2021-07-22, 18:12
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavle112
Skulder har ingen preskriptionstid. Har blir skuldbelagd resten av livet. Fängelse kommer han säkerligen avtjäna i Sverige pga Interpol, men det täcker inte alla länder, 3 öar i stilla havet + nordkorea är de ställen han får sikta in sig på för att undgå fängelse
Och Brasilien. Kommer de dit är de räddade.
Citera
2021-07-22, 18:13
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavle112
Att det saknas utlämningsavtal betyder inte att personen inte kan utlämnas, det är bara smidigare ifall ett sådant finns. Flera brottslingar från Thailand och Dubai har ju kommit hit i handfängsel (https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jdrzyb/kim-eriksson-fortsatter-slass-for-kortare-straff--overklagar-igen)

Bengtsson satt i häkte i Dubai under första rättegången

OK. Vi får väl hoppas att lagens långa arm räcker till Dubai. Något säger mig dock att den som sitter på 170 miljoner i stulna pengar kanske har lättare att "hantera" de lokala rättsvårdande myndigheterna.
Citera
2021-07-22, 18:18
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Och Brasilien.

Joachim Posener bodde väl i Argentina och Spanien under sin flykt undan den svenska rättvisan. Men i vart fall i Spanien är det nog svårare att gömma sig idag, då EU-länderna har ett tätare samarbete.
Citera
2021-07-22, 18:25
Medlem
Reguluss avatar
Sannolikt tog Ernstberger inte flyget från Arlanda:

Efterlyste Ernstberger köpte sportbil bara dagar innan domen

I förmiddags dömdes Allras tidigare vd Alexander Ernstberger till sex års fängelse.

Nu är han efterlyst och jagas av polisen.

Bara dagar innan domen föll köpte Ernstberger en Porsche 911 Targa 4S på kredit i en bilhall i Västsverige.

– Han skulle ha bilen till sig själv, säger försäljaren som sålde bilen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y7yX7R/efterlyste-ernstberger-kopte-sportbil-bara-dagar-innan-domen
Citera
2021-07-22, 18:27
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Joachim Posener bodde väl i Argentina och Spanien under sin flykt undan den svenska rättvisan. Men i vart fall i Spanien är det nog svårare att gömma sig idag, då EU-länderna har ett tätare samarbete.
Till slut i Israel, om jag inte minns fel. Posener är väl jude och då kan man automatiskt få israeliskt medborgarskap. Och det fick han väl, om jag inte minns fel där heller?

Rätta mig gärna.
Citera
2021-07-22, 18:34
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Till slut i Israel, om jag inte minns fel. Posener är väl jude och då kan man automatiskt få israeliskt medborgarskap. Och det fick han väl, om jag inte minns fel där heller?

Rätta mig gärna.

Det spekulerades mycket om det, men jag tror inte att det leddes i bevis. Att han bott i Argentina och Spanien medgav han däremot själv.

Med reservation för att jag också kan minnas fel. Det var ju ett antal år sedan.
Citera
2021-07-22, 18:45
Medlem
Tammers avatar
Frågan är väl varför de inte greps innan rättegången. Det finns ju en uppenbar flyktrisk för personer med dessa ekonomiska resurser.
Citera
2021-07-22, 18:49
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Sannolikt tog Ernstberger inte flyget från Arlanda:

Efterlyste Ernstberger köpte sportbil bara dagar innan domen

I förmiddags dömdes Allras tidigare vd Alexander Ernstberger till sex års fängelse.

Nu är han efterlyst och jagas av polisen.

Bara dagar innan domen föll köpte Ernstberger en Porsche 911 Targa 4S på kredit i en bilhall i Västsverige.

– Han skulle ha bilen till sig själv, säger försäljaren som sålde bilen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y7yX7R/efterlyste-ernstberger-kopte-sportbil-bara-dagar-innan-domen

NBN549. En cabriolet. Kanske Monaco drar? Men en 2017 räknas som fattigt i den delen av världen.
Citera
2021-07-22, 18:54
Bannlyst
Jag tänker så här att knappast bara 137 millar det är säkert mycket mer. Som sitter på säkra konton i banker i säkra stater. Sen tror inte jag att Alexander kommer hålla sig borta pga av ett 4 minus år straff. Preskriptionstiden för utdömt fängelsestraff är 25 år.

Han kommer snart att inställa sig vill väl bara ta en sista runda på plan innan.
Citera
2021-07-22, 19:00
Medlem
Reguluss avatar
DN har nu publicerat en analys av domarna:

Dan Lucas: Allradomen är ett svidande underbetyg för tingsrätten

Svea Hovrätt har fällt alla åtalade i Allrafallet och dömt dem till flera års fängelse.

Domen är ett svidande underbetyg för tingsrätten som friade männen – men också en upprättelse för de pensionssparare som Allrakvartetten svek.

Lucas konstaterar:

Där tingsrätten inte såg ett samband i tid mellan warrantköpen och aktieaffären tycker hovrätten att genom ”den redovisade bevisningen är det uppenbart att det finns ett samband”.

Och där tingsrätten ansåg att åklagaren inte uppfyllt sin bevisbörda, skriver hovrätten att den är stark och övertygande.

Hovrättens ledamöter var eniga och det leder också till frågan hur tingsrätten kunde komma fram till en friande dom och ett så svepande avfärdande av åklagarens bevisning. Själva händelseförloppet är ju det samma oavsett domstol.

Den som läst bägge domarna har inte svårt att hålla med om det. Hovrättens dom är gedigen och övertygande, tingsrättens dom är det inte.
Citera
2021-07-22, 19:14
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BATT
Jag tänker så här att knappast bara 137 millar det är säkert mycket mer. Som sitter på säkra konton i banker i säkra stater. Sen tror inte jag att Alexander kommer hålla sig borta pga av ett 4 minus år straff. Preskriptionstiden för utdömt fängelsestraff är 25 år.

Han kommer snart att inställa sig vill väl bara ta en sista runda på plan innan.

Femton år i detta fall då strafftiden är under åtta år, men även det är en lång tid. Det är nog korrekt att svindlerierna handlar om mer än 170 miljoner. Pensionsmyndighetens chef sa i P1 att de förbereder en ny process mot Allra om andra skumma affärer.
Citera
2021-07-22, 19:27
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Frågan är väl varför de inte greps innan rättegången. Det finns ju en uppenbar flyktrisk för personer med dessa ekonomiska resurser.

Gripas innan rättegången kunde de inte eftersom tingsrätten friat dem. Men hovrätten hade kunnat häkta dem i avvaktan på dom när huvudförhandlingen var färdig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in