2021-07-13, 16:20
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zneekah
Ska få in en peng på Degiro och köpa london-listade Thungela Resources, sydafrikansk avknoppning från Anglo-American. Tror de kommer fullkomligt mata Indien med eldningskol kommande 10 åren och tror inte Indonesien kommer kunna ta mer marknadsandelar än vad det har i nuläget, med inhemska behov på frammarsch.

Det verkar vara vilda västern i S.A. just nu så det är väl då man ska ge sig in.
Will you marry me (no homo, ekonomiska skäl) ?
Sydafrikanskt kol måste vara det kontrarianskaste jag hört denna sidan midsommar.
Board of directors ser ut att hålla sydafrikastandard med majoritet inkvoterade svarta och ett par vitingar som gör det faktiska jobbet.
Inte rasist men i Sydafrika kallas det "cost of doing buisness".

Det enda som hindrar mig från att skaffa degirokonto är lathet och snålhet i kombination, man måste ta selfies för att verifiera sig, selfiekameran på min firmatelefontelefon är smashad och det är inte mitt jobb att ta selfies så jag kan ogärna be om en ny. Jag har ingen egen telefon. Usch.

Alla nya inkommande tendies från min fiat-farming grävs dock ner i marken i form av privatlivsskapande vackra växter under sommarmånaderna. All tillväxt är inte av monetär art.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-07-13 kl. 16:44.
Citera
2021-07-14, 12:53
Medlem
Min chanspost i Seadrill är nu upp 260% sedan jag köpte dem den 28e juni. Sålde av aktier motsvarande inköpskostnaden så allt jag äger i Seadrill nu är ren vinst.

Ibland ska man ha tur helt enkelt.
Citera
2021-07-14, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Min chanspost i Seadrill är nu upp 260% sedan jag köpte dem den 28e juni. Sålde av aktier motsvarande inköpskostnaden så allt jag äger i Seadrill nu är ren vinst.

Ibland ska man ha tur helt enkelt.
Grattis. Jag köpte en post nyligen (5:e juli) och den är upp ca 90-95% sen dess så ja, lyckat än så länge ja.

Vad tror ni andra om Seadrill?
Citera
2021-07-14, 18:33
Medlem
bajssprutans avatar
Apropå Sydafrika verkar det vara lite action igen. fb-tråd

Tydligen rejäla upplopp och plundringar, frisläppta fångar och annan kaos. Mordtalen lär ha ökat med lika många procent som Bankkonsultens seadrillaktier från de normala 60 på vanliga dagar.

Sydafrika är å andra sidan som en gammal Toyota som varken får olja eller kärlek, den bara fortsätter att gå.
Utvecklingen borde väl ge avtryck på aktiemarknaden ? Platinapriset lär gå upp om kaoset eskalerar.
Citera
2021-07-15, 09:22
Medlem
bajssprutans avatar
Jag kunde inte låta bli i morse. Min plan om att shorta hela sydafrika är satt i verket.
Köpte en minilong med en sjujäkla hävstång och hoppas att oron över att 80% av världens platinaproduktion hänger löst driver upp priset rejält.

Lite får man tramsa.
Citera
2021-07-15, 13:08
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fineman
Grattis. Jag köpte en post nyligen (5:e juli) och den är upp ca 90-95% sen dess så ja, lyckat än så länge ja.

Vad tror ni andra om Seadrill?
Verkar vara en lite seg och dålig aktie det där.

Frågan är var rejset toppar. Jag har inga aktier själv, eftersom jag är en latröv som inte kommer till skott. Men grattis till er andra.
Kan tänka mig att Bankkonsulten sitter och skrattar gnäggande under en parasoll med en långhyls i ena näven och mobilen i den andra.
Rick Rule har sagt, ej exakt citat "If gains come to you too quickly, take some profits.
Om jag vore du skulle jag likt Bankis plocka ut insatsen och köra med husets pengar.
Ännu ett Rick Rulecitat: "Point of no concern."

Nu ska vi inte bli politiska i tråden, men Zneekahs planer kan ses som en ren handling av välgörenhet.
Går det tits up och kolgruvan nationaliseras har tendiesen kanske gått till att hjälpa en boerfamilj att get the fuck out of Dodge innan det går full Zimbabwe. Mark är som bekant svårsålt där.
Tar the total eclipse of regnbågsnationen ett litet tag gör vi profit på det hela och kan slänga påsarna till reapris till nån sucker precis innan FN måste ingripa. Det är knappast en slump att AA avknoppade Thungela. De anar att skiten är på väg mot fläkten i räserfart.
Kan kärnkraftverken i Sydafrika bli en riskfaktor för uranbullen ? I fel händer körda som en ryss som tror på voodoo. Shit.
Låt oss hoppas att FN steppar in innan captain buck naked kör en Star Trek-reenactment med reaktorerna för att få slut på brownoutsen de senaste tio åren.
"I cant push it any faster captain!"

Buy the dip - save a Boer. "n bajsis maak ’n plan"

Putin är jävligt smart som erbjuder Boer gratis mark för att bli jordbrukare där. Är det någon som klarar det även med minimala resurser är de boerna, hårdare jävlar än dem finns knappt, närmst kommer israelerna.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-07-15 kl. 14:04.
Citera
2021-07-15, 15:29
Medlem
Sålde av ytterligare ca 20% av mina ursprungliga Seadrill idag efter ytterligare en dag med 50% uppgång (460% uppgång från när jag köpte för tre veckor sedan).

Har nu hälften kvar av de ursprungliga aktierna, första försäljningen igår på ca 30% av ursprungliga innehavet gav mig pengarna tillbaka. Dagens försäljning gav mig 125% till räknat på mitt ursprungliga belopp investerat. Så nu har jag gjort 125% likviderad vinst samtidigt som jag har halva innehavet kvar som nu är värt ca 3x min totala investering.

Varför sålde jag idag igen? För att uppgången är galen, 450% avkastning på tre veckor är sanslöst. Uppgången kan fortsätta likväl som vi kan få en 50% sättning imorgon.

Exit strategi är en av de svåraste bitarna, speciellt när man sitter i en raket, jag tror på att skala ur i omgångar, vara girig men inte för girig. Ingen kan pricka toppen, bättre att ta hem en ordentlig vinst och vara nöjd, speciellt när det mest är narrativ som driver kursen.

Dagens Seadrill vinst kommer förresten att spenderas på en ny position i Noble Corp (också offshore företag, tror på sektorn).

Idag eller imorgon borde utdelningen från Kazatomprom komma också. Blir att köpa mer uran för de pengarna.
Senast redigerad av Bankkonsulten 2021-07-15 kl. 15:48.
Citera
2021-07-15, 17:59
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Jag kunde inte låta bli i morse. Min plan om att shorta hela sydafrika är satt i verket.
Köpte en minilong med en sjujäkla hävstång och hoppas att oron över att 80% av världens platinaproduktion hänger löst driver upp priset rejält.

Lite får man tramsa.

Så ball tänker inte jag vara, håller mig till axier. Det jobbiga är dock att i princip alla som pysslar med platinum (som man kan köpa avanza) verkar vara balls deep i Sydafrika.
Norilsk nickel verkar visserligen skyffla upp respektabla mängder platinum som bifångst så det kan ju bli en kul klicker för alla i tråden som tagit position där.

Inte för att jag har några likvider till hands just nu men det kan ju vara kul att följa det här spektaklet ändå och se hur marknaderna reagerar. Det lär ju bli kaoz där nere fler gånger och då kan man ju kanske ha en plan.
Senast redigerad av Smutz 2021-07-15 kl. 18:35.
Citera
2021-07-16, 08:28
Medlem
KalleAnkares avatar
Yara inleder Q2-rapporterna med en trevlig rapport i linje med estimaten:
Citat:
YARA INTERNATIONAL
Yara delivers improved returns, proposes additional dividend (GlobeNewswire)
2021-07-16 08:00
Oslo, 16 July 2021: Yara reports improved second-quarter results, as improved pricing more than offset the impact of higher energy cost. Second-quarter net income was USD 539 million (USD 2.10 per share) compared with USD 223 million (USD 0.83 per share) a year earlier.

The main elements of the second-quarter results are:

EBITDA excl. special items1 USD 775 million, up from 588 million a year earlier, reflecting improved pricing and recovering premiums
USD 3.0 billion free cash flow2 rolling 4 quarters
9.8% ROIC3, up from 7.3% a year earlier
NOK 20 per share additional dividend proposed
“Yara delivers its twelfth consecutive quarter with improved capital returns, with EBITDA excluding special items up 32% reflecting improved pricing and recovering premiums,” said Svein Tore Holsether, President and Chief Executive Officer of Yara.

"Our cash flow improved further, with almost 3 billion US dollars of free cash flow generated over the last four quarters. As a result we will propose a NOK 20 per share additional dividend for payment in the third quarter, in line with our capital allocation policy,” said Holsether.

Blir extrautdelning i år igen. Jajamen.
Citera
2021-07-17, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Sålde av ytterligare ca 20% av mina ursprungliga Seadrill idag efter ytterligare en dag med 50% uppgång (460% uppgång från när jag köpte för tre veckor sedan).

Har nu hälften kvar av de ursprungliga aktierna, första försäljningen igår på ca 30% av ursprungliga innehavet gav mig pengarna tillbaka. Dagens försäljning gav mig 125% till räknat på mitt ursprungliga belopp investerat. Så nu har jag gjort 125% likviderad vinst samtidigt som jag har halva innehavet kvar som nu är värt ca 3x min totala investering.

Varför sålde jag idag igen? För att uppgången är galen, 450% avkastning på tre veckor är sanslöst. Uppgången kan fortsätta likväl som vi kan få en 50% sättning imorgon.

Exit strategi är en av de svåraste bitarna, speciellt när man sitter i en raket, jag tror på att skala ur i omgångar, vara girig men inte för girig. Ingen kan pricka toppen, bättre att ta hem en ordentlig vinst och vara nöjd, speciellt när det mest är narrativ som driver kursen.

Dagens Seadrill vinst kommer förresten att spenderas på en ny position i Noble Corp (också offshore företag, tror på sektorn).

Idag eller imorgon borde utdelningen från Kazatomprom komma också. Blir att köpa mer uran för de pengarna.
Vilken jävla chef du är! Gick in och kollade på grafen av nyfikenhet idag. -40 % igår. Måste börja göra som dig. Ta vinst hehe…
Citera
2021-07-19, 17:02
Medlem
Är det inte rätt sjukt - oljan börjar harva p.g.a att Opec+ inte kommer överens och att vissa blir oroliga för att organisationen ska braka ihop. Men sen efter de kommit överens kraschar oljan ändå. Förra året kapade Opec+ 10 miljoner fat om dagen, i och med detta kommer produktionen fortfarande vara betydligt lägre
Citera
2021-07-19, 22:51
Medlem
Smutzs avatar
Jahapp, ännu en dag där man fick lite grekisk kärlek. Så väldans synd att man brände månadens krut för tidigt.
På vitards har bossen dock ett riktigt jävla braveheart-tal som jag tycker alla ska läsa. Han pekar bland annat på att MT förmodas dra in mer dollars än Gyllene Måsen men bara har en dryg åttondel av donken börsvärde.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-07-18/record-steel-prices-inject-life-into-long-suffering-industry?utm_source=url_link

Men på torsdag släpper ju Cleveland-Cliffs sin delårsrapport som såklart kommer visa att de fullkomligt rullar i pengar, tror ni det kan ruska om marknaden lite?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in