2021-07-20, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Se över samtliga abonnemang och utgifter.
Kolla nya elavtal.
Kolla ny hemförsäkring.
Kolla nya teleoperatör m.m.
Allt detta kommer spara dig pengar.

Sluta snusa är givet om än svårt. 686kr öl är ganska mycket men det är trotsallt nöjespengar.

Yes. Det är planen. Dock är man ju bunden till mycket tyvärr :/ hemförsäkring går ut i oktober så den ska jag ändra iaf.
Citera
2021-07-20, 23:04
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturallime
Soc är inte så högt för en ensamstående person utan barn. TS har jobb och lön. Kronofogden gör utmätning så att TS får en summa i förbehållsbelopp, och den summan är högre än försörjningsstöd från soc (vilket ligger på 4180kr för en person 2021). Internet brukar man få betala med hjälp av bidraget. Busskort får man endast beviljat vid behov. Tex om man är inskriven på Arbetsförmedlingen och har praktik 5 dagar i veckan. Om praktikplatsen sedan ligger några kilometer (eller längre) bort. Annars får man bekosta bussresor själv.

Du glömmer dock att Soc godkänner elräkning (även internet ibland) samt hemförsäkring + kassa/facket.

Det godkänner inte kfm. Där är det som TS säger hyra + förbehållsbelopp + eventuell transport till arbete.

El internet facket hemförsäkring och akassa får du stå för själv. Så skulle tro att det jämnar ut sig, om inte de är fördel soc. Speciellt med tanke på all jävla energiskatt som är nu för tiden
Citera
2021-07-21, 00:08
Avslutad
Även jag lever på eller strax under existensminimum. Inte på grund av att jag har fogden i arslet, utan på grund av att jag är... tja, jag gillar inte att jobba och anstränga mig.

Vad jag har som kanske inte är jättevanligt bland människor i den här ekonomiska sitsen är dels sinne för pengar och dels i stort sett obegränsat med tid. Det gör att jag lever OERHÖRT billigt på de så kallade tråkiga utgifterna, dvs mat/rengöringsmedel/tvättmedel osv. Jag är medlem överallt och har satt i system att utnyttja alla medlemserbjudanden, reavaror, kort datum, sekunda varor, storpack och tillfälliga partier. Jag har ju både tid och behöver motionen det ger att knalla eller cykla runt i hela stan för att skaffa hem vad jag behöver till absolut lägsta pris. Jag har även en lång mental lista på var saker är billigast om jag måste köpa varorna till normalpris. Tomatpuré och läsk köper jag på Lidl, kött och färs på Willys och kryddor hos min lokala invandrarlivs. Och så vidare. Detta har gjort att jag har haft möjlighet att lägga upp lager trots att jag lever på existensminimum. Jag har exempelvis i detta nu åtta halvkilospaket kaffe längst bak i skafferiet eftersom jag köper när det är billigt oavsett om jag behöver eller inte. Och behöver gör jag sällan, för jag dricker exempelvis kaffe en gång per dag så det går ju inte åt några större mängder. Men förr eller senare kommer det att drickas upp. Då betalar jag hellre 99 kr för fem paket under exempelvis midsommarveckan än 45 kr styck när det är dyr-pris.

All mat lagas från grunden, hemma. Kläder köps vid behov, inte för att modet skiftar. Skulle något gå sönder lite lagom så lagas det. Jag har ett par jeans och ett par chinos. Mer behöver jag inte. Sommartid använder jag enbart linnen, vintertid tshirt och huvtröja. Allting köps i neutrala naturfärger som aldrig blir omoderna. Då slipper man problemet med en rosa skjorta som var populär en enda sommar och nu hängt i garderoben sedan 2002.

De enda laster jag har är lite hobbyalkoholism ett par gånger i veckan. Alltid öl eller vin. Snus och cigaretter sysslar jag inte med. Sedan köper jag en del böcker, men det mesta är second hand. Majoriteten av all kultur jag konsumerar, typ datorspel, filmer, serier, laddas ner. Jag har noll moraliska dubier över det. Jag har ingen TV så Netflix behöver jag inte. Däremot har jag tillgång till ett abonnemang om jag vill logga in och titta via datorn. Det sker i stort sett aldrig. Däremot lyssnar jag mycket på poddar, där alla utom en är gratis. Andra hobbys är amatörodling av gröna växter och kryddväxter. Sånt är i stort sett gratis, sticklingar och kärnor ger stora krukor fyllda med kostnadsfria resultat som både kan användas i mat och som pryder hemmet.

Man behöver alltså inte må dåligt och lida bara för att man inte har obegränsat med pengar. Allt handlar om attityd, intresse och framförallt tid. Skulle jag knega 7-16 hade jag naturligtvis inte haft möjlighet att hålla på såhär. Och det är därför jag inte jobbar 7-16.

Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Kul att du har funnit att det inte är så farligt att inte spendera massa pengar. Det viktigaste i livet är inte materiella saker. Det är enbart en livstil näringslivet pushar för att få mer konsumenter ger mer profits.
Precis. Man kan leva väldigt bekvämt på väldigt lite pengar. Detta vill givetvis inte näringslivet att vi ska inse för hur skulle det se ut om folk slutade överkonsumera? Då hade ju hela korthuset fallit. Massor av människor hade fått massor av mer tid över och då haft tid att fundera över sina livsval och vad som är rimligt i världen? Det går icke för sig. Därför ska vi uppmanas att snurra hamsterhjulet ännu fortare för varje år. Nya mobiltelefoner, TV-apparater, Thailandsresor, märkeskläder, restaurangbesök, statusprylar och skit. Hänger man inte med på köptåget är man en "förlorare". Blir man sjuk är det kört. Jobba jobba jobba och sedan en sväng till läkaren för lite lyckopiller eller "terapi" för att man inte bara ska ställa sig framför tåget. Och sedan mer jobb jobb jobb tills första infarkten kommer vid 55.

Det är fullkomligt vansinne och det värsta är att den som inte deltar i vansinnet är den som betraktas som udda. Det om något är den humoristiska silverkanten på spektaklet.
Senast redigerad av Arbetsskygg 2021-07-21 kl. 00:21.
Citera
2021-07-21, 08:35
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Vad tror du? 😂

Ts trollar rejält eller så kommer han krypande till korset inom nån månad. Finns förutom fack och försäkringar andra saker att betala som normal vuxen människa. Så som jag sagt vi får se hur det utvecklar sig. Gissar att Ts kommer vara väldigt frånvarande inom kort.

Jag betalar endast telefon, hyra & mat. Har börjat a-kassa. TS är, som jag, ingen normal människa. Låter inte som troll tycker jag.
Citera
2021-07-21, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Jag betalar endast telefon, hyra & mat. Har börjat a-kassa. TS är, som jag, ingen normal människa. Låter inte som troll tycker jag.

Normal vuxen människa är tråkigt. Skulder är också tråkigt. Men ska börja med A-kassa ändå. Hemförsäkring ska jag byta till billigast möjligt!

Och nej, varför skulle jag trolla om det här? Jag kanske inte har så mycket koll som jag borde på detta området men vet också att jag kommer klara detta även om jag säkert kommer tycka det är surt som fan vid vissa tillfällen. Ska uppdatera för skojs skull vid löning i augusti för skojs skull.
Senast redigerad av Elgatoloco 2021-07-21 kl. 09:04.
Citera
2021-07-21, 13:30
Medlem
Jag hade en vän som levde på soc. Han fick betalt för hyran, el, internet, medicin och läkarkostnader. Samtidigt så jobbade han svart med 130kr/h. Dem pengarna fick han även kontant. Så han fick ut runt 16 lax från svartjobbet per månad och sen även runt 10-12 lax från soc per månad. Han brukade lägga ut annonser på facebook grupper om att han hjälper folk med trädgård, måla, flytt m.m.
Redan efter 2 veckor hade han kanske 40 pers som behövde hjälp med allt från att tömma förråd, måla, bygga en hönsgård, klippa häckar, rensa ogräs och allt möjligt.
Han levde jävligt bra på det. Så om du lever på soc men känner att du kan jobba så kör på en sådan grej.
Citera
2021-07-21, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterBear
Jag hade en vän som levde på soc. Han fick betalt för hyran, el, internet, medicin och läkarkostnader. Samtidigt så jobbade han svart med 130kr/h. Dem pengarna fick han även kontant. Så han fick ut runt 16 lax från svartjobbet per månad och sen även runt 10-12 lax från soc per månad. Han brukade lägga ut annonser på facebook grupper om att han hjälper folk med trädgård, måla, flytt m.m.
Redan efter 2 veckor hade han kanske 40 pers som behövde hjälp med allt från att tömma förråd, måla, bygga en hönsgård, klippa häckar, rensa ogräs och allt möjligt.
Han levde jävligt bra på det. Så om du lever på soc men känner att du kan jobba så kör på en sådan grej.

Inte en enda person som han jobbade för tyckte det var skumt att betala honom i kontanter svart?
Citera
2021-07-21, 17:53
Medlem
Socialen täcker hyran, mina räkningar, medicinkostnader och sen har jag cirka 4k att göra vad jag vill med. Lägger hälften på mat & hushåll och den andra hälften på knark/kläder/någon pryl.
Senast redigerad av Utflykt420 2021-07-21 kl. 18:04.
Citera
2021-07-21, 18:57
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elgatoloco
Men då är det ju för att DU inte hade kunnat nedgradera dig till existensminimum, ellerhur?

Denna veckan har jag levt på fried rice med vegofärs, veggie pasta carbonara, och chili sin carne, allt hemmagjort. Jag har så jag kan äta mellanmål och kvällsmat. Du behöver verkligen inte äta burkmat och frysmat.

Jag kan till exempel däremot inte bara unna mig en fet plankstek när jag vill, och om jag nu ändå vill ha den får jag 1. Hålla tillbaka på något annat just denna månaden eller 2. Ta av pengarna jag gömt undan här hemma. Och det är väl också just att behöva välja jag kan känna är lite jobbigt men också något jag behövt/behöver lära mig.

Jag har levt på betydligt mindre än existensminimum och som jag tidigare sagt går det. Dock blir det löjligt att påstå att man lever bekvämt och bra. Man är en ganska tragisk figur om man påstår annat

Personligen vill jag ha ut mer av livet än att bara arbeta och spendera kvällarna ensam med hemlagad mat. Säger inte att det är fel om man själv valt att leva så men gemene svensk gillar nog inte att leva på marginaler.

Sen undrar jag på riktigt vad du betalar för ränta på dina skulder du du säger att du har cash undanstoppade. Har du hört talas om inflation?
Citera
2021-07-21, 19:26
Medlem
Citat:
Jag har levt på betydligt mindre än existensminimum och som jag tidigare sagt går det. Dock blir det löjligt att påstå att man lever bekvämt och bra. Man är en ganska tragisk figur om man påstår annat

Personligen vill jag ha ut mer av livet än att bara arbeta och spendera kvällarna ensam med hemlagad mat. Säger inte att det är fel om man själv valt att leva så men gemene svensk gillar nog inte att leva på marginaler.

Sen undrar jag på riktigt vad du betalar för ränta på dina skulder du du säger att du har cash undanstoppade. Har du hört talas om inflation?

Jag spenderar inte kvällarna ensam oftast

Jag åt nästan aldrig ute innan heller. En snabb cheeseburgare ibland.

Tror inte någon hellre lever på existensminimum än på en vanlig lön, men att säga att man inte kan göra något och bara äta burkmat är skitsnack. Dock har jag ju redan allt jag behöver så det hade kanske vart jobbigare om jag saknade något sådant.

Ja jag har hunnit stoppa undan en ganska stor del kontanter som jag egentligen inte gillar att ha hemma, men kommer ha nytta av dem och kommer inte va hos KF hela livet.

Min bror har pluggat i 5 år. Han har inte haft mycket mer att leva på från sitt CSN, skillnaden mellan mig och han då är att han har en fin utbildning i slutet
Citera
2021-07-21, 19:32
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elgatoloco
Jag spenderar inte kvällarna ensam oftast

Jag åt nästan aldrig ute innan heller. En snabb cheeseburgare ibland.

Tror inte någon hellre lever på existensminimum än på en vanlig lön, men att säga att man inte kan göra något och bara äta burkmat är skitsnack. Dock har jag ju redan allt jag behöver så det hade kanske vart jobbigare om jag saknade något sådant.

Ja jag har hunnit stoppa undan en ganska stor del kontanter som jag egentligen inte gillar att ha hemma, men kommer ha nytta av dem och kommer inte va hos KF hela livet.

Min bror har pluggat i 5 år. Han har inte haft mycket mer att leva på från sitt CSN, skillnaden mellan mig och han då är att han har en fin utbildning i slutet

Fast du kan ju inte säga att du lever bra på existensminimum samtidigt som du säger att du har sparade pengar att ta till när det kniper. Det blir enbart en jäklig diskussion.

”Hej, jag lever på noll kronor i månaden bortsett från de 5000kr jag plockar ut från garderoben”…
Citera
2021-07-21, 19:47
Medlem
Citat:
Fast du kan ju inte säga att du lever bra på existensminimum samtidigt som du säger att du har sparade pengar att ta till när det kniper. Det blir enbart en jäklig diskussion.

”Hej, jag lever på noll kronor i månaden bortsett från de 5000kr jag plockar ut från garderoben”…

Du kan leva bra på existensminimum, det kanske inte är KUL, eller LYXIGT, men du kommer fortfarande ha tak över huvudet- och jag har redan allt jag behöver. Jag har ju vart ute och druckit någon öl med polarna när jag velat, ätit det jag vart sugen på. Jag la ungefär samma summa på mat & öl som jag gjorde innan min utmätning. Skillnaden mellan då- och nu är att jag kunde lägga pengar på totalt onödiga prylar och saker, ibland mindre onödiga, men det mesta har vart kläder jag sedan sålt eller fortfarande ligger oanvända här hemma. Dyra parfymer och liknande.

Att leva bra behöver inte betyda att du kan spendera på exakt vad du vill, för den största delen av världens befolkning kan inte det. Du verkar vara en ensam människa som tröstar dig i matrealistiska ting. Om så är fallet är det synd om dig.

Sedan att jag HELLRE hade velat ha hela lönen kvar är en sak. Dessutom lever jag inte på noll kronor, och dom pengarna jag sparat rör jag inte, dom vill jag ha kvar så länge som möjligt. Typ om jag behöver en ny telefon, eller något "speciellt" inträffar, vad vet jag.

Du verkar upprörd över tråden och verkar vara jävligt dum i huvudet.
Bäst du lämnar!
Senast redigerad av Elgatoloco 2021-07-21 kl. 19:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in