2021-07-18, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Ytan är 100% plan. Perspektiv orsakar den här plana ytan att tyckas stiga i ditt synfält. Någonstans längre fram så möts den här plana ytan och himlen i ditt perspektiv. Vad händer där?

Ingenting såklart. Varför i hela världen skulle det hända något?

Tänk dig en järnvägsräls som löper ifrån dig, perspektiv gör så att det ser ut som om de två spåren möts. Vad tror du händer där?
https://guides.brit.co/guides/draw-a-1-point-perspective-railroad

Och du, försök rita in en byggnad som till hälften är dold i ovan skiss. Det är omöjligt.
Citera
2021-07-18, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Snacka om att låtsas. Förklara hur den horisontlinjen uppstår. Nej, ’perspektiv’ duger inte.

Perspektiv kan mycket väl duga som förklaring till varför vi ser en horisontlinje. Du behöver bara fundera över hur det skulle se ut om den plana ytan var längre än du själv kan se omkring dig i din verklighet. Du behöver tänka, lite. Fundera. Teoretisera. Är det verkligen så jobbigt att behöva gå utanför sin kurviga komfortzon?

När du blixtsnabbt, utan att ha funderat på saken, kommer fram till att perspektiv inte kan skapa en horisontlinje, så behöver du berätta för mig hur det ska se ut? Ska vi se till kanten av den platta ytan? Om så är fallet, är inte det en horisontlinje som uppenbarar sig?
Citera
2021-07-18, 16:27
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Varför skulle det inte bli en horisontlinje? Har du någon 10 mils platt yta som du sitter och tittar på, för att komma till den slutsatsen? Kan du dela med dig av det du ser, så vi andra kan bekräfta att du vet vad du pratar om?

Vet inte varför dom andra inte ger dig ett svar:

Ja, du kommer få en horisont där den 10 mil platta ytan slutar. Det är så klart självklart du kommer få en linje där du ser den platta ytan slutar.
Citera
2021-07-18, 16:27
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ytan är 100% plan. Perspektiv orsakar den här plana ytan att tyckas stiga i ditt synfält. Någonstans längre fram så möts den här plana ytan och himlen i ditt perspektiv. Vad händer där?

Är du på riktigt inte kapabel att fundera över vad som skulle hända i ett hypotetiskt scenario, bara för att en plan yta skulle behöva vara längre än någon plan yta du själv kan observera på jorden? Skärp dig.
Det hände ingenting där den platta ytan möter himlen. I verkligheten bildas en horisont som följer nedre delen av objekt redan efter c:a 5 km från markhöjd.
Citera
2021-07-18, 16:28
Medlem
Citat:
Perspektiv kan mycket väl duga som förklaring till varför vi ser en horisontlinje.

Ingen, absolut ingen, begriper hur perspektiv kan dölja de nedre delarna av ett objekt.

Försök förklara ska du se. Du kommer inte kunna komma med en begriplig förklaring.
Citera
2021-07-18, 16:29
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Perspektiv kan mycket väl duga som förklaring till varför vi ser en horisontlinje. Du behöver bara fundera över hur det skulle se ut om den plana ytan var längre än du själv kan se omkring dig i din verklighet. Du behöver tänka, lite. Fundera. Teoretisera. Är det verkligen så jobbigt att behöva gå utanför sin kurviga komfortzon?

När du blixtsnabbt, utan att ha funderat på saken, kommer fram till att perspektiv inte kan skapa en horisontlinje, så behöver du berätta för mig hur det ska se ut? Ska vi se till kanten av den platta ytan? Om så är fallet, är inte det en horisontlinje som uppenbarar sig?

Ja blixtsnabbt. Jag jobbar med bild varje dag. Lär ut perspektiv på kurser flera gånger om året. Att perspektiv skulle ‘lyfta’ marken hitom horisonten så den skymmer den har aldrig skett.

Du måste sluta med det här nu.
Citera
2021-07-18, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Ingenting såklart. Varför i hela världen skulle det hända något?

Tänk dig en järnvägsräls som löper ifrån dig, perspektiv gör så att det ser ut som om de två spåren möts. Vad tror du händer där?
https://guides.brit.co/guides/draw-a-1-point-perspective-railroad

För att underlätta tankeexperimentet så omformulerar jag mig:

Du står i mitten av en platt cirkel. Den här platta cirkeln sträcker sig hundratals mil bort från dig åt alla håll. Hur skulle det se ut om du såg dig omkring? Skulle inte en horisontlinje skapas där cirkeln möter himlen i ditt synfält?

Om nej, vad menar du händer istället? Skulle jag se till cirkelns kant, och där se en horisontlinje istället? Hur högt upp i ditt synfält skulle den horisontlinjen ligga?

Ni vet inte, för det har aldrig visats er något exempel på hur det skulle se ut. Jag är med på att ni inte vet. Hur skulle ni kunna veta? Men det är intressant att se er försöka framstå som att ni vet.
Citera
2021-07-18, 16:37
Medlem
Citat:
Ja blixtsnabbt. Jag jobbar med bild varje dag. Lär ut perspektiv på kurser flera gånger om året. Att perspektiv skulle ‘lyfta’ marken hitom horisonten så den skymmer den har aldrig skett.

Du måste sluta med det här nu.

Du har aldrig sett det inte hända. Alltså vet du inte vad du pratar om.

Du är ju med på att perspektiv orsakar en platt yta att tyckas stiga mot horisonten i ditt synfält. Du är också med på att du i din uppfattning av verkligheten aldrig sett en platt yta som sträcker sig 10 mil. Då borde du rimligtvis vara med på att du inte vet hur en platt yta som är så lång skulle yttra sig enligt perspektivlärans alla regler.

Ställ frågan till dina elever nästa gång du lär ut perspektiv. "Hur skulle perspektiv få en platt yta som sträcker sig 100 mil omkring mig i alla riktningar att se ut?"

Om de svarar "Titta på månen!" eller "Det vet jag redan, utan att ha provat eller sett det själv!" - så kanske du får disciplinera dem lite.
Citera
Medlem
Citat:

Du står i mitten av en platt cirkel. Den här platta cirkeln sträcker sig hundratals mil bort från dig åt alla håll. Hur skulle det se ut om du såg dig omkring? Skulle inte en horisontlinje skapas där cirkeln möter himlen i ditt synfält?

Om nej, vad menar du händer istället? Skulle jag se till cirkelns kant, och där se en horisontlinje istället? Hur högt upp i ditt synfält skulle den horisontlinjen ligga?

Ni vet inte, för det har aldrig visats er något exempel på hur det skulle se ut. Jag är med på att ni inte vet. Hur skulle ni kunna veta? Men det är intressant att se er försöka framstå som att ni vet.

Nu flyttar du målstolparna. Primärt diskuterar vi varför delar av objekt är dolda under horisonten, varför objekt successivt försvinner.

Nej det skulle inte bildas en horisontlinje som kan dölja de nedre delarna av ett objekt.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Det uppstår ingen horisont 5 km bort i alla fall. Sluta med det här tramset nu.
Citera
2021-07-18, 16:38
Medlem
Citat:
Det uppstår ingen horisont 5 km bort i alla fall. Sluta med det här tramset nu.

Du gissar. Man får gissa, om man vill. Jag gissar på att det skapas en horisontlinje 5km bort.
Citera
2021-07-18, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nu flyttar du målstolparna. Primärt diskuterar vi varför delar av objekt är dolda under horisonten, varför objekt successivt försvinner.

Nej det skulle inte bildas en horisontlinje som kan dölja de nedre delarna av ett objekt.

Nej, det är inte primärt vad vi diskuterar nu. Det är en följdfråga. Om en horisontlinje kan uppstå på grund av perspektiv, så kan vi därefter fundera över vad som händer med höga objekt som står längst med den plana ytan bortom horisonten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in