2021-07-21, 19:16
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Han krossade inte rätten han krossade moståndarna under sitt vittnesmål.
Han verkar snarast ligga dåligt till. Det han säger här har inte primärt med saken att göra.
Citat:
Since it was a stock-for-stock transaction and I owned almost exactly the same percentage of both [companies] there was no financial gain,” he said, responding to his attorney.

Det juridiska handlar tydligen om Musk har kunnat kontrollera styrelsen och det intrycket har nog många.
Citat:
“It would be a surprise to most people if the court were to come out and say that he doesn’t control here,” said Brian Quinn, a professor at Boston College Law School. “Because he certainly acts like he does.”
Om han därmed blir skyldig att betala $2.6 bn är väl inte helt säkert. Han har råd men det skulle bli en rejäl skamfläck för honom och Tesla.

Domen kommer att ta månader. Svårt att tippa. Jag gissar fällande med minst ett antal hundra miljoner i skadestånd till Teslas aktieägare.

https://www.google.com/amp/s/amp.theguardian.com/technology/2021/jul/12/elon-musk-tesla-solarcity-deal-shareholder-lawsuit
Senast redigerad av wwr 2021-07-21 kl. 19:20.
Citera
2021-07-21, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Danmark kartlägger områderna i havet nu. Mätningar mm och säger att de inte riktigt vet hur det kommer att se ut i framtiden. Ingen vet tex hur bra/billiga batterier är om 10 år. (säkert 50% bättre och 50% billigare) Men grön el skall de definitivt tillverka. Målet är alltså att producera grön el för 10 miljoner hushåll. - Danmark har 2,7 miljoner hushåll så planen är alltså att grannlänerna får betala notan. Grön el skall bli en stor exportindustri i Danmark. Om ett par år kommer svenska regeringen också att börja tänka. - Kanske.
Du svarade självklart inte på mina frågor ..
Ang. lagring av El i batteripacks ?
Vem tar hand om era batterier när dom är värdelösa ?
Det finns några få företag som ska kunna återvinna bilbatterier men långt ifrån allt, samt att kostnaden är troligen dyrare än att tillverka ett nytt idag som sitter i en EV.
Lyssna gärna på hela ditt klipp igen och hör du inte Green Hydrogen i sammanhanget så har du skickat fel länk !
Senast redigerad av bratider 2021-07-21 kl. 19:35.
Citera
2021-07-21, 19:55
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Han verkar snarast ligga dåligt till. Det han säger här har inte primärt med saken att göra.

Det juridiska handlar tydligen om Musk har kunnat kontrollera styrelsen och det intrycket har nog många.

Om han därmed blir skyldig att betala $2.6 bn är väl inte helt säkert. Han har råd men det skulle bli en rejäl skamfläck för honom och Tesla.

Domen kommer att ta månader. Svårt att tippa. Jag gissar fällande med minst ett antal hundra miljoner i skadestånd till Teslas aktieägare.

https://www.google.com/amp/s/amp.theguardian.com/technology/2021/jul/12/elon-musk-tesla-solarcity-deal-shareholder-lawsuit
Jag tror inte han kommer dömas. Dom måste bevisa att han "tvingat" styrelsen till att godkänna köpet, vilket känns lite långsökt. Glöm inte att 85% av aktieägarna också röstade ja till uppköpet.
https://www.cnbc.com/2016/11/17/solarcity-shareholders-vote-on-tesla-merger.html
Citera
2021-07-21, 20:01
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Jag tror inte han kommer dömas. Dom måste bevisa att han "tvingat" styrelsen till att godkänna köpet, vilket känns lite långsökt. Glöm inte att 85% av aktieägarna också röstade ja till uppköpet.
https://www.cnbc.com/2016/11/17/solarcity-shareholders-vote-on-tesla-merger.html
Det är svårtippat. De andra dirrarna, bl.a Kimbal och Jurvetson köpte sig fria. Att Elon skulle gå helt skadefri ur historien tror jag inte. Men allt är möjligt.

Jag vet inte om det kommer in i bilden, men under något år köpte SpaceX obligationer från SolarCity för att det skulle se ut som om företaget tjänade pengar!
Senast redigerad av wwr 2021-07-21 kl. 20:07.
Citera
2021-07-21, 20:32
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är svårtippat. De andra dirrarna, bl.a Kimbal och Jurvetson köpte sig fria. Att Elon skulle gå helt skadefri ur historien tror jag inte. Men allt är möjligt.

Jag vet inte om det kommer in i bilden, men under något år köpte SpaceX obligationer från SolarCity för att det skulle se ut som om företaget tjänade pengar!
Ja det stämmer, alla andra förlikade. Elon kunde också gjort det men valde denna vägen istället. Kanske pga princip eller bara envishet. Hur som helst, hur domen än blir så kommer hela rättegången vara bortglömd snart. Värsta som kan hända är att han betalar från egen ficka.
Citera
2021-07-21, 21:43
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Givetvis måste produkten FSD vara helt perfekt för att ha något än fanboy värde.
Eller skall du ha självkörande bilar som bara kraschar och brinner ibland? Typ en risk man får ta

Jag hänger i detta forum främst pga TSLA.
Det jag säger är att pengarna rullar in långt innan produkten är perfekt och aktien reagerar därefter.
Sen har vi två helt olika uppfattningar gällande om tekniken kommer bli perfekt och att full autonomi kommer bli en verkligheten inom närtid(något år).
Jag tror uppenbarligen på att det blir verklighet.
Tesla har i min mening rätt approach och kommer nå målet före konkurrenterna.
AI idag är vad mjukvara var för 25år sedan 😘
Citera
2021-07-21, 21:57
Medlem
Humeruss avatar
Det har snackats om att Teslas Superchargers ska öppnas upp för fler tillverkare under våren men nu verkar det bekräftats.

https://www.forbes.com/sites/alistaircharlton/2021/07/21/elon-musk-says-tesla-superchargers-to-be-used-by-other-evs-this-year/

Det ligger egentligen inte i Teslas intresse(förutom lite extra cash) men deras nätverk är en viktig komponent för att sälja bilarna.

Så vad tror ni?
Har Tesla ett äss i rockärmen eller öppnar man bara för pengarna?

Jag misstänker att dom nu/strax är i ett läge där FSD kommer vara starkaste köpargumentet och att laddning blir sekundärt, därför öppnas nätverket upp.

Teslor med FSD får alltid förtur och det blir pinsamt för andra tillverkare när deras bilar laddar på stolpar det står TESLA på.
Citera
2021-07-21, 22:37
Medlem
srsbizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Det har snackats om att Teslas Superchargers ska öppnas upp för fler tillverkare under våren men nu verkar det bekräftats.

https://www.forbes.com/sites/alistaircharlton/2021/07/21/elon-musk-says-tesla-superchargers-to-be-used-by-other-evs-this-year/

Det ligger egentligen inte i Teslas intresse(förutom lite extra cash) men deras nätverk är en viktig komponent för att sälja bilarna.

Så vad tror ni?

Jag misstänker att dom nu/strax är i ett läge där FSD kommer vara starkaste köpargumentet och att laddning blir sekundärt, därför öppnas nätverket upp.

Teslor med FSD får alltid förtur och det blir pinsamt för andra tillverkare när deras bilar laddar på stolpar det står TESLA på.

Dom har ju redan sålt bilen så varför ska dom bry sig var den laddas?

Iallafall, angående FSD och liknande, hur många är egentligen intresserade av det och är villiga att betala extra för det? Vilka är den tänka målgruppen? Sen undrar jag, det pratas ju om en bil för $25k, kommer den också ha FSD eller är det något man måste betala extra för?
Citera
2021-07-21, 22:52
Medlem
illuminas avatar
Citat:

Så vad tror ni?

När jag först hörde om det så var jag kluven, men vi behöver mer info om avtalet. Jag tror inte Tesla hade öppnat upp laddnätverket om det inte gynnade dom. Konkurrenterna kommer antagligen vara tvungna att hjälpa till ekonomiskt med att utöka laddnätverket, och kanske även betala ett högre pris för elen än vad Teslas bilar betalar.

Just nu är det bara spekulationer så förhoppningsvis ställs dessa frågor på deras Q&A under earnings call på måndag.

Hur som helst så tror jag att det gynnar Tesla mer än konkurrenterna.
Citera
2021-07-21, 22:52
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srsbiz
Dom har ju redan sålt bilen så varför ska dom bry sig var den laddas?

Iallafall, angående FSD och liknande, hur många är egentligen intresserade av det och är villiga att betala extra för det? Vilka är den tänka målgruppen? Sen undrar jag, det pratas ju om en bil för $25k, kommer den också ha FSD eller är det något man måste betala extra för?

Tror inte heller Tesla bryr så mycket, man får ju ladda vart man vill men 99% av laddning längs vägen med en Tesla är nog vid deras egna laddare, bara för det är den solklart bästa lösningen i dagsläget.
Men vid valet av bil är nätverket otroligt viktigt för många, kanske till och med avgörande för val av bilmärke.
Svårt att tro att dom öppnar det just nu helt utan att ha en anledning…

Gällande en billigare bil och FSD så självklart får den samma funktionalitet men i mindre paketering. Kommer såklart inte vara gratis men svårt att tro att dom inte skulle ta chansen att plocka in pengar efter försäljning.

Vilka vill då betala?
På sikt blir det som taxi men till ett pris som är som folk har råd att betala på daglig basis.
Idag betalar samma kundgrupp som tidigare köpte tyska märken. Att bli körd av sin bil är väldigt behagligt redan idag även om man fortfarande behöver ha lite koll.
Citera
2021-07-22, 07:31
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag hänger i detta forum främst pga TSLA.
Det jag säger är att pengarna rullar in långt innan produkten är perfekt och aktien reagerar därefter.
Sen har vi två helt olika uppfattningar gällande om tekniken kommer bli perfekt och att full autonomi kommer bli en verkligheten inom närtid(något år).
Jag tror uppenbarligen på att det blir verklighet.
Tesla har i min mening rätt approach och kommer nå målet före konkurrenterna.
AI idag är vad mjukvara var för 25år sedan 😘
Aktien har redan reagerat på FSD och diverse annat nonsens. Snarare behöver Tesla levererar svarta siffror, fler fungerande bilfabriker och fler modeller om det skall hålla.
Citera
2021-07-22, 08:22
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Aktien har redan reagerat på FSD och diverse annat nonsens. Snarare behöver Tesla levererar svarta siffror, fler fungerande bilfabriker och fler modeller om det skall hålla.

Jaa absolut har den det men jag tror det finns en del kvar att hämta om/när pusselbitarna faller på plats.

Vet inte hur gammal du är men såg du värdet i Techbolagen ”fang” och investerade eller anser du dem övervärderade och har undvikit dem senaste decenniet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in