2021-07-18, 19:05
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Jag går rakt på sak:

1. Hur många ord har vi kvar i svenskan där ändelserna -ska eller -inna används? Jag kan bara komma på sköterska. Skådespelerska och författarinna får man ju inte säga längre, utan där ska de (numera) könsneutrala skådespelare och författare användas. Varför blev inte sköterska reformerat till skötare?

2. Hustrun till officerare titulerades förr i tiden med ändelserna -ska och -inna. Exempelvis majorska och överstinna. Vid vilken grad började man använda denna hederstitel för officerarnas hustrur? Jag antar att underbefäl och underofficerare inte fick sina hustrur titulerade på detta vis. Vicekorpralska eller fanjunkerska har jag aldrig hört. Inte heller fänrikska, löjtnanska eller kaptenska. Majorska förekom ju som sagt, så jag antar att titulerandet användes för lägst regementsofficerare, d v s lägst majors grad.

3. Vilka andra yrkesgrupper och befattningar fick använda -inna eller -ska som titel på sina hustrur? Landshövdingska antar jag förekom.

Svara på dessa frågor nu!
Citera
2021-07-18, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Varför blev inte sköterska reformerat till skötare?
Skötare finns och arbetar inom psykiatrisk vård.
Citera
2021-07-18, 19:35
Medlem
Citat:
Jag går rakt på sak:

1. Hur många ord har vi kvar i svenskan där ändelserna -ska eller -inna används? Jag kan bara komma på sköterska. Skådespelerska och författarinna får man ju inte säga längre, utan där ska de (numera) könsneutrala skådespelare och författare användas. Varför blev inte sköterska reformerat till skötare?

2. Hustrun till officerare titulerades förr i tiden med ändelserna -ska och -inna. Exempelvis majorska och överstinna. Vid vilken grad började man använda denna hederstitel för officerarnas hustrur? Jag antar att underbefäl och underofficerare inte fick sina hustrur titulerade på detta vis. Vicekorpralska eller fanjunkerska har jag aldrig hört. Inte heller fänrikska, löjtnanska eller kaptenska. Majorska förekom ju som sagt, så jag antar att titulerandet användes för lägst regementsofficerare, d v s lägst majors grad.

3. Vilka andra yrkesgrupper och befattningar fick använda -inna eller -ska som titel på sina hustrur? Landshövdingska antar jag förekom.

Svara på dessa frågor nu!
Älskarinna
Citera
2021-07-18, 19:37
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kringelikrok
Citera
2021-07-18, 19:39
Medlem
Fettsugnings avatar
Det ligger i linje med avetableringen av kön i riket. En del av propagandamaskineriet.
Citera
2021-07-18, 19:49
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Det ligger i linje med avetableringen av kön i riket. En del av propagandamaskineriet.
Jo, det är jag medveten om, men man behöll uppenbarligen sköterska. Kanske det var för att en alternativ benämning på sjuksköterska är sjuksyster? Å andra sidan har jag aldrig hört undersjuksyster användas.
Citera
2021-07-18, 19:52
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kringelikrok
Jaså, men det är ju inget tvång att använda skötare. Man kan lika gärna använda sköterska. Författarinna eller skådespelerska är ju rent ärekränkande att använda idag.
Citera
2021-07-18, 19:53
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Jo, det är jag medveten om, men man behöll uppenbarligen sköterska. Kanske det var för att en alternativ benämning på sjuksköterska är sjuksyster? Å andra sidan har jag aldrig hört undersjuksyster användas.
Sköterska används könsneutralt idag och jag antar att det får leva vidare därför.

Bra och relevant tråd för övrigt.
Citera
2021-07-18, 20:20
Medlem
Citat:
Varför blev inte sköterska reformerat till skötare?

Därför att personalkategorin ”skötare” redan fanns (mentalskötare) inom den psykiatriska vården. Både män och kvinnor benämndes mentalskötare. Denna personalkategori hade en betydligt kortare utbildning än sjuksköterskor. Om jag inte minns fel så var mentalskötare psykvårdens motsvarighet till den somatiska vårdens undersköterska.
Senast redigerad av Mirko.Kostelic 2021-07-18 kl. 20:23.
Citera
2021-07-18, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Därför att personalkategorin ”skötare” redan fanns (mentalskötare) inom den psykiatriska vården. Både män och kvinnor benämndes mentalskötare. Denna personalkategori hade en betydligt kortare utbildning än sjuksköterskor. Om jag inte minns fel så var mentalskötare psykvårdens motsvarighet till den somatiska vårdens undersköterska.

Som "kassörska" som används könsneutralt idag. "Kassör" är ju någonting helt annat.
Citera
2021-07-18, 20:44
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Jaha, där ser man.
Citera
2021-07-18, 20:46
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggypigglet
Som "kassörska" som används könsneutralt idag. "Kassör" är ju någonting helt annat.
Enligt Wikipedia kan man tydligen använda "kassör" också för kassapersonal:
Citat:
Kassör, kassörska eller officiellt vanligen kassabiträde eller kassapersonal, kallas personer som arbetar i butikens kassa och exempelvis tar betalt av kunder. Butikskassören är ej att förväxla med revisorn.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kass%C3%B6r
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in