2021-07-20, 18:05
Medlem
Hej,
planerar att starta en enskild firma och funderade på hur prelimiärskatt fungerar? Av vad jag förstått så är det en skatt man betalar varje månad på vad man tror man kommer betala i skatt i slutet av året. Så ifall jag betalar 5000kr i prelimiärskatt varje månad, och sedan i slutet av året visar det sig att jag gått med förlust får jag tillbaka preliminärskatten?
Citera
2021-07-20, 18:47
Medlem
Japp.
Citera
2021-07-20, 20:17
Medlem
Awendelas avatar
Du kan även ändra preliminärskatten (genom att sänka preliminär uppskattat inkomst för året) när du märker att du inte kommer tjäna lika mycket som preliminärskatten är baserad på.
Citera
2021-07-20, 21:05
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Du kan även ändra preliminärskatten (genom att sänka preliminär uppskattat inkomst för året) när du märker att du inte kommer tjäna lika mycket som preliminärskatten är baserad på.

När ska det skickas in för 2022? Jag har hfrnoll i prel senaste åren men osäker på om det går automatiskt eller om man ska fylla i nåt papper själv. Min bokförare brukade sköta det men han har försvunnit.
Citera
2021-07-20, 22:26
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
När ska det skickas in för 2022? Jag har hfrnoll i prel senaste åren men osäker på om det går automatiskt eller om man ska fylla i nåt papper själv. Min bokförare brukade sköta det men han har försvunnit.

Om du har tidigare bokslut gjorda brukar skatteverket automatisk sätta nästa års preliminärskatt efter förra årets resultat - så man skickar normalt inte in någon ändring. Om du har fått drastiska ändringar av resultat från tidigare år kan man när som helst på året skicka in en ändring både upp eller ner på uppskattat resultat. T.ex. i en pandemi är det ju inte rimligt att sitta och betala preliminärskatt som man behöver för att man ska överleva.
Citera
2021-07-20, 22:35
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Om du har tidigare bokslut gjorda brukar skatteverket automatisk sätta nästa års preliminärskatt efter förra årets resultat - så man skickar normalt inte in någon ändring. Om du har fått drastiska ändringar av resultat från tidigare år kan man när som helst på året skicka in en ändring både upp eller ner på uppskattat resultat. T.ex. i en pandemi är det ju inte rimligt att sitta och betala preliminärskatt som man behöver för att man ska överleva.

Ok, tackar!
Citera
2021-07-20, 22:38
Moderator
HelgeBuks avatar
Du kan skicka in en ny preliminär deklaration när som helst under året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in