2021-07-18, 23:13
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Jo det är ju det jag säger att det är villkorligt godkänt. Du har dock fått för dig att läkemedel som benämns som villkorligt godkänt är samma sak som ett godkänt läkemedel men där finns ju skillnader, får se om poletten nå sin trillar ner för dig du verkar inte snabblärd direkt..

Jag säger att vaccinen är godkända.
Att godkännandet är förenat med vissa rapportkrav gör inte godkännandet mindre giltigt eller osäkert på något sätt.

Spruträdda manginor i tråden gör dock allt för att insinuera att detta villkor på något sätt skulle göra själva vaccinet farligare än vanligt.
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag skulle inte motsätta mig väl beprövade vacciner för barn. Dock kan du aldrig tvinga på någon det.Det är sannolikt en ickefråga i sverige. Men om man vill att folk ska vaccinera sig mot covid, så tror jag inte på tvång. Texas och Florida som förbjudit interna vaccinpass kommer sannolikt få fler vaccinerade när allt är över. Polarisering är inte det som behövs just nu.
Hur ska vaccinen bli väl beprövade om de inte ska användas innan de är väl beprövade?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Det är inte långsökt? Skillnader mellan vaccination av mässling och covid är gigantiska.

1. Mässling drabbar barn upp till fem år. Man föds alltså in i en riskgrupp. Covid drabbar 82-åringar. Alla friska under 50 har lång tid på sig att bygga upp naturlig immunitet mot covid i motsats till mässling där man drabbas en gång hårt när man är runt 3 år. Antal förlorade levnadsår om 10 000 dör är då ca 10 000 av covid och 800 000 av mässling om medellivslängden är 83 år.

2. Vaccin mot mässling är baserat på viruset och ger ”naturlig” immunitet. Vaccin mot covid är baserat på mrna och resultaten ser vi med deltan.

3. Mässling är man immun mot resten av livet. Covid är man immun mot hur länge? Med tanke på att tredje sprutan redan är på gång känns det inte så långvarigt.

Nyttan av mässling-vaccinet överträffar nyttan av covid-vaccinet med ljusår. Konstig värld vi lever i idag där folk tror att alla måste ta covid-vaccinet. Vaccin mot polio och mässling är briljanta jämfört med dessa mrna-vaccin. För unga friska människor vore det bättre att bygga naturlig immunitet och fortsätta livet som vanligt.
Den stora faran med hysterin kring covid och dessa idéer om att vaccinera alla när det inte behövs är just att det kommer att öka skepsisen mot vaccin i största allmänhet. Och som du påpekar, vaccin behövs mot riktigt farliga sjukdomar som just mässlingen och polio, som man är nära att utrota liksom man gjort med smittkoppor. Men det här, tvinga folk att vaccinera sig mot en förkylning, klart folk blir skeptiska.
Citera
2021-07-18, 23:15
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det vet vi inte för kineserna kommer aldrig erkänna det.

Det har du rätt i.

Citat:
Vi vet dock inte om det är en typ av virus som läckt ut eller om det är flera virus som lämnar vid olika då det framkommit många olika varianter.

Menar du att det kan ha funnits många olika varianter redan i inledningsskedet? När epidemin i ett senare skede pågår för fullt, så är det ju inte förvånande att det uppstår nya varianter.

Citat:
Vi vet att dom flesta klarar detta virus bra. Det är främst riskgrupper som far illa.

Dom flesta klarar vaccinerna bra. Det som diskuteras här i tråden, är främst risken för mer långsiktiga effekter på hälsan.

Ifall man är bekymrad över vaccinernas långsiktiga effekter, så borde man rimligtvis bedöma viruset på samma sätt. Men många vaccinmotståndare har helt olika kriterier beroende på huruvida man diskuterar viruset eller vaccinet. När man diskuterar vaccinet, så är vaccinmotståndarna bekymrade över långsiktiga risker. När man övergår till att diskutera viruset, så ändras vaccinmotståndarnas tankesätt totalt. Då är det plötsligt enbart dödsfall som räknas.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
varför ska jag ta medicinska nödgodkända preparat som jag inte behövt under över 1 års tid? Big pharma börjar bli desperata nu... alla ska vaxxas till varje pris. Och ju mer propaganda desto mer osugen blir jag på att vaxxa mig.

Och jag vill inte stödja utvecklingen som vi ser hända mitt framför våra ögon. Alla måste bara säga nej till detta vansinne.
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du behöver det. Samhället behöver det. Tag nu ditt vaccin.

I det här fallet är jag benägen att hålla med skribenten "kurt-sune". "kurt-sune" har i många inlägg förklarat att han redan har gått igenom sjukdomen. Det innebär att det finns andra som har mycket större behov av vaccindoser än "kurt-sune". Genom att "kurt-sune" avstår, så kan andra få tillgång till vaccin snabbare.

Jag föreslår att "kurt-sune" får möjlighet att skriva på ett papper där han förklarar "Jag avstår härmed mina vaccindoser till behövande människor i Brasilien." Jag misstänker att någon i brasilianare skulle bli väldigt glad över "kurt-sune"s beslut.

Längre fram, så kommer det att finnas god tillgång till vaccindoser, och då kommer det att finnas möjlighet för "kurt-sune" att ångra sitt val.
Citera
2021-07-18, 23:15
Bannlyst
Citat:
Du vet aldrig hur du klarar en infektion. Har du otur sätter sig viruset djupt nere i lungorna på dig. Då blir du infekterad djup och det finns inga botemedel. Springer du dessutom omkring ovaccinerad riskerar du att sprida smitta omkring dig. Du kanske nyser någon person i riskgrupp i ansiktet så de avlider. Det vill du väl inte ha på ditt samvete?

Fast det är ju här det där med egenansvar kommer in i bilden. Om man är sjuk ska man stanna hemma. Nysa någon i ansiktet ska man aldrig göra, det var inte ok innan covid heller. De som är i riskgrupp är dessutom vaccinerade. Enligt FoHM riskerar de då inte allvarlig sjukdom.

Sedan vet jag inte om det är nödvändigt att påminna om alla andra risker vi utsätter oss för dagligen, som att cykla utan hjälm till exempel, eller köra bil på motorväg. För att inte tala om alla barn som klättrar i träd och gungar, det borde väl också förbjudas, liksom slalom offpist?
Citera
2021-07-18, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
mera snömos...
https://www.pfizer.se/pfizer-i-sverige-och-coronaviruset

Pfizer Sveriges hemsida.
2020-12-02

"I mars 2020 inledde Pfizer ett samarbete med tyska BioNTech för att utveckla en vaccinkandidat mot covid-19. De inledande studierna startade redan i april. Med studieupplägg som maximerat utvecklingshastigheten utan att kompromissa på kvalitet och säkerhet i något steg har fas 3-studierna nu avslutats. "
Citera
2021-07-18, 23:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det har du rätt i.

I det här fallet är jag benägen att hålla med skribenten "kurt-sune". "kurt-sune" har i många inlägg förklarat att han redan har gått igenom sjukdomen. Det innebär att det finns andra som har mycket större behov av vaccindoser än "kurt-sune". Genom att "kurt-sune" avstår, så kan andra få tillgång till vaccin snabbare.

Jag föreslår att "kurt-sune" får möjlighet att skriva på ett papper där han förklarar "Jag avstår härmed mina vaccindoser till behövande människor i Brasilien." Jag misstänker att någon i brasilianare skulle bli väldigt glad över "kurt-sune"s beslut.

Längre fram, så kommer det att finnas god tillgång till vaccindoser, och då kommer det att finnas möjlighet för "kurt-sune" att ångra sitt val.

Utmärkt förslag att ge vaccindoser som blir över till länder som inte har tillräckligt många. Enda möjligheten att bli av med covid är om alla länder, även låginkomstländer, vaccinerar alla sina medborgare. Det kommer inte att hända. Därför måste Frankrike och Grekland samt Cypern stänga gränserna för människor från fattigare länder om de ska kunna nå sina mål. Vilken slags värld blir det?
Citera
2021-07-18, 23:21
Medlem
Citat:
Har man genomgått infektion verkar ju vaccinet inte göra någon skillnad i verkligheten, så det är svårt att förstå logiken där. Kurt har ju redan varit förkyld om jag minns rätt.

I denna rapport från PHE inkluderas även perioden då deltan härjat i UK utan någon mätbar skillnad i återinfektioner efter vaccin-boost. Notera att det är vårdpersonal som ingick i studien och förmodligen utsatts för viruset regelbundet. Ingen högoddsare då det är givet att naturlig immunitet är oslagbart mot detta virus.

” Public Health England today reports on the latest reinfection data from the SIREN study of healthcare workers, stating that “reinfections remain at very low numbers in individuals previously either PCR positive or seropositive”. There have been just 16 potential reinfections between April and June 27th in the 44,546 people in the cohort, of which over 9,800 have confirmed previous infections. While 95% of the group are fully vaccinated, only one of the 16 possible reinfections was in the 5% who are unvaccinated. This strongly suggests the real world risk of reinfection, whether vaccinated or unvaccinated, is very small.”

https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/1001358/Variants_of_Concern_VOC_Technical_Briefing_18.pdf# page42
Bekräftar det som borde vara självklart. Att den naturliga immuniteten är den bästa tänkbara.

Hade det funnits en bättre immunitet så hade naturen redan gett oss den. Människan får höga nivåer av livslånga antikroppar mot nästan alla sjukdomar som finns, och hade fått det mot coronavirus också om det var en bättre överlevnadsstrategi.
Citera
2021-07-18, 23:24
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det är allmänt känt att vacciner inte är till 100% effektivt, men mRNA-vaccinen tycks vara till 95% effektiva. Astras däremot är ju sämre med sina 63%. Sedan är det ju så att äldre i snitt svarar sämre på vaccin, så siffrorna här ovan är lägre för äldre. Det är därför det är så viktigt att de inte smittas ned. Bland annat därför vårdpersonal prioriterades i vaccinationsskön. Det måste du väl känna till?
Nu när du har utbildats i hur det fungerar tar du väl ditt vaccin?
Hack i skivan!
Har du glömt igen???
Astra Zenecas vaccin ger 76 % skydd mot symtomatisk sjukdom och 100 % skydd mot svår sjukdom enligt de kompletterande fas 3 studierna som gjordes inför ansökan i USA.
Citera
2021-07-18, 23:40
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Har man genomgått infektion verkar ju vaccinet inte göra någon skillnad i verkligheten, så det är svårt att förstå logiken där. Kurt har ju redan varit förkyld om jag minns rätt.

I denna rapport från PHE inkluderas även perioden då deltan härjat i UK utan någon mätbar skillnad i återinfektioner efter vaccin-boost. Notera att det är vårdpersonal som ingick i studien och de har förmodligen utsatts för viruset regelbundet. Ingen högoddsare då det är givet att naturlig immunitet är oslagbart mot detta virus.

” Public Health England today reports on the latest reinfection data from the SIREN study of healthcare workers, stating that “reinfections remain at very low numbers in individuals previously either PCR positive or seropositive”. There have been just 16 potential reinfections between April and June 27th in the 44,546 people in the cohort, of which over 9,800 have confirmed previous infections. While 95% of the group are fully vaccinated, only one of the 16 possible reinfections was in the 5% who are unvaccinated. This strongly suggests the real world risk of reinfection, whether vaccinated or unvaccinated, is very small.”

https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/1001358/Variants_of_Concern_VOC_Technical_Briefing_18.pdf# page42

Citat:
Ursprungligen postat av aw
Bekräftar det som borde vara självklart. Att den naturliga immuniteten är den bästa tänkbara.

Hade det funnits en bättre immunitet så hade naturen redan gett oss den. Människan får höga nivåer av livslånga antikroppar mot nästan alla sjukdomar som finns, och hade fått det mot coronavirus också om det var en bättre överlevnadsstrategi.
Det där om att naturlig immunitet funkar bra, är det något som det står om i länjen eller är det ett eget antagande?
Citera
2021-07-18, 23:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Hack i skivan!
Har du glömt igen???
Astra Zenecas vaccin ger 76 % skydd mot symtomatisk sjukdom och 100 % skydd mot svår sjukdom enligt de kompletterande fas 3 studierna som gjordes inför ansökan i USA.

63% säger ju de officiella källorna.
Citera
2021-07-18, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du verkar inte lovligt korkad. 40 vaccin har genomgått fas 3 = avslutad. Av dessa har 20 blivit godkända! Varav Pfizer är ett godkänt vaccin. Hur kan du inte förstå den enklaste informationen?

Den är svår att förstå iom att din källas källa säger att dom är nödgodkända. Står klart och tydligt "approval source" under varje vaccin i din källa. Den går till WHO som säger att dom är nödgodkända. Vet inte vad som är svårt att förstå. Dessutom säger din källa klart och tydligt att 40 vaccin är i fas 3, inte att dom avslutat den.

Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Ledord: "Godkänt"

Inget att diskutera mao...
Ledord: nödgodkänt / villkorligt godkänt kommer med andra krav än ett godkänt läkemedel.

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Fas 3 är avslutad, vaccinet är godkänt, därefter gör man en monitoreringsprocess under 2 år, så gör man med alla vaccin.
Jag är helt med på att du tror att Pfizer och WHO ljuger. Du har bara inte lyckats bevisa det.

Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Jag säger att vaccinen är godkända.
Att godkännandet är förenat med vissa rapportkrav gör inte godkännandet mindre giltigt eller osäkert på något sätt.

Spruträdda manginor i tråden gör dock allt för att insinuera att detta villkor på något sätt skulle göra själva vaccinet farligare än vanligt.
Hur mycket ett läkemedel är testat har alltid en grund i hur säkert läkemedlet är att använda. Sen om du vill säga emot WHO är det helt ok men du får ju respektera att man kanske lyssnar mer på WHO än dig.

Jag drar in det en gång till för att göra det tydligt (för andra läsare, vet att ni är faktaresistensa)

Från denna länk drar revodneb slutsatsen att 40 vaccin genomgått fas 3 och att 20 vaccin är godkända: https://covid19.trackvaccines.org/vaccines/

Bland det första man kan läsa på sidan: "Last Updated 16 July 2021. 40 Vaccines in Phase 3 Clinical Trials" Alltså 40 vaccin som just nu är i fas 3. Inte klara med fas 3.

https://covid19.trackvaccines.org/agency/who/

Alla vaccin som är "godkända" av WHO står listade där. Under varje enskilt vaccin finns länken "approval source" som går till WHO som bekräftar att det är nödgodkänt.

Tre exempel men kolla gärna själv:
Moderna: https://www.who.int/news/item/30-04-...-emergency-use

Pfizer: https://www.who.int/news/item/31-12-...-global-access

Janssen: https://www.who.int/news/item/12-03-...ainst-covid-19

Nästa länk. där dom som gillar kalle anka tidningar bara läst rubriken och därefter tror sig ha förstått precis vad det handlar om: https://www.pfizer.com/news/press-release/press-release-detail/pfizer-and-biontech-conclude-phase-3-study-covid-19-vaccine

Detta citat förklarar vad länken handlar om. Står klart och tydligt att phase 3 pågår. Detta är alltså som sig bör vid nödgodkända vaccin en uppföljning av resultatet där man blivit klar med en del av fas 3 studiens titt på hur effektivavaccinen är 7 dagar efter dos nr 2.
”after conducting the final efficacy analysis in their ongoing Phase 3 study, their mRNA-based COVID-19 vaccine candidate, BNT162b2, met all of the study’s primary efficacy endpoints. Analysis of the data indicates a vaccine efficacy rate of 95% (p<0.0001) in participants without prior SARS-CoV-2 infection (first primary objective) and also in participants with and without prior SARS-CoV-2 infection (second primary objective), in each case measured from 7 days after the second dose. The first primary objective analysis is based on 170 cases of COVID-19, as specified in the study protocol, of which 162 cases of COVID-19 were observed in the placebo group versus 8 cases in the BNT162b2 group. Efficacy was consistent across age, gender, race and ethnicity demographics. The observed efficacy in adults over 65 years of age was over 94%."

Från samma länk:

"The Phase 3 clinical trial of BNT162b2 began on July 27 and has enrolled 43,661 participants to date, 41,135 of whom have received a second dose of the vaccine candidate as of November 13, 2020. Approximately 42% of global participants and 30% of U.S. participants have racially and ethnically diverse backgrounds, and 41% of global and 45% of U.S. participants are 56-85 years of age. A breakdown of the diversity of clinical trial participants can be found here from approximately 150 clinical trials sites in United States, Germany, Turkey, South Africa, Brazil and Argentina. The trial will continue to collect efficacy and safety data in participants for an additional two years."

Här menar alltså folk att man pratar om fas 3 studien fram tills att man skriver "the trial will continue" då helt plötsligt är det fas 4 man pratar om, trots att endast fas 3 nämns i stycket, man har bekräftat tidigare i artikeln att fas 3 är ongoing och trots att artikeln skrevs väldigt kort inpå studien ens startade. Inte nog med att dom är tydliga med sina fomuleringar men folk verkar inte förstå att man behöver just tid för att titta på effekter över tid.

Pfizer själva nämner att fas 3 tar 1-4 år: https://www.pfizerclinicaltrials.com/about/how-clinical-trials-work#:~:text=We%20first%20test%20a%20study,continu e%20to%20look%20at%20safety. vilket går hand i hand med att dom har 2 år kvar.

Fortsätt gärna attackera. Hänvisar bara tillbaka till detta inlägg hedanefter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in