Citat:
Ursprungligen postat av
braattha
Jag tycker Fnirp förklarade det bra, och onödigt att ta upp det en gång till.
God tro försvann visst som juridisk term 2003 så det får jag backa på.
Jag hade oxå för mig att god tro försvunnit som juridisk term, men jag viste inte när. Så tack för du kollade.
Själv tyckte jag däremot att Fnitps svar var ganska värdelöst. En mäklare och en besiktnings firma ska ju ha två helt olika ögon. En besiktning går ju ut på att se enbart på hur saker är. En mäklare räknar in potential och läge i sin prisbild.
Dessutom så står det ju ett datum i oktober som värderings dag på Notars papper. Hade det varit i augusti de värderat så hade ju det stått.
Det verkar med andra ord som Ebba far med osanning när hon skriver två värderingar.
Det är ju inte olagligt att ljuga i sina statusuppdateringar på Facebook. Det är dock högst omoraliskt för en partiledare att göra det på sin offentliga sida. På den är hon i sin yrkesroll.
Jag drivs inte av något brinnande hat för KD eller Ebba. (däremot har jag ett äkta och välgrundat förakt för det hyckleri många frireligiösa församlingar ägnar sig åt) KD och Ebba är för mig oftast helt ointressanta.
Mitt intresse i detta har med det i mitt tycke omoraliskt agerande att göra. Min åsikt hade varit den samma vilken person som än agerat Ebba i denna affär.
Visst visst, påskrivet kontrakt må gälla. Men de flesta hade backat om farbror ångrat sig. Jag hade gjort det och jag anser att det är det moraliskt riktiga att göra. För mig är det punkt där.
Sen kan man komma med hur mycket argument som hest. Vad då skulle hon bara skita i handpenningen? Hon hade ju redan anlitat folk att rensa sly och såga ner träd? Osv osv. ( ingen har sagt att hon inte skulle få tillbaka handpenningen, hon utförde arbete på en tomt som inte var juridiskt hennes, då får hon stå för sitt misstag)
För mig gör de ingen skillnad. Ebba är den som agerar mest omoraliskt i detta. Esbjörn är en gammal förvirrad farbror, han ångrade sig. Det må vara olämpligt, men det är inte omoraliskt.
Vidare säger ni att jag hatar Ebba. Jag kan ju inte säga att jag gillar henne utifrån den offentliga bild jag har av henne. Men i detta tycker jag att jag är hennes enda vän. Hon verkar omge sig med ja-sägare och hennes relationer med andra människor tycks vara ojämnbördig. Det vill säga hennes umgänge ser upp till henne.
Att denna historia kommer att hänga med henne resten av hennes liv, detta oavsett vad rättens utlåtande blir, är för mig glasklart. Den kommer för eller senare att bli hennes fall. Journalistik är förrädisk. För även om detta går väljarna förbi just nu. Så kommer någon journalist att slå upp detta stort. Kanske sker det nu, eller om ett år eller om 10 år.
Men enligt mig har Ebba ett sätt att rädda sitt ryckte och sin karriär. Det är att göra en pudel. Folk älskar att förlåta. Om hon skulle lägga sig platt. Släppa huset, ge en offentlig ursäkt och säga förlåt, jag var dum. Skulle hon ha en chans att rädda sig själv.
Så jag tycker att alla som inte säger det till Ebba är hennes fiende. De är personer som inte vill henne väl på riktigt och i längden. De är personer som vill hålla dig väl med henne för stunden.