Citat:
Ursprungligen postat av
Zebrima
Nej tyvärr vet jag inte när i tiden den stals, men det måste ju ha varit ganska kort tid efter att det danska paret såg den. Så kanske mellan 2:30-4:00 på natten/morgonen? För jag har för mig man åkte ut ganska omgående med plan och kikade efter den från luften utan att finna något? Då hade det hunnit ljusna och sikten var god vill jag minnas.
Nej jag har inte heller hört det tidigare, men tyckte det var intressant att denna person, som ju vuxit upp i trakten, sade att det ryktades om att den stulits och setts målas om någonstans. Det kändes också som att det var denna teori som personen ifråga trodde mest på, även om allt är spekulationer även för dem i trakten. Det är dock kanske inte omöjligt att den stals och skulle ju kunna förklara varför inget hittats från Lecta.
Frågan är bara vad som hände innan, om de blivit påkörda eller om de ändå arrangerat en olycka men pga den ovanligt och oväntat starka strömmen inte lyckades simma iland eller vad de nu tänkte göra.
Det som hände ungdomarna och deras familjer blev såklart ett stort trauma för hela bygden på den tiden och påverkade starkt både min källa och troligtvis alla andra också som bodde i trakten.
Kl. 8.00 hörde Knud Möller att de var efterlysta.
Vi vet att ett plan från Ängelholm hade varit ute och sökt i 1½ timme när de var tvungna att tanka kl. 9.15. Kl. 7.45 bör alltså dessa plan ha varit i luften.
(FB) Seglarna som försvann: Stephan Svensson o. Thomas Bjerler Helsingborg 1966
Låt oss säga att Lecta stals någon gång kl. 3.00-4.00, fast det danska sjövärnet fick larmet redan kl. 03.30 och därefter sökte en Catalina av danskt vatten.. Möller och hans hustru hade svårt att ta sig tillbaka till Lecta. Detta till stor del p. g. a. det mycket starka strömmarna som då rådde 12 distansminuter nordnordväst om Kullen. Tack vare de mycket starka strömmarna samt att den vattenfyllda snipan var mycket tung förstod paret att de inte skulle kunna bogsera den till Mölle. De som då skulle ha bogserat iväg Lecta, kanske till den danska sidan, hade helt klart haft problem med dessa mycket starka strömmar samt att den vattenfyllda snipan var tung. Varför skulle någon ha varit så intresserad av denna? Om nu detta skedde så skulle det kunna förklara varför inte ett spår efter Lecta kunde upptäckas vare sig från danskt eller svenskt håll.
Svensson och Bjerler lär knappast då ha varit ombord. Den troligaste orsaken var att de hade drunknat men som jag tidigare skrivit vill jag ändå sätta ett frågetecken efter den teorin. De skulle kunna ha kommit ur kurs tack vare strömmarna och sedan påkörda varvid de hade blivit upplockade. Kanske av ett sovjetiskt fartyg?
Klart att denna mycket tragiska händelse kom att bli ett trauma för hela bygden och då framför allt för de stackars drabbade familjerna.