2021-07-17, 20:43
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Ja, hur skulle den platta ytan yttra sig i ditt synfält? Skulle det se ut på samma sätt som när du står i ditt kök och tittar på en 1 meter lång bordskiva?

Skulle en horisont inte längre existera?
Horisonten skulle inte existera som vi observerar den. Den skulle inte kunna skymma undre delen av avlägsna objekt. Avlägsna objekt skulle bara se mindre ut ovanför den plana ytan.
Hur skulle det annars fungera?
Citera
2021-07-17, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Öööh, som att titta utefter en plan yta?

Öööh, ja. Och hur skulle en plan yta som är 10 mil lång och går omkring dig i 360 grader se ut, där du står och tittar längst med den? Hur skulle en på 100 mil se ut? 1000 mil? 10000 mil? Skulle det övre perspektivet du har försvinna, och bytas ut mot bordsskivor som sticker iväg runt och över dig, överallt?

Jämför hur det skulle kunna tänkas se ut, med vad du ser när du tittar på en 1 meters lång bordskiva, så förstår du varför det inte är en rättvis jämförelse om man avser ta reda på hur någonting ser ut sett från en människas ögon på en teoretiskt platt jord.

Förstår du?
Senast redigerad av Dendummasillen 2021-07-17 kl. 20:55.
Citera
2021-07-17, 20:56
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ja. Och hur skulle en plan yta som är 10 mil lång och går omkring dig i 360 grader se ut, där du står och tittar längst med den? Hur skulle en på 100 mil se ut? 1000 mil? 10000 mil? Skulle det övre perspektivet du har försvinna, och bytas ut mot bordsskivor som sticker iväg runt och över dig, överallt?

Jämför hur det skulle kunna tänkas se ut, med vad du ser när du tittar på en 1 meters lång bordskiva, så förstår du varför det inte är en rättvis jämförelse om man avser ta reda på hur någonting ser ut sett från en människas ögon på en teoretiskt platt jord.

Förstår du?

Ja visst ja du har en helt felaktig uppfattning om vad perspektiv kan göra. Nej det skulle inte bli bordskivor som ’sticker iväg åt alla håll’.

Om det inte finns något förutom en plan skiva är perspektivet irrelevant.

Skulle skivan vara tillräckligt stor antar jag att partiklar i luften, värmeutstrålning etc skulle skapa ett dis i fjärran, men i allt relevant skulle en plan bordskiva funka som modell.

Försök t ex att tända en lampa som belyser exakt halva bordsskivan. Lampan ska också försvinna under bordets kant ibland, men halva bordet ska fortfarande vara upplyst.

Det tillkommer midnattssol och så men det blir en senare fråga.

Det blir trixigt för dig.
Senast redigerad av Clay Allison 2021-07-17 kl. 20:59.
Citera
2021-07-17, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Horisonten skulle inte existera som vi observerar den. Den skulle inte kunna skymma undre delen av avlägsna objekt. Avlägsna objekt skulle bara se mindre ut ovanför den plana ytan.
Hur skulle det annars fungera?

Berätta, vilken platta yta på 10 mil omkring dig i 360 grader har du observerat som bekräftar det du sitter och säger? Har du tittat på din 1 meter långa bordsskiva och kommit fram till den slutsatsen?
Citera
2021-07-17, 21:04
Medlem
Citat:
Ja visst ja du har en helt felaktig uppfattning om vad perspektiv kan göra. Nej det skulle inte bli bordskivor som ’sticker iväg åt alla håll’.

Om det inte finns något förutom en plan skiva är perspektivet irrelevant.

Skulle skivan vara tillräckligt stor antar jag att partiklar i luften, värmeutstrålning etc skulle skapa ett dis i fjärran, men i allt relevant skulle en plan bordskiva funka som modell.

Försök t ex att tända en lampa som belyser exakt halva bordsskivan. Lampan ska också försvinna under bordets kant ibland, men halva bordet ska fortfarande vara upplyst.

På en del av bordet syns lampan hela dygnet, på andra precis 12 timmar per dygn. Det finns även platser på bordet där lampan inte får synas alls. Ställena som är belysta hela dygnet och de i mörker hela dygnet byter plats efter halva året.

Det blir trixigt för dig.

Min "uppfattning av vad perspektiv är" är inget mer än ett väldigt enkelt hypotetiskt scenario:
Hur ser en platt yta som sträcker sig tusentals mil ut från där du står och tittar dig omkring på den? Vad händer med horisonten? Hur ser någonting ut som befinner sig 20 mil bort från mig på den här ytan? Ta med jordens atmosfär i funderingen, hur påverkar det vad vi ser?

Hur någonting lyser över mig på en platt yta som är lika stor som en teoretiskt platt jord, det har varken du eller jag en aning om, innan vi erkänner en verklighet där det finns platta ytor längre än dina 1 meters långa bänkskivor.

Du kan inte sitta och jämföra den här lampan över din bänkskiva, med hur ljuset från solen yttrar sig för oss människor i en verklighet där väldigt vidsträckta platta ytor existerar. `
Citera
2021-07-17, 21:05
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Berätta, vilken platta yta på 10 mil omkring dig i 360 grader har du observerat som bekräftar det du sitter och säger? Har du tittat på din 1 meter långa bordsskiva och kommit fram till den slutsatsen?
Sjön Pontchartrain har en bro som följer vattnets yta, den är knappt 4 mil lång, zoomar man in den bortre änden så ser man krökningen.
Sedan finns det en anläggning som heter LIGO.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/LIGO
Den har 4 km långa spikraka konstruktioner, här går det att mäta jordens kurvatur.
Citera
2021-07-17, 21:07
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Min "uppfattning av vad perspektiv är" är inget mer än ett väldigt enkelt hypotetiskt scenario:
Hur ser en platt yta som sträcker sig tusentals mil ut från där du står och tittar dig omkring på den? Vad händer med horisonten? Hur ser någonting ut som befinner sig 20 mil bort från mig på den här ytan? Ta med jordens atmosfär i funderingen, hur påverkar det vad vi ser?

Hur någonting lyser över mig på en platt yta som är lika stor som en teoretiskt platt jord, det har varken du eller jag en aning om, innan vi erkänner en verklighet där det finns platta ytor längre än vad du inbillar dig du kan sträcka en bänkskiva, eftersom det i din verklighet bara kan finnas kurva.

Du kan inte sitta och jämföra den här lampan över din bänkskiva, med hur ljuset från solen yttrar sig för oss människor i en verklighet där väldigt vidsträckta platta ytor existerar. `

Hur vet du det? Förklara.
Citera
2021-07-17, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Sjön Pontchartrain har en bro som följer vattnets yta, den är knappt 4 mil lång, zoomar man in den bortre änden så ser man krökningen.
Sedan finns det en anläggning som heter LIGO.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/LIGO
Den har 4 km långa spikraka konstruktioner, här går det att mäta jordens kurvatur.

Okej, där har du alltså enligt dig en yta som inte är platt.

Jag frågar dig, hur skulle en yta som är platt och sträcker sig 10 mil bort från dig, se ut?
Citera
2021-07-17, 21:14
Medlem
Citat:
Hur vet du det? Förklara.

Om vår fråga är "hur skulle det se ut på en platt jord?" så tänker jag att vi måste återskapa förhållandena som då skulle råda, och inte låtsas som att om man står och tittar på en lampa och en bänkskiva i ditt kök är samma sak.

Det viktiga att förstå här är ju att frågan är "hur skulle det se ut en platt jord" och inte "hur skulle det se ut ÖVER en platt jord"
Citera
2021-07-17, 21:15
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Jag frågar dig, hur skulle en yta som är platt och sträcker sig 10 mil bort från dig, se ut?

Det är du som behöver förklara hur bron kan se ur så på din platta jord. Bron har vi ju, den ser ut som den gör. Hur kan den se ut böja sig ner bakom horisonten om jorden är platt. Det är du som behöver förklara det.

Gissar du kommer ducka som du alltid gör när verkligheten krockar med din i förväg bestämda uppfattning.

Men för all del, fortsätt låtsas jorden är platt. Fortsätt lev i utanförskap. Det är inte olagligt.
Citera
2021-07-17, 21:18
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Om vår fråga är "hur skulle det se ut på en platt jord?" så tänker jag att vi måste återskapa förhållandena som då skulle råda, och inte låtsas som att om man står och tittar på en lampa och en bänkskiva i ditt kök är samma sak.

Det viktiga att förstå här är ju att frågan är "hur skulle det se ut en platt jord" och inte "hur skulle det se ut ÖVER en platt jord"

Nix. Du måste förklara både hur det ser ut på och över. Allt hänger ihop.

Släng på gravitation, stjärnhimlens rotation, månens vridning, meteorer, månförmörkelser. Allt måste hänga ihop i din modell.
Citera
2021-07-17, 21:18
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Inte enligt mig, enligt observation som vem som helst kan göra.

Citat:
Förklara varför skulle det bli annorlunda beroende på den platta ytans storlek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in