2021-07-18, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Du gissar. Man får gissa, om man vill. Jag gissar på att det skapas en horisontlinje 5km bort.
Gissar du att jorden är platt också fram med fysiskt bevis nu. Nehe tänkte väl det
Citera
2021-07-18, 16:42
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Vad säger dig att en horisont inte skulle uppstå en halvmil bort från dig, om du tittade ut över en tiotals mil lång platt yta? Du måste ju ha något exempel på hur det ska se ut?
Har du besökt någon plats med en tiotals mil lång platt yta och med egna ögon studerat den ytan?
Citera
2021-07-18, 16:42
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Du gissar. Man får gissa, om man vill. Jag gissar på att det skapas en horisontlinje 5km bort.

Förstår att du gissar det. Hela din världsbild hänger ju på det. Men du kan inte göra det rimligt att perspektiv lyfter marken hitom 5 km för att bortom lämna den olyft. Finns ju ingen rim och reson i detta.
Citera
2021-07-18, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Vet inte varför dom andra inte ger dig ett svar:

Ja, du kommer få en horisont där den 10 mil platta ytan slutar. Det är så klart självklart du kommer få en linje där du ser den platta ytan slutar.

Håller med. Frågan är, skulle den här horisontlinjen uppstå innan 10 mil på grund av begränsningar i hur långt vi kan se över en plan yta från där vi observerar?

Tänk på att ju längre bort den platta ytan sträcker sig, desto mer avstånd "komprimeras" i takt med att ytan höjer sig i ditt synfält. När du ser 5 km bort på den platta ytan, skulle du då fortsätta se den sträcka sig bortom dig? Om ja, hur vet vi det? Har vi någon 10 mil lång plan yta att jämföra med?
Citera
2021-07-18, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Har du besökt någon plats med en tiotals mil lång platt yta och med egna ögon studerat den ytan?

Nope! Har du?
Citera
2021-07-18, 16:57
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Vad skapar horisontlinjen i så fall?
Citera
2021-07-18, 17:02
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Nope! Har du?
Eftersom någon sådan yta inte existerar har jag inte kunnat göra det. Men eftersom du påstår att en horisont uppstår på en sådan yta antog jag att du kunde ge ett exempel. Du argumenterar alltså för ett teoretiskt scenario som inte existerar.
Citera
2021-07-18, 17:19
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
En kupol omöjliggörs av de varierande lufttryck som finns i atmosfären. För att inte tala om rymdfärder och meteorer.

Så försök igen.

Varför skulle det inte gå att ha tryckskillnad i en kupol? Ämnen sorteras efter densitet

"rymdfärderna" skulle då äga rum i de övre delarna av kupolen där densiteten är nära 0

eftersom en kupol har högsta punkt i "norr" (vår nordpol) och när man tänker att esrange med flest uppskjutna väderballonger ligger nära tillhands blir det hela plötsligt intressant
Citera
2021-07-18, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Varför skulle det inte gå att ha tryckskillnad i en kupol? Ämnen sorteras efter densitet

"rymdfärderna" skulle då äga rum i de övre delarna av kupolen där densiteten är nära 0

eftersom en kupol har högsta punkt i "norr" (vår nordpol) och när man tänker att esrange med flest uppskjutna väderballonger ligger nära tillhands blir det hela plötsligt intressant
Finns ingen kupol ett fysiskt bevis på det.
Citera
2021-07-18, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Eftersom någon sådan yta inte existerar har jag inte kunnat göra det. Men eftersom du påstår att en horisont uppstår på en sådan yta antog jag att du kunde ge ett exempel. Du argumenterar alltså för ett teoretiskt scenario som inte existerar.

Eftersom ni påstår att en horisontlinje inte kan uppstå på en sådan yta, så antar jag att ni kan ge mig ett exempel.

Jag argumenterar för ett hypotetiskt scenario, ja. Hur svårt är det att kunna visualisera en plan yta som sträcker sig längre än något du själv tror du kan se i din omgivning?

Jag tror att när vi blickar ut över havet från stranden, så tittar vi på en plan yta som sträcker sig många många mil. Och att en horisontlinje inte tillhör någon omöjlighet i ett sådant scenario.
Citera
2021-07-18, 17:48
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Håller med. Frågan är, skulle den här horisontlinjen uppstå innan 10 mil på grund av begränsningar i hur långt vi kan se över en plan yta från där vi observerar?

Nej, det kommer inte kunna uppstå någon horisontlinje innan dessa 10 mil eftersom det inte finns något som kommer dölja ljusets färd in till dina ögon.

Det finns inga begränsningar i våra ögon som hindrar ljuset att färdas från kanten in till dina ögon. Det är ljuset som måste hindras av något om vi skulle se en horisont tidigare än dessa 10 mil.

Citat:
Tänk på att ju längre bort den platta ytan sträcker sig, desto mer avstånd "komprimeras" i takt med att ytan höjer sig i ditt synfält. När du ser 5 km bort på den platta ytan, skulle du då fortsätta se den sträcka sig bortom dig? Om ja, hur vet vi det? Har vi någon 10 mil lång plan yta att jämföra med?

Helt rätt att ju längre bort du ser på denna yta desto mer ”komprimeras”. Till slut kommer du inte kunna utskilja allt för mycket detaljer med blotta ögat.
Men du kommer alltid se en linje där den platta ytan tar slut.

Att vi vet det beror på att vi vet att inget hindrar ljuset att färdas från kanten till dina ögon.
Citera
2021-07-18, 17:53
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Eftersom ni påstår att en horisontlinje inte kan uppstå på en sådan yta, så antar jag att ni kan ge mig ett exempel.

Jag argumenterar för ett hypotetiskt scenario, ja. Hur svårt är det att kunna visualisera en plan yta som sträcker sig längre än något du själv tror du kan se i din omgivning?

Jag tror att när vi blickar ut över havet från stranden, så tittar vi på en plan yta som sträcker sig många många mil. Och att en horisontlinje inte tillhör någon omöjlighet i ett sådant scenario.
Det existerar som sagt ingen platt yta på tiotals mil så ingen kan ge något sådant exempel.

Om du i stället ska argumentera för ett verkligt scenario som man kan se med egna ögon.

I stället för att tro både det ena och det andra kanske det är dags att kontrollera om dina teorier stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in