Även Brasilien har huvudsakligen förlitat sig på kinesiska vacciner:
Länder som har vaccinerat med kinesiska vacciner förefaller ha fortsatta problem med smittspridning. Chile och Indonesien är exempel på länder som huvudsakligen har använt kinesiska vacciner. Nu läser jag att även Brasilien till stor del har använt kinesiska vacciner. Brasilien utmärker sig i form av en mycket stor mängd dödsfall i Covid-19.
Citat från BBC:
Covid-19: Second doses run dry in Brazil's scramble to vaccinate
...
Coronavirus has claimed more than 530,000 lives in Brazil, a toll second only to the United States. Yet only about 40% of Brazilians have received at least one dose of the vaccine and just 15% are fully immunised.
...
Unlike some other countries, Brazil chose not to hold back supplies for second doses. Its vaccination campaign has mostly relied on CoronaVac shots, made locally using inputs from China's Sinovac. But shipments of Chinese materials have lagged, just as millions are due for their second jab.
And other vaccines have been slow to trickle into Brazil, after President Jair Bolsonaro snubbed early vaccine offers from Pfizer, opting to promote ineffective treatments instead, such as hydroxychloroquine.
...
This is especially worrying as new strains gain traction in Brazil, where authorities have long ago scrapped even loose sanitary measures and many unvaccinated Brazilians are foregoing basic precautions like social distancing and mask wearing. Some variants have proven more dangerous to healthy young adults, posing a threat to Brazilians still waiting for their jab.
Jag tänker att Indonesien, Chile, Brasilien, med mera, skulle ha glädje av tillskott av västerländska vacciner.
Kan Europa låna ut vaccindoser?
Nu när Europas vaccinering har kommit långt, finns möjlighet för Europa att "låna ut" vaccindoser till länder i nöd? Jag tänker att Europa kan skicka några av sina vaccindoser till exempelvis Brasilien. Senare, när virussäsongen närmar sig i Europa, så kan Brasilien skicka motsvarande mängd doser tillbaka till Europa. På så sätt skulle Brasiliens vaccinering kunna snabbas upp.
Skulle det vara ett fungerande sätt att hjälpa andra länder bekämpa viruset? Det skulle alltså inte handla om vanligt bistånd, eftersom det inte handlar om att donera några vaccindoser.
Citat:
Ursprungligen postat av
AnnaDea
Antivax rörelsen mot Macrons tvångsvaccinering fortsätter i Frankrike.
Sprängdfyllt med folk på gatorna.
https://twitter.com/Arwenstar/status/1416462672174927873
Det förefaller som att efterfrågan på vaccin har mättats i Frankrike.
Kanske kan Frankrike ställa upp på att låna ut vacciner, på det sätt som jag har beskrivit ovan?
Jag tycker att det låter som en dålig idé att pressa folket att ta vacciner som dom inte vill ha. Då är det kanske bättre att låna ut vaccindoserna till länder som är desperata efter vaccin? När vaccindoserna senare betalas tillbaka till Frankrike, så har fransmännen fått lite extra betänketid huruvida dom vill vaccinera sig.