Citat:
Ursprungligen postat av
Silverfiskarna
Jag är inte upprörd… Tycker bara det är trist med alla dessa trådar där det visas på hur lite pengar man kan leva på, eller rättare sagt överleva på.
Det är fint att du kan njuta av livet men att få det att låta som att alla borde klara sig bra på existensminimum är löjligt.
Sen att tycka att folk måste vara materialister om de bränner lite mer pengar är fel. Vad i ligger det materialistiska i att kunna bjuda vänner och familj på middag emellanåt? Åka ut i skärgården och njuta en helg? Sticka iväg på en weekend eller en lite längre resa?
Du kan ju ha lite side-business om du känner rätt folk. Alla gör inte det.
Och nej, som jag skrev alla hade inte klarat av det. Jag hade en ganska låg standard från början, förutom en period då jag faktiskt tjänade bra men slarvade pengarna på massa strunt.
Jag tror INGEN hellre lever på den summan jag lever på nu. Men är man lite förberedd och inte uppvuxen i en bekväm svennefamilj så är det nog betydligt mycket enklare. Så känner jag i alla fall. Så vem hade inte stashat cash när man vet att en sådan här sits kommer komma.
Sedan glömmer du att jag aldrig i livet skulle sätta min fot i dem ”fina kvarteren” eller skärgården, eller lite finare uteserveringar. Har aldrig hängt på sådanna ställen. Bor i vad folk skämtsamt brukar kalla ”orten” och även om jag kunde så skulle jag inte byta ut där jag bor mot ett stelt svennekvarter där folk klagar när det luktar lite rök eller någon spelar lite hög musik. Har en ganska stor avsky för det bekväma, planerade Svensson-livet ändå. Så jävla trist ju..
Åka på weekend kan jag göra ändå. Har vänner runt om i hela Europa nästan. Flyg med wizz/easyjet kostar typ 500kr/tur & retur. Kommer dock absolut INTE vaccinera mig så dröjer väl innan jag kan åka ändå.
Bjuda vänner kommer jag fortsätta göra ändå. Jag har hjälpt dom när dom vart i samma sits som mig och vet att jag kan räkna med dem till 100%.