Citat:
Ursprungligen postat av
Mirandamirage
Finns mycket att säga i saken. Jag skulle vilja skilja mellan känslor och logik. Mellan subjektivt och objektivt. Fakta. Vi har ett underlag. Vi har en dom. Vi vet faktiska omständigheter. Dvs om det uttrycks dödshot i fupen kan vi dra slutsatsen att A dödshotar B.
Vad vet då vi om A? A, är en person m begränsad impulskontroll. A, blandar in barn i ekvationen. Vi förstår att A är gränslös. När A känner sig stressad och pressad, då är A inte lösningsfokuserad på ett konstruktivt sätt. Vi vet också att den hotade B, sedan också i praktiken återfinns ihjälslagen. Sannolikheten att det finns ett samband mellan alla dessa parametrar är mycket hög. Därför blir A huvudmisstänkt. Det är rimligt.
Man kan vilja skilja mellan känslor och logik, men i verkligheten, för de berörda fungerar inte det, dvs vi är alla fyllda med olika känslor. Och det gäller i större utsträckning de berörda.
Det som vi uppfattar objektivt, som fakta i fallet, kommer att tolkas olika beroende på vem som läser det.
Domen har vi och att SD blir huvudmisstänkt utifrån en massa parametrar, det vet vi.
Men hur olika personer har sett på det här, kan variera.
Citat:
I dina förslag utgår du från barn, barns känslor. Allmängiltiga föreställningar om trauman. Erkännanden, anhörigas rätt till sanningen. Rätten att få adressera sin ilska där den hör hemma osv. Det är inte mitt perspektiv. Hur barn känner. Jag diskuterar att det var bra att han dog. Något jag ansåg också redan innan han tog sig av daga. För omgivningens skull
Anhörigas rätt till erkännanden eller sanningen, det är inget jag skrivit. Inte heller rätten att få rikta sin ilska mot SD.
Här finns inga rättigheter.
Det vi har är ett rättssystem, som på bästa möjliga sätt ska kunna reda ut vad som har hänt vid ett mord och vem som är skyldig. Det gör vi för att skydda samhället, men också för att anhöriga ska kunna få svar om det är möjligt. Samhället vill reda ut omständigheterna, straffa, och kunna basera denna kunskap på framtida beslut (forskning).
Jag tror att de flesta tror/tycker att den situation som barnen (fam Ds) varit utsatta för, är en förskräcklig situation. Då menar jag bortsett från hur deras hemsituation varit (den kan vi bara gissa om).
Jag utgår från hur jag tänker att deras situation kan vara utifrån de erfarenheter/kunskaper jag själv har förstås. Det betyder ju att jg kan ha fel. Det finns alla möjliga reaktioner från barn/människor. Menjag utgår från att deras situation har varit jobbig på alla möjliga vis. Och att SD ändå har funnits i deras liv, med allt det har inneburit.
SD, deras pappa har varit misstänkt i åratal för ett brutalt mord på en person de har känt, en person som han har haft en långvarig relation med. Han har varit anhållen och häktad och genomgått en friande rättegång, och slutligen blivit fälld för mordet. Strax efter domen tar han sit liv, men först blir en person (deras morfar?) misstänkt och anhållen för hans död. Personen frias från misstankarna.
Inte tror jag att barnen jublar över att pappa är död.
Sedan finns det förstås situationer där en förälder har pinat familjemedlemmar till den grad att de tycker att det är skönt för dom att plågoanden är död. Jag vet inte hur det ligger till i det här fallet. Men av det lilla jag har läst, tror jag inte att det har handlat om den värsta typen av misshandel och kränkningar, även om vi har sett att särskilt äldsta dottern varit hårt ansatt.
Psykisk misshandel kan dock vara minst (eller värre) lika allvarlig och att som förälder säga att man avsäger sig föräldraskapet (inte vill ha barnen) är väldigt allvarlig psykisk misshandel.
Jag anser som sagt, att SD inte borde ha haft hand om barn (eller för den delen vara i någon som helst nära relation med någon). Det har funnits så många allvarliga varningssignaler, att det räcker som jag ser det. Men vi ska inte glömma att socialen varit inkopplad, och SD blev inte fråntagen föräldraskapet.
Citat:
Saken är att trots dina utmejslade drömscenarion hävdar jag att vi endast kan utgå från de givna förutsättningarna som faktiskt existerade i verkligheten. Det ser ut som följande:
Du kan inte utgå från att du ska få höra sanningen av en vanelögnare innan han suiciderar. Eller att du hade fått veta sanningen, om han aldrig suiciderar. S, slutar inte plötsligt ljuga efter 10 år eller mer. Då vore han inte S, och den väg han längesedan valde.
Själva anledningen till självmordet är just att han vägrar säga sanningen och stå för sina handlingar. Han drar, gör sig onåbar för ytterligare frågor.
Utmejslade drömscenarion?
Det finns ingen anledning att vare sig överdriva det jag skrivit eller vara nedsättande.
Jag har aldrig sagt att jag trott att SD skulle erkänna, tvärtom. Jag skrev att det hade varit det bästa för allas del.
Citat:
Anser honom farlig, nedbrytande, någon som förgiftar omgivningen. Som är skadlig. Men främst för barn, att som barn växa upp i hans närhet. S kallar sitt eget spädbarn för den/det. Det berättar en del trista saker, redan i initialt i spädbarnets fortsatta liv.
Vi vet att när han fick en ny chans, så tog han inte den. Istället fortsatte han ljuga, bedra och vara otrogen. Motivationen till ärlighet saknas pågående.
När hans hustru tog ut skilsmässa blev han paranoid och dödade Lena, för att få chansen att återförenas med Hanna. Ingenstans i hans mentala status, dubbelliv, och leverne finns det någon förutsättning för att han ska ta ett vuxet föräldraansvar. Han kan inte leva flera parallella liv och förväntas finnas där för sina barn mentalt. Hans intresse. Lena. Jobbet. Resor. Tid, är en aspekt. Tyvärr, är hans barn bara objekt för honom. Det syns i filmen.
Har inget att invända mot det här. llt det här har jag själv skrivit om många gånger.
Citat:
Barns frågor? Vrede är bra, rätt kanaliseras, kan leda till mången kreativitet. Det stora traumat i barnens liv är om de sammanblandar sig själva med honom och hans val. Och känner skuld, och undrar om min pappa är och gör så, vem är då jag som hans barn? Sådant händer dessvärre.
Håller med här också.
Citat:
Det betyder att de kan skilja på rätt och fel hos sin pappa. Men de valde inte sin pappa. Han valde själv. Att aldrig ta ansvar.De är inte han, utan enskilda individer. De ansvarar inte för hans gärningar. Vet de detta, kan de leva fria utan skuld och skam. Det är det centrala. Jag tror också att de redan vet och förstår det. Därför är jag inte oroad å deras vägnar.
Själv tänker jag att vi inte vet något om hur de tar det. Tvärtom, kan de behöva psykologiskt stöd efter det här. Vi har också fått signaler om att HD inte alltid mått så bra, att HDs familj verkar ha en förmåga att sopa problemen under mattan. De kan vara så att de inte har fått den grund de har behövt för att klara av allt på bästa sätt.
OCH, de är barn. Inte vuxna individer med livserfarenhet!
Barn kan inte sällan få skuldkänslor över mycket som inte är deras fel, liksom vuxna. De kan också känna att pappa valde bort dom; både när han hade en kärleksaffär med Lena, och när han sedan tog sitt liv.
De felsta människor vill vara sedda och älskade, särskilt av sina föräldrar, även om föräldrarna är mindre bra föräldrar eller t.o.m dåliga.
Det finns många faror här, för de här barnens psykiska hälsa och utveckling!
Citat:
Alla som känner sig bedragna, eller snopen över avslutet fortsätter bara lämna över makten till S. Precis som S alltid ville ha det när han levde. Dominera omgivningen. Mitt tips: återta makten. Nu när han är död är alla fria, om de väljer att vara det. Skithögen är död.
Det är lätt att säga.
Särskilt om man sitter utanför och beteraktar.
Jag tänker att det finns en risk att vissa inte alls blir fria, utan tvärtom.
Det finns en risk att personer känner skuld, känner sorg och vrede.
Du kan inte veta att barnen uppfattade sin pappa som en skithög, eller kommer att göra det i framtiden heller.
Tipsen att återta makten är bra, men kan kräva både tid och hjälp utifrån.