2021-07-18, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag antar att du saknar mental kapacitet att få till ett inlägg med ens en smula vettigt innehåll.

Det är väl mer än vettigt att fråga dig varför inte Ebba söker ett hus som ägaren vill sälja?
2021-07-18, 13:41
Medlem
Citat:
Hon har bevisligen två barn, frågan är om det är hennes ombud eller du som är den mest snaskiga i att använda dessa för att vinna fördelar. Hennes ombud nämner dem i en inlaga till Uppsala tingsrätt och du på Flasback för att vinna en diskussion.

Gå och se dig i spegeln och skäms.
Och nu är det ombudets fel att Ebba drar in barnen. Hur långt ska du sjunka i ditt förvar av Ebba?
2021-07-18, 13:43
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Jag tycker Fnirp förklarade det bra, och onödigt att ta upp det en gång till.
God tro försvann visst som juridisk term 2003 så det får jag backa på.
Jag hade oxå för mig att god tro försvunnit som juridisk term, men jag viste inte när. Så tack för du kollade.

Själv tyckte jag däremot att Fnitps svar var ganska värdelöst. En mäklare och en besiktnings firma ska ju ha två helt olika ögon. En besiktning går ju ut på att se enbart på hur saker är. En mäklare räknar in potential och läge i sin prisbild.

Dessutom så står det ju ett datum i oktober som värderings dag på Notars papper. Hade det varit i augusti de värderat så hade ju det stått.

Det verkar med andra ord som Ebba far med osanning när hon skriver två värderingar.

Det är ju inte olagligt att ljuga i sina statusuppdateringar på Facebook. Det är dock högst omoraliskt för en partiledare att göra det på sin offentliga sida. På den är hon i sin yrkesroll.

Jag drivs inte av något brinnande hat för KD eller Ebba. (däremot har jag ett äkta och välgrundat förakt för det hyckleri många frireligiösa församlingar ägnar sig åt) KD och Ebba är för mig oftast helt ointressanta.

Mitt intresse i detta har med det i mitt tycke omoraliskt agerande att göra. Min åsikt hade varit den samma vilken person som än agerat Ebba i denna affär.

Visst visst, påskrivet kontrakt må gälla. Men de flesta hade backat om farbror ångrat sig. Jag hade gjort det och jag anser att det är det moraliskt riktiga att göra. För mig är det punkt där.

Sen kan man komma med hur mycket argument som hest. Vad då skulle hon bara skita i handpenningen? Hon hade ju redan anlitat folk att rensa sly och såga ner träd? Osv osv. ( ingen har sagt att hon inte skulle få tillbaka handpenningen, hon utförde arbete på en tomt som inte var juridiskt hennes, då får hon stå för sitt misstag)

För mig gör de ingen skillnad. Ebba är den som agerar mest omoraliskt i detta. Esbjörn är en gammal förvirrad farbror, han ångrade sig. Det må vara olämpligt, men det är inte omoraliskt.

Vidare säger ni att jag hatar Ebba. Jag kan ju inte säga att jag gillar henne utifrån den offentliga bild jag har av henne. Men i detta tycker jag att jag är hennes enda vän. Hon verkar omge sig med ja-sägare och hennes relationer med andra människor tycks vara ojämnbördig. Det vill säga hennes umgänge ser upp till henne.

Att denna historia kommer att hänga med henne resten av hennes liv, detta oavsett vad rättens utlåtande blir, är för mig glasklart. Den kommer för eller senare att bli hennes fall. Journalistik är förrädisk. För även om detta går väljarna förbi just nu. Så kommer någon journalist att slå upp detta stort. Kanske sker det nu, eller om ett år eller om 10 år.

Men enligt mig har Ebba ett sätt att rädda sitt ryckte och sin karriär. Det är att göra en pudel. Folk älskar att förlåta. Om hon skulle lägga sig platt. Släppa huset, ge en offentlig ursäkt och säga förlåt, jag var dum. Skulle hon ha en chans att rädda sig själv.

Så jag tycker att alla som inte säger det till Ebba är hennes fiende. De är personer som inte vill henne väl på riktigt och i längden. De är personer som vill hålla dig väl med henne för stunden.
Senast redigerad av MarryBlunt 2021-07-18 kl. 13:45.
2021-07-18, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Rökridåer ? Den som jävlas var ju Binninge
Esb ville sälja sitt hus ända tills "någon" kom med en värdering på 5.7 miljoner.
Läs på i inlagorna till tinget innan du gör bort dig mer.
Dessa finns numera i trådstaren ( tacka kubun) där finner du allt.
Varför svarar du inte på frågan istället för att lägga ut dimridåer om Ebbas huvudlösa begär efter en gammal människas arv?
Senast redigerad av 90510 2021-07-18 kl. 13:57.
2021-07-18, 13:52
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Varför skulle hon skriva att hon ångrar sig, efter alla Binninges lögner om henne i media om fastighetstvisten så måste det vara skönt att ge honom en råsop med sanningen om hans sexualbrott? Om hon påstod att hon ångrar sig så skulle hon inte framstå som särskilt ärlig. Till och med det hon skrev var 100% sant, eller hur?
Det hon skrev om Binninge var sant. Dock har ju en domstol konstaterat att det hon skrev var förtal. Så jag vet inte om det är så tungt vägande argument.

Sen känns det ju inte som Ebba lägger speciellt stor vikt vid att bara skriva det som är sant. Jag tycker hon blivet påkommen med ganska många lögner i denna soppa.
2021-07-18, 13:53
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Då du verkar vara intresserad av frågan och det verkar ta upp en stor del utav din tid så är det kanske du som skall svara på frågan.
Jag har redan gjort det. Har du missat det?

Som jag skrev är inte Esbjörn till salu. Han vill inte förlika. Det handlar ju inte om pengar för Esbjörn. Den uppgiften har hans dåvarande ombud lämnat:

Citat:
– Jag har pratat med 81-åringen och vi har lämnat vårt svar till tingsrätten. Han säger nej till budet. Han säger att huset är det enda minne han har kvar. Det handlar inte om pengar, säger 81-åringens juridiske ombud Johann Binninge till SVT Nyheter.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/nej-ebbas-bud
2021-07-18, 13:54
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
God tro försvann åtminstone vid köp av stöldgods då.

Om man tittar i jordabalken 4 kap 17§ så finns det kvar:
” Första stycket gäller även när annan än säljaren ägde byggnad eller annat som, om det är i samme ägares hand som fastigheten, enligt lag hör till denna samt köparen var i god tro vid köpet.”

Så i någon mån finns begreppet kvar. Även ond tro finns.
Kolla kolla, spännande.
Vad är ond tro?
2021-07-18, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag hade oxå för mig att god tro försvunnit som juridisk term, men jag viste inte när. Så tack för du kollade.

Själv tyckte jag däremot att Fnitps svar var ganska värdelöst. En mäklare och en besiktnings firma ska ju ha två helt olika ögon. En besiktning går ju ut på att se enbart på hur saker är. En mäklare räknar in potential och läge i sin prisbild.

Dessutom så står det ju ett datum i oktober som värderings dag på Notars papper. Hade det varit i augusti de värderat så hade ju det stått.

Det verkar med andra ord som Ebba far med osanning när hon skriver två värderingar.

Det är ju inte olagligt att ljuga i sina statusuppdateringar på Facebook. Det är dock högst omoraliskt för en partiledare att göra det på sin offentliga sida. På den är hon i sin yrkesroll.

Jag drivs inte av något brinnande hat för KD eller Ebba. (däremot har jag ett äkta och välgrundat förakt för det hyckleri många frireligiösa församlingar ägnar sig åt) KD och Ebba är för mig oftast helt ointressanta.

Mitt intresse i detta har med det i mitt tycke omoraliskt agerande att göra. Min åsikt hade varit den samma vilken person som än agerat Ebba i denna affär.

Visst visst, påskrivet kontrakt må gälla. Men de flesta hade backat om farbror ångrat sig. Jag hade gjort det och jag anser att det är det moraliskt riktiga att göra. För mig är det punkt där.

Sen kan man komma med hur mycket argument som hest. Vad då skulle hon bara skita i handpenningen? Hon hade ju redan anlitat folk att rensa sly och såga ner träd? Osv osv. ( ingen har sagt att hon inte skulle få tillbaka handpenningen, hon utförde arbete på en tomt som inte var juridiskt hennes, då får hon stå för sitt misstag)

För mig gör de ingen skillnad. Ebba är den som agerar mest omoraliskt i detta. Esbjörn är en gammal förvirrad farbror, han ångrade sig. Det må vara olämpligt, men det är inte omoraliskt.

Vidare säger ni att jag hatar Ebba. Jag kan ju inte säga att jag gillar henne utifrån den offentliga bild jag har av henne. Men i detta tycker jag att jag är hennes enda vän. Hon verkar omge sig med ja-sägare och hennes relationer med andra människor tycks vara ojämnbördig. Det vill säga hennes umgänge ser upp till henne.

Att denna historia kommer att hänga med henne resten av hennes liv, detta oavsett vad rättens utlåtande blir, är för mig glasklart. Den kommer för eller senare att bli hennes fall. Journalistik är förrädisk. För även om detta går väljarna förbi just nu. Så kommer någon journalist att slå upp detta stort. Kanske sker det nu, eller om ett år eller om 10 år.

Men enligt mig har Ebba ett sätt att rädda sitt ryckte och sin karriär. Det är att göra en pudel. Folk älskar att förlåta. Om hon skulle lägga sig platt. Släppa huset, ge en offentlig ursäkt och säga förlåt, jag var dum. Skulle hon ha en chans att rädda sig själv.

Så jag tycker att alla som inte säger det till Ebba är hennes fiende. De är personer som inte vill henne väl på riktigt och i längden. De är personer som vill hålla dig väl med henne för stunden.
Du har svårt tydligen att ta in vad som händer. Det har förklarats många gånger hur värderingen och datumsättningen på dokumentet, notars värdering, gått till. Om du tar och läser i det underlag som finns länkat, typ sid 396, så finner du följande:

” Vittnesförhör med Erik Hedlund. Han ska höras om den värdering som genomförts av fastigheterna Uppsala Marielund 7:1 och 4:77 i augusti 2020 samt om värde- utvecklingen avseende fastigheter i Uppsalaområdet mellan augusti 2020 och januari/februari 2021 generellt.”

Alla med normal läsförståelse ser då att värderingen utfördes innan avtalet skrevs på. Mäklaren ska även vittna om just detta. Att sedan dokumentet har skrivits och daterats när det skrevs på begäran ändrar inte värderingen. Detta har även Ebba beskrivit, vilket stöds av inblandade.

Densias värdering har på liknande sätt ett datum för utskrift som skiljer från utförda värderingstillfället utan att det är nåt märkligt.
2021-07-18, 14:05
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Uppgiften om att två mäklare värderat fastigheten kommer inte från Ebba Busch utan den kommer från Brännvinström på Expressen som skriver detta i en artikel. Ebba själv skriver på sin Facebook att hon har låtit göra två värderingar.

https://www.facebook.com/buschebba/posts/3646433112042744
Jag har varit noggrann med att säkerställa att allt ska gå korrekt och schysst till. Jag har kontaktat ägaren via bekanta med min initiala förfrågan om att köpa tomten. Jag har låtit göra två värderingar. Jag har tagit in Anticimex för en omfattande besiktning med protokoll.
Aftonbladets artikel nedan visar tydligt hur Binninge med medvetna lögner har manipulerat media att skriva om affären. Enligt honom har han låtit en ”fastighetstaxerare” värdera huset till 5.7 miljoner. Sedan lämnar han in en värdering till rätten som landar på 4.2 miljoner.

I samma artikel refereras hur han har skickat in en handling till Uppsala tingsrätt där han refererar till en läkare som konstaterat att Esbjörn lider av en kognitiv funktionsnedsättning. Sanningen är att något sådant läkarutlåtande inte ens existerar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x3OPPQ/ebba-busch-slar-tillbaka-om-pastadda-underpriset-marknadsmassigt

Så när du för vidare påståendet om att Ebba Busch påstår sig ha anlitat två mäklare för en värdering så agerar du medvetet eller omedvetet som en nyttig idiot som sprider vidare Binninges lögner.

Ebba Busch har låtit göra två värderingar, en med ortprismetoden genom Värderingsdata för att få ett jämförande värde på fastigheter i området och en för det specifika objektet via en Uppsalamäklare på Notar.

Du borde försöka sätta dig in i materialet i stället för att vecka efter vecka återupprepa de lögner som Binninge månglat ut i media med hjälp att sin kompis Brännvinström på Expressen. Brännvinström har hela sin karriär jobbat efter devicen att aldrig kolla upp en het nyhet eftersom den riskerar att falla. Han älskar i att frossa i kändisars privatliv och ljuga ihop snaskiga artiklar på rena rykten och lögner. Detta har till och med kostat honom jobbet på Expressen en gång. Men de har väl kvar honom i källaren när det finns behov av en snaskande lögnhals för att skapa ett nytt kändisdrev.

https://www.svt.se/kultur/chefsbyten-pa-expressen-efter-publiceringsmissar
Redaktionschefen Anna-Clara Welander får lämna sin post och får i stället rollen som utvecklingschef. Editionschefen Leif Brännström och nattchefen Mats Ottosson får också lämna sina arbetsuppgifter.

Welander var tillsammans med Brännström chefer under nattpasset när Expressen valde att publicera den förtalsfällda Persbrandt-artikeln, som felaktigt hävdade att skådespelaren Mikael Persbrandt var intagen på ett vårdhem för sin alkoholism.
Som du ser så går det utmärkt att skriva ihop ett inlägg med citat och källhänvisningar för att bringa klarhet i vad som har hänt. Försök du med.
Uppgiften om två mäklare kommer från Ebba. Den Facebook status du citerar är en redigerad variant. I ursprungstexten så skriver hon två mäklare sant en besiktning.
Kolla materialet i trådstarten får du se.

Med tanke på att Ebba ändrat både det precisa två mäklare till ordet mäklare. Samt att hon tagit bort att Esbjörn ska stå för kostnader till hantverkare i sin text.
Är det bra ironiskt att hon som inlämnad bevisning säger att Monica ändrat i sin Facebook text.
2021-07-18, 14:06
Medlem
Citat:
Kolla kolla, spännande.
Vad är ond tro?
Du kan väl googla?

Då får du en massa intressant kunskap, typ
Ond tro
Att veta om ett missförhållande vid exempelvis ett avtals tillkomst. Ond tro kan även grundas på vad man "bort inse" se t.ex AvtL 32 §. Motsats till god tro.
2021-07-18, 14:06
Medlem
braatthas avatar
Citat:

Uppgiften om att två mäklare värderat fastigheten kommer inte från Ebba Busch utan den kommer från Brännvinström på Expressen som skriver detta i en artikel. Ebba själv skriver på sin Facebook att hon har låtit göra två värderingar. Det är en skillnad om du förstår.
Och ja klart hon hsde backat som hon lovat men vafan tog Esb vägen ?
Han gick i gryt o grät ut i pressen.
Ingen motivation till att kontakta henne inte ens när han skulle försöka föra tbx pengarma.
2021-07-18, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag håller med om att man ska visa äldre respekt och ödmjukhet.

Det är möjligt att Esb har lite försämrad kognitiv förmåga till följd av åldrandet. Men är det något som märks för en utomstående? Jag har inte sett att någon här inne i tråden har sagt något om att han har en läkardiagnos på demenssjukdom.

Får jag fråga dig om du tycker att Esb ska ha rätt att bryta avtalet, ska detta gälla även alla äldre personer. Ska gränsen gå vid 65 år, eller 80 år när äldre ska ha rätt att ensidigt dra sig ur en avtalad affär?

Personligen kan jag tycka att Ebba hade kunnat dra sig ur affären, eftersom detta även kan drabba hennes parti. Men ur rättslig synvinkel skulle jag tippa på att hon har rätt.

Verbet som din motpart i diskussionen använde var "ge sig på". På vad sätt har EB "gett sig på" Esb? (Notera att rubriken på strängen innehåller termen "förtal".)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in