2021-07-18, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
En uppfinning där man lyckats "isolera och kommersialisera kraften"?

Vad sägs om tex motvikt till en hiss? Eller en berg och dalbana? Vattenpass? Lod? Satelliter? Våg? Brevporto? Slägga? Giljotin? Hoppstyltor?

Du gör halvhyfsade försök med dina bus men ibland blir det bara platt och tråkigt.

Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Varför inte bara kapa mig vid fotknölarna och komma med en uppfinning som drar nytta av att två massor attraherar varandra (då menar jag inte laddade magneter) istället för massa omvägar?

Jag lovar erkänna mig globie om ni kan komma på en enda.Vi har flera hundra miljoner smarta ingenjörer och forskare men ingen har lyckats kommersialisera "massor attraherar massor"

Förstår ni hur avslöjande detta är om det inte finns någon praktisk tillämpning? Det är mer avslöjande är att "we dont have the funds visit the moon again"
Jo alla är ju med i den stora konspirationen att jorden är en glob och vi inte har varit på månen och att det finns en kupol över jorden.
Citera
2021-07-18, 23:12
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Varför inte bara kapa mig vid fotknölarna och komma med en uppfinning som drar nytta av att två massor attraherar varandra (då menar jag inte laddade magneter) istället för massa omvägar?

Jag lovar erkänna mig globie om ni kan komma på en enda.Vi har flera hundra miljoner smarta ingenjörer och forskare men ingen har lyckats kommersialisera "massor attraherar massor"

Förstår ni hur avslöjande detta är om det inte finns någon praktisk tillämpning? Det är mer avslöjande är att "we dont have the funds visit the moon again"
Alla satelliter i omloppsbana kan sägas kommersialisera jordens gravitation. Även andra himlakroppars gravitation har utnyttats som månfärderna, marssonderna, sonder som utforskar yttre solsystemet som använt planeters gravitation för att öka hastigheten m.m.

För övrigt demonstrerar Cavendish experiment gravitation isolerat från jordens.

Inga av dessa fall har plattjordare någon förklaring till.
Citera
2021-07-18, 23:32
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Som jag skrev förut så är ju vattenkraft ett exempel på hur företag kan tjäna pengar på att massor attraherar varandra.
Citera
2021-07-18, 23:33
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Alla satelliter i omloppsbana kan sägas kommersialisera jordens gravitation. Även andra himlakroppars gravitation har utnyttats som månfärderna, marssonderna, sonder som utforskar yttre solsystemet som använt planeters gravitation för att öka hastigheten m.m.

För övrigt demonstrerar Cavendish experiment gravitation isolerat från jordens.

Inga av dessa fall har plattjordare någon förklaring till.

Satelliter drar inte till sig någonting mig veterligen

Månfärderna är alldeles för långsökta och verkligen ingenting som används kommersiellt vardagligen i praktiken

Förstod att cavendish skulle komma upp. Vilka uppfinningae härleddes från cavish då? Saker som används och har en praktisk tillämpning.
Citera
2021-07-18, 23:35
Medlem
constants avatar
Citat:
Satelliter drar inte till sig någonting mig veterligen.
Hur tror du att man gör när man räknar ut hur satelliter ska kunna befinna sig där man vill?

Kan gravitationen ha något med uträkningen att göra?
Citera
2021-07-18, 23:40
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Som jag skrev förut så är ju vattenkraft ett exempel på hur företag kan tjäna pengar på att massor attraherar varandra.

Utveckla? Har man lyckats isolera / replikera att en stor massa (likt jordens massiva massa) attraherar andra massor?
Eller byggde ditt exempel på ett teoretiskt antagande att det är jordens massa som får vattnet att flöda?

Varför kan ingen komma på en uppfinning som bygger på alla de experiment som ska bevisa "massor attraherar massor"

Går att slänga ur sig massa exempel på experiment men ingen har lyckars validera dessa till kommersiell tillämpning? Då måste det vara falskt?
Citera
2021-07-18, 23:45
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Hur tror du att man gör när man räknar ut hur satelliter ska kunna befinna sig där man vill?

Kan gravitationen ha något med uträkningen att göra?

Ja då ska man tro på att satelliter är vad de presenteras för allmänheten att vara.

Jag efterlyser något i mindre skala. Eftersom alla troende på detta forum har gjort experiment som bevisar "massa attraherar massa" i skolan går det uppenbarligen att nyttja i mindre skala som vem som helst kan känna och ta på. Varför inga kommersiella produketer kring detta?
Citera
2021-07-18, 23:50
Medlem
constants avatar
Citat:
Ja då ska man tro på att satelliter är vad de presenteras för allmänheten att vara.
Och där tar det totalt stopp för dig?

Känner du till att du på datorn kan se var exempelvis ISS befinner sig? Att du kan se var satelliter som tar bilder befinner sig så du kan vinka?

Det finns absolut inget som helst konstigt med våra satelliter.
Citera
2021-07-19, 00:14
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Och där tar det totalt stopp för dig?

Känner du till att du på datorn kan se var exempelvis ISS befinner sig? Att du kan se var satelliter som tar bilder befinner sig så du kan vinka?

Det finns absolut inget som helst konstigt med våra satelliter.

Jag kan säga en sak som avslöjar satelliterna. Ingen har någonsin sett en passera över månen. Kollar på månen varje dag och någon av de 4000 påstådda objekten borde ha passerat över den. Varför händer det inte? Nu är jag säker på att det finns massa photoshop / cgi om detta men var ärliga mot er själva - Har ni någonsin sett en passera över månbilden?
Citera
2021-07-19, 00:20
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag kan säga en sak som avslöjar satelliterna. Ingen har någonsin sett en passera över månen. Kollar på månen varje dag och någon av de 4000 påstådda objekten borde ha passerat över den. Varför händer det inte? Nu är jag säker på att det finns massa photoshop / cgi om detta men var ärliga mot er själva - Har ni någonsin sett en passera över månbilden?
Du får titta på någon av sajterna som berättar var satelliterna befinner sig.

Sedan är det möjligt att du inte kan se på grund av månljuset. Har faktiskt inte en aning.

Mest troligt är väl att du inte tittat så ordentligt.
Citera
2021-07-19, 00:23
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Du får titta på någon av sajterna som berättar var satelliterna befinner sig.

Sedan är det möjligt att du inte kan se på grund av månljuset. Har faktiskt inte en aning.

Mest troligt är väl att du inte tittat så ordentligt.

Satelliterna = ground positioning system .. dvs landbaserade master. Därför får du sämre gps mottagning ju längre från städerna du kommer
Citera
2021-07-19, 00:24
Medlem
systems avatar
Citat:
Jag har sett ISS mot fullmånen, men inte fotograferat det. Andra har såväl fotat och filmat.

Exempel:
https://www.reddit.com/r/astrophotography/comments/426v4e/the_iss_passing_in_front_of_the_moon_last_night/

Mer:
https://duckduckgo.com/?q=iss+passing+full+moon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in