Citat:
Ursprungligen postat av
Flammarion
Du vet exakt vad jag tycker om du-vet-exakt-vad-jag-menar-svar…
Jag kräver tydliga svar på mina frågor! Och i gengäld svarar jag tydligt och ärligt tillbaka.
Därför får du aldrig några du-vet-exakt-vad-jag-menar-svar från mig. Och vet jag inte så säger jag att jag inte vet. Ok? Take it or leave it.
Jag belyste bara att anledningen till att du tvingas använda argument som inte ens du själv tror på är att du har bestämt dig för att försvara en filosofisk åskådning för vilken det inte finns några vettiga argument.
Citat:
Hur vi använder etiska uttryck i simpla vardagliga termer är inget vi behöver diskutera här.
Små barn lär sig tidigt att försvara sig med "jag rår inte för". Så man kan lugnt säga att sånt fattar minsta barn. Men jag utgår inte ifrån att det du försöker förklara här är på en treårings nivå.
(Men ibland tvivlar man här i tråden, någon svarade tidigare att "det här är så simpelt att ett litet barn kan förstå". Då kanske jag ska prova med att sänka nivån och se vad som händer?)
Tydligen behöver det diskuteras här. När barn säger att de "inte rår för" så antyder de att de ibland "rår för", bara inte vid detta tillfälle. Vilket inte stämmer, de rår aldrig för något de gör. De utgår från ett missförstånd. Du kan kalla det för ett etiskt uttryck om du vill, men det är lika mycket ett missförstånd för det.
Citat:
Gör det?
Jag blir förvirrad när du verkar förespråka någon slags kompatibilitet mellan etiskt språk och mekanik.
Du menar väl inte att det går utmärkt att säga att bilen "rår för" att den går sönder?
Ja, det gör det.
Självklart går det utmärkt att säga att bilen rår för att den går sönder (om man tror att den gör det). Precis som det går utmärkt att säga att bilen inte rår för att den går sönder.
Det första påståendet är falskt och det andra är sant, men det är inget felaktigt användande av ord eller begrepp i något av fallen.
Citat:
Jag menar att inget överhuvudtaget kan rå för något ur ett mekaniskt perspektiv.
Om människor betraktas som biologiska algoritmer, vilket är ett rimligt perspektiv, så finns det ingenstans i händelsekedjan något "rå för". Inte sett ur detta perspektiv alltså.
Men sedan kan världen betraktas ur olika perspektiv.
För mig är världen vad den är oavsett vilket perspektiv du väljer. Du kan kalla saker för vad du vill, så länge du är konsekvent.
Det betyder att du kan kalla fri vilja för fri vilja, eller så kan du kalla det för illusion eller något annat, för mig kvittar det vilket. Så länge du är konsekvent.
Det du inte kan göra utan att jag reagerar är att titta på mekaniken och utbrista, "-dominobrickorna rår inte för att de faller!"
Förstår du inte att den meningen inte säger något meningsfullt överhuvudtaget?
Det är som att säga att enskilda neuroner inte kan tänka eller att vattenmolekyler inte är blöta, det är bara meningslösa självklarheter.
Nu får du ursäkta mig om jag missuppfattat något, men jag tycker att det är så du resonerar när du förklarar att man inte kan rå för något eftersom man inte hittar något "rå för" i mekaniken.
Jag menar att inget överhuvudtaget kan rå för något ur något perspektiv.
Jag är konsekvent. Menar du att jag inte kan använda orden "fri vilja" om jag inte tror att fri vilja existerar? Det är klart jag kan. Dels därför att jag med "fri vilja" syftar på samma sak som de som tror på fri vilja, dels för att kunna tala om vad det är jag anser inte existerar.
Att dominobrickor inte rår för att de faller är bara en självklarhet eftersom alla förstår det. Att människan inte kan rå för vad hon gör är precis lika självklart när man väl har förstått det, dominobrickor och människor kan inte rå för vad de gör av precis samma anledning. De flesta människor har inte förstått det eftersom det är för avancerat och framförallt för obehagligt för dem. Denna oförståelse har lett fram till idéer så som att människan är moraliskt ansvarig för sina handlingar, vilka är felaktiga eftersom de bygger på felaktiga premisser.
När en mördare inför domstol säger att han inte kunde rå för att han begick mordet så är det precis lika sant och självklart som att en dominobricka inte kunde rå för att den föll omkull. De i rättssalen som ifrågasätter detta är antingen okunniga eller lever i förnekelse, så enkelt är det.