2021-07-22, 14:58
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Esbjörn körde visserligen mot rött och gjorde en ung flicka till invalid, men det bedömdes som en ren olycka. Han kommer knappast heller att dömas för sitt avtalsbrott eftersom det är ett civilmål. Men ful fisk är han.
Du får tycka att han är precis hur ful du vill. Faktumet att Ebba är den ena som är lagförd och som står i brottsregistret kvarstår ju.
2021-07-22, 15:07
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Men vem står det har gjort anmälan då? Det kan väll inte vara så svårt att kolla.

Esbjörn har ju en dokumenterad minnestränings. Han kanske inte minns att han gjorde den.

Det är en juridisk person som har gjort anmälan, vem som har gjort den är maskat.

Esbjörn påstår att det inte är han som har gjort anmälan utan att det är ert företag i Örebro som har gjort det.

Allt tyder på att det är Juridikkonsulterna i Örebro och Binninge som har lämnat in anmälan utan Esbjörns kunskap.

https://www.docdroid.net/k0ccf68/scan-pdf#page=19
2021-07-22, 15:11
Medlem
Citat:
Du får tycka att han är precis hur ful du vill. Faktumet att Ebba är den ena som är lagförd och som står i brottsregistret kvarstår ju.
Förutom Binninge, som har suttit inne.
2021-07-22, 15:11
Medlem
Citat:
Men vem står det har gjort anmälan då? Det kan väll inte vara så svårt att kolla.

Esbjörn har ju en dokumenterad minnestränings. Han kanske inte minns att han gjorde den.

2021-07-22, 15:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Det är en juridisk person som har gjort anmälan, vem som har gjort den är maskat.

Esbjörn påstår att det inte är han som har gjort anmälan utan att det är ert företag i Örebro som har gjort det.

Allt tyder på att det är Juridikkonsulterna i Örebro och Binninge som har lämnat in anmälan utan Esbjörns kunskap.

Aha, så det är en gissning om att det rör sig om Binninge?
Det var viktig information.
2021-07-22, 15:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Vad får dig att tro att Binninge som Esbjörn anlitade som sitt juridiska ombud, inte företräder sin klients vilja?

Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Till exempel för att Esbjörn inte ens kände till att det gjordes en polisanmälan av den röjning som han gett sin tillåtelse till. Den polisanmälan gjordes av rent okynne för att skapa rubriker och påverka tvisten.

Har du något exempel utöver dina egna gissningar, som får dig att tro att Binninge som Esbjörn anlitade som sitt juridiska ombud, inte företräder sin klients vilja?
Senast redigerad av Krmkr 2021-07-22 kl. 15:47.
2021-07-22, 15:32
Medlem
Citat:
Jag tycker att man ska länka källan från texter man klipper in, så här:

"Att ha en god man är som huvudregel en frivillig åtgärd som kräver att personen själv går med på det. Att utse förvaltare är en tvångsåtgärd som kan användas mot en persons vilja när tingsrätten anser att hen inte kan ta hand om sig själv eller sina tillgångar."

https://www.domstol.se/amnen/familj/god-man-och-forvaltare/god-man/
Och den säger inget annat än det jag länkade. Dvs godman kan utses utan eller mot personens vilja. Det är överförmyndaren som utser/föreslår vem som utses, helst i samråd.
2021-07-22, 15:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Och den säger inget annat än det jag länkade. Dvs godman kan utses utan eller mot personens vilja. Det är överförmyndaren som utser/föreslår vem som utses, helst i samråd.
Nej, du länkade inte. Du klipp och klistrade utan att länka till varifrån du klipp och klistrade.
Från samma källa som jag tidigare länkade (Sveriges Domstolar):
"Att ha en god man är frivilligt, men för att ha rätt till en god man måste du ha ett tydligt behov.

Du väljer vem som blir din gode man
Du kan själv föreslå vem du vill ha som god man. Överförmyndaren gör då en kontroll av den personen, innan tingsrätten beslutar.

Om du inte har ett eget förslag, kommer överförmyndaren föreslå en god man. Du får möjlighet att godkänna förslaget innan tingsrätten beslutar."
2021-07-22, 15:45
Medlem
Citat:
En person med generalfullmakt kan inte göra det heller. Och jag vet att Esbjörn inte har god man. Så jag tjafsar inte om det sida upp och sida ner.
Jag har inte papprens från det trädfällnings-gaten. Men kan ingen som har dom inte bara kolla upp vem som gjorde anmälan. Då är ju saken ur världen.
Var har du fått idén att man inte kan polisanmäla för annans räkning? Det gäller bara i vissa specifika fall att det måste vara offret själv.

I fallet med våldtäktsanklagelsen mot förre jk Lambertz var det en väninna till det sk offret som anmälde.

Att vi inte kan se vem i trädfällningsfallet beror på att nån censurerat det innan offentliggörandet. Oklart varför.
2021-07-22, 15:47
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Aha, så det är en gissning om att det rör sig om Binninge?
Det var viktig information.

Att det inte var Esbjörn som gjorde anmälan och att han inte kände till att den gjordes är viktig information då Binninge uppenbarligen inte har handlat i sin klients intresse.

Om nu ens Esbjörn var hans klient, Esbjörn är oklar på den punkten.
2021-07-22, 15:49
Medlem
Citat:
Nej, du länkade inte. Du klipp och klistrade utan att länka till varifrån du klipp och klistrade.
Från samma källa som jag tidigare länkade (Sveriges Domstolar):
"Att ha en god man är frivilligt, men för att ha rätt till en god man måste du ha ett tydligt behov.

Du väljer vem som blir din gode man
Du kan själv föreslå vem du vill ha som god man. Överförmyndaren gör då en kontroll av den personen, innan tingsrätten beslutar.

Om du inte har ett eget förslag, kommer överförmyndaren föreslå en god man. Du får möjlighet att godkänna förslaget innan tingsrätten beslutar."
Jag klippte in utan länk, rätt. Skrev fel. Nämnde att det kom från kommun. Innebörden att det även kan ske utan samråd med personen, även i samråd med anhöriga.
2021-07-22, 15:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Jag klippte in utan länk, rätt. Skrev fel. Nämnde att det kom från kommun. Innebörden att det även kan ske utan samråd med personen, även i samråd med anhöriga.
Det där får du ta med Sveriges Domstolar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in