2021-07-21, 21:23
Medlem
Eloge till er som står ut!
Jag fick löneutmätning efter löneutmätning, tänkte att nu ska jag klara det, gick 2 månader så orkade jag inte ha kvar förbehållsbeloppet med all den planering som det innebar så bytte jobb, säkert 5 gånger under 3 år för att slippa. Sen flydde jag landet
Citera
2021-07-21, 23:29
Medlem
styckets avatar
På soc kan man leva som en kung
Citera
2021-07-22, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket

Nej, inte direkt. Lever på soc nu. Efter att hyra (inkl el/vatten/värme) är betalt har jag typ 3700. Sedan går 300 spänn till internet, 200 spänn till telefonen och 100-något på hemförsäkringen.

Man överlever, men det är varken bekvämt eller särskilt stimulerande efter ett tag. Hade hellre jobbat.
Citera
2021-07-22, 06:14
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elgatoloco
Du kan leva bra på existensminimum, det kanske inte är KUL, eller LYXIGT, men du kommer fortfarande ha tak över huvudet- och jag har redan allt jag behöver. Jag har ju vart ute och druckit någon öl med polarna när jag velat, ätit det jag vart sugen på. Jag la ungefär samma summa på mat & öl som jag gjorde innan min utmätning. Skillnaden mellan då- och nu är att jag kunde lägga pengar på totalt onödiga prylar och saker, ibland mindre onödiga, men det mesta har vart kläder jag sedan sålt eller fortfarande ligger oanvända här hemma. Dyra parfymer och liknande.

Att leva bra behöver inte betyda att du kan spendera på exakt vad du vill, för den största delen av världens befolkning kan inte det. Du verkar vara en ensam människa som tröstar dig i matrealistiska ting. Om så är fallet är det synd om dig.

Sedan att jag HELLRE hade velat ha hela lönen kvar är en sak. Dessutom lever jag inte på noll kronor, och dom pengarna jag sparat rör jag inte, dom vill jag ha kvar så länge som möjligt. Typ om jag behöver en ny telefon, eller något "speciellt" inträffar, vad vet jag.

Du verkar upprörd över tråden och verkar vara jävligt dum i huvudet.
Bäst du lämnar!

Jag är inte upprörd… Tycker bara det är trist med alla dessa trådar där det visas på hur lite pengar man kan leva på, eller rättare sagt överleva på.

Det är fint att du kan njuta av livet men att få det att låta som att alla borde klara sig bra på existensminimum är löjligt.

Sen att tycka att folk måste vara materialister om de bränner lite mer pengar är fel. Vad i ligger det materialistiska i att kunna bjuda vänner och familj på middag emellanåt? Åka ut i skärgården och njuta en helg? Sticka iväg på en weekend eller en lite längre resa?
Citera
2021-07-22, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Jag är inte upprörd… Tycker bara det är trist med alla dessa trådar där det visas på hur lite pengar man kan leva på, eller rättare sagt överleva på.

Det är fint att du kan njuta av livet men att få det att låta som att alla borde klara sig bra på existensminimum är löjligt.

Sen att tycka att folk måste vara materialister om de bränner lite mer pengar är fel. Vad i ligger det materialistiska i att kunna bjuda vänner och familj på middag emellanåt? Åka ut i skärgården och njuta en helg? Sticka iväg på en weekend eller en lite längre resa?

Du kan ju ha lite side-business om du känner rätt folk. Alla gör inte det.

Och nej, som jag skrev alla hade inte klarat av det. Jag hade en ganska låg standard från början, förutom en period då jag faktiskt tjänade bra men slarvade pengarna på massa strunt.

Jag tror INGEN hellre lever på den summan jag lever på nu. Men är man lite förberedd och inte uppvuxen i en bekväm svennefamilj så är det nog betydligt mycket enklare. Så känner jag i alla fall. Så vem hade inte stashat cash när man vet att en sådan här sits kommer komma.

Sedan glömmer du att jag aldrig i livet skulle sätta min fot i dem ”fina kvarteren” eller skärgården, eller lite finare uteserveringar. Har aldrig hängt på sådanna ställen. Bor i vad folk skämtsamt brukar kalla ”orten” och även om jag kunde så skulle jag inte byta ut där jag bor mot ett stelt svennekvarter där folk klagar när det luktar lite rök eller någon spelar lite hög musik. Har en ganska stor avsky för det bekväma, planerade Svensson-livet ändå. Så jävla trist ju..

Åka på weekend kan jag göra ändå. Har vänner runt om i hela Europa nästan. Flyg med wizz/easyjet kostar typ 500kr/tur & retur. Kommer dock absolut INTE vaccinera mig så dröjer väl innan jag kan åka ändå.

Bjuda vänner kommer jag fortsätta göra ändå. Jag har hjälpt dom när dom vart i samma sits som mig och vet att jag kan räkna med dem till 100%.
Senast redigerad av Elgatoloco 2021-07-22 kl. 09:00.
Citera
2021-07-22, 09:21
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiteLedsen1991
Nej, inte direkt. Lever på soc nu. Efter att hyra (inkl el/vatten/värme) är betalt har jag typ 3700. Sedan går 300 spänn till internet, 200 spänn till telefonen och 100-något på hemförsäkringen.

Man överlever, men det är varken bekvämt eller särskilt stimulerande efter ett tag. Hade hellre jobbat.

Det beror väl på ens livstil men jag har massa hobbys so är billiga. Dator, naturen (promenader plocka svamp osv osv). Cykla göra yoga träna oså, läsa, göra musik. Köpa grejer på second hand osv. Listan kan göras oändlig.

Sen kan man äta lyxigt varje dag man har typ runt 100 spänn man kan lägga varje dag på käk kanske lite mindre. Men är man själv räcker det till mycket.

Man har enormt mycket fritid som är så himla skönt
Citera
2021-07-22, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterBear
Jag hade en vän som levde på soc. Han fick betalt för hyran, el, internet, medicin och läkarkostnader. Samtidigt så jobbade han svart med 130kr/h. Dem pengarna fick han även kontant. Så han fick ut runt 16 lax från svartjobbet per månad och sen även runt 10-12 lax från soc per månad. Han brukade lägga ut annonser på facebook grupper om att han hjälper folk med trädgård, måla, flytt m.m.
Redan efter 2 veckor hade han kanske 40 pers som behövde hjälp med allt från att tömma förråd, måla, bygga en hönsgård, klippa häckar, rensa ogräs och allt möjligt.
Han levde jävligt bra på det. Så om du lever på soc men känner att du kan jobba så kör på en sådan grej.

Din parasit till vän lever inte på soc utan denne lever på oss andra som arbetar utan att lyfta bidrag. Har du aldrig funderat på att din vän, parasiten gör så att du själv får mindre i plånboken varje månad?
Jävla svin och samhällsbelastning!
Citera
2021-07-22, 10:07
Medlem
Citat:
Det beror väl på ens livstil men jag har massa hobbys so är billiga. Dator, naturen (promenader plocka svamp osv osv). Cykla göra yoga träna oså, läsa, göra musik. Köpa grejer på second hand osv. Listan kan göras oändlig.

Sen kan man äta lyxigt varje dag man har typ runt 100 spänn man kan lägga varje dag på käk kanske lite mindre. Men är man själv räcker det till mycket.

Man har enormt mycket fritid som är så himla skönt

Om man är ensamstående och får 4180 kr, så skulle jag inte rekommendera att man spenderar 3000kr på mat. Man kan lätt minska kostnaden till 1500-2000kr, och ändå äta gott och varierat. Men man gör som man vill.

Och alla har inte gott om fritid. Somliga har någon form av arbetsmarknadspolitisk åtgärd/sysselsättning på heltid (40 dagar i veckan, mån-fre). Brukar då vara ett krav för att ens kunna vara berättigad till bidraget.

Citat:

Jag håller inte med. Man lever knappast som en kung, eller ens särskilt lyxigt, när man får pengar från soc. Visst, man överlever på pengarna som man får. Men det är också allt.
Citera
2021-07-22, 10:46
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elgatoloco
Nej nej! Existensminimum är det du får ha kvar efter att dom dragit från min lön. Företaget där jag jobbar fyller i varje månad och skickar in till dem exakt vad jag tjänat, de drar i sin tur allt förutom hyran, busskort och resterande 5016kr. Allt över försvinner som sagt.

Sammanlagt behåller jag 11716kr och dem drar mellan 11-15k/mån

Haha du lever inte på existensminimum. Nästan 12 tkr över varje månad är du på skämt eller? Kom tillbaka när du har 1000kr att handla mat och annat för.

Citat:

Nej tvärtom du lever som en uteliggare. Känner flera som lever på soc det är ett helvete. Du måste redovisa alla transaktioner till soc plus du får inte alltid soc på utgivet datum och du får dessutom inte spara någonting.

Soc är ett jävla skit som snarare är till för att vara ett avskräckande exempel för att få folk att inte leva på det under någon längre tid.
Senast redigerad av Klappasäften 2021-07-22 kl. 10:50.
Citera
2021-07-22, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Haha du lever inte på existensminimum. Nästan 12 tkr över varje månad är du på skämt eller? Kom tillbaka när du har 1000kr att handla mat och annat för.

Nej tvärtom du lever som en uteliggare. Känner flera som lever på soc det är ett helvete. Du måste redovisa alla transaktioner till soc plus du får inte alltid soc på utgivet datum och du får dessutom inte spara någonting.

Soc är ett jävla skit som snarare är till för att vara ett avskräckande exempel för att få folk att inte leva på det under någon längre tid.

Nähä ok då bitterfittan! Då lever jag väl ”lyxliv” då! Bestäm dig. Du får behålla pengarna för hyran, min hyra är 6200kr/mån, men det hade du väl inte hjärnkapacitet nog att förstå..

Känner flera som inte behöver göra ett skit så får socbidrag. Så det är jävligt individuellt. Du är ju den enda som är förvirrad här i tråden, snälla!
Citera
2021-07-22, 12:00
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturallime
Om man är ensamstående och får 4180 kr, så skulle jag inte rekommendera att man spenderar 3000kr på mat. Man kan lätt minska kostnaden till 1500-2000kr, och ändå äta gott och varierat. Men man gör som man vill.

Och alla har inte gott om fritid. Somliga har någon form av arbetsmarknadspolitisk åtgärd/sysselsättning på heltid (40 dagar i veckan, mån-fre). Brukar då vara ett krav för att ens kunna vara berättigad till bidraget.

Jag håller inte med. Man lever knappast som en kung, eller ens särskilt lyxigt, när man får pengar från soc. Visst, man överlever på pengarna som man får. Men det är också allt.

Förklarade varför jag anser jag levde som en kung på soc. Men givetvis inser jag att inte alla har mängder med billiga eller gratis hobbies så det känns inte så för folk som känner att de måste spendera pengar för o ha kul.
Citera
2021-07-22, 14:11
Medlem
Är också runt 30 och har en miljon hos KF. Blev Soc nu i sommar vilket är halvtight, 4000 efter hyran är betald men det går. Är också duktig på att laga mat och leva billigt men som sagt det finns ju inget extra utrymme för andra saker, måste tacka nej till en hel del aktiviteter med vänner som t.ex dela på hyran till en stuga och stanna där några dagar. Utekvällar, gå på dejt, osv osv. Alltså det går att leva såhär och känna att det är alright men bara så länge man också vet att det kommer vara över en dag. Sen har man suttit inne ett par år är man inte benägen att klaga direkt. ( om man inte är dum i huuuvet ).

Till hösten blir det studier med studielån då får man lite mer pengar åtminstone.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in