2021-07-17, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe

Att många lärare är sabbade av "värdegrunden" och tappat kompassen vad som är rätt och fel vet vi sedan länge

Det är en sanning, i många skolor, att det är den som slår tillbaka som startar bråket. Den som slår först ”är sådan” och det får andra ungar finna sig i. Det är både enklast och ofarligast för skolpersonalen. Barn som mobbar och/eller är våldsamma har ofta föräldrar med samma beteende och våldskapitalister bör man akta sig för. Det uttrycks naturligtvis mycket vackrare än så i styrdokumenten.
Citera
2021-07-17, 20:16
Medlem
Din son kmr tacka dig i framtiden för ordentlig uppfostran fortsätt med det du gör och visa vad som är rätt eller fel och när någon kliver över gränsen så sätter man ner foten.

Barn som lär sig att vara passiva när mobbning eller liknande sker för att mobbaren har det tufft hemma " blir lätt offer resten av livet inte bara för mobbning men även för att bli utnytjade av andra då.de ej lärt sig att sätta gränser.
Citera
2021-07-17, 20:22
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Det är var och ens ansvar att lära sina pojkar det, för skolan kommer aldrig att gör det.

Helt rätt hanterat. Det är en viktig del av barns utveckling att lära sig hantera sina egna problem utan att be vuxna om hjälp.

Att ge tillbaka mot mobbare är egentligen det enda sättet att komma ur sin status som mobbad. Om man "tjallar för lärarna" hjälper det som mest en liten stund.

Om man istället visar handlingskraft och tar itu med problemet själv höjs ens sociala status bland de andra barnen genast, och vidare trakasserier blir mer osannolika.

Detta visste man förr i tiden när man lät ungarna leva ut sina gruff utan att bry sig så mycket. Idag har en mobbad unge oftast ingen möjlighet alls att höja sin status när denne förväntas använda halvointresserade vuxna för att lösa sina problem.
Citera
2021-07-17, 20:22
Medlem
Helt rätt!
Någon måste slå ner mobbaren, annars fortsätter skiten bara.
Dagens lärare är fega fittor.
Citera
2021-07-17, 20:33
Medlem
Om vi ser det från andra hållet - din son hade gråtit o sprungit till fröken/lärarna/föräldrar
då lär han ha blivit hånad för det sen.

Nu kan han själv håna den andra grabben o säga du kunde inte ta detta men det gick bra att mobba
o slå själv - lär dig uppföra dig mot mot mig annars får du mer stryk.

När liknade hände kusinbarn sa mamman - kom inte bara hit försvara dig o slå tillbaka.

De här skolornas idéer bekräftar ju rånande neger- o arabyngel som säger vi rånar bara svennebarnen
för de lämnar ju bara över sakerna efter lite hot - vi invandrare kämpar o slåss för våra saker när
någon försöker ta dem från oss - vår föräldrar har inte råd att köpa nytt o de som har skulle inte
göra detta om vi släpper ifrån oss våra saker för lättvindigt

Finns en annan rolig historia - arabpojke med kompisar (som nog var svenskar) säger i skolan
din mamma knullar med en neger.

Den aktuella pojken var nog vit svensk o mamman skild från vit svensk man (o hade väl
börjat åka kukkarusell)

Rektorn ringer pappa arab o talar om att så här kan inte son beté sig utan pappa skall agera.

Arabpappan - vad skall jag göra åt det - det är ju sant. Ibland är ju invandrare rätt kul eller.
Citera
2021-07-17, 20:47
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryLonsdale
Min fråga är vad ni andra på forumet tycker om min filosofi? Ska barn stå upp för sig själva och andra mot elaka människor, eller ska man få dem att springa och skvallra till fröken istället? Hur gör ni med era barn?

Självklart måste barnen lära sig att stå upp för sig och de som är svagare.
Annars riskerar vi att få ett samhälle som styrs av terrorister.

Du och din grabb är ett föredöme för andra. Bra jobbat!

Påpeka för rekorn att skolinspektionen förmodligen är intresserad av att höra hur en mobbare kan få hålla på i ett år och hur det är förenligt med skolans värdegrund.
Senast redigerad av Lagerkommandant 2021-07-17 kl. 20:58.
Citera
2021-07-17, 20:57
Medlem
Nemphis avatar
TS jag tycker du gjorde rätt men, ändå inte. Fan tiderna förändras Sverige är inte vad det var för 20 år sedan. Rätt som det är så är det någon snubbe med taskig självkontroll som bär kniv eller annat vapen och det kan gå jävligt fort. Finns säkert 20+ fall senaste 5 åren i skolmiljö där detta hänt. Tycker att man i sån stor utsträckning som möjligt ska söka sig ifrån bråk om man kan, det är ett råd jag kommer ge min son.
Citera
2021-07-17, 21:11
Medlem
Citat:
Jag lär mina grabbar att aldrig slå någon - såvida de själva inte blir attackerade eller för att försvara någon annan. Om någon slår dem en gång, så är det helt ok att slå tillbaka två gånger.

Om någon är jobbig så ska de gå därifrån. Om någon är direkt aggressiv, så ska de försvara sig själva istället för att springa till en fröken/lärare.

Jag har sett hur ungar är idag och de är extremt respektlösa, inte bara mot sina föräldrar och lärare - men också andra barn. De spottar på varandra, kallar varandra könsord och är allmänt oförskämda. Vi snackar 7-åringar som skriker "fittunge" och "kukskalle" till lärare.

Nåväl.

Min äldsta grabb går i första klass och precis innan sommarlovet inträffade en incident.

Jag kom till skolan för att hämta upp honom, varvid en lärare står bredvid min son som ser ledsen ut och tittar ner i marken. Läraren säger att han "hamnat i lite gruff och slagit en annan pojke i klassen".

Sättet han sa det på, fick det att låta som att min grabb slagit den andra helt oprovocerat. Läraren står och pratar om att andra pojken blödde från munnen, att han är livrädd och att föräldrarna pratade om en eventuell polisanmälan. Min son står hela tiden och tittar ner i marken.

När läraren är klar, så frågar jag min son vad som hänt. Han tittar upp på mig och berättar att X (som jag hört om en del från min son och andra föräldrar) hade först dragit en tjej i håret och medvetet saboterat någon lek de höll på med. Min son hade då sagt att han inte får vara med om han inte slutar. Han fortsatte sabotera leken och min son sa då till honom att gå någon annanstans.

Den andra pojken knuffar då min grabb så att han ramlar på rumpan. När han ställer sig upp så slår pojken min grabb i ansiktet. Nu försöker läraren avbryta min son och säga något, men jag stoppar honom och säger att han ska få prata klart.

Min son berättar att han slog den här killen "några gånger" så att han föll till marken. Han låg kvar på marken och grät och skrek tills lärare kom. Min son hade tydligen givit honom en fläskläpp och det kom blod.

När han berättar klart, så tittar både läraren och pojken på mig i väntan på min reaktion och jag säger "okej, bra jobbat. Så då är det inga problem. Du gjorde rätt".

Läraren blir helt till sig och säger "va? men.. asså.. men du hörde väl att han slog X så att han började blöda?"

Ja, svarade jag. Han gav tillbaka till pojken som mobbade en tjej och som sedan slog min son. Jag har sagt till honom att slå tillbaka om någon slår honom, vilket han nu gjorde. Samtidigt gav jag tummen upp till min son, som skiner upp.

Det blir en kort diskussion med läraren som tycker att det är förfärligt och att vi "inte kan leva i ett sånt samhälle". Jag replikerade att vi lever i ett samhälle där en mobbare, uppenbarligen, tillåts trakassera de andra barnen i ett helt år utan att något görs. Först när han ger sig på fel person så blir det uppståndelse.

Det hela slutade med att vi kom överens om att rektorn skulle ringa mig.

På vägen hem fick lillkillen glass och bestämma vad vi skulle ha till middag.

Jag kommer aldrig vika mig när det gäller här och jag tycker att jag fostrar mina söner helt rätt. Troligtvis är flera barn och föräldrar i klassen glada över att den här snorungen äntligen åkte på däng.

Min fråga är vad ni andra på forumet tycker om min filosofi? Ska barn stå upp för sig själva och andra mot elaka människor, eller ska man få dem att springa och skvallra till fröken istället? Hur gör ni med era barn?

Bra gjort av dig och din grabb. Så klart ska man inte ta skit eller se på när tjejer far illa.
Citera
2021-07-17, 21:14
Medlem
Marielysts avatar
Din søn har ikke gjort noget forkert - han er tværtimod en lille helt, som du kan være stolt af! Jeg har selv opdraget min søn på denne måde (for >40 år siden),
Citera
2021-07-17, 21:24
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Men hallå?
Det finns en risk att offret är invandrare, då är ju din son rasist!
Citera
2021-07-17, 21:29
Medlem
SameOldStorys avatar
Citat:
Jag lär mina grabbar att aldrig slå någon - såvida de själva inte blir attackerade eller för att försvara någon annan. Om någon slår dem en gång, så är det helt ok att slå tillbaka två gånger.

Om någon är jobbig så ska de gå därifrån. Om någon är direkt aggressiv, så ska de försvara sig själva istället för att springa till en fröken/lärare.

Jag har sett hur ungar är idag och de är extremt respektlösa, inte bara mot sina föräldrar och lärare - men också andra barn. De spottar på varandra, kallar varandra könsord och är allmänt oförskämda. Vi snackar 7-åringar som skriker "fittunge" och "kukskalle" till lärare.

Nåväl.

Min äldsta grabb går i första klass och precis innan sommarlovet inträffade en incident.

Jag kom till skolan för att hämta upp honom, varvid en lärare står bredvid min son som ser ledsen ut och tittar ner i marken. Läraren säger att han "hamnat i lite gruff och slagit en annan pojke i klassen".

Sättet han sa det på, fick det att låta som att min grabb slagit den andra helt oprovocerat. Läraren står och pratar om att andra pojken blödde från munnen, att han är livrädd och att föräldrarna pratade om en eventuell polisanmälan. Min son står hela tiden och tittar ner i marken.

När läraren är klar, så frågar jag min son vad som hänt. Han tittar upp på mig och berättar att X (som jag hört om en del från min son och andra föräldrar) hade först dragit en tjej i håret och medvetet saboterat någon lek de höll på med. Min son hade då sagt att han inte får vara med om han inte slutar. Han fortsatte sabotera leken och min son sa då till honom att gå någon annanstans.

Den andra pojken knuffar då min grabb så att han ramlar på rumpan. När han ställer sig upp så slår pojken min grabb i ansiktet. Nu försöker läraren avbryta min son och säga något, men jag stoppar honom och säger att han ska få prata klart.

Min son berättar att han slog den här killen "några gånger" så att han föll till marken. Han låg kvar på marken och grät och skrek tills lärare kom. Min son hade tydligen givit honom en fläskläpp och det kom blod.

När han berättar klart, så tittar både läraren och pojken på mig i väntan på min reaktion och jag säger "okej, bra jobbat. Så då är det inga problem. Du gjorde rätt".

Läraren blir helt till sig och säger "va? men.. asså.. men du hörde väl att han slog X så att han började blöda?"

Ja, svarade jag. Han gav tillbaka till pojken som mobbade en tjej och som sedan slog min son. Jag har sagt till honom att slå tillbaka om någon slår honom, vilket han nu gjorde. Samtidigt gav jag tummen upp till min son, som skiner upp.

Det blir en kort diskussion med läraren som tycker att det är förfärligt och att vi "inte kan leva i ett sånt samhälle". Jag replikerade att vi lever i ett samhälle där en mobbare, uppenbarligen, tillåts trakassera de andra barnen i ett helt år utan att något görs. Först när han ger sig på fel person så blir det uppståndelse.

Det hela slutade med att vi kom överens om att rektorn skulle ringa mig.

På vägen hem fick lillkillen glass och bestämma vad vi skulle ha till middag.

Jag kommer aldrig vika mig när det gäller här och jag tycker att jag fostrar mina söner helt rätt. Troligtvis är flera barn och föräldrar i klassen glada över att den här snorungen äntligen åkte på däng.

Orkar inte läsa hela tråden MEN min vän, du har gjort helt rätt och din son likaså. Min son ska börja förskoleklass till hösten och detta har jag sagt till honom (och min mkt mindre dotter). Bra jobbat. Köp en till glass till honom.
Citera
2021-07-17, 21:38
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HYXXA
Helt rätt att lita blint på din son! Han skulle väl aldrig berätta något som inte är sant, aldrig dra en vit lögn eller frisera sanningen!?!

Tror du på det som står i bibeln också?

Det där är någonting som kommer med uppfostran förstår du (tydligen inte), om dina barn ljuger för dig har du gjort en hel radda med fel, för det naturliga är att vända sig till sina föräldrar med sanningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in