2021-07-19, 15:01
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse71
"Det är RAF som enligt avtal avvisar flyg som kränker Irländskt luftrum, så skedde också då två TU-195 avvisades av brittiska Eurofighters."
Om de har ett avtal med Storbritannien som bevisligen fungera och verka har gjort de väldigt länge. Förstår inte varför man nu funderar på att köpa egna flygplan, vill Britterna häva avtalet eller vill de ha mer betalt.

Det kan ju vara nåt politiskt kurell i samband med Brexit.
Citera
2021-07-19, 15:17
Medlem
Kione211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Självklar ska dom ha 39 gripen, passar dom utmärkt... Sen ett motköpsavtal inkluderande ett antal båtlaster Guinness så sitter affären som handen i hansken
Jas skulle väl passa om det blev aktuellt med en EU variant av Nordkorea. Skulle smita förbi som Sverige inte kan
Citera
2021-07-19, 15:22
Medlem
Varför och hur tar sig ens 2st TU-195 till irländskt luftrum? Flyger de på internationellt luftrum över östersjön, mellan Sverige & Danmark och sen över Nordsjön, förbi England? Vilken jävla resa och göra
Citera
2021-07-19, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Det kan ju vara nåt politiskt kurell i samband med Brexit.

Innebörden av Brexit försvinner i detta sammanhang. Du måste rejält tillbaka i tiden - till exempel till år 1169...
Citera
2021-07-19, 15:40
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v.giroux
Varför och hur tar sig ens 2st TU-195 till irländskt luftrum? Flyger de på internationellt luftrum över östersjön, mellan Sverige & Danmark och sen över Nordsjön, förbi England? Vilken jävla resa och göra

Deras Tu-95 flyger självfallet precis som de har gjort de senaste 65 åren från sina baser på Kolahalvön, över Barnents hav, Norska havet och Nordatlanten.

Tu-95/142 har med råge kapacitet att göra den turen tur och retur två gånger, utan att tanka.
Den längsta flygningen som har genomförts med Tu-95 var (med fyra lufttankningar) 30'000km och tog 43 timmar. Tillräckligt för att flyga från Kolahalvön till Sydney och tillbaka utan att landa.
Citera
2021-07-19, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse71
"Det är RAF som enligt avtal avvisar flyg som kränker Irländskt luftrum, så skedde också då två TU-195 avvisades av brittiska Eurofighters."
Om de har ett avtal med Storbritannien som bevisligen fungera och verka har gjort de väldigt länge. Förstår inte varför man nu funderar på att köpa egna flygplan, vill Britterna häva avtalet eller vill de ha mer betalt.

Jag vet inte exakt hur det där påstådda avtalet ser ut.. Men visst man kan ju exempelvis tänka sig att det 1. Funnits intern politisk kritik mot avsaknaden av ett riktigt flygvapen, 2. Att britterna av nån anl tycker att Dublin får klara det här jobbet själv 3. Brexit krånglar till det 4. EU tycker att nån ska hålla koll västerut.. 5. Nåt annat..
Senast redigerad av Macke85 2021-07-19 kl. 16:58.
Citera
2021-07-19, 16:37
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Innebörden av Brexit försvinner i detta sammanhang. Du måste rejält tillbaka i tiden - till exempel till år 1169...

Ja, att relationerna mellan England och Irland har en lång historia av friktioner vet jag så klart, men jag menade att anledningen till att irländarna just nu kom på att de behöver jaktplan kanske har nåt med Brexit att göra.
Citera
2021-07-19, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Ja, att relationerna mellan England och Irland har en lång historia av friktioner vet jag så klart, men jag menade att anledningen till att irländarna just nu kom på att de behöver jaktplan kanske har nåt med Brexit att göra.

Jag tror att diskussionerna har funnits i Irland i några år angående behövet av jetflygplan. Det här är inget man kom på förra veckan.

Heller inget på långa vägar bestämt..
Senast redigerad av Macke85 2021-07-19 kl. 16:48.
Citera
2021-07-19, 16:50
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Jag tror att diskussionerna har funnits i Irland i några år angående behövet av jetflygplan. Det här är inget man kom på förra veckan.

Heller inget på långa vägar bestämt..

Du har så klart rätt.
Citera
2021-07-19, 17:24
Medlem
mossadmartins avatar
Här är en av Silver Swallows sista uppvisningar. Irish Air Corps uppvisningsgrupp som var verksamma ända till 1998 med sina Fouga Magister.

https://www.youtube.com/watch?v=xPNgqZ8FlOI

Så helt nya på jet är inte irländarna.

Självklart bör dom ha ett anständigt jaktplan som en normal modern stat. Det är nästan förnedrande att den gamle ärkefienden England skyddar irländskt luftrum. För normala fredstida uppgifter är givetvis irländarna kapabla att sköta detta själva. I krigstid är det en annan sak.

Jag tror dom kommer skaffa Rafale. Irland och Frankrike har alltid haft ett gott öga till varandra då båda är gamla fiender med Storbritannien.

Detta är det värsta irländarna har idag : https://www.military.ie/en/who-we-are/air-corps/the-fleet/pilatus-pc-9m/

Inget man avvisar några TU-195 med precis. Det gjorde man förövrigt inte med Fouga Magister heller.
Senast redigerad av mossadmartin 2021-07-19 kl. 17:31.
Citera
2021-07-19, 21:15
Medlem
För en önation som Irland som i princip i varje uppdrag ska flyga ut över Atlanten har tvåmotoriga maskiner säkerhetsmässiga fördelar vid motorproblem.
Citera
2021-07-19, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torson68
För en önation som Irland som i princip i varje uppdrag ska flyga ut över Atlanten har tvåmotoriga maskiner säkerhetsmässiga fördelar vid motorproblem.
Hvordan argument er dette?
Alle de nordiske landene flyr da ut over havet på QRA oppdrag, og alle har i alle år brukt fly med kun en motor. Du kan sikkert fortelle oss hvor mange fly som har havnet i havet under alle disse oppdrag ettersom du påstår at man bør ha to motorer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in