2021-07-20, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Inte speciellt jobbigt för jag ser inga bevis, bara märkliga tolkningar av data. Tiden lär utvisa om du har rätt eller fel.

Märklig tolkning av data?

Så vi vet att antalet återinfekterade på ett år i UK är mellan 0,001% och 0,36%. I UK har de registrerat 22000 genombrottsinfektioner på en dag. Alltså 0,05% av alla vaccinerade. På EN dag. Ser det likadant ut i tio dagar når vi 0,5%. Dessutom ökar denna siffra dag för dag. Summan efter år är nog inte så svår att förutsäga. Kan det bli tydligare?

Siffrorna från Israel är väl också ganska tydliga och enkla att tolka. 7 gånger högre andel genombrottsinfektioner än återinfektioner. Under ett betydligt kortare tidsintervall dessutom.
Senast redigerad av hasse3344 2021-07-20 kl. 23:38.
Citera
2021-07-20, 23:28
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KreugerGuld
Vilka MSM har rapporterat om dessa skrämselpropaganda (45000 människor dött de senaste dagarna)?

Självklart inte MSM i något land - har för mig det var några amerikanska "stollar" eller forskare på Twitter, kommer inte ihåg - skall försöka hitta denna inlaga, men det är egentligen skit samma - vem tror man slika siffror gynnar? Ingen kan väl tro på detta, eller?

Återkommer!
Citera
2021-07-20, 23:29
Medlem
Love.Thy.Neighbors avatar
Citat:
Hela texten i princip eftersom det ingenstans står något om att naturlig infektion skulle vara bättre vaccination.

Jomen du känner väl till vid det här laget att fullvaccinerade ändå smittas av covid och insjuknar, blir inlagda på sjukhus och IVA, har sett dig hänga här i covidtråden rätt så mycket så det borde du inte ha missat? Om du läser informationen från PHE så ser du ju att risken att återinsjukna är i princip obefintlig efter genomgången infektion med covid-19.
Senast redigerad av Love.Thy.Neighbor 2021-07-20 kl. 23:35.
Citera
2021-07-20, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Jag är som de flest kanske vet en konspirationsteoretiker ut i fingerspetsarna - jag ser ting där faan inte en psyksjuk ens kan se dem. Med, detta sagt - såg något på Twitter häromdagen om att 45 000 människor skulle dött utav vaxxinen de tre senaste dagarna. Om detta vore sant vore det såklart en oöverträffad skandal, men jag tror självklart inte på dessa siffror. Det jag är nyfiken på är vem som presenterar dessa "fakta/statistik" och vad tror de sig verkligen åstadkomma med slika skrämselpropaganda? Att man inte tror på vaxxinen är en ting, men varför skrämma folk? Varför ha som agenda att inte få folk att ta sprutorna utifrån dyngstatistik? Bättre med adekvat fakta så får folk bestämma själva och detta med någorlunda verifierbara fakta/statistik/undersökningar/forskning!

Slik skräckpropaganda gynnar knappast ens de som är mot vaxxinen, eller?

Jadu...vad brukar folk vilja åstadkomma på dessa plattformar? Eller på sociala media över huvud taget. Det är ju tvångsmässigt delande, lajkande och spridande. Allt som oftast utan någon som helst reflektion. Vad vill man? Att något ska bli ”viralt” kanske.
Citera
2021-07-20, 23:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
Sydsvenskan rapporterar om att i region Skåne finns det gott om lediga vaccinationstider, på tisdagskvällen drygt 20 000 lediga tider:rl]

Då borde de skicka det till Stockholm istället.
Citera
2021-07-20, 23:36
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Jadu...vad brukar folk vilja åstadkomma på dessa plattformar? Eller på sociala media över huvud taget. Det är ju tvångsmässigt delande, lajkande och spridande. Allt som oftast utan någon som helst reflektion. Vad vill man? Att något ska bli ”viralt” kanske.

Jo, men de måste ju förstå att de blir gjorda till åtlöje utan några som helst bevis att visa fram. Jag tror mycket skit är i görningen iom denna pandemi och Covid-panik, men detta blir bara för löjligt - vad tror de sig vinna på detta? Är amerikanare så stupida? Retorisk fråga, kom jag på - de är nog det!
Citera
2021-07-20, 23:43
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Jag är som de flest kanske vet en konspirationsteoretiker ut i fingerspetsarna - jag ser ting där faan inte en psyksjuk ens kan se dem. Med, detta sagt - såg något på Twitter häromdagen om att 45 000 människor skulle dött utav vaxxinen de tre senaste dagarna. Om detta vore sant vore det såklart en oöverträffad skandal, men jag tror självklart inte på dessa siffror. Det jag är nyfiken på är vem som presenterar dessa "fakta/statistik" och vad tror de sig verkligen åstadkomma med slika skrämselpropaganda? Att man inte tror på vaxxinen är en ting, men varför skrämma folk? Varför ha som agenda att inte få folk att ta sprutorna utifrån dyngstatistik? Bättre med adekvat fakta så får folk bestämma själva och detta med någorlunda verifierbara fakta/statistik/undersökningar/forskning!

Slik skräckpropaganda gynnar knappast ens de som är mot vaxxinen, eller?
Det är naturligtvis minst risk för bakslag om man håller sig till sanningen eller till aktuellt forskningsläge.
Citera
2021-07-20, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Märklig tolkning av data?

Så vi vet att antalet återinfekterade på ett år i UK är mellan 0,001% och 0,36%. I UK har de registrerat 22000 genombrottsinfektioner på en dag. Alltså 0,05% av alla vaccinerade. På EN dag. Ser det likadant ut i tio dagar når vi 0,5%. Dessutom ökar denna siffra dag för dag. Summan efter år är nog inte så svår att förutsäga. Kan det bli tydligare?

Siffrorna från Israel är väl också ganska tydliga och enkla att tolka. 7 gånger högre andel genombrottsinfektioner än återinfektioner. Under ett betydligt kortare tidsintervall dessutom.

Ja men då är saken solklar. Gå till närmaste sjukhus och be att någon infekterar dig med Covid så är saken biff och du slipper vaccinera dig.
Citera
2021-07-20, 23:45
Moderator
Chantres avatar
Citat:
https://twitter.com/i/status/1416989035512274944

Denna - vet inte vad de pladdrar om, men det intressanta är VARFÖR?!
45 tusen döda efter tre dagars vaccinering. Blir 5,4 miljoner döda på ett år.

Ramlar de ihop döda på gatorna när de är ute och går?

Verkar vara något lurt med de siffrorna.
Citera
2021-07-20, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
Jomen du känner väl till vid det här laget att fullvaccinerade ändå smittas av covid och insjuknar, blir inlagda på sjukhus och IVA, har sett dig hänga här i covidtråden rätt så mycket så det borde du inte ha missat? Om du läser informationen från PHE så ser du ju att risken att återinsjukna är i princip obefintlig efter genomgången infektion med covid-19.

Absolut, vaccinerade kan fortfarande bli smittade. Ingen har väl påstått något annat. Däremot är det väldigt ovanligt att vaccinerade blir svårt sjuka. Och jag motsäger inte heller att risken är låg att återinsjukna efter genomgången infektion. Jag vänder mig bara emot att man så tvärsäkert hävdar att genomgången infektion är bättre än vaccinering. Vi får se vad framtida forskning kommer fram till. Det bedrivs ju studier om detta as we speak.
Citera
2021-07-20, 23:49
Medlem
Nästan 6 miljoner svenskar har vaccinerat sig går vi inte mot ljusare tider? Det återstår att se hur det blir i höst/vinter om corona statistiken stiger.
Gör den det så är corona säsongsbaserad som en influensa och man får ta ny spruta varje år.
Citera
2021-07-20, 23:53
Medlem
Citat:
Ja men då är saken solklar. Gå till närmaste sjukhus och be att någon infekterar dig med Covid så är saken biff och du slipper vaccinera dig.

Är du under 50 år och inte lider av underliggande sjukdomar är det nog ett ganska klokt val sett till statistiken. Risken är väl kanske lite högre att få allvarliga symptom än en vaccinerad - det köper jag. Men risken att dö är väldigt liten. För att vi ska slippa all rädsla för varianter och behöva uppdatera våra covid-pass med nya boosters osv kanske det ändå är ett bra alternativ att bygga en stark naturlig immunitet att stå på bland unga friska människor. Sedan kan riskgrupperna boosta bäst de vill för att hålla hotet borta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in