2021-06-04, 14:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Säsongens sista avsnitt av Olösta Fall # 83 publicerat 2021-06-03:

Citat:

"Den 20 juli 1966 försvann Stefan Svensson och Thomas Bjerler med sin segelbåt Lecta. De är spårlöst försvunna, som uppslukade av havet. Och än idag vet ingen vad som egentligen hände dem. Råkade dem ut för havets krafter eller finns dem där ute någonstans?"
Citera
2021-06-07, 21:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den mest rimliga orsaken lär vara att de försvann till havs för alltid.

Ett fall som verkligen jag har funderat mycket över under alla dessa år sedan tråden startades.

Det är ett mycket mystiskt och märkligt försvinnande. Inga kroppar, ingen snipa eller någon som helst spår efter dem. Den ändå mest troliga anledningen till deras försvinnande och död är ändå att de kom att få en sjömansgrav. Fast jag vill ändå sätta ett litet frågetecken efter den teorin.

Tack vare de starka strömmarna i Öresund kan kropparna ha kunnat driva en mycket lång sträcka. Det finns ju åtminstone en kropp som drev ända från Halland till den norska kusten. Den vattenfyllda snipan då? En orsak kan ha varit att den komma att sjunka snabbt efter paret Möllers upptäckt. Även här vill jag sätta ett litet frågetecken dock. Jag har svårt att se någon annan rimlig anledning till att den hux flux bara försvann. Händelseförloppet måste ha gått mycket snabbt. Snipan var ju dessutom vattenfylld vid upptäckten. Kan ha varit på det sättet att snipan sjönk intakt och att bränsletanken inte var skadad.

Detta ser jag som den rimligaste förklaringen till det hela. Tyvärr kommer vi aldrig att få veta vad som hände denna soliga sommardag 1966 då Svensson och Bjerler var på väg från Aalsgaarde till Hittarp.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-06-07 kl. 21:49.
Citera
2021-06-21, 17:29
Medlem
Jag har träffat en person som bodde i trakten när ungdomarna försvann. Denna person var själv i pojkarnas ålder då, och tror mest på att de fick en s.k. sjömansgrav och eftersom det var starka strömmar den natten så kan kropparna drivit långt ut. Det ryktades om att båten stals, togs till Danmark (?) och målades om. Någon ska ha sett den innan själva namnet Lecta målades. Men det är också ett rykte liksom flera andra rykten jag fick höra och även läst i tråden.

Intressant är också att jag fick höra om ett snarlikt fall bara några veckor senare i grannbyn Domsten. Men där var det 3 tonårspojkar som skulle ge sig ut med en båt, den ena förbjöds dock av någon anledning följa med av sin förälder och stannade kvar på land. De 2 pojkarna som åkte ut förliste och var också försvunna några dagar, utan att man var säker på vad som hänt, men sedan hittades kropparna efter dem. Jag blev gripen även av denna historia men har inte kunnat kolla om den stämmer. Det ska ha skett samma sommar.
Citera
2021-06-21, 21:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rykte gjorde gällande att Lecta blev stulen?

Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Jag har träffat en person som bodde i trakten när ungdomarna försvann. Denna person var själv i pojkarnas ålder då, och tror mest på att de fick en s.k. sjömansgrav och eftersom det var starka strömmar den natten så kan kropparna drivit långt ut. Det ryktades om att båten stals, togs till Danmark (?) och målades om. Någon ska ha sett den innan själva namnet Lecta målades. Men det är också ett rykte liksom flera andra rykten jag fick höra och även läst i tråden.

Intressant är också att jag fick höra om ett snarlikt fall bara några veckor senare i grannbyn Domsten. Men där var det 3 tonårspojkar som skulle ge sig ut med en båt, den ena förbjöds dock av någon anledning följa med av sin förälder och stannade kvar på land. De 2 pojkarna som åkte ut förliste och var också försvunna några dagar, utan att man var säker på vad som hänt, men sedan hittades kropparna efter dem. Jag blev gripen även av denna historia men har inte kunnat kolla om den stämmer. Det ska ha skett samma sommar.

Tack för intressant information.

Svensson och Bjerler lär ha fått en sjömans grav. Ja det var mycket starka strömmar natten mot den 21 juli 1966. Att segelsnipan Lecta skulle ha stulits har jag aldrig tidigare läst någonstans. När Svensson och Bjerler den 20 juli kom cyklandes till hamnen i Hittarp så befann sig en del kamrater till dem där och när paret lämnade hamnen så vinkade de till varandra. När pappan till Thomas Bjerler kom till hamnen fanns inte Lecta där och deras cyklar stod fortfarande kvar.

Även två personer i Aalsgaarde såg Lecta lämna hamnen med paret ombord. Nästa vittnesiakttagelse av snipan gör den danske ingenjören Möller tillsammans med hustrun. Klockan 02.15 den 21 juli bestämde Möller snipans position genom att pejla in fyrarna på Hallands Väderö och Kullen. Han fick då positionen 12 distansminuter nordnordväst från Kullens fyr. Båten låg då i marvatten och var med den allra största sannolikhet just Lecta.

Vet du var någonstans den skulle ha blivit stulen enligt ryktet? Vet du när i tiden den skulle ha blivit stulen?
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-06-21 kl. 21:57.
Citera
2021-06-21, 23:17
Medlem
Nej tyvärr vet jag inte när i tiden den stals, men det måste ju ha varit ganska kort tid efter att det danska paret såg den. Så kanske mellan 2:30-4:00 på natten/morgonen? För jag har för mig man åkte ut ganska omgående med plan och kikade efter den från luften utan att finna något? Då hade det hunnit ljusna och sikten var god vill jag minnas.

Nej jag har inte heller hört det tidigare, men tyckte det var intressant att denna person, som ju vuxit upp i trakten, sade att det ryktades om att den stulits och setts målas om någonstans. Det kändes också som att det var denna teori som personen ifråga trodde mest på, även om allt är spekulationer även för dem i trakten. Det är dock kanske inte omöjligt att den stals och skulle ju kunna förklara varför inget hittats från Lecta.

Frågan är bara vad som hände innan, om de blivit påkörda eller om de ändå arrangerat en olycka men pga den ovanligt och oväntat starka strömmen inte lyckades simma iland eller vad de nu tänkte göra.

Det som hände ungdomarna och deras familjer blev såklart ett stort trauma för hela bygden på den tiden och påverkade starkt både min källa och troligtvis alla andra också som bodde i trakten.
Senast redigerad av Zebrima 2021-06-21 kl. 23:24.
Citera
2021-06-22, 18:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Blev Lecta stulen och sedan förd till Danmark?

Citat:
Nej tyvärr vet jag inte när i tiden den stals, men det måste ju ha varit ganska kort tid efter att det danska paret såg den. Så kanske mellan 2:30-4:00 på natten/morgonen? För jag har för mig man åkte ut ganska omgående med plan och kikade efter den från luften utan att finna något? Då hade det hunnit ljusna och sikten var god vill jag minnas.

Nej jag har inte heller hört det tidigare, men tyckte det var intressant att denna person, som ju vuxit upp i trakten, sade att det ryktades om att den stulits och setts målas om någonstans. Det kändes också som att det var denna teori som personen ifråga trodde mest på, även om allt är spekulationer även för dem i trakten. Det är dock kanske inte omöjligt att den stals och skulle ju kunna förklara varför inget hittats från Lecta.

Frågan är bara vad som hände innan, om de blivit påkörda eller om de ändå arrangerat en olycka men pga den ovanligt och oväntat starka strömmen inte lyckades simma iland eller vad de nu tänkte göra.

Det som hände ungdomarna och deras familjer blev såklart ett stort trauma för hela bygden på den tiden och påverkade starkt både min källa och troligtvis alla andra också som bodde i trakten.

Kl. 8.00 hörde Knud Möller att de var efterlysta.

Vi vet att ett plan från Ängelholm hade varit ute och sökt i 1½ timme när de var tvungna att tanka kl. 9.15. Kl. 7.45 bör alltså dessa plan ha varit i luften.

(FB) Seglarna som försvann: Stephan Svensson o. Thomas Bjerler Helsingborg 1966

Låt oss säga att Lecta stals någon gång kl. 3.00-4.00, fast det danska sjövärnet fick larmet redan kl. 03.30 och därefter sökte en Catalina av danskt vatten.. Möller och hans hustru hade svårt att ta sig tillbaka till Lecta. Detta till stor del p. g. a. det mycket starka strömmarna som då rådde 12 distansminuter nordnordväst om Kullen. Tack vare de mycket starka strömmarna samt att den vattenfyllda snipan var mycket tung förstod paret att de inte skulle kunna bogsera den till Mölle. De som då skulle ha bogserat iväg Lecta, kanske till den danska sidan, hade helt klart haft problem med dessa mycket starka strömmar samt att den vattenfyllda snipan var tung. Varför skulle någon ha varit så intresserad av denna? Om nu detta skedde så skulle det kunna förklara varför inte ett spår efter Lecta kunde upptäckas vare sig från danskt eller svenskt håll.

Svensson och Bjerler lär knappast då ha varit ombord. Den troligaste orsaken var att de hade drunknat men som jag tidigare skrivit vill jag ändå sätta ett frågetecken efter den teorin. De skulle kunna ha kommit ur kurs tack vare strömmarna och sedan påkörda varvid de hade blivit upplockade. Kanske av ett sovjetiskt fartyg?

Klart att denna mycket tragiska händelse kom att bli ett trauma för hela bygden och då framför allt för de stackars drabbade familjerna.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-06-22 kl. 18:55.
Citera
2021-07-20, 07:39
Medlem
Kloges avatar
https://www.hd.se/2021-07-20/forsvan...tfarande-olost

Låst artikel tyvärr
Citera
2021-07-20, 08:33
Medlem
Kan saxa in lite från artikeln senare om ni inte kommer åt

Citera
2021-07-20, 08:40
Medlem
Carl Serungs avatar
Enligt denna artikel så återfanns båten aldrig, men enligt första inlägget i denna tråd så fann man båten dagen efter?
Vad stämmer egentligen?

Den 20 juli för 55 år sedan begav sig 17-åringarna Stefan Svensson och Thomas Bjerler ut med segelbåt från Hittarp till Ålsgårde i Danmark. Vad som hände sedan vet ingen. Båten återfanns inte och var Stefan och Thomas tog vägen är fortfarande ett mysterium
Citera
2021-07-20, 09:04
Medlem
Här kommer delar ur artikeln, vissa saker borttagna eller något omskrivna för att inte kopieras rakt av:

Försvann till sjöss - fallet fortfarande olöst

– Det var en familjetragedi. Sådant här följer med en, säger Jan Bjerler som är lillebror till Thomas.

Segelsnipan "Lecta" var Stefan Svenssons ögonsten och han la mycket tid på att ordna med sin båt. Han och vännen Thomas Bjerler hade seglat till danska Ålsgårde – en tur på 45 minuter – otaliga gånger. De andra båtägarna i området var väl bekanta med den fem meter långa segelsnipan med rektangulärt segel.

Det var vackert väder och vind på sju sekundmeter när de begav sig iväg över Sundet. De klev i land i Ålsgårde och gick och handlade proviant till hemfärden: öl och ost. Efter klockan 15 den 20 juli ska en dansk murare ha sett pojkarna lämna hamnen. En gammal hamnarbetare säger sig också ha sett Lecta styra sin kos mot den svenska sidan. Det är det sista som setts av de båda tonåringarna.

Mot kvällen upptäckte Stefan och Thomas föräldrar att sönerna saknades. Pojkarnas cyklar stod övergivna vid bryggan i Hittarp. Efter att ha sökt efter dem i småhamnarna i närheten ringde Thomas pappa Sjöräddningen.

Samma natt fick ett danskt par ute till havs syn på en vattenfylld liten segelbåt utanför Kullen. Ingen människa fanns i sikte. Paret kunde inte bogsera segelbåten men skrev ner alla kännetecken och anmälde fyndet till Hamnfogden i Mölle med exakt position. Men detta anmäldes inte vidare. Efter att paret flera veckor senare pratat med Stefans föräldrar rådde det dock ingen tvekan om att det var båten Lecta som de stött på.

Förutom efterlysning i radio skickades räddningsfartyg ut och även tre amerikanska örlogsfartyg som var på besök i området höll utkik. Två SK 16–plan sökte efter pojkarna, piloterna berättar att det var ljust ute och sikten utomordentlig.

UD och Interpol kopplades in på fallet men utan resultat, trots tips från många håll. Enligt polisens förhör med Stefans vänner hade han kort innan sommarlovet sagt:

”Om jag plötsligt försvinner i sommar, så ta det inte så allvarligt. Jag ska arrangera en båtolycka. Sen blir vi borta ett tag.”

När båten efterlystes i tidningar runt om i landet ringde en kvinna och berättade att hon sett Thomas ombord på en båt i Travemünde. Kustbevakningen där hade också sett en östtysk trålare med en liten segelbåt på släp.

En anonym man med utländsk brytning kontaktade familjen Bjerler och sa att Stefan och Thomas befann sig i Östtyskland. Pojkarna eftersöktes i Rostock där mannen påstod att de fanns – utan spår. Östtyskland meddelade också att landets stränga regler gjorde det svårt för en trålarbesättning att ta hand om och gömma två utlänningar.

En rysk ubåt hade passerat Kullen natten när Thomas och Stefan försvann. Svenska myndigheter bad flera gånger Sovjet att rapportera om pojkarna återfanns i landet, men inget hördes.

Ett annat tips kom från Algeriet där en ung man fastnat i tullen på grund av oklara papper. Han hette Stefan Svensson och det märkliga var att han hade samma födelsedatum som makarna Svenssons son. Men den unge mannen var skriven i Hillarp, makarna Svenssons son i Hittarp. Polisen höll förhör och kom fram till att det inte rörde sig om den försvunne Stefan.

Sektionschefen för spaningsroteln i Helsingborg, Herman Thorén, trodde pojkarna kunde sökt in till franska främlingslegionen. Ett halvår efter försvinnandet säger Thorén:

– Jag tror för min personliga del att pojkarna befinner sig i livet. Det finns många saker som tyder på detta. Kanske vågar de inte ge sig till känna när deras försvinnande väckt sådan uppmärksamhet. Vi fortsätter våra spaningar.

Lecta kunde inte sjunka, segelbåten var inte konstruerad så. Om båten blivit påseglad borde något från vraket ha spolats upp på land. Teorin att Stefan och Thomas drunknat har dementerats av samma anledning – deras kroppar skulle då ha påträffats någonstans. Både Stefan och Thomas hade dessutom god seglarvana och var duktiga simmare, och det fanns två flytvästar ombord på Lecta.

Jan Bjerler är bror till Thomas. Han berättar att försvinnandet tagit hårt på familjen.

– Det var väldigt dramatiskt när det skedde. Mina föräldrar dog för några år sedan och de kunde aldrig släppa det så länge de levde.

Familjen Bjerler har aldrig tänkt att Stefan och Thomas försvann frivilligt. Däremot minns Jan själv de många östtyska trålare som kunde komma 10-20 stycken på rad utanför kusten vid Hittarp i mitten av 60-talet.

– Första båten hade alltid en kapten men de andra följde bara efter på en lång rad. Den danska seglaren Möller var tydlig när han angav positionen kring var han och hans fru sett Lecta, men den informationen blev inte tagen på allvar med detsamma.

Det var inte förrän Möller själv såg en annons i en tysk tidning som de förstod att de sett Lecta samma natt som pojkarna försvann. Då kontaktade Möller svensk polis, säger Jan Bjerler.

Nära och kära engagerade sig mycket i sökandet. Jan berättar att man i omgångar vandrade och finkammade kusten ända från Råå till Varberg. Det enda fyndet som gjordes var en åra.

– Åran visade sig vara tillverkad på Råå av samma person som byggt Lecta. Men om åran tillhört Lecta gick inte att säga, berättar Jan Bjerler.

Det har hunnit gå många år sedan försvinnandet men än idag tänker Jan på sin bror.

– Vi pratar fortfarande om det i familjen.
Senast redigerad av Zebrima 2021-07-20 kl. 09:10.
Citera
2021-07-20, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Enligt denna artikel så återfanns båten aldrig, men enligt första inlägget i denna tråd så fann man båten dagen efter?
Vad stämmer egentligen?

Den 20 juli för 55 år sedan begav sig 17-åringarna Stefan Svensson och Thomas Bjerler ut med segelbåt från Hittarp till Ålsgårde i Danmark. Vad som hände sedan vet ingen. Båten återfanns inte och var Stefan och Thomas tog vägen är fortfarande ett mysterium

Båten återfanns aldrig, men upptäcktes under natten vattenfylld av det danska paret som nämns i artikeln. Men när man skulle leta efter båten var den borta och har aldrig återfunnits
Citera
2021-07-20, 09:19
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Båten återfanns aldrig, men upptäcktes under natten vattenfylld av det danska paret som nämns i artikeln. Men när man skulle leta efter båten var den borta och har aldrig återfunnits
Ok!
Tror att det hela är så enkelt att en större båt har kört på dom och sedan seglat vidare helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in