2021-07-22, 11:53
Medlem
LukeRhineharts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
Jag tycker att du också ska ta och titta på de officiella siffrorna från SCB, (det totala antalet döda svenska medborgare) dödstal per 1000 av medelfolkmängden efter ålder och kön. År 2000 - 2020, länk nedan:

http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0101__BE0101I/Dodstal/

Du kan skapa en egen tabell och se hur dödligheten ser ut när man tittar på dödstal per 1000 av medelfolkmängden. Om man exempelvis jämför mellan åren 2010 och 2020 så sticker inte 2020 ut nämnvärt, dödstalen för åren 2010, 2011 samt 2012 är högre och 2013 ligger rätt så nära 2020.

Med tanke på hur demografin har förändrats, att befolkningen har ökat så mycket under de senaste åren (flykting och anhöriginvandring) samt att antalet barn som föddes på 1940-talet i jämförelse med 1920 och 1930-talet är högre vilket också påverkar och kommer påverka antal döda per år är det mer rättvisande att titta på dödstal per 1000 av medelfolkmängden:

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/doda-i-sverige/

Vad tänker du om det, att dödstalen för 2020 inte är markant högre än tidigare år och som sagt lägre än 2010, 2011 samt 2012 om man tittar lite längre tillbaka i tiden?
Jo, dödstalen 2020 är markant högre än tidigare. Att titta på döda per capita är inte särskilt relevant om man ska jämföra överdödlighet.

Du skriver själv att befolkningsökningen har drivits på av invandring. Hur gamla tror du att invandrarna är? Hur mycket bidrar de till dödligheten 2020? Om du tror att de faktiskt bidrar på ett betydande sätt, varför syntes det inte 2016, 2017, 2018 och 2019? Svaret är naturligtvis att de bidrar i mycket liten utsträckning, för att de inte kommer att börja dö i någon större utsträckning förrän om några decennier fram i tiden.

I din scb-länk står det att vi kan vänta oss att antalet döda per år kommer att öka de närmsta tjugo åren, eftersom det föddes många barn på 40-talet. Vi skulle kunna stänga gränserna, förbjuda födslar, och ha en stadigt minskade befolkning -- ändå skulle antalet döda öka de kommande åren. De är processer som tar tid, befolkningsökning 80 år sen ger alltså ökat antal döda framöver.

Den missvisande per capita-jämförelsen är nog ett av de vanligaste felen jag har sett under den här pandemin.
Citera
2021-07-22, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
På det företag jag jobbar på hade vi i våras mellan 10-20% frånvaro på grund av personer med symptom som måste testa sig före de återvänder. Jag vill inte ha en sådan period igen. Svårt att klara av leveranser då samt massa övertid som kostar en hel del pengar.

Men de reglerna om testning och smittspårning är väl oförändrade, eller?

Men sådant bryr väl inte du dig om.

Helt onödigt att fortsätta med dessa regler och restriktioner när riskgrupperna är relativt säkra. Viruset sprider sig ganska bra ändå och det är lika bra att acceptera dess samexistens istället för att dra ut på den här skiten i all oändlighet och göra vår frihet att leva och röra oss beroende av medicinsk status och big pharma. Det är kortslutning. Önskar så att folk kunde vakna upp. När riskgrupperna är vaccinerade så är detta mildare än influensan. Fråga er då hur dödlig influensan var bland 82-åringar innan influensavaccinet rullades ut bland riskgrupper. Ingen brydde sig. Dra en enkel slutsats.
Senast redigerad av hasse3344 2021-07-22 kl. 11:56.
Citera
2021-07-22, 11:57
Medlem
LukeRhineharts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Om inte annat visar det hur svårt det är att jämföra olika år och att det är en utmaning att räkna ut sk "överdödlighet". Vad hände 2002 t.ex. 95009 döda när folkmängden var 8925000, extra svår influensasäsong eller något annat? Jag kan inte minnas några krigsrubriker om många dödsfall i media.

Det är ganska enkelt att få till en hyfsad uppfattning om överdödligheten. Bara att jämföra med tidigare år. Nedan kan vi se att det dog ganska många 2002, men inte så jättemånga fler än tidigare år. Ingen anledning till krigsrubriker således.

1997 93 326
1998 93 271
1999 94 726
2000 93 461
2001 93 752
2002 95 009
Citera
2021-07-22, 12:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
En smittskyddsläkare, i norrbotten tror jag, uttryckte det ungefär så här (det var i en radiointervju), om du har bekräftad covid och träffas av blixten och dör inom 30 dagar efter konstaterandet åker du in i statistiken som död i covid också. När jag hörde det förstod jag varför den här diskussionen "med" eller "av" covid finns, det är helt enkelt väldigt svårt att avgöra ibland vad som tar kål på folk. Det tycks vara samma 30-dagars regel för att räknas som i bilolyckor mm.

Det där har Tegnell debunkat, först rapporteras det in till socialstyrelsen, sen går FHM igenom fallen och plockar bort sådana som du nämner.
Citera
2021-07-22, 12:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Gravid kvinna dog av covid-19. Det hade förstås aldrig hänt om hon vaccinerat sig.
"Karolinska sjukhuset har gjort en lex Maria-anmälan efter att en gravid kvinna dött under intensivvård för covid-19.

"En gravid kvinna vårdades på covid-IVA i respirator på grund av covidinfektion och mycket svår lungsvikt", står det i Ivo-anmälan.

I samband med att patienten fick akut luftvägshinder och senare syrebristorsakat hjärtstopp utfördes ett akut kejsarsnitt, samtidigt som hjärt- lungräddning pågick, skriver Nyhetsbyrån Siren.

Vidare skriver sjukhuset i anmälan:

"Omedelbara åtgärder vidtogs för att hantera luftvägsstoppet men patienten drabbades hastigt av ett syrebristorsakat hjärtstopp som ej kunde hävas."

Kvinnans barn överlevde."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Det måste vara en lögn för enligt kurt-sune dör det bara folk över 83 som dör. Bra att barnet överlevde då blir det plus minus noll i överdödligheten.
Citera
2021-07-22, 12:08
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
På det företag jag jobbar på hade vi i våras mellan 10-20% frånvaro på grund av personer med symptom som måste testa sig före de återvänder. Jag vill inte ha en sådan period igen. Svårt att klara av leveranser då samt massa övertid som kostar en hel del pengar.

Men de reglerna om testning och smittspårning är väl oförändrade, eller?

Men sådant bryr väl inte du dig om.
Ja, det finns ju helt andra faktorer varför vi bör vaccinera oss, vilket foliehattarna inte bryr sig om. Alla som varit ute i arbetslivet senaste året, dvs. ej jobbat hemifrån, förstår att covid kan ställa till det rätt bra på arbetsplatserna. Vi fick ha dubbelt så många byggbodar och kontor på våra byggarbetsplatser för att anställda och underentreprenörer ska kunna sprida ut sig. Vid flera tillfällen uppstod coronautbrott, dvs. några fick det och då var det ju bara för övriga att testa sig också. Vi kunde ju inte åka tillbaka till arbetsplatsen förrän vi fått svaret. Tack och lov dör inte många under 50 och utanför riskgrupperna. Men för att få ett fungerande samhälle måste smittspridningen upphöra och då är det vaccinering som gäller.

Är man konspirationsteoretiker som sitter hemma i mamma källare och tror att Bill Gates och judarna ska mörda 9/10-delar av Jordens befolkning så kanske man borde fundera över om det är rimligt. Men vi övriga som har ett vanligt hederligt kneg att gå till och ut och ta några öl på helgen vill att det här ska vara över nu.
Citera
2021-07-22, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jodå. Jag förstår att det är jobbigt att vara antiwaxxer nu när smittspridningen gått ner sedan vaccineringarna började. Om den gravida kvinnan tagit sitt vaccin hade hon sannolikt inte blivit så svårt sjuk, eller sjuk alls. Det är viktigt att även yngre nu går och tar sina vacciner
Näpp det vet du inte oavsett vad du än säger...vem har sagt något om antivax i detta sammanhang? Inte jag iaf
Varför drar du upp det överhuvudtaget?
Citera
2021-07-22, 12:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror på vaccinet, du är ju livrädd för vaccinet.

Jag är inte rädd för okända människor, jag använder mig av försiktighetsprincipen. Det är som att ta på sig bilbältet när man kör bil, vilket du inte gör då du är en socioekonomiskt utslagen person, utan bil som bor i ett invandrargetto.

Om du sätter på dig munskydd som vaccinerad tror du knappast på vaccinet.

Överdriven försiktighet är inte bra för ditt immunförsvar.
Citera
2021-07-22, 12:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Om du sätter på dig munskydd som vaccinerad tror du knappast på vaccinet.

Överdriven försiktighet är inte bra för ditt immunförsvar.

Du vet inte vad jag tror. Tror du att vårdpersonal som är vaccinerade struntar att ha på sig skydd när de går in till patienterna? Det är en kuggfråga, du behöver inte svara.
Citera
2021-07-22, 12:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Med/av autismargument.

Hmm ja att sitta och jämföra dödstal mellan länder tyder på det ä.
Citera
2021-07-22, 12:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du vet inte vad jag tror. Tror du att vårdpersonal som är vaccinerade struntar att ha på sig skydd när de går in till patienterna? Det är en kuggfråga, du behöver inte svara.

Vårdpersonal och allmänheten är inte samma sak. Förstår inte hur man ens kan dra den parallellen .

Munskydd skyddar inte mot luftburna virus.
Citera
2021-07-22, 12:23
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hmm ja att sitta och jämföra dödstal mellan länder tyder på det ä.

Ja du gör ju det med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in