2021-07-22, 10:50
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
det vet du inte..
Jodå. Jag förstår att det är jobbigt att vara antiwaxxer nu när smittspridningen gått ner sedan vaccineringarna började. Om den gravida kvinnan tagit sitt vaccin hade hon sannolikt inte blivit så svårt sjuk, eller sjuk alls. Det är viktigt att även yngre nu går och tar sina vacciner
Citera
2021-07-22, 10:57
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Fast att dödstalen inte hunnit gå ner 2020 förklarar ju inre att det var flera smittade sommaren 2020 än sommaren 2021.

Nu verkar ju smittspridningen ta fart så min gissning är att vi kan komma att se flera smittade sommaren 2021 än sommaren 2020.

Ja, smittspridningen tar fart för att vaccinationerna uppenbarligen skapar nya varianter och mutationer:

(FB) Nobelprisvinnare i Medicin: De nya varianterna av Covid-19 kommer från vaccinet.

Citera
2021-07-22, 11:00
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
Men kan du förklara för mig vad det spelar för roll om vi nu skulle se fler smittade denna sommar än tidigare så länge belastningen på sjukvården inte ökar nämnvärt, viruset verkar ju ha redan ha muterat till mildare varianter, smittspridningen verkar främst vara bland de yngre där den absoluta majoriteten inte ens riskerar svår sjukdom och alla de äldre, riskgrupper och övriga som velat skaffa sig ett skydd genom att vaccinera sig har nu haft möjligheten att göra det om de har velat och sannolikt också då gjort det.

Resten skiter ju i tramset, vi som redan haft covid och som vet att det i stort sett är som en harmlös förkylning, om ens det då många inte ens märkt av att de varit sjuka eller ens haft symtom, utan har bekräftat en genomgången infektion genom ett antikroppstest i efterhand. Notera också vad 1177 skriver om covid-19:

https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19--coronavirus/covid-19-coronavirus/

Brukar du titta löpande på uppgifter om antal döda av andra sjukdomar också på samma sätt som du gör när det gäller covidrelaterade dödsfall (dödsfall där individen har dött av eventuellt andra orsaker men efter ett ha erhållit ett positivt PCR-test)? Hur många dör varje dag i Sverige av helt andra orsaker än covid?

Det är så löjligt alltihop med alla er som krampaktigt vidhåller föreställningen om att detta skulle vara någon särskilt dödlig eller farlig sjukdom, trots all statistik och all information som löpande har sammanställts och som bevisar motsatsen, det är ni covidalarmister och vaccinhetsare som är foliehattarna och konspirationsteoretikerna.

Njuter ni av att hela tiden upprepa er skrämselpropaganda, ni beter er som papegojor och ni verkar inte heller vilja ta till er det faktum att statistiken tydligt visar hur låg mortaliteten är.

Angående din oro över "smittspridningen" denna sommar, ta dej en titt på hur det såg ut förra sommaren, innan vi hade vaccinerna och någon ens hade vaccinerat sig, antal döda per 100 000 invånare per månad, statistik från SCB visar en lägre siffra för år 2020 i augusti, september och oktober i jämförelse med åren tidigare bakåt till 2015 (undantaget året 2019 i juli), annars är siffrorna för antalet döda per 100 000 invånare lägre år 2020 i augusti, september och oktober än tidigare år sedan 2015.

Här kan du finna uppgifterna, titta under fliken Tabell 11:

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/
Nej, jag kan inte förklara för dig vad det spelar för roll om vi nu skulle se fler smittade denna sommar än tidigare så länge belastningen på sjukvården inte ökar nämnvärt. Det är väl bara bra att färre behöver sjukhusvård.

Ja, jag brukar titta på uppgifter om antal döda av andra sjukdomar på samma sätt som jag gör när det gäller covidrelaterade dödsfall. I princip inte alls annat än när någon sjukdom diskuteras och det händer nästan aldrig.

Jag är inte skrämd av corona/covid, men tycker att det är intressant att diskutera ämnet.
Om du ser skrämselpropaganda blir skrämd föreslår jag att du slutar läsa i denna tråd.

Jag är inte orolig för smittspridningen, det är bara vad du tror.
Däremot kan det vara intressant att diskutera saken.

Tabell 11 visar tydligt att smittspridningen och därmed dödsfallen varit lågt och bra under de månader du hänvisar till.
I år misstänker jag att smittspridningen kommer att vara högre, kanske tom. betydligt högre, än förra sommaren och hösten. Deltavarianten är mera smittsam och generellt är försiktighetan mot att bli smittad och föra smittan vidare som bortblåst och det är väl hela syftet med vaccinet att samhället ska öppna upp. Däremot tror jag inte att dödsfallen och sjukhusinläggningarna kommer att bli som förra hösteb/vintern.
Citera
2021-07-22, 11:01
Medlem
Love.Thy.Neighbors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jodå. Jag förstår att det är jobbigt att vara antiwaxxer nu när smittspridningen gått ner sedan vaccineringarna började. Om den gravida kvinnan tagit sitt vaccin hade hon sannolikt inte blivit så svårt sjuk, eller sjuk alls. Det är viktigt att även yngre nu går och tar sina vacciner

Jobbigt? Varför det om man inte ens bryr sig om eller är rädd för det relativt harmlösa viruset. T.o.m. 1177 Vårdguiden deklarerar ju hur viruset för de allra flesta innebär endast en mild sjukdom:

Citat:
Symtom
Covid-19 påminner ofta om vanlig förkylning eller influensa. En del blir allvarligt sjuka, men de flesta som får sjukdomen blir lindrigt sjuka.

https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19--coronavirus/covid-19-coronavirus/
Citera
2021-07-22, 11:03
Medlem
Tråden har verkligen förändrats den senaste tiden. Numera är det bara konspirationsteoretiker och de som säger emot. Trist.
Citera
2021-07-22, 11:05
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
Jag tycker att du också ska ta och titta på de officiella siffrorna från SCB, (det totala antalet döda svenska medborgare) dödstal per 1000 av medelfolkmängden efter ålder och kön. År 2000 - 2020, länk nedan:

http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0101__BE0101I/Dodstal/

Du kan skapa en egen tabell och se hur dödligheten ser ut när man tittar på dödstal per 1000 av medelfolkmängden. Om man exempelvis jämför mellan åren 2010 och 2020 så sticker inte 2020 ut nämnvärt, dödstalen för åren 2010, 2011 samt 2012 är högre och 2013 ligger rätt så nära 2020.

Med tanke på hur demografin har förändrats, att befolkningen har ökat så mycket under de senaste åren (flykting och anhöriginvandring) samt att antalet barn som föddes på 1940-talet i jämförelse med 1920 och 1930-talet är högre vilket också påverkar och kommer påverka antal döda per år är det mer rättvisande att titta på dödstal per 1000 av medelfolkmängden:

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/doda-i-sverige/

Vad tänker du om det, att dödstalen för 2020 inte är markant högre än tidigare år och som sagt lägre än 2010, 2011 samt 2012 om man tittar lite längre tillbaka i tiden?
När du ser på det på det sätt kanske det inte förefaller för dig att det är en stor skillnad. Men skillnaden är faktiskt ännu tydligare när man ser på antal avlidna i förhållande till folkmängd. Men det kan vara svårt att se när det bara är siffror. Covidstatestik använder sig av detta när de gör sin Överdödlighetsanalys, höst upp på sidan. När man ser det uppritat är det häpnadsväckande!

https://covidstatistik.se/overdodlighet#overdodlighet-analys-2020
R2-värde prediktionslinje: 0.96 - Förväntad andel avlidna 2020: ~ 0.86% (~ 89 100) - Andel avlidna 2020: ~ 0.95% (~ 98 100) - Skattad överdödlighet 2020: ~ 9 000
Senast redigerad av virvelbagg 2021-07-22 kl. 11:07.
Citera
2021-07-22, 11:11
Medlem
Love.Thy.Neighbors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nej, jag kan inte förklara för dig vad det spelar för roll om vi nu skulle se fler smittade denna sommar än tidigare så länge belastningen på sjukvården inte ökar nämnvärt. Det är väl bara bra att färre behöver sjukhusvård.

Ja, jag brukar titta på uppgifter om antal döda av andra sjukdomar på samma sätt som jag gör när det gäller covidrelaterade dödsfall. I princip inte alls annat än när någon sjukdom diskuteras och det händer nästan aldrig.

Jag är inte skrämd av corona/covid, men tycker att det är intressant att diskutera ämnet.
Om du ser skrämselpropaganda blir skrämd föreslår jag att du slutar läsa i denna tråd.

Jag är inte orolig för smittspridningen, det är bara vad du tror.
Däremot kan det vara intressant att diskutera saken.

Tabell 11 visar tydligt att smittspridningen och därmed dödsfallen varit lågt och bra under de månader du hänvisar till.
I år misstänker jag att smittspridningen kommer att vara högre, kanske tom. betydligt högre, än förra sommaren och hösten. Deltavarianten är mera smittsam och generellt är försiktighetan mot att bli smittad och föra smittan vidare som bortblåst och det är väl hela syftet med vaccinet att samhället ska öppna upp. Däremot tror jag inte att dödsfallen och sjukhusinläggningarna kommer att bli som förra hösteb/vintern.

Nej, själv är jag ej orolig för viruset och ej heller skräms jag av skrämselpropagandan men jag ser ju att det finns personer som sprider skrämselpropaganda om viruset och pandemin, tycker därför att man bör upplysa dessa som sprider en massa desinformation om det faktiska läget, om hur statistiken ser ut o.s.v. Kanske borde man se det som en välgärning också, att det finns människor som ser klart och förnuftigt på situationen som upplyser de ängsliga och oroliga om att rädslan för viruset är kraftigt överdriven.
Senast redigerad av Love.Thy.Neighbor 2021-07-22 kl. 11:48.
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Ja, smittspridningen tar fart för att vaccinationerna uppenbarligen skapar nya varianter och mutationer:

(FB) Nobelprisvinnare i Medicin: De nya varianterna av Covid-19 kommer från vaccinet.

Fast nobellpristagare verkar också kunna spåra ur.
https://www.google.com/search?q=Professor+Luc+Montagnier+conspirasy&clien t=tablet-android-samsung-rev2&tbs=cdr%3A1%2Ccd_max%3A2019&sxsrf=ALeKk00gGlt zMkMsqiBL1PTpjKfafSy3HQ%3A1626944772112&ei=BDX5YJ6 UBsGgjgbb55TQCw&oq=Professor+Luc+Montagnier+conspi rasy&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAM6BwgjELADECc6CQgAELADEA cQHjoHCAAQsAMQHkoECEEYAVDeigFYg7gBYLK8AWgBcAB4AIAB hgOIA akTkgEHMC44LjIuMpgBAKABAaoBB2d3cy13aXrIAQPAAQE&scl ient=gws-wiz&ved=0ahUKEwieptfJqfbxAhVBkMMKHdszBboQ4dUDCA4&u act=5
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Fortsätt och läs på sidan så kanske det klarnar för dig!
Du menar all texten angående socialstyrelsens beräkningsmetoder som inte är relevanta för hur fhm räknar i ett initialt skede?
Citera
2021-07-22, 11:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Att inte du fattar något är rätt så uppenbart.
Vi har många inom de som är inte är vaccinerade ännu som har risk för allvarligare sjukdom av covid.
Dessutom kommer en ny smittspridning ställa till ett elände på våra arbetsplatser även om man blir lindrigt sjuk.

Nej det är absolut ingen fara på taket eftersom ålder är största riskfaktorn och vi vaccinerat uppifrån och ner.

Sedan har ju somliga av oss som redan haft covid varit generösa nog att lämna plats för mer behövande av vaccinet.
Citera
2021-07-22, 11:20
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Tråden har verkligen förändrats den senaste tiden. Numera är det bara konspirationsteoretiker och de som säger emot. Trist.
Inte så konstigt, finns inget att debattera längre. Har sedan en tid tillbaka föreslagit att ändra trådens namn till "Virus från Kina skapar panik" (ta bort "Dödligt") men utan framgång.
Citera
2021-07-22, 11:22
Medlem
77,95% vaccinerade nu i Uppsala. Över 30 är siffran runt 85%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in