning hoppat över en del mordplatsvittnen, varken Yvonne N eller Lars J var ju direkta mordplatsvittnen.
Men det var gärningsmannen LJ såg, inte helt oviktigt i sammanhanget.
Citera
2021-07-22, 20:06
Medlem
Citat:

"Jeppsson var 15 m efter den flyende mannen som Jeppsson såg snett bakifrån.
Mannen var 35 till 40 år och var klädd i något mörkt jackliknande plagg.
Jeppssons första intryck att mannen kan ha varit klädd i en mörk dunjacka
Vidare tyckte Jeppsson att mannen hade något som såg ut som en keps på huvudet.
Vad Jeppsson kunde se hade mannen ingenting i händerna"

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Lars-Jeppsson.pdf
Citera
2021-07-22, 20:15
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Jag svarade på ett inlägg du du själv skrev om att det imte är konstigt att SE verkade vara rädd för att han blivit förväxllad. Du verkar ha ändrat din ståndpunkt om detta?

Ja, att SE inte var orolig för förväxlingen utan snarare rätt upprymd av det hela är något som blir rätt tydligt, även om man med sin förutbestämda GM vill mena på nåt annat såklart...
Tänk dig vilken snackis på firmafesterna, vilket det blev.... eller återföreningen med kompisarna från förr, vilket det blev....
Jag skulle också dragit denna story och säkert skarva en del för att göra storyn lite mer spännande....
...eller inte, utifrån hur jag sett hur det gick för SE...
Citera
2021-07-22, 20:27
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Citat:
"Jeppsson var 15 m efter den flyende mannen som Jeppsson såg snett bakifrån.
Mannen var 35 till 40 år och var klädd i något mörkt jackliknande plagg.
Jeppssons första intryck att mannen kan ha varit klädd i en mörk dunjacka
Vidare tyckte Jeppsson att mannen hade något som såg ut som en keps på huvudet.
Vad Jeppsson kunde se hade mannen ingenting i händerna"

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Lars-Jeppsson.pdf

Ja, att det var GM som LJ såg bör vara bortom rimligt tvivel....
Här vill väl Borgnäs blanda bort korten?

En till som vill blanda bort korten är åklagare Petersson... Dessvärre gick ju inte JO in på detaljer utan verkar förutsätta att Peterson värderat fakta korrekt.

Petersson vill i.a.f. mena på att LJ var osäker på mycket, men att han var säker på en sak. Nämligen kepsen.(enligt Petersson)

Ska man finna stöd från mordplatsen, så är det allt annat än keps som LJ får stöd i.
Möjligen inte dunjacka heller..
Åldern, mörkt klädd och inget i händerna. (Några från mordplatsen såg att GM stoppade revolvern i fickan eller inuti rocken...)
2 av vittnena är dessutom övertygade om att det inte var en keps på GM....

Många har rätt enkelt till att beskylla folk för lögner (nämner inga namn), men kan man påstå att KP ljuger här?
Citera
2021-07-22, 21:07
Medlem
MrBarnabys avatar
Det lär finnas ett vittne som lämnat ett signalement på gärningsmannen enligt följande: "Mörk rock och keps och tunna glasögon", om man ska tro SE … vilket man nog inte ska. Har själv inte lyckats hitta det vittnesmålet, om någon hittar ett sådant så länka gärna.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-vittnesförhör-860425.pdf

Att någon kunnat förväxla SE med gärningsmannen är helt orimligt. Om man ska tro SE (men återigen, det ska man inte) sprang han in mot gränden flera minuter efter GM, hur kan detta mystiska okända "vittne" få för sig att det var GM? I synnerhet som ett antal poliser strax innan sprungit åt samma håll, såg inte vittnet dem? Nä vi kan nog betrakta "förväxlingen" som ren bullshit, oavsett SE skyldig eller inte skyldig. Varför han hittar på den här märkliga historien om han är oskyldig förstår jag inte, han blir ju inte mer spännande och intressant av förväxlingspåhittet.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-07-22 kl. 21:34.
Citera
2021-07-22, 21:35
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Det lär finnas ett vittne som lämnat ett signalement på gärningsmannen enligt följande: "Mörk rock och keps och tunna glasögon", om man ska tro SE … vilket man nog inte ska. Har själv inte lyckats hitta det vittnesmålet, om någon hittar ett sådant så länka gärna.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-vittnesförhör-860425.pdf

Att någon kunnat förväxla SE med gärningsmannen är helt orimligt. Om man ska tro SE (men återigen, det ska man inte) sprang han in mot gränden flera minuter efter GM, hur kan detta mystiska okända "vittne" få för sig att det var GM? Vi kan nog betrakta "förväxlingen" som ren bullshit, oavsett SE skyldig eller inte skyldig. Varför han hittar på den här märkliga historien om han är oskyldig förstår jag inte, han blir ju inte mer spännande och intressant av förväxlingspåhittet.

Ja, det är det ingen som gjort heller (förväxlade SE med GM)... (Det är bara SE som uppfattat sig förväxlad)

Tänker vi oss vittnet SE, så var det ingen som reagerade på mordplatsen, trots några liknande signalelement. Han var väl sannolikt för gammal och hade gubbkeps, vilket GM sannolikt inte hade.
Men det som talar för är ju attiraljen handledsväska samt att SE's egna uppgift om att personen som meddelade signalementen var en som inte fanns på mordplatsen innan. Yvonne stämmer rätt bra där.

Tänker vi oss GM-SE, så har ju ingen känt igenom honom heller. Tänker vi oss SE som besöker Grand så var det förutom Korhonen, Storhök och Mårten P även hundratalet andra biobesökare som skulle kunna sett SE och då även ansiktet... Ingen kände igen honom när han exponerade sig i media...
Förväxlingsteorin, bör då enbart ha kommit utifrån mediauppgifter och/eller HH's presskonferens.
Skulle SE känna sig förväxlad här?
Hans Holmér kl.12:00
"Vi har en bild av en gärningsman som jag gärna vill föra ut till er och till allmänheten.
Det är följande uppgifter:
Det är en man, han är 30 – 45 år, han har mörkt hår, han är 170 – 180 centimeter lång, han har varit iklädd mörka kläder,
troligen så rör det sig om en mellanblå täckjacka och mörka byxor.
Det är också troligen så att han hade en keps på huvudet, en keps med såna här öronlappar uppknutna uppe på skulten."

Kepsen då eller?

Nej, TP's förväxlingsteori är en saga som vissa av er köper rakt av.. andra kanske tvekar ... och vissa dissekerar framlänges och baklänges.

Och din osäkra inledning med nåt vittne som sagt: "Mörk rock och keps och tunna glasögon"
Kolla Grand, det är där glasögonen finns...
Keps. Korhonen, Storhök och Mårten...
Citera
2021-07-22, 22:03
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
/ .. /
Och din osäkra inledning med nåt vittne som sagt: "Mörk rock och keps och tunna glasögon"
Kolla Grand, det är där glasögonen finns...
Keps. Korhonen, Storhök och Mårten...
Självklart är SE:s (ut)sagor inte mycket att fästa vikt vid. Att han justerar och anpassar berättelsen hela tiden är glasögonen du nämnde ett exempel på. Det är ju bara Grandvittnen som noterat glasögonen och de har ju knappast hunnit ta sig till mordplatsen när SE är tillbaka från sin låtsasutflykt. De visste inte ens att OP var mördad i det skedet.

Jag tror att han ljuger och hittar på för att han är GM; LP lämnar ett GM-signalement som SE glömmer att lämna till poliserna och då får han en anledning att springa in i gränden efter dem och ett (orealistiskt) förväxlingsscenario har skapats.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-07-22 kl. 22:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in