2021-07-17, 17:45
Medlem
Går tyvärr inte att ladda ner filen.

Vad är rimligt för ett hävande i dagsläget? Eftersom Ebba isåfall ska gå skadelös, så lär väl kostnaden bli

Återbetalning av handpenning
Ebbas advokatkostnader
Värderings & besiktningskostnader
Hantverkarkostnader
Kostnader för annat boende

Ser inte direkt hur Esbjörn skulle ha råd med det utan att sälja huset, så oavsett så lär han inte kunna behålla det.

Hade varit roligt om gubben på något sätt vinner, direkt säljer huset & får mindre för det än vad Ebba betalt...
2021-07-17, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Var det inte så att Ebba exploarerat sina barn även i media om fastighetstvisten? Vill minnas det publicerades en illaluktande offerkofta om att hon var en hemlös ensamstående mamma tom?

Sid 5/407 (pdf)
"Detta då Busch har två minderåriga barn på tre och fem år vars bostadssituation påverkas på ett mycket allvarligt sätt genom att Bolin vägrat att fullgöra det avtalade tillträdet till Fastigheterna.

Sid 149/407 (pdf)
Min klient önskar även poängtera att målet bör sättas ut till huvudförhandling så snart det bara är möjligt då det är så att två minderåriga barn planerade stadigvarande boende påverkas av att frågan ej avgjorts. Självklart kommer barnen inte att bli bostadslösa i väntan på frågans prövning, men de kan tvingas genomgå flera flyttar vilka inte hade behövts om Esbjörn fullgjort det överenskomna avtalet.

https://anonfiles.com/r8l2f67du0/EB-EsbB_bilagor_pdf

Har för mig att hon hyr i andrahand idag, huset hade förmodligen varit inflyttningsklart idag om tillträdet hade skett, så hon bör ha rätt till ersättning för hyran av Esbjörn varje månad tvisten fortskrider.

I en bostadsrättsaffär jag gjorde för en del år sen, så var säljaren tvungen att skjuta på tillträdet två månader pga att det strula med hans nya boende. Hade sålt mitt gamla och hade snarlikt tillträde så säljaren fick betala hotellkostnad till mig för 1 1/2 månad + schurgard kostnad för mina möbler... Har dock för mig att det täcktes via någon försäkring?
2021-07-17, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Vet du numret på filen?
Detsamma. laddar ändå inte ner. strul med datorn
2021-07-17, 18:04
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Går tyvärr inte att ladda ner filen.

Vad är rimligt för ett hävande i dagsläget? Eftersom Ebba isåfall ska gå skadelös, så lär väl kostnaden bli

Återbetalning av handpenning
Ebbas advokatkostnader
Värderings & besiktningskostnader
Hantverkarkostnader
Kostnader för annat boende

Ser inte direkt hur Esbjörn skulle ha råd med det utan att sälja huset, så oavsett så lär han inte kunna behålla det.

Hade varit roligt om gubben på något sätt vinner, direkt säljer huset & får mindre för det än vad Ebba betalt...
Det som förhoppningsvis kan bli aktuellt är väl förlikning? Då blir det en fråga om förhandling mellan partners om hur kostnaderna ska fördelas. Det är orealistiskt att tro att Ebba ska få ersättning för det du räknar upp eller gå skadeslös. En förlikning kommer med ett pris precis som ett strafföreläggande gör det. Gissningsvis får parterna själv stå för sina juridiska kostnader.
2021-07-17, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det som förhoppningsvis kan bli aktuellt är väl förlikning? Då blir det en fråga om förhandling mellan partners om hur kostnaderna ska fördelas. Det är orealistiskt att tro att Ebba ska få ersättning för det du räknar upp eller gå skadeslös. En förlikning kommer med ett pris precis som ett strafföreläggande gör det. Gissningsvis får parterna själv stå för sina juridiska kostnader.
Varför tror du på förlikning? Inget talar för det. Det hade varit rimligt om Esbjörn ställt upp på de möten han själv efterfrågat i början. Den utvägen har rimligen försvunnit i och med att det drevs i media istället för att försöka få till ett vettigt avslut.

Det normala är att förloraren även står för vinnarens kostnader i rättegång för att vara skadeslös.
2021-07-17, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF

Blev ingen förlikning sist, såhär sent in så hade jag aldrig förlikat om jag var Ebba. Hon har ju redan förlorat anseende tid och pengar, så jag hade gått all in.

Är i princip 100% säkert att hon vinner i rätten.
2021-07-17, 18:25
Medlem
JoseyWaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Hon hette Ebba Busch-Thor innan
Det vet jag, men att skilja sig är väl inte ett äktenskapsbrott?
2021-07-17, 18:27
Medlem
kubuns avatar
Nu har moderator länkat mina uppdukade filer i TS med dagboksblad och alla är numrerade.

Då är det bara för er att hänvisa till TS och aktbilags-nr >> alltså t.ex. >TS>länk till inlägg >aktb. nr 8

>Valfri förkortning såklart <

Lättare att ta hem en fil än alla för å kolla citat som inlagts
Senast redigerad av kubun 2021-07-17 kl. 18:32.
2021-07-17, 18:38
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Nu är det ju beroende på att Ebba inte medverkat till återbetalningen som pengarna sitter på ett depåkonto på länstyrelsen.

Du har säkert rätt i att Ebba kommer att kräva ett fett skadestånd om hon skulle låta affären gå tillbaka. Hon kräver ju förövrigt ett vite på 400 000 kr även om hon vinner huset. Enligt mig ett tecken på girighet.

Vite utgår om Esbjörn inte fullföljer affären enligt ett domslut till Ebbas fördel.

Det är bara för Esbjörn att fullfölja försäljningen så slipper han vite.
2021-07-17, 18:40
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoseyWales
Det vet jag, men att skilja sig är väl inte ett äktenskapsbrott?
Va, ett löfte om äktenskap instiftat av Gud - tills döden skiljer paret åt - givet inför Gud!
Vad tänkte du - kuk o fitta
Senast redigerad av kubun 2021-07-17 kl. 18:43.
2021-07-17, 18:44
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Esbjörn verkade inte ha speciellt mycket pengar innan fastighetsförsäljningen och de pengar han fick i handpenning, gick till att betala skulder, så finns det några få val kvar:

1. Han lånade pengar av banken
2. Hans fullmaktshavare lånade pengar av banken i hans namn
3. Han sålde en av sina lägenheter
4. Någon vän lånade honom pengar

Skulle banken låna ut pengar till honom? Vad kan han erbjuda för säkerhet? Fastigheten är såld/i en tvist, så där tror jag det är stopp. Han är dessutom gammal och drar inte in pengar, så han är en osäker fodran på den fronten också. Kan inte Esbjörn låna i eget namn, kan inte en fullmaktshavare heller göra det.

Nej, pengarna kommer nog från en lägenhetsförsäljning, eller så är det en vän som lånat ut pengar till honom och vill ha tillbaka dom på något vis när han dör (lägenhet eller fastigheten som säkerhet med andra ord).

Det kanske är generalskan Lullmaa eller Majkgård som har lånat ut. De borde ha stenkoll på Esbjörn ekonomi och kan säkert prioritera återbetalningen.
2021-07-17, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Va, ett löfte om äktenskap instiftat av Gud - tills döden skiljer paret åt - givet inför Gud!
Vad tänkte du - kuk o fitta
Fel igen. Äktenskapsbrott har inget med skilsmässa att göra. Det sjätte av Guds bud som omnämns i Bibeln (2. Mosebok 20:14) löd år 1541: ”Du skall icke göra hor”. I 1917 års bibel har hor ändrats till äktenskapsbrott. Enligt luthersk tradition betyder hor, förutom äktenskapsbrott, även att man inte för ett rent och tuktigt leverne, dvs. man idkar sex utanför äktenskapet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in