Till att börja med skall den som åberopar expertvittnen betala dessa. När vi talar om parternas
expertvittnen som inte har hörts under förundersökningen som brottsmässigt godkända vittnen.
Låt oss säga att åklagaren vinner - då kommer staten inte att betala Allras expertvittnen. Det är dock då tänkbart beroende på det dömda Allrafolkets ekonomi att de döms att betala motpartens expertvittnen med de belopp som domstolen beslutar.
Men Alexander klarar sig alltid - pappa är rik och har ärvt stora pengar ink stor city bostad från Alexanders farfar. Kanske blir han tidvis lite pank på pappret men det fixa pappa.
Och?
Fängelsetiden kommer onekligen leda till påtagligt låga serotoninnivåer för stackars Alex.
Blev uppringd av dom idag och de vill jag ska låta dom ge mig råd ett par gånger om året hur jag ska placera min premiepension. (med en väl tilltagen avgift såklart ) Är det lönt att en fundera på det eller är det bara att kasta pengarna. Vet ju inte ens om dom är seriösa/kunniga. Blir lite frågande på dess glädjekalkyl på första sidan där de gå extremt mycket bättre
Det blir raka vägen till riksintaget på Kumlafängelset sen blir de rövknullade i duschen på någon sluten anstalt i några år.
Ja, varenda antisocial luffare som de kommer att sitta med kommer att veta att de har pengar och försöka utpressa dem. Lär nog bli rätt många timmar i isol och att de blir knallade ett antal gånger. Givetvis kommer det att vara värt det för vad som väntar när de blir frigivna, men att det skulle vara någon lyxtillvaro som väntar dem på anstalt tror jag knappast.
Tack för dina inlägg under den här tiden Dandyline, vi får ta upp diskussionen igen om 5-6 år. Då får du gärna lämna en redogörelse om hur tiden som inlåst var 😜
Ja, lyckades få med mig en telefon in på häktet. Domen är så klart politiskt motiverad och felaktig, HD kommer att fria samtliga.
• Alexander Ernstberger, 35, och Allras grundareoch vd, som åtalades för grovt mutbrott och tagande av muta i maj 2012 samt grov trolöshet mot huvudman.
Han satt häktad i sju veckor hösten 2017 men släpptes i slutet av november. Ernstberger har hela tiden förnekat brott. Döms till sex års fängelse. och näringsförbud i tio år.
• David Persson Rothman, 41, medgrundaren av Allra och dess föregångare Svensk fondservice. Han åtalades för grovt mutbrott och tagande av muta, samt grovt penningtvättsbrott. Fem års fängelse och näringsförbud i tio år.
Åklagaren krävde på 5–6 års fängelse för Persson Rothman.
• Olle Marcusson, 44, var ansvarig för Allras verksamhet i Luxemburg och vd för mäklarföretaget Oak Capital.
Marcusson åtalades för medhjälp till grov trolöshet mot huvudman, grov bestickning, grovt givande av muta och grovt bokföringsbrott. Döms till fem års fängelse och näringsförbud i tio år.
• Johan Bergsgård, 51, tidigare direktör inom Allra anklagas för grov trolöshet mot huvudman. Fängelse i fyra år.