2021-07-19, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Var vill du komma? Du behöver inte vaccinera dig, det är ingen som tvingar dig, du gör precis som du vill. Läste du mitt inlägg här:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Jag är vaccinerad med Pfizers vaccin, är du?
Ouuf vad skönt att du släppte dina lögner, det tog sin tid. Det var hit jag ville komma. Nej jag läste inte ditt inlägg där och tänker inte göra det heller. Säg till om du hittar från WHO dock att dom ändrat från nödgodkänt till något annat. Det vore nånting jag skulle läsa. Resten går i papperskorgen från dig. Du som tror (fel) men låtsas att du vet.
Citera
2021-07-19, 00:23
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Ouuf vad skönt att du släppte dina lögner, det tog sin tid. Det var hit jag ville komma. Nej jag läste inte ditt inlägg där och tänker inte göra det heller. Säg till om du hittar från WHO dock att dom ändrat från nödgodkänt till något annat. Det vore nånting jag skulle läsa. Resten går i papperskorgen från dig. Du som tror (fel) men låtsas att du vet.

Time will tell my friend.
Citera
2021-07-19, 00:39
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Kan friska människor som tar vaccinet sprida corona vidare?

Vad menar du med "frisk" i ditt inlägg? Menar du att vaccinerade människor skulle kunna sprida virus utan att först infekteras?

Även vaccinerade människor är mottagliga för infektion med Kina-viruset. Men risken att smittas är lägre, och symtomen mildare. Även vaccinerade människor kan infekteras, och sprida viruset vidare till andra. Men risken att sprida viruset vidare blir lägre efter vaccination.
Citera
2021-07-19, 02:12
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2

Flera vacciner är godkända och inte nödgodkända som du tror. Det finns flera källor som bevisar det.
Citera
2021-07-19, 02:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Äldre är i stort de som drabbas av allvarlig sjukdom, yngre blir i stort inte allvarligt sjuka.

Att vara fullvaccinerad innebär inte att du inte kan smitta någon.

Vänligen utbilda oss i varför yngre individer utanför riskgrupper bör vaccineras om det inte skyddar de äldre och individer i riskgruppen som de yngre kommer i kontakt med.

Det var mycket enkelt att svara på.
Även om det finns en teoretisk möjlighet att en fullvaccinerad person både kan bli sjuk och/eller sprida viruset vidare är den sannolikheten bara en bråkdel jämfört med en ovaccinerad.

Vaccinet är ju till 95% effektivt i snitt. Dvs, 19 av 20 blir inte sjuka om de utsätts för viruset. Det är bara hos personer som blir sjuka som viruset kan replikera sig. Hos andra personer angriper kroppens antikroppar viruset och förgör det. Sedan finns en högst teoretisk möjlighet att en person med antikroppar andas in viruspartiklar och sedan andas ut dessa på någon annan, men det är ju inte riktigt detsamma som att sprida viruset. Så ja - en vaccinerad person skyddar omgivningen. Det är därför man tryckts så hårt på att vårdpersonal ska vaccinera sig.

Vidare är det väl runt 1500 personer under 60 år som avlidit. Totalt har det vårdats cirka 70 tusen personer på sjukhus. Även om jag inte känner någon "yngre" som avlidit känner jag i alla fall två personer som varit rejält sjuka, varav en behövde sjukhusvård. En i övrigt frisk man i medelåldern, ej överviktig, inga underliggande sjukdomar osv. Klart man ska vaccinera sig. Siffrorna talar sitt tydliga språk.
Citera
2021-07-19, 06:25
Medlem
qwerty-66s avatar
Freedom day i UK nu o nattklubbarna är fulla enligt medierna.

Kommer UK lyckas nå 200000 positiva om dagen? Kommer vi få en ny "brittisk variant" som resultat?

https://www.theguardian.com/world/2021/jul/18/uk-covid-cases-could-hit-200000-a-day-says-neil-ferguson-scientist-behind-lockdown-strategy-england

https://www.express.co.uk/news/uk/1464395/nightclubs-return-revellers-freedom-day-july-19-clubbing-scientists-boris-caution-ont
Citera
2021-07-19, 06:28
Medlem
Dr. Mobeen Syed diskuterar hantering av Covid-19 med Dr. Eric Osgood. Bland annat diskuteras för och emot vaccin.
https://www.youtube.com/watch?v=mgK_BLJtZTo
Citera
2021-07-19, 06:44
Medlem
Citat:
Men om de äldre är fullvaccinerade har de ju ett 95-procentigt skydd, vad spelar det då för roll att vaccinerade smittar 75 procent mindre, bör ju knappast vara någon fara på taket för de äldre då de har ett bra skydd.

Och oavsett vilket sprids deltavarianten även bland vaccinerade, så hur effektiva är egentligen de här vaccinerna?

Man kan naturligtvis hävda att färre som smittas avlider nu sedan man började vaccinera, men är vaccinet det enda rimliga förklaringen? Kan det också vara så att de som inte klarade av en infektion till största del avled under den första vågen innan folk var vaccinerade i stort antal?

Är inte problemet att om smittspridningen fortsätter i för hög takt så muteras viruset mycket snabbare och då blir vaccinen värdelösa tillslut (kan bli) - förvisso kan vi uppdatera dom lättare med mRNA teknologin. Nästa problematik blir att undersöka om vaccinen kommer i dos 3 leda till förhöga immunsvar eller om vi kommer kunna dosändra dom.

Än så länge funkar dom säkert bra som skydd sjukdomsgradmässigt, men ur en smittspridningsynvinkel mer oklart och därav konsekvenser och kamp om klockan.

Folk dog nog i första vågen dels pga av ovaccinerade men samtidigt pga sämre behandlingsmetoder, vi visste knappt vad vi höll på med. Kortison blev genombrottet (mot alla odds, normalt har kortison inte en plats för infektioner endast sista utvägen men även där är mortiliteten hög för övriga infektioner) + och hög syrgas, bukläge m.m. Folk dog tills vi kom på dessa knep.
Senast redigerad av rawjudge 2021-07-19 kl. 06:46.
Citera
2021-07-19, 06:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Är inte problemet att om smittspridningen fortsätter i för hög takt så muteras viruset mycket snabbare och då blir vaccinen värdelösa tillslut (kan bli) - förvisso kan vi uppdatera dom lättare med mRNA teknologin. Nästa problematik blir att undersöka om vaccinen kommer i dos 3 leda till förhöga immunsvar eller om vi kommer kunna dosändra dom.

Än så länge funkar dom säkert bra som skydd sjukdomsgradmässigt, men ur en smittspridningsynvinkel mer oklart och därav konsekvenser och kamp om klockan.

Folk dog nog i första vågen dels pga av ovaccinerade men samtidigt pga sämre behandlingsmetoder, vi visste knappt vad vi höll på med. Kortison blev genombrottet (mot alla odds, normalt har kortison inte en plats för infektioner endast sista utvägen men även där är mortiliteten hög för övriga infektioner) + och hög syrgas, bukläge m.m. Folk dog tills vi kom på dessa knep.

Intressant att du nämner dosändring och immunsvar.

Jag har funderat på varför man säger att två doser till exempel Pfizervaccin ger ett 95-procentigt skydd.

Egentligen borde det väl heta att 95 procent får ett gott skydd efter två doser?

Det är den enskildes immunförsvar som ger skyddet, inte vaccinet i sig, och med tanke på att statusen på våra immunförsvar skiljer sig åt borde kanske dosen som behövs för att skapa ett fullgott skydd också variera?
Citera
2021-07-19, 07:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Hur ska vaccinen bli väl beprövade om de inte ska användas innan de är väl beprövade?

Jag tycker inte barn ska vaccineras överhuvudtaget då de inte är i fara, med eventuellt undantag för svårt sjuka barn i någon riskgrupp.

Att ens tänka tanken att vaccinera barn är fullständigt absurd och rena rama dr mengele-fasonerna.

Låt ungarna vara för fan!
Citera
2021-07-19, 07:39
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Intressant att du nämner dosändring och immunsvar.

Jag har funderat på varför man säger att två doser till exempel Pfizervaccin ger ett 95-procentigt skydd.

Egentligen borde det väl heta att 95 procent får ett gott skydd efter två doser?

Det är den enskildes immunförsvar som ger skyddet, inte vaccinet i sig, och med tanke på att statusen på våra immunförsvar skiljer sig åt borde kanske dosen som behövs för att skapa ett fullgott skydd också variera?
Jag tror du har rätt när det gäller att dosen borde varieras, men jag vet inte hur man skule bära sig åt för att hitta rätt dos för varje person.

När vaccinet nu används kan ju slumpen i bästa fall ge svar på om tex. äldre kanske ska ha en annan dos än yngre.
Jag tänker då på det som hände Astra Zeneca när en del personer i fas 3 studien av misstag fick en halv första dos och det visade sig att de fick ett bättre skydd.

När det gäller skyddet kan kanske detta vara en ledtråd.
Vad betyder skyddseffekten hos vacciner?

Vacciners skyddseffekt är ett mått på hur mycket vaccinet minskar risken att bli sjuk på gruppnivå. Det är en beräkning för hela gruppen som deltagit i studierna av ett vaccin.

Det talar inte om hur mycket skydd du får som individ eller hur sjuk du skulle bli om du tillhör gruppen som blir sjuk trots vaccinering, men det ger en uppfattning om hur stor risken för sjukdom efter vaccination är.

Ett vaccin med lägre skyddseffekt kan fortfarande ha ett bra skydd mot allvarlig sjukdom. Generellt för vacciner så brukar man bli mer lindrigt sjuk om man har vaccinerat sig jämfört om man inte gjort det.

Inget vaccin ger 100% skydd. Det årliga influensavaccinet har som jämförelse en skyddseffekt kring 60%.
https://fragor.lakemedelsverket.se/org/lakemedelsverket/d/vad-betyder-skyddseffekten-hos-vacciner/

Det är den vaccinerade gruppenens skydd man beskriver.
Citera
2021-07-19, 07:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

I det här fallet är jag benägen att hålla med skribenten "kurt-sune". "kurt-sune" har i många inlägg förklarat att han redan har gått igenom sjukdomen. Det innebär att det finns andra som har mycket större behov av vaccindoser än "kurt-sune". Genom att "kurt-sune" avstår, så kan andra få tillgång till vaccin snabbare.
Precis. Det är faktiskt generöst att avstå vaccinering till folk som har bättre behov av det eftersom riskprofilen ser olika ut för olika personer även oaktat ålder.

Jag har mycket svårt att förstå hur dåren Joe Biden m.fl får det till att bara för att vi avstår vaccin nu så dödar vi människor, när det egentligen är precis tvärtom.

Jag har heller aldrig sagt att jag aldrig ska ta det, jag vill bara av princip vänta tills det är ett fullt godkänt och beprövat läkemedel.

Citat:
Jag föreslår att "kurt-sune" får möjlighet att skriva på ett papper där han förklarar "Jag avstår härmed mina vaccindoser till behövande människor i Brasilien." Jag misstänker att någon i brasilianare skulle bli väldigt glad över "kurt-sune"s beslut.
Ja fast i realiteteten har jag kanske hjälpt någon här hemma som får gå före mig och det är inte heller fy skam.

Citat:
Längre fram, så kommer det att finnas god tillgång till vaccindoser, och då kommer det att finnas möjlighet för "kurt-sune" att ångra sitt val.
Jag känner bara att jag inte vill hetsas att ta det och ta det för att jag själv vill det och inte under i princip pistolhot som nu sker i flera länder. Att ta vaccinet och skaffa sig ett covidpass är att bidra till den smutsiga utvecklingen, som jag absolut inte vill se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in