Citat:
Blir det inte konstigt att jämföra dina två alternativ när den ena gäller risken att dö och den andra risken att skadas.Aha, ok. Men då tycker jag att vi kan jämföra med snösport. Där har vi ca 2-3 promille skador i genomsnitt per deltagare. Ofta ganska allvarliga skador som benbrott och även dödsfall. Det belastar ju vården rätt hårt åtminstone lokalt. Och gör dig handikappad ett bra tag. Frågar du personal på akuten så tycker flera att snösport borde förbjudas.
Ser du hur dumt det blir? Vi måste få leva, och riskerna med snösport är så små, precis som med covid, att varken förbud, restriktioner eller vaccin är befogat. Men det är ju förutsättningarna som man utgår ifrån, nu har vi vaccin och jag anser att alla som vill ska få vaccin. Men jag tycker att det är viktigt att informera om riskerna(med covid) så att folk inte tar vaccin i onödan.
Tror du att du hade förespråkat vaccinering för alla för ett år sedan om du visste att dödligheten för folk under 70 är 0,14%, med de enorma kostnader det innebär?
Om svaret är ja, förespråkar du kroppsairbag, betalt av staten, för alla snösportare?
Ser du hur dumt det blir? Vi måste få leva, och riskerna med snösport är så små, precis som med covid, att varken förbud, restriktioner eller vaccin är befogat. Men det är ju förutsättningarna som man utgår ifrån, nu har vi vaccin och jag anser att alla som vill ska få vaccin. Men jag tycker att det är viktigt att informera om riskerna(med covid) så att folk inte tar vaccin i onödan.
Tror du att du hade förespråkat vaccinering för alla för ett år sedan om du visste att dödligheten för folk under 70 är 0,14%, med de enorma kostnader det innebär?
Om svaret är ja, förespråkar du kroppsairbag, betalt av staten, för alla snösportare?
Jag har åkt skidor hela livet och varit fullt medveten om att det finns en risk att skadas och jag har hamnat på sjukan ett par gånger. Det finn givetvis även en risk att dö, men den risken är väldigt mycket lägre än risken att dö i covid.
OM det var 1500 personer som dog i backarna årligen skulle nog snösport inte vara så populärt.
Vi behöver nog inte spamma tråden med olika riskbedömningar mera, jag är helt på det klara med att vi har olika syn på risk.