Citat:
Ursprungligen postat av
gefundenes
Vi närma oss inte honom överhuvudtaget. Han gillar oss på ett sätt men han är så trist och icke-uppmuntrande. Vissa saker döljer vi för honom för att vi vet vad han tycker redan och orkar inte höra hans tysta kritik.
Han ringer aldrig oss vuxna barn för han har inget att säga. Han vet inte vad han ska prata om och tycker aldrig att det finns nåt att säga. Sådan är han bara.
Han skulle vara total ensam om han skiljde sig. Finns ingen som vill ha nån äldre man som är rätt sliten, mullig och så som män gör vid 70 oftast.
När jag och morsan samtalar så är telefonen alltid på högtalarläge för att han tror att vi pratar om honom och oavsett vad vi pratar om så är syftet med det att han är svartsjuk och kontrollerande.
Han kan få utbrott ibland som gör att han vill sälja allt och skilja sig osv en liten stund senare är allt "normalt" igen.
Så du startade en tråd här för att få bektäftat att det är något fel på far din så att du slipper känna att du brustit någonstans på vägen. En ettikett att klistra över känslan att det kanske inte bara är hans fel alltihop?
Du har inget ansvar för dina föräldrars välmående. Det fungerar inte så. Föräldrar sätter barn till världen och det ger ett ansvar. Barnen har inget ansvar åt andra hållet men bör inse att föräldraansvaret har gränser. Ingen är skyldig att umgås med eller stötta vuxna barn, inte mer än vuxna barn har någon skyldighet att ha kontakt med sina föräldrar. Jag tror det perspektivet är svårt att ta till sig om man inte är man med vuxna barn, men dock.
Det betyder att om du vill föra ett samtal med din far så får du lämpa akterlykten ur vagnen och inleda ett samtal. Gnälla om det till andra hjälper inte, och lyssna nu:
Jag vet inte om gubben är paranoid. Men DU snackar per definition skit om honom bakom hans rygg. Herregud, det är ju vad tråden är.
Prata med honom om du vill hjälpa. MED inte OM. Ett riktigt försök då, det blir troligen svårt och smärtsamt att bygga upp förtroendet som krävs.
Eller skit i det och äg ditt dåliga samvete.
Over and out.